Photobucket

Zikrayaat

Tuesday, December 09, 2008

Doa untuk ayah..

cukup adik beradik perempuan berkumpul sempena birthday abah...
birthday abah yg ke 66 ... 14 Oktober 2008

kek untuk abah

sebahagian dari cucu atok... cuba tengok budak yg tgh tengok kek atok dgn geram tu... tak sabar je nengok dia nak cuit kek tu... ammar.. ammar..



Kebelakangan ni kesihatan abah agak menurun sedikit.. sejak keluar wad di Hospital Tengku Ampuan Rahimah bulan 8 yg lalu... lama juga abah tak diserang asmanya... kebetulan balik kampung sabtu tu... memang balik lewat sikit coz nak kemas rumah dan barang2 yg patut.. maklumlah nak tinggalkan rumah dan bercuti seminggu.. rumah perlu dibereskan sebelum ditinggalkan.. kebetulan juga cuti kami masih banyak lagi bakinya... jadi ada juga perancangannya dengan keluarga sebelah hubby untuk berjalan2 makin angin ke pulau pangkor..

Sampai saja di rumah.. jam menunjukkan tepat 8 mlm... salam dengan abah.. tengok abah semacam jer.. tak sihat agaknya ni.. abah ni selagi mampu bertahan.. takkan sekali2 abah akan ajak kami ke hospital or klinik.. tp mlm tu abah sendiri yang minta dihantarkan.. ke klinik katanya.. kalau ke hospital nanti takut kena tahan.. esok hari ahad.. nantilama sgt kena tahan kat wad.. saya pun malas nak byk soal.. turutkan saja kehendak abah... ada klinik yg bagus di jenjarum katanya.. segera kami menghalakan kereta ke sana.. bawa sekali emak tercinta yang nampaknya kurang sihat juga... lama juga abah mendapat rawatan di sana... tp puas hatilah.. bayarannya pun boleh tahan... standard swasta lah... tp sebelum balik doktor sempat berpesan.. bawa surat ni... kalau tak ok gak lepas ni just admit kat hospital banting n bg surat ni pd doktor..

dalam perjalanan balik tu... abah nampaknya macam dah tak larat.. bertanya juga.. nak terus pergi ke hospital banting ke.. tak nak lagi katanya.. boleh bertahan lagi... jadi.. kami terus kan perjalanan hingga ke rumah.. malam tu abah ok sikit.. mungkin sebab kahaknya sudah disedut di klinik... tak tahu pulak saya apa namanya mesin tu... org2 asma mmg familiar dgn mesin tu..
esoknya macam biasa... saya pulak sibuk pergi ke banting bersama emak dan kak ros utk membeli brg2 persediaan utk menyambut eidul adha... tiba2 baru terperasan saya tertinggal barang di rumah bangi...nak balik ke tidak yer... barang tu boleh dikira penting juga.. maklumlah lepas ni nak balik ke perak pula.. klu tak der susah juga nanti... jadi ptg itu juga saya sekeluarga balik ke rumah bangi.. sebelum balik ke kampung sempat lagi saya singgah di GIANT nilai.. ingatkan sempat berbuka puasa di kampung.. rupanya tak sempat.. jadi berbuka di GIANT je lah... kebetulan juga handphone kami berdua tertinggal di kg td... kami pun tak jangka apa2 akan berlaku...

kami teruskan perjalanan ke kg banting... sampai saja di kg... rumah rasanya sunyi betul... mana semua orang ni.. saya tanya pada anak kakak saya... apa yg berlaku,.. atuk baru masuk wad pukul 7 tadi... Allahu akbar... kelam kabut juga saya... lepas tu bila baca sms.. byknya mesej.. doktor di hospital banting ni perlukan surat dr doktor klinik swasta mlm tadi.. surat tu pula ada dlm kereta saya.. sengaja saya tinggalkan mlm sebelum tu ketika bawa abah saya ke klinik.. saya cuba confirmkan dgn kakak saya yg berada di hospital... hubby pun segera hantar surat tu ke hospital.. abang ipar saya minta hubby balik ke rumah dulu.. memandangkan abah sudah pun dimasukkan ke wad 5.. siap sedia katanya.. jadi saya pun menunggu saja di rumah.. tidur2 ayam org kata... jam 12.30 malam masih lagi berborak dgn mak saya.. macammana nak buat nie.. selepas itu.. hubby sempat lagi mengajak saya utk bertakbir.. memandangkan malam itu malam eidul adha..baru saja kami melelapkan mata.. jam 2 pagi.. tiba2 abang jamal mengetuk bilik saya.. abah sakit balik katanya... bergegas2 saya bersiap utk ke hospital.. hinggakan ammar terjaga nak mengikut pun tidak saya peduli... segera saya tinggalkan ammar bersama anak kakak saya... saya perlu segera... ya Allah bantulah abahku... permudahkan abahku...

sampai saja di wad 5.. saya lihat keadaan abah saya agak kritikal... saya dah mula tak keruan.. sambil bibir sentiasa berzikir dan bertakbir menyebut nama Allah.. nurse dan doktor juga kelihatan agak kelam kabut.. abah dah tak dapat menahan sakit... makin payah nak bernafas... tiada jalan lain kata doktor.. terpaksa tanya hospital berdekatan yang ada mesin tu.. kali ni saya tahu apa namanya BIPAP... begitulah yg tertera di mesin tu.. mesin oksigen yg lbh power katanya.. hmm.. doktor kata yg free hanya di hospital ampang.. hospital lain semuanya penuh... kami pun... tanpa banyak soal... mengiyakan saja... dan segeralah doktor memulakan tugas utk memanggil ambulan bagi membawa abah ke hospital ampang...

jam 5 pagi.. abah sudah selamat berada di hospital ampang... sambil menunggu abah.. kami berbincang... nasib baik security guard bagi kami berenam naik ke atas...kami jumpa abah... Alhamdulillah keadaannya agak tenang sedikit.. cuma abah tak nak tidur... letih juga mendengar celotehnya.. risau kesihatannya... abah asyik bercakap walaupun semputnya datang... nurse pesan.. jgn bagi pakcik cakap byk sgt yer... paru2nya masih lemah... abah masih tak berhenti bercakap... ada saja yg nak diceritanya.. kami anak dengar2 sahaja... jam 6.00pg semua anak abah yg lelaki beredar untuk menunaikan solat subuh.. selepas itu... giliran saya pula.. selesai saya mendirikan solat fardhu subuh... terngiang2 di telinga saya takbir raya.. syahdunya rasa.. pertama kali saya menyambut aidul adha di hospital.. Allahu akbar.. Allahu akbar.. Laa ilaha illa Allahu wallahu akbar... Allahu akbar.. walillahil hamd...

Ya Allah...
di pagi eidul adha yg mulia ini..
hambaMU berdoa...
Permudahkanlah abahku ya Allah..
Berikanlah kesihatan dan kesejahteraan kepadanya ya Allah...
Berikanlah abahku kesempatan lagi untuk meneruskan amal ibadahnya padaMU..
agar makin meningkat syukurnya dan kami semua pdMU ya Allah...
agar abah berkesempatan untuk menghirup udara yg dikurniakan olehMU...
agar keluarga kami dapat bersatu semula..
bersama2 kami meningkatkan lagi amal ibadah kami ya Allah...
sujud syukur kami atas segla nikmat yg dikurniakan pada kami ya Allah..
bantulah ya Allah... hanya padaMU tempat kami meminta bantuan
hanya padaMU tempat kami kembali....
amiin ya rabbal 'alamin...

No comments:

Murottal al-Quran