Zikrayaat

Sunday, September 28, 2008

Eid Mubarak

0 comments

Assalamualaikum wbt....
Menjelangnya Syawal yang tidak berapa hari lagi ni.. kami sekeluarga ingin menyusun jari memohon ampun maaf zahir dan batin atas segala kekhilafan yang telah dilakukan sengaja ataupun tidak....
Mudah-mudahan puasa kita diterima oleh Allah SWT dan kita semua ditempatkan bersama-sama orang yang bertaqwa... insyaAllah...

Saturday, September 13, 2008

Mengapa WANITA sangat Istimewa....

0 comments

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dahlewat ni, i nak tido lah....
"Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kain lap je lah...tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang,towel...towel kecik utk selsema...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah,asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yangtertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...manaflyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nantilupa..ok settle...Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata naktido.."...." ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis laktu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...naklawa and maintain punya pasal lah ni...nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok,siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyaknya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli laskali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam nieh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha,ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...
Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari Mu ..
papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."... selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....
So?....apa yang peliknya..??Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...
SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....sebarkanlah, pasti anda disayangi kerana memahami mereka...well, women understand women better...foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai emak, isteri, dan kawan2 dengan lebih baik lagi...Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri...Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari...


"Ya ALLAH, hanya Engkau Maha Mengetahui apa yang hambaMu perlukan. Hamba menyerahkan segalanya ke dalam tanganMu."

MENCARI CINTA...

0 comments

Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya...

Pelajar: Guru, apakah erti cinta..? Bagaimanakah saya boleh mendapatkannya...?

Guru: Ada sebuah ladang gandum yang luas di depan sana. Berjalanlah kamu dan jangan sesekali kamu berundur. Kemudian ambillah satu ranting. Sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.

Pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.

Guru bertanya: Mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun...?

Pelajar menjawab: Saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur ke belakang semula. Sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan. Tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu, lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. Jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya.

Gurunya menjawab: Yea, itu lah cinta...

Dihari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya, apa itu perkahwinan...?

Guru: Ada hutan yang subur di depan sana. Berjalanlah kamu. Tapi janganlah kamu sesekali mengundur ke belakang. Tebanglah sepohon pokok saja, dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yang paling cantik, segar dan tinggi, kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan.

Pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.

Maka gurunya pun bertanya: Mengapa kamu memotong pohon seperti ini....?

Pelajar itu menjawab: Sebab, berdasarkan pengalaman saya sebelum ini. Saya hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan saya takut akan kembali dengan tangan kosong. Jadi saya mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu dibawa ke sini. Pada pandangan saya ianya adalah pohon yang terbaik buat saya. saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya...

Maka guru itu menjawab: Itulah perkahwinan.......

Any comment?

Friday, September 05, 2008

Gelagat Ammar

0 comments

Sempena Ramadhan ni... byk juga masa diluangkan bersama anakanda tercinta ammar... kerana dpt balik kerja cepat dan tiada lagi kelas mengajar pada waktu malam sepanjang Ramadhan ni.. mengikuti perkembangannya sejak dilahirkan hingga kini.. rasanya baru semalam saya melahirkan.. Alhamdulillah... segala puji bagi Allah Yang Maha Mengurnia... dikurniakan saya cahaya mata penguat kasih sayang antara saya dan suami...


kini Ammar semakin membesar.. banyak perkara yang nak di"explore"nya... banyak benda yang nak disebutnya.. kekadang tu rasa nak gelak jer... mana taknya... dia duk kat kerusi.. 'makan' 'air' katanya... kalau nampak masjid 'Allah', kalau dengar azan.. dia duk diam then baca doa.. pastu kalau kat rumah.. habis je azan dia masuk bilik amik sejadah dia... 'Allaaahhh' katanya.. sambil angkat tangan and then sujud... macam2 anak ummi ni...


Ramadhan ni saya teringin juga nak solat tarawikh berjemaah kat masjid KUIS tu.. tak pun kat surau bukit mahkota ni.. tapi, apakan daya... hari tu dah try bawa Ammar... dia tak blh duk diam... tak apalah.. di mana pun kita berada.. insyaAllah Allah lebih tahu mana yang terbaik buat hambaNYA... Malahan di rumah saya masih boleh mengawasi ammar.. ammar duduk di sebelah saya untuk solat.. tu pun tak lama lah... tak sampai 2 rakaat pun... dia dah tak leh duk diam..


ada sekali tu.. sewaktu suami saya bangun malam.. solat.. ammar bangun then amik sejadah bentang sebelah abinya.. sujud 2 kali then terlentang tidur balik... kekadang kelakar juga... tapi tulah.. anak2 ni fitrahnya begitu... cuma tugas kita sebagai ibubapa untuk mengasah lagi bakatnya... insyaAllah... seraya memanjatkan doa pada Allah Rabbul Jalil " Ya Allah jadikanlah kami dan zuriat kami di kalangan orang2 yg mendirikan solat dan sentiasa istiqamah dgn perintahMU dan jauhkanlah kami dari melakukan atau menghampiri laranganMU.... "




Murottal al-Quran