Zikrayaat

Thursday, December 18, 2008

Isteriku itu adalah sebaik-baik wanita bagiku!

2 comments

Seorang lelaki telah berumah-tangga dengan seorang wanita solehah. Hasil dari perkahwinan ini pasangan tersebut telah dikurniakan beberapa orang anak lelaki dan perempuan, kehidupan mereka sekeluarga sungguh bahagia dan sejahtera.


Si isteri sewaktu hidupnya, adalah seoarang wanita yang beriman dan bertaqwa, berakhlak mulia dan rajin beribadah, ia juga adalah isteri yang setia dan taat kepada suaminya, seorang ibu yang penyayang dan sebaik-baik pendidik kepada anak-anak-anaknya.Rumah tangga yang indah ini kekal selama 22 tahun, sehinggalah si isteri meninggal dunia.


Setelah jenazah si isteri diuruskan dengan sempurna, disolatkan dan dikebumikan, maka semua ahli-keluarga, saudara-mara dan kaum-kerabat berhimpun di rumah si suami untuk mengucapkan ta'ziah. Kesemua yang berhimpun itu mahu mengucapkan kata-kata yang boleh meringankan dan mengurangkan rasa pilu dan kesedihan si suami kerana kehilangan isteri yang paling dikasihi dan dicintai.


Namun demikian, sebelum sempat sesiapapun berkata-kata, si suami telah berkata: " semoga tidak ada sesiapapun dari kamu yang mengucapkan ta'ziah kepadaku sebaliknya dengarlah kata-kata ku ini."


Semua yang berhimpun terkejut dan terdiam dengan kata-kata si suami itu..Si suami meneruskan kata-katanya: "Demi Allah yang tiada AIlah yang berhak disembah melainkan-Nya, sesungguhnya hari ini adalah hari yang paling bahagia dan gembira bagiku, lebih gembira dan bahagia dari malam pertamaku bersama isteriku itu.Maha Suci Allah Ta'ala, sesungguhnya isteriku itu adalah sebaik-baik wanita bagiku, kerana ia sentiasa mentaatiku, menguruskan diriku dan anak-anakku dengan sebaik-baiknya dan juga ia telah mendidik anak-anakku dengan sempurna. Aku sentiasa bercita-cita untuk membalas segala jasa-baik yang dilakukannya kepada diriku.


Apabila ia meninggal dunia aku teringat sebuah hadith Nabi (salla 'Llahu 'alayhi wa aalihi wa sallam);"Mana-mana wanita yang meninggal-dunia sedang suaminya redho kepadanya pasti akan masuk ke dalam Syurga."[1]


Tatkala akan meletakkan jenazahnya di dalam lahad, aku telah meletakkan tanganku di kepalanya dan aku berkata: "Wahai Allah, Aku sesungguhnya redho kepadanya, maka redhoilah ia." Kuulang-ulang kata-kataku itu, sehingga tenang dan puas hatiku..


Ketahuilah sekalian, sesungguhnya aku, di saat ini amat berbahagia dan bergembira, tidak dapat ku gambarkan kepada kalian betapa hebatnya kebahagian dan kegembiraan yang ku rasakan ini. Maka barang siapa yang telah bercadang untuk mengucapkan ta'ziah kepada ku atas kematian isteriku itu, maka janganlah kamu melakukannya. Sebaliknya ucapkanlah tahniah kepadaku, kerana isteri telah meninggal dunia dalam keadaan aku redho kepadanya. Semoga Allah Ta'ala menerima isteriku dengan keredhoan-Nya.


"Masyaallah…alangkah bahagianya mendapat keredhaan suami mcm nie…adakah kita mampu lakukan seperti yg dilakukan terhadap suaminya sehingga pemergiannya diredhai dan membahgiakan suaminya...

Awas! Hal Remeh-Temeh Merosakkan Hidup

2 comments

Di sebuah kampung terdapat sebuah pokok yang umurnya melebihi umur kampung tersebut. Semasa kampung tersebut di buka, pokok itu telah wujud dan penduduk menngambil keputusan untuk membiarkan sahaja sehinggakan ia menjadi semakin membesar .

Sejak kewujudannya sehingga kini, pokok tersebut tetap berdiri teguh dan tidak pernah menunjukkan tanda-tanda akan musnah walaupun seringkali di panah petir dan dilanda banjir besar beberapakali.

Sehinggalah pada suatu hari secara tiba-tiba pokok itu gugur ke bumi dengan sendirinya tanpa disebabkan punca-punca yang besar. Penduduk tertanya-tanya mengapakah pokok itu boleh tumbang, sedangkan selama ini bermacam bencana yang menimpanya, tetapi ia tetap berdiri teguh dengan penuh bangga. Setelah disiasat oleh beberapa orang penduduk, mereka mendapati pokok itu tumbang kerana disebabkan oleh sejenis serangga yang disebut kumbang yang telah memakan pokok tersebut secara perlahan-lahan sejak sekian lama tanpa disedari oleh penduduk di situ. Kumbang-kumbang itu telah memakan bahagian pokok itu yang selama ini dibaluti oleh kulitnya yang keras itu. Akhirnya, dalam masa yang singkat, pokok tersebut telah tumbang, tersembam ke bumi hanya kerana disebabkan kumbang-kumbang yang kecil saiznya.

Dalam sebuah hadis yang mahsyur, Rasulullah bersabda yang bermaksud : "Jauhilah dosa-dosa kecil kerana jika ia telah bertompok-tompok pada seseorang maka ia akan merosakkan orang itu"

"Seorang hakim di Chicago bernama Dan Joseph Sabeth yang pernah menjadi penasihat perkahwinan telah berjaya membantu 40000 pasangan yang tidak bahagia mengatakan sebahagian besar ketidakbahagiaan dalam perkahwinan disebabkan oleh hal yang remeh-temeh atau perkara-perkara kecil.

Manakalah Frank S. Hogan, seorang penguasa daerah di New York Country mengatakan sebahagian kes-kes yang telah dilaporkan ke jabatannya berkaitan hal-hal yang kecil saja seperti pertengkaran antara anggota keluarga, atau kerana disebabkan selisih faham sehingga menyebabkan saling menghina antara satu sama lain, atau kerana tersinggung, atau kerana terkesan disebabkan isyarat-isyarat badan. Dan perkara-perkara kecil seperti di atas tadilah telah membawa kepada beberapa kes besar seperti pergaduhan dan pembunuhan.

Di negara kita sendiri apa kurangnya. Sama seperti di Barat yang mana saban hari di dada-dada akhbar dan seperti yang dilaporkan dalam berita di televisyen tentang pergaduhan dan pembunuhan yang hanya bermula dengan hal yang kecil dan kadangkala tidak masuk dek akal. Misalannya, bergaduh sehingga berbunuhan kerana masalah perselisihan pendapat. Bila mula berbeza pendapat, masing-masing mula menghina antara satu sama lain, dan akhirnya menyebabkan kepada pergaduhan yang penamatnya menyebabkan salah seorang daripada mereka terkorban. Ini bukan cerita dongeng, tetapi inilah realiti yang sedang melanda masyarakat di negara kita.

Mari kita fikirkan bersama, mengapa semua ini berlaku. Dari hal-hal yang kecil dan remeh-temeh, akhirnya ia menjadi masalah besar dan membinasakan. Jawapannya mudah sahaja, ini semua berlaku kerana kita sering memperbesarkan hal-hal yang kecil sehingga menjadi besar dan seterusnya memusnahkan diri kita sendiri. Contoh-contoh di atas menunjukkan kepada kita betapa hal yang kecil dan temeh-temeh telah menyebabkan banyak perkara besar telah berlaku. Hal-hal kecil dan remeh temeh ini perlulah kita tangani dengan berkesan agar ia tidak menguasai diri kita.

Misalnya dalam rumahtangga, pasangan suami isteri haruslah pandai menilai sesuatu isu yang berlaku dalam rumahtangga mereka. Jangan biarkan hal-hal yang remeh temeh membelenggu kerukunan rumahtangga mereka. Misalnya seorang suami merasa sakit hati kerana isterinya suka tidur berdengkur. Hampir setiap malam tidurnya terganggu kerana bunyi-bunyian yang keluar dari rongga mulut dan hidung isterinya. Dalam hal ini, sebelum situasi menjadi semakin rumit disebabkan hal yang begitu remeh, si suami perlulah menilai hadis ini yang berbunyi :

"Janganlah seorang suami mukmin membenci isterinya yang mukminah, jika ia tidak menyukai salah satu sifat isterinya, tentu ada satu sifat lain yang akan menyenangkannya" ( Muslim ).


Ya, si suami jangan biarkan satu sifat yang buruk pada pandangannya itu untuk menafikan lain-lain sifat yang baik pada diri si isteri. Bertenang sekejap, fikirkan secara perlahan-lahan apakah kebaik-kebaikkan si isteri padanya. Masakan tiada bukan. Pasti ada dan jangan menafikannya. Jangan biarkan ego seorang suami menguasai diri anda. Dari sepuluh sifat si isteri misalnya, masakan tiada satupun yang baik pada pandangan mata anda. Dia basuh pakaian anda, masakkan makanan yang lazat-lazat untuk anda, mengemas rumah setiap hari walaupun penat bekerja dan bermacam-macam lagi yang lakukan si dia untuk anda. Kenapa hanya satu masalah yang kecil, menyebabkan mata anda tertutup untuk melihat perkara yang lebih besar. Fikirkanlah bagaimana Saidina Umar menilai pengorbanan isterinya dengan mendiamkan dirinya ketika dia dibebeli isterinya. Lemahkah Umar? Tidak, dia pahlawan hebat, bukan sahaja manusia yang takutkannya, malah syaitan juga melarikan diri bilabertembung dengannya. Dia juga sahabat Nabi yang yang mulia dan dijamin syurga. Tetapi mengapa dia bertindak begitu? Tidak lain tidak bukan kerana dia menghargai isterinya dan menerima kelemahan yang ada pada isterinya. Pada suami di luar sana, anda bagaimana? Fikir-fikirkanlah.

Apa jalan penyelesaiannya? Mudah sahaja jalannya, bersihkan jiwa dan bukalah minda kita dengan seluas-luasnya agar kita dapat melihat sesuatu isu dan perkara itu dengan lebih tenang, matang dan menurut pandangan akal yang berlandaskan Islam dan sunnah Nabi. Jangan biarkan fikiran kita terus dikuasai hal-hal yang remeh-temeh sehingga menjadikan minda kita tertutup rapat dan sentiasa menilai sesuatu perkara dan isu itu dengan nilaian yang negatif yang hanya bersandarkan kepada tanggapan semata-mata dan nafsu yang sering memandu kita ke arah kejahatan yang akhirnya akan membinasakan diri kita sendiri. Ingat, syaitan sentiasa mencari jalan untuk memusnahkan anak adam kerana itu janjinya hingga kiamat kelak. Akhir bicara, bersabarlah dengan setiap apa yang telah Tuhan tentukan buat kita. Nasib anda beradadi tangan anda sendiri. Hanya anda yang mampu mengubahnya dengan izin Allah.

Selamat berubah kepada Kehidupan Baru
Wallahua'lam

Friday, December 12, 2008

Awak sudi jadi isteri kedua saya????

4 comments

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tegas dan yakin.
Tiba-tiba mata Fatimah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.
"Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya.
Awak ingat saya tiada maruah? Hah!" pekik Fatimah dengan suara tersekat-sekat.

Mata Fikri liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan penampilannya.

"Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya..." Fatimah mula sebak.
"Tak. Maksud saya"
"Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!" potong Fatimah dengan kasar.
"Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?" suara Fatimah semakin tinggi, setinggi egonya.Fikri diam seribu bahasa. Dia sudah tahu `Fatimah' di sebalik Fatimah yang dia kenal selama ini.

Fatimah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Fikri seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu.Fikri muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya."Ada hikmah," bisik hati kecil Fikri, sekecil pandangannya terhadap Fatimah.

Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Fikri sebagai seorang muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yang membawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak.Keyakinan serta keaktifan Fikri berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam jemaahnya. Malah, Fikri dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agama yang dianutinya sejak sekian lama. Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fatimah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Fikri. Bagi Fatimah, Fikri seperti pelengkap kepada dirinya.

Namun, hanya sehingga saat Fikri melamarnya menjadi isteri kedua.Fikri masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fatimah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. . Dia mahu berbaik dengan Fatimah, namun sikap Fatimah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Fikri tersebut. Bagi Fatimah, Fikri tak ubah seperti lelaki lain.Gerak kerja dakwah Fikri berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu ke hilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnya sibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Fikri semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya.

Namun, Allah S.W.T. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Fikri sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Fikri. Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Fikri dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Fikri sekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Fikri menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fatimah atau tidak?Fikri bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak.

Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut. Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Fikri berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya.


Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Fikri mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fatimah.
"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tanpa segan silu.
"Sudi," jawab Nusaibah ringkas.
"Er, betul ke ni?" tergagap Fikri menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.
Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Fikri.
"Kenapa saya?" tanya Fikri ingin tahu.
"Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak," jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu.
"Baiklah," jawab Fikri tersenyum.

Akhirnya, Fikri dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini. Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju.

Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Fikri membawa Nusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya.Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat.


Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Fikri. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.

"Abang, saya nak tanya boleh?" sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.
"Ye sayang?" jawab Fikri sambil memandu.
"Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang" luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.
"Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa," Fikri menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.
"Yeke? Dia datang program tu rupanya," jawab Nusaibah riang.Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Fikri dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Fikri yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Fikri aktif dalam dakwah sebelum ini.


"Kita dah sampai," Fikri membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail di tangannya. Fikri berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.
"Itu isteri pertama abang," Fikri menuding jari ke arah khemah tersebut.
"Mana bang?" Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Fikri.
"Tak nampak pun," Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya..
"Siapa nama isteri pertama abang?" Nusaibah sangat berdebar.Fikri tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.
"Perjuangan, " jawab Fikri.



SEDARLAH SEMUA KALIAN AKAN DIMADUKAN!
JIKA DIRIMU BAKAL SEORANG ISTERI
TERIMALAH KENYATAAN BAHAWA ANDA AKAN DIMADUKAN,
BAHKAN ANDA BUKAN ISTERI PERTAMA YANG BAKAL DIKAHWINI TETAPI ANDA ADALAH BAKAL ISTERI KEDUA!!!

KERANA ISTERI PERTAMA BAGI SUAMIMU IALAH PERJUANGAN ISLAM!!!PERKAHWINAN INI TELAH LAMA DILANGSUNGKAN
KEHADIRAN DIRIMU ADALAH UNTUK BERSAMA
BERGANDING BAHU MEMPERJUANG KAN ISLAM
BUKAN MENJADI BATU PENGHALANG PERJUANGAN SUAMIMU
JANGANLAH JADIKAN DIRIMU SEBAGAI PUNCA
SERTA MERENDAHKAN HARGA DIRI MU
DENGAN TERJADINYA PERCERAIAN SUAMIMU DENGAN ISTERINYA YANG PERTAMA IAITU PERJUANGAN ISLAM!

JIKA DIRIMU BAKAL SEORANG SUAMI
TERIMALAH BAHAWA ANDA
BUKANLAH SUAMI YANG PERTAMA YANG BAKAL DINIKAHINYA
ATAU INSAN YANG PERTAMA
YANG DICINTAI DAN DISAYANGI OLEH BAKAL ISTERIMU!!!
BAHKAN DIRIMU ADALAH INSAN YANG KEDUA YANG DICINTAINYA
KERANA SUAMI YANG PERTAMA BAGINYA IALAH
PERJUANGAN ISLAM DAN MEMARTABATKANNYA
DIA MENCINTAIMU KERANA DIRIMU MENCINTAI ISLAM
DAN MEMPERJUANGKAN ISLAM.
JIKA DIRIMU TIDAK SEDEMIKIAN
SEKELUMIT CINTA PUN TIDAK AKAN LAHIR
DALAM SANUBARI ISTERIMU
BANTULAH ISTERIMU DAN KUATKANLAH DIA
UNTUK TERUSKAN PERJUANGAN

Thursday, December 11, 2008

Lelaki2 di dalam hidupku....

1 comments

Play together

0 comments
Seronoknya Ammar dapat main dgn abang fauzan... saja ummi ambil abg fauzan dr kampung utk temankan ammar.. hr ahad ummi kena mengajar kat kolej.. jadi sementara tunggu ummi mengajar... bolehlah ammar main dgn abg fauzan di taman cempaka..

Seronok sangat ammar main... lastly boleh ammar tertidur sambil pegang roti.. letih sgt ler tu... cian anak ummi ni...

Berbudi pada tanah

4 comments



Assalamualaikum....

pepatah arab ada mengatakan... "man jadda wajada... man zara'a hasoda"...
sesiapa yang bersungguh-sungguh, pasti akan dapat...
sesiapa yang menanam pasti akan menuai"
Sekarang tibalah masanya untuk menuai.. menuai pokok nanas yang kami tanam di dalam pasu bunga di hadapan rumah... ada 3 pokok kesemuanya,.. Alhamdulillah salah satu drpdnya dah pun masak.. kuning... tak sangka pula pokok nanas ni berbuah... tanam macam main2 jer.. tapi tiap2 hr siram gaklah.. kami bercadang nak petik sebelum balik kampung... nak bg keluarga di kampung merasa sekali... bak kata pepatah melayu.." hati kuman sama dicicah,
hati gajah sama dilapah".. moga berkat...
Jadi hari Sabtu balik kampung banting... esoknya kak ros pun dgn rasa geramnya mengupas kulit nanas tersebut.. sebelum tu kak seri sibuk mengatakan manisnya bau buah nanas ni.. hmm.. macam2 cadangan nak buat.. buat jelantah ler... masukkan dlm kuah spagheti ler... last2 potong2 dan makan macam tu jer sambil cicah kuah kicap.. Subhanallah manisnya... Alhamdulillah merasa sorang sikit...

Tuesday, December 09, 2008

Doa untuk ayah..

0 comments
cukup adik beradik perempuan berkumpul sempena birthday abah...
birthday abah yg ke 66 ... 14 Oktober 2008

kek untuk abah

sebahagian dari cucu atok... cuba tengok budak yg tgh tengok kek atok dgn geram tu... tak sabar je nengok dia nak cuit kek tu... ammar.. ammar..



Kebelakangan ni kesihatan abah agak menurun sedikit.. sejak keluar wad di Hospital Tengku Ampuan Rahimah bulan 8 yg lalu... lama juga abah tak diserang asmanya... kebetulan balik kampung sabtu tu... memang balik lewat sikit coz nak kemas rumah dan barang2 yg patut.. maklumlah nak tinggalkan rumah dan bercuti seminggu.. rumah perlu dibereskan sebelum ditinggalkan.. kebetulan juga cuti kami masih banyak lagi bakinya... jadi ada juga perancangannya dengan keluarga sebelah hubby untuk berjalan2 makin angin ke pulau pangkor..

Sampai saja di rumah.. jam menunjukkan tepat 8 mlm... salam dengan abah.. tengok abah semacam jer.. tak sihat agaknya ni.. abah ni selagi mampu bertahan.. takkan sekali2 abah akan ajak kami ke hospital or klinik.. tp mlm tu abah sendiri yang minta dihantarkan.. ke klinik katanya.. kalau ke hospital nanti takut kena tahan.. esok hari ahad.. nantilama sgt kena tahan kat wad.. saya pun malas nak byk soal.. turutkan saja kehendak abah... ada klinik yg bagus di jenjarum katanya.. segera kami menghalakan kereta ke sana.. bawa sekali emak tercinta yang nampaknya kurang sihat juga... lama juga abah mendapat rawatan di sana... tp puas hatilah.. bayarannya pun boleh tahan... standard swasta lah... tp sebelum balik doktor sempat berpesan.. bawa surat ni... kalau tak ok gak lepas ni just admit kat hospital banting n bg surat ni pd doktor..

dalam perjalanan balik tu... abah nampaknya macam dah tak larat.. bertanya juga.. nak terus pergi ke hospital banting ke.. tak nak lagi katanya.. boleh bertahan lagi... jadi.. kami terus kan perjalanan hingga ke rumah.. malam tu abah ok sikit.. mungkin sebab kahaknya sudah disedut di klinik... tak tahu pulak saya apa namanya mesin tu... org2 asma mmg familiar dgn mesin tu..
esoknya macam biasa... saya pulak sibuk pergi ke banting bersama emak dan kak ros utk membeli brg2 persediaan utk menyambut eidul adha... tiba2 baru terperasan saya tertinggal barang di rumah bangi...nak balik ke tidak yer... barang tu boleh dikira penting juga.. maklumlah lepas ni nak balik ke perak pula.. klu tak der susah juga nanti... jadi ptg itu juga saya sekeluarga balik ke rumah bangi.. sebelum balik ke kampung sempat lagi saya singgah di GIANT nilai.. ingatkan sempat berbuka puasa di kampung.. rupanya tak sempat.. jadi berbuka di GIANT je lah... kebetulan juga handphone kami berdua tertinggal di kg td... kami pun tak jangka apa2 akan berlaku...

kami teruskan perjalanan ke kg banting... sampai saja di kg... rumah rasanya sunyi betul... mana semua orang ni.. saya tanya pada anak kakak saya... apa yg berlaku,.. atuk baru masuk wad pukul 7 tadi... Allahu akbar... kelam kabut juga saya... lepas tu bila baca sms.. byknya mesej.. doktor di hospital banting ni perlukan surat dr doktor klinik swasta mlm tadi.. surat tu pula ada dlm kereta saya.. sengaja saya tinggalkan mlm sebelum tu ketika bawa abah saya ke klinik.. saya cuba confirmkan dgn kakak saya yg berada di hospital... hubby pun segera hantar surat tu ke hospital.. abang ipar saya minta hubby balik ke rumah dulu.. memandangkan abah sudah pun dimasukkan ke wad 5.. siap sedia katanya.. jadi saya pun menunggu saja di rumah.. tidur2 ayam org kata... jam 12.30 malam masih lagi berborak dgn mak saya.. macammana nak buat nie.. selepas itu.. hubby sempat lagi mengajak saya utk bertakbir.. memandangkan malam itu malam eidul adha..baru saja kami melelapkan mata.. jam 2 pagi.. tiba2 abang jamal mengetuk bilik saya.. abah sakit balik katanya... bergegas2 saya bersiap utk ke hospital.. hinggakan ammar terjaga nak mengikut pun tidak saya peduli... segera saya tinggalkan ammar bersama anak kakak saya... saya perlu segera... ya Allah bantulah abahku... permudahkan abahku...

sampai saja di wad 5.. saya lihat keadaan abah saya agak kritikal... saya dah mula tak keruan.. sambil bibir sentiasa berzikir dan bertakbir menyebut nama Allah.. nurse dan doktor juga kelihatan agak kelam kabut.. abah dah tak dapat menahan sakit... makin payah nak bernafas... tiada jalan lain kata doktor.. terpaksa tanya hospital berdekatan yang ada mesin tu.. kali ni saya tahu apa namanya BIPAP... begitulah yg tertera di mesin tu.. mesin oksigen yg lbh power katanya.. hmm.. doktor kata yg free hanya di hospital ampang.. hospital lain semuanya penuh... kami pun... tanpa banyak soal... mengiyakan saja... dan segeralah doktor memulakan tugas utk memanggil ambulan bagi membawa abah ke hospital ampang...

jam 5 pagi.. abah sudah selamat berada di hospital ampang... sambil menunggu abah.. kami berbincang... nasib baik security guard bagi kami berenam naik ke atas...kami jumpa abah... Alhamdulillah keadaannya agak tenang sedikit.. cuma abah tak nak tidur... letih juga mendengar celotehnya.. risau kesihatannya... abah asyik bercakap walaupun semputnya datang... nurse pesan.. jgn bagi pakcik cakap byk sgt yer... paru2nya masih lemah... abah masih tak berhenti bercakap... ada saja yg nak diceritanya.. kami anak dengar2 sahaja... jam 6.00pg semua anak abah yg lelaki beredar untuk menunaikan solat subuh.. selepas itu... giliran saya pula.. selesai saya mendirikan solat fardhu subuh... terngiang2 di telinga saya takbir raya.. syahdunya rasa.. pertama kali saya menyambut aidul adha di hospital.. Allahu akbar.. Allahu akbar.. Laa ilaha illa Allahu wallahu akbar... Allahu akbar.. walillahil hamd...

Ya Allah...
di pagi eidul adha yg mulia ini..
hambaMU berdoa...
Permudahkanlah abahku ya Allah..
Berikanlah kesihatan dan kesejahteraan kepadanya ya Allah...
Berikanlah abahku kesempatan lagi untuk meneruskan amal ibadahnya padaMU..
agar makin meningkat syukurnya dan kami semua pdMU ya Allah...
agar abah berkesempatan untuk menghirup udara yg dikurniakan olehMU...
agar keluarga kami dapat bersatu semula..
bersama2 kami meningkatkan lagi amal ibadah kami ya Allah...
sujud syukur kami atas segla nikmat yg dikurniakan pada kami ya Allah..
bantulah ya Allah... hanya padaMU tempat kami meminta bantuan
hanya padaMU tempat kami kembali....
amiin ya rabbal 'alamin...

Wednesday, December 03, 2008

Muhasabah diri

1 comments

"Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu... Pasti akan damailah hatimu, kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia... Bukan ALLAH tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang DIA mahu kerana DIA tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan Nya..."

Keranamu anakku

7 comments




Anakku,

Bila ibu boleh memilih

Apakah ibu berbadan langsing atau berbadan besar kerana mengandungmu

Maka ibu akan memilih mengandungmu

Kerana dalam mengandungmu ibu merasakan keajaiban dan kebesaran Allah


Sembilan bulan nak, engkau hidup di perut ibu

Engkau ikut kemanapun ibu pergi

Engkau ikut merasakan ketika jantung ibu berdetak kerana kebahagiaan

Engkau menendang rahim ibu ketika engkau merasa tidak nyaman,

kerana ibu kecewa dan berurai air mata


Anakku,Bila ibu boleh memilih apakah ibu harus operasi caesar,

atau ibu harus berjuang melahirkanmu

Maka ibu memilih berjuang melahirkanmu

Kerana menunggu dari jam ke jam,

minit ke minit kelahiranmu

Adalah seperti menunggu antrian memasuki salah satu pintu syurga

Kerana kedahsyatan perjuanganmu untuk mencari jalan keluar ke dunia

Sangat ibu rasakan

Dan saat itulah kebesaran Allah menyelimuti kita berdua

Malaikat tersenyum diantara peluh dan erangan rasa sakit ,

Yang tak pernah bisa ibu ceritakan kepada siapa pun


Dan ketika engkau hadir, tangismu memecah dunia

Saat itulah… saat paling membahagiakan

Segala sakit & derita sirna melihat dirimu yang merah,

Mendengarkan ayahmu mengumandangkan azan,

Kalimat syahadat kebesaran Allah dan penetapan hati tentang

junjungan kita Rasulullah di telinga mungilmu


Anakku,

Bila ibu boleh memilih apakah ibu berdada indah,

atau harus bangun tengah malam untuk menyusuimu,

maka ibu memilih menyusuimu,

Kerana dengan menyusuimu ibu telah membekali hidupmu dengan

titisan² dan tegukan² yang sangat berharga

Merasakan kehangatan bibir dan badanmu didada ibu dalam kantuk ibu,

Adalah sebuah rasa luar biasa yang orang lain tidak bisa rasakan


Anakku,

Bila ibu boleh memilih duduk berlama-lama di ruang rapat

Atau duduk di lantai menemanimu menempelkan puzzle

Maka ibu memilih bermain puzzle denganmu

Tetapi anakku

Hidup memang pilihan

Jika dengan pilihan ibu ,

engkau merasa sepi dan merana

Maka maafkanlah nak

Maafkan ibu….Maafkan ibu


Percayalah nak,

ibu sedang menyempurnakan puzzle kehidupan kita,

agar tidak ada satu keping pun bahagian puzzle kehidupan kita yang hilang


Percayalah nak

Sepi dan ranamu adalah sebahagian duka ibu


Percayalah nak

Engkau adalah selalu menjadi belahan nyawa ibu


Dikutip dari Puisi Hati Ratih Sanggarwati

Bulan tersenyum di hari lahirku...

0 comments
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, sampai saja di rumah... sambil buka pintu kereta.. tiba2 Ammar bersuara :
"mi... bulan..bulan... " saya pun tengok lah.. ammar memang suka tengok langit... tengok bulan.. kapal terbang.. dan ammar memang peka dgn kapal terbang atau bulan... biar di mana pun dia berjalan... kalau dalam kereta.. mesti dia akan cari bulan atau kapal terbang... waktu siang cari kapal terbang.. malam pula mencari bulan...



"Subhanallah...." hanya lafaz itu yang saya mampu katakan... melihat bulan juga tersenyum..

Bulan juga memahami kebahagiaan yang saya rasai hari ini... sempena hari ulangtahun kelahiran saya.. baru beberapa jam tadi... saya menerima kejutan atas hadiah yang diberikan oleh suami saya... kini... Terima kasih ya Allah...
ya... sebuah kejutan dan hadiah dari al-Khaliq yang menciptakan siang dan malam. Romantis sungguh. Penuh erti, lagi-lagi buat diri saya. Fenomena yang cukup luar biasa. Manis sangat senyumannya.

Tak salah rasanya... jika seluruh makhluq keluar menghayati gelapnya langit dan pandangan indah ini dengan perasaan takjub. Padahal, kebiasaannya bulan sabit berada pada kedudukan vertikal atau tegak lurus, tetapi malam semalam anak bulan itu berada di kedudukan horizontal atau terbaring. Ditambah lagi dengan keindahan kerlipan 2 buah bintang yang posisinya tepat berada di atas bulan yang terbaring tersebut. Panorama ini kelihatan seperti wajah manusia tersenyum lengkap dengan kedua matanya atau boleh kita panggil sebagai " The Smiling Moon."

Sebenarnya... Fenomena The Smiling Moon ini hal yang biasa terjadi di angkasa, kerana terdapat sangat banyak ciptaan Allah di angkasa yang beredar. Menurut pakar2 astronomi, peristiwa tersebut adalah kesan pembiasaan cahaya yang sering terjadi di luar angkasa atau yang sering disebut dengan kesan fotoo Meteor. Namun ia meragukan dengan adanya kedua bintang yang menjadi pelengkap tersenyumnya bulan tersebut. Sebenarnya apa yang dikatakan bintang itu adalah planet musytari dan zuhrah...

Ini info yang saya dapat dari Berita Harian
"Keajaiban bulan 'senyum': Luar biasa. Kelihatan bulan sabit dan planet Musytari serta Zuhrah menyerupai muka orang tersenyum atau bulan 'senyum' yang boleh kelihatan bermula kira-kira jam 8 malam tadi. Kejadian luar biasa astronomi itu berlaku lima tahun sekali turut menarik perhatian ramai rakyat negara ini yang menyebarkan berita bulan 'senyum' itu menerusi khidmat pesanan ringkas.....

Jadi, bg sesiapa yg terlepas panorama indah hadiah dari Allah ini perlulah menunggunya 5 thn lagi 2008-2013...insyaAllah... panjang umur bolehlah bertemu lagi.. The Smiling Moon...

Percayalah, apa yang tidak mungkin itu adalah mungkin. Tak semua masalah boleh diselesaikan dengan logik akal, dan tak semua masalah dapat diselesaikan dengan sains. Dan untuk semua itu, terima kasih ya Allah atas segala-galanya.

Monday, December 01, 2008

Fitrah insani

0 comments





Salam Ulangtahun Kelahiran

0 comments

Assalamualaikum wbt...
Alhamdulillah.. hari ini genaplah setahun lagi peningkatan usia saya...sekalung penghargaan dan ucapan jutaan terima kasih saya ucapkan buat emak dan abah tersayang...semoga Allah memanjangkan usia kalian untuk terus melihat anak cucumu membesar hingga dewasa... terima kasih emak kerana telah melahirkan... susah payahmu menyusu, membesarkan dan mendidik daku... mudah2an semua impianmu terhadap anakmu yang seorang ini telah berhasil... terima kasih emak kerana mengajar saya erti kehidupan.. kadangkala suka dan duka silih berganti... namun emak tetap tabah membesarkan kami... tanpa pernah sekalipun ku dengar kalimah jemu dan bosan meniti di bibir emak.. tabahnya emak.. mudah2an dapat kami sebagai anak2 ini menjadikannya sebagai pedoman dalam meniti arus kehidupan ini... emak .. abah.. ampunkanlah segala kesalahan dan kesilapan saya...
Tidak lupa juga buat insan2 tercinta dalam hidupku... abang dan ammar... kalian merupakan sumber inspirasiku... berdoalah moga2 kasih sayang antara kita ini berkekalan dan kebahagiaan ini berpanjangan di dunia hingga ke akhirat sana.. terima kasih abang atas segala pengorbanan dan kasih sayang yang diberikan kepada kami... ampunkan segala dosa saya bang... moga kita dapat melayari bahtera rumahtangga ini bersama2.. menongkah segala onak, badai, mehnah dan tribulasi ini bersama2... saya sentiasa berusaha untuk menjadi isteri cerdik yang solehah... insyaAllah...
Bertambahnya usia ini ... maka.. beringatlah saya akan setahun lagi hampirnya saya pada saat kematian...di mana perlu saya kembalikan semua yang tidak menjadi milik abadi saya...sesuai dengan sifat sementaranya dunia ini... semua nikmat yg kita kecapi hari ini adalah sementara... hanya Allah yg Maha Mengetahui rahsia usia kita... yg penting tingkatkan amal ibadat dan kebajikan.. moga dapat membantu di hari perhitungan nanti...
harapan saya moga semua sahabat dapat mendoakan kebahagiaan saya dan keluarga dan moga dapat saya manfaatkan usia yang ada ini untuk berkhidmat kepada yang memerlukan.. insyaAllah... berkhidmat untuk menyampaikan mutiara ilmu kepada anak bangsa... moga hasilnya nanti akan menjadi ulul albab yang diimpikan... mudah2an amiin...

wish

0 comments

Saturday, November 29, 2008

Terima kasih yang tidak terhingga buat suami tercinta

1 comments
Alhamdulillah... sempena ulangtahun ke-3 perkahwinan kami ni... saya nak mengucapkan rasa terima kasih yang tidak terhingga buat suami kesayangan saya...atas kesabaran dan ketabahan beliau menerajui rumahtangga kami ini...

Pagi-pagi lagi... abang dah kejutkan saya... untuk bermunajat padaNYA... bersyukur atas kurniaan sebuah keluarga yang dipenuhi dengan mahabbah, mawaddah dan rahmah ini.... InsyaAllah abang... mudah2an bahtera kita ini akan terus kukuh dan kuat... bersama kita menongkah arus membelah badai... kita harungi semuanya bersama... satu kucupan hinggap di dahi saya... syahdunya rasa... "Terima kasih sayang"...ya Allah.. bantulah kami.. peliharalah ikatan kami ini... agar ianya berkekalan..

Sudah menjadi rutin kami... hari Khamis.. hari utk mengadap advisor tesis kami... dalam kesibukan menyiapkan tesis.. sempat lagi saya mengingatkan abang hari ulangtahun pernikahan kami ini... semalam katanya ada surprise untuk saya... hmmm.. selepas ambil ammar di rumah pengasuh... singgah sebentar menjamu selera di restoran kegemaran keluarga kami.... biasanya kami ke sini kalau ada apa2 event je... usai sudah menjamu selera... Alhamdulillah...

sebelum bertolak balik... abang menyerahkan kotak kecil sebagai hadiah anniversary kami... isinya... biarlah rahsia kam isekeluarga... yang penting ianya amat bermakna buat saya.... Alhamdulillah... kejutan itu tidak habis di situ saja... di dalam kereta abang mendeklamasikan sebuah puisi untuk saya... MasyaAllah...

abang ni memang terkenal dengan sajaknya.. tak sangka.. sempat lagi abang mendeklamasikan sajak.... saya tahu sajak itu spontan keluar dari lubuk hatinya... selesai abang bersajak... saya request untuk abang menulis sajak itu dan bolehlah di nukilkan di dalam blog ini... segan pula katanya... insyaAllah.. kalau ada masa nanti.. saya cuba pujuk abang untuk nukilkan sajak itu... yang seronoknya sewaktu abang deklamasikan sajak tu.. ammar tengok saja sambil tersenyum... tak lama lepas tu ammar pun ikut sekali nak bersajak... puas dia menggayakan tangannya.. ikut gaya abinya... ammar.. ammar..

Terima kasih ya Allah atas pemberian MU yang tidak ternilai ini... terima kasih...

Alhamdulillah.....

4 comments
Alhamdulillah.. tanggal 27 November 2008.. genaplah 3 tahun usia ikatan pernikahan kami.. sebuah ikatan yang memberi seribu makna buat kami... dengan ini.. mengajar kami erti kebebasan... kemerdekaan... merdeka dari segala larangan yg sebelum ini menghalang...

Alhamdulillah.. syukur ini seiinfinitinya kami rafa'kan buatMU Allah Rabbul Jalil... Ya Allah dgn sifat Rahman dan RahimMU... restuilah ikatan ini... jadikanlah kami ini kuat untuk menghadapi segala mehnah dan tribulasi drMU... janganlah kami ini diuji dengan ujian yang tidak mampu kami hadapi.... jadikanlah kebahagiaan ini berpanjangan di dunia berterusan hingga ke negeri abadi... Ya Allah sujud syukur kami rafa'kan... tiada lafaz seindah KALAM-MU.. yang bisa kami ungkapkan demi menunjukkan syukur kami ini... bantulah kami ya Allah...

Alhamdulillah.. ya Allah.. sepanjang 3 thn usia ikatan ini... kami Kau kurniakan seorang mutiara hati... bantulah ya Allah.. bantulah kami dalam mendidik dan mentarbiyah cahaya mata kami ini.. agar besarnya menjadi jundullah, ahlullah yang menjunjung tinggi kalamMU dan memelihara sunnah RasulMU... munajat hambaMU ini pada Mu ya Allah.. moga diberkati dan dimakbulkan segalanya.. insyaAllah ...Amiin.. ya Rabbal 'alamiin...

Wednesday, November 26, 2008

'Ammar nak belajar mengaji

2 comments
Ammar sekarang ni sibuk sgt nak tolong ummi mengaji.. nak belajar kata abinya.. jadi.. kami pun excited nak ajar dia mengaji... pandai gaklah dia menyebut aa..ba..ta.. dan seterusnya.. dan saya rasa mungkin dah tiba masanya kami ajar dan dedahkan Ammar supaya mengaji...supaya Ammar dapat meneruskan azam saya untuk melihatnya menjadi al-Hafiz satu masa nanti... insyaAllah.. amiinn... Ammar... doa ummi sentiasa mengiringimu nak... setiap masa tiap ketika.. insyaAllah...

Jaulah @ KUIS

0 comments

Salam...
sekali-sekala bawa ammar jalan kat kuis.. amboi seronoknya dia explore.... jalan sana jalan sini... pegang tangan pun tak nak... anak ummi ni semakin membesar... membesarlah anakku... moga jadi anak soleh.. kebanggaan abi dan ummi di dunia dan akhirat...

Melayan 'Ammar di taman permainan

0 comments

Walimatul urus adik2 Martah

0 comments

Thursday, November 20, 2008

SINI KAWIN, SANA KAWIN - catatan untuk PARA SUAMI

0 comments
Kita mesti berusaha menjadi suami yang terbaik, ayah yang terbaik.
Jangan harap isteri sahaja baik, tapi kita sebagai suami tak baik.
Wanita mana yang tidak mendambakan seorang lelaki yang kelak dapat menjadi sandaran hidupnya, mampu membimbing dan mendidiknya untuk menjadi wanita terbaik dan solihah bukan saja hanya untuk suaminya, tetapi terbaik untuk Allah subhanahu wata’ala.
Suami yang selalu memotivasinya untuk beribadah kepada Allah subhanahu wata’ala dan selalu istiqamah di jalan-Nya.
Maka tentunya faktor-faktor dan ciri-ciri di bawah ini perlu diketahui oleh para kaum lelaki yang ingin menjadi suami idaman bagi isteri-isterinya. Di antaranya adalah:
1. Hendaklah seorang suami senantiasa bertakwa kepada Allah subhanahu wata’ala dalam mempergauli dan memperlakukan isterinya. Kerana ia adalah amanah yang akan dipertanyakan oleh Allah subhanahu wata’ala pada hari Kiamat. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Perlakukanlah wanita-wanita itu dengan baik". (Muttafaq 'alaih).
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam melarang berbuat zhalim terhadap wanita. Sebagaimana beliau shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berdo'a, "Ya Allah sesungguhnya aku akan menjadi penghalang (orang yang menzalimi) hak dua golongan yang lemah, yakni: Anak yatim dan wanita." (HR. Ibnu Majah dengan sanad hasan).

2. Hendaklah seorang suami memiliki perangai dan tabiat yang mulia. Janganlah dia mencaci isterinya, menghinanya, dan mendiamkannya. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Janganlah seorang mu'min membenci seorang mu'minah, jika ia tidak menyukai suatu perangai nya, maka dia akan menyukai perangai yang lain dari dirinya." (HR. Muslim).

3. Hendaklah seorang suami banyak bersabar dan baik dalam bermu'amalah dengan isterinya. Maka sebaik-baik kalian adalah yang menjaga persahabatan dan kasih sayang! Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Sebaik-baik kalian adalah yang terbaik terhadap keluarganya, dan aku adalah sebaik-baik kalian kepada keluargaku". (HR. Ibnu Majah)

4. Hendaklah seorang suami memiliki kecemburuan terhadap isterinya, tetapi tidak berlebihan, sehingga berburuk sangka kepadanya. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Apakah kalian merasa kagum/heran dengan ghirah (rasa cemburu)nya Sa'ad? Sungguh aku lebih cemburu darinya, dan Allah lebih cemburu dariku." (HR.Muslim).

5. Hendaklah seorang suami bersikap lemah lembut dan bijaksana dalam menangani kesalahan dan kekeliruan. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Sesungguhnya tidaklah kelembutan itu ada pada sesuatu, melainkan ia akan membuatnya menjadi indah, dan tidaklah kelembutan itu hilang dari sesuatu, melainkan ia akan memperburuknya. " (HR. Muslim). Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam juga bersabda, "Sesungguhnya Allah Maha lembut, Dia menyukai kelembutan di dalam semua perkara." (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

6. Hendaklah seorang suami memberikan nafkah kepada isterinya dengan ma'ruf (layak). Sebagaimana Allah subhanahu wata’ala berfirman, artinya, " dan janganlah Engkau jadikan tanganmu terbelenggu di lehermu, dan janganlah pula Engkau menghulurkannya Dengan sehabis-habisnya, kerana akibatnya akan Tinggallah Engkau Dengan keadaan Yang tercela serta kering keputusan. (QS. Al-Isra': 29) (maksudnya: tidak kurang dan tidak berlebihan) Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah ditanya, apa hak isteri yang wajib dipenuhi oleh suami? Lalu beliau shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab, "Kamu memberi makan kepadanya, jika kamu makan. Dan kamu memberi pakaian untuknya, jika kamu memakai pakaian. Dan janganlah kamu memukul wajah, menjelek-jelekkannya, dan jangan pula kamu mendiamkannya kecuali di dalam rumah." (HR. Ahmad dan Abu Daud).

7. Hendaklah seorang suami mempelajari feqah kewanitaan sehingga ia mengetahui cara bergaul isterinya saat haidh dan nifas, dan hendaklah dia mengajarkan kepada isterinya tentang masalah tersebut, jika dia belum mengetahuinya.

8. Hendaklah seorang suami mengerti, bahwasannya tidak boleh baginya berhubungan (bersetubuh) dengan isterinya waktu haidh, dan tidak pula pada duburnya. Dan dibolehkan baginya untuk bermesra-mesraan dengannya waktu haidh, kecuali melakukan jima' (bersetubuh), karena hal tersebut diharamkan. Allah subhanahu wata’ala berfirman,artinya, "Mereka bertanya kepadamu tentang haidh. Katakanlah:" Haidh itu adalah suatu kotoran". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh; dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintakan Allah kepadamu. Sesung guhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri. Isteri-isterimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagai mana saja kamu kehendaki. Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu, dan bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah ahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah kabar gembira orang-orang yang beriman." (QS. Al-Baqarah: 222-223).Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Allah subhanahu wata’ala tidak memandang seorang lelaki yang menggauli lelaki lain atau seorang wanita melalui dubur". (HR. At-Tirmidzi, dishahihkan oleh Al-Albani).

9. Di antara etika melakukan jima': Memulai dengan basmalah (membaca bismillah dan berdo'a), bersenda gurau, berpelukan, mencium sebelum melakukannya. Karena hal itu lebih dapat memberikan kepuasan bagi suami dan isteri. Dan jika seorang suami telah selesai menunaikan hajatnya, maka hendaklah dia tidak tergesa-gesa (menyudahinya) , sampai sang isteri mendapatkan haknya. Dan barangsiapa yang ingin mengulanginya (jima'), maka hendaklah ia membasuh kemaluannya, lalu berwudhu.Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, yang artinya, "Jika salah seorang di antara kalian akan menyetubuhi istrinya mengucapkan (berdoa), "Dengan nama Allah, Ya Allah! Jauhkan kami dari setan, dan jauhkan setan untuk mengganggu apa yang Engkau rezekikan kepada kami. Maka niscaya setan tidak akan mencelakakan anak (hasil) dari keduanya selama-lamanya. "(Muttafaq 'alaih).
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Jika salah seorang di antara kalian menyetubuhi isterinya, kemudian hendak mengulangi, maka hendaklah dia berwudhu." (HR. Muslim)

10. Hendaklah seorang suami menjauhkan diri dari menyebar-luas rahsia-rahsia hubungan suami-isteri. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Sesungguhnya di antara manusia yang paling buruk kedudukannya di sisi Allah subhanahu wata’ala pada hari Kiamat adalah seorang suami yang menggauli isterinya, dan isterinya menggaulinya, kemudian ia sebarkan rahsia isterinya." (HR. Muslim).

Suatu ketika dikatakan kepada sebagian orang-orang solih yang ingin menceraikan isterinya, "Apa yang membuatmu ragu kepada isterimu?" Lalu ia menjawab, "Orang yang berakal tak akan membuka rahsia." Maka tatkala ia telah menceraikannya, ia pun kembali ditanya, "Mengapa kamu menceraikannya? ". Lalu ia pun menjawab, "Apa urusanku/ hakku dengan isteri orang lain?"
Semoga Allah subhanahu wata’ala senantiasa memberi kan taufiq-Nya kepada kita semua. Sumber: Dialihbahasakan dari buletin “Baaqotu wardin wa Nisrin, Muhdatun Likulli ‘Arusain”, Min al-Qism al’Ilmy Bi Daril-Wathan. (Oleh: Abu Nabiel)

SINI KAWIN, SANA KAWIN - catatan untuk ISTERI IDAMAN

2 comments
Cantik, bukanlah satu-satunya kriteria bagi seorang mu'min yang memiliki cita-cita untuk membangun keluarga yang sakinah, mawaddah wa rahmah. Kesolehahan sang isteri merupakan kriteria utama dan didambakan seorang lelaki di antara sekian banyak kriteria yang diinginkannya.Apalah ertinya isteri yang cantik, jika dia tidak taat kepada sang suami, suka membuatnya marah dan sakit hati, tidak menyenangkan ketika berada di dekatnya, tidak amanah, dan lain sebagainya.

Tentunya keadaan seperti ini dapat membuat sang suami merasa tak aman dan nyaman berlama-lama di dalam rumah, bahkan boleh jadi rumah baginya laksana neraka.Beginilah keadaan yang akan ditanggung oleh seorang lelaki, tatkala dia memutuskan kecantikanlah sebagai kriteria utama dan segala-galanya dalam memilih partner hidupnya, meskipun dia tidak memiliki kesolihan. Seorang isteri demikianlah yang memiliki potensi besar untuk tidak patuh kepada seorang suami, menyeleweng, dan cenderung mengabaikan hak-haknya. Padahal hak seorang suami atas seorang isteri merupakan seagung-agungnya hak setelah hak Allah subhanahu wata'ala dan RasulNya shallallahu 'alaihi wasallam.

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Kalau seandainya aku boleh menyuruh seorang untuk sujud kepada orang lain, niscaya aku akan menyuruh seorang isteri untuk sujud kepada suaminya." (HR. at-Tirmidzi. Dan ia berkata, "Hasan Shahih.").Maka perlu bagi seorang wanita, baik yang sudah menjadi seorang isteri, mahupun yang akan menjadi seorang isteri, untuk berusaha mencari tahu sifat-sifat khusus yang harus dilaksanakan agar dia menjadi dambaan dan pujaan para suami.

Mudah-mudahan beberapa pesan dan nasihat di bawah ini boleh menjadi tips-tips yang berharga bagi para wanita untuk mewujudkan impiannya, menjadi idola dan idaman sang suami, serta untuk menggapai kebahagiaan yang hakiki dalam mengharungi lautan kehidupan rumah tangga yang penuh dengan liku-liku ini bersama suami tercinta.

Tips-tips tersebut di antaranya adalah:
a. Hendaklah seorang isteri merasa cukup(qana'ah) dan redha dengan pemberian suami walaupun sedikit. Tidak banyak menuntut serta mendesaknya, sehingga membuatnya kecewa dan dapat menjerumuskannya untuk mencari nafkah dengan jalan dan cara yang haram. Sesungguhnya para wanita generasi Salafush-Shalih, apabila suaminya hendak berangkat dari rumahnya untuk mencari nafkah, dia berkata kepadanya, "Jauhkanlah (wahai suamiku) mencari nafkah yang haram. Sesungguhnya kami mampu bersabar menahan lapar, akan tetapi kami tidak mampu bersabar menahan panasnya api neraka!"

b.. Hendaklah seorang isteri menjauhkan diri dari berbuat durhaka kepada suaminya, meninggikan suara ketika berbicara kepadanya, dan selalu mengeluh dan mengadu tentang suaminya kepada keluarganya. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepada seorang wanita, "Bagaimana sikapmu terhadap suamimu?! Sesungguhnya dia adalah syurga dan nerakamu!" (HR. an-Nasa'i dan Ahmad, dan dishahihkan oleh Syeikh al-Albani).

c.. Hendaklah seorang isteri tidak meminta kepada suaminya seorang pembantu wanita yang masih muda, karena hal itu dapat menjadi sebab sang suami menceraikannya. Dan karena seorang pembantu wanita muda lebih berpotensi mengundang fitnah dalam rumah tangga. Khususnya fitnah bagi sang suami. Tidak sedikit kes-kes pertelingkahan terjadi di dalam rumahtangga antara seorang suami dengan seorang pembantu wanita muda, karena seringnya komunikasi, saling memandang dan berdua-duaan, tatkala sang isteri tak ada di rumah, dan lain sebagainya. Kemudian terjadilah perselisihan dan percakaran antara suami dan isteri yang berakhir dengan perceraian. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Tidaklah aku meninggalkan fitnah sepeninggalanku ini bagi para lelaki yang lebih berbahaya, selain para wanita." (Muttafaq 'alaih).

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam juga bersabda, "Janganlah sekali-kali seorang lelaki berkhalwat (berdua-duaan) dengan seorang wanita melainkan ada mahram bersamanya, lalu seorang lelaki berdiri dan berkata, "Wahai Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, isteriku hendak keluar menunaikan haji, sedangkan namaku telah terdaftar untuk mengikuti perang ini dan itu. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Pulanglah kamu! Dan berhajilah bersama isterimu!". (Muttafaq 'alaih).

Dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam juga bersabda, "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhir, janganlah sekali-kali dia berkhalwat (berdua-duan) dengan seorang wanita yang tidak ada mahram bersamanya, maka sungguh ketiganya adalah setan." (HR. Ahmad, dengan sanad yang shahih).

d. Hendaklah seorang isteri mengetahui bahwa hak suami harus lebih diutamakan dari semua hak kerabat/ keluarganya. Jika mendapatkan hak-hak yang saling berkongsi, maka dia harus tetap mengutamakan hak suami, dan hendaklah dia mengabaikan yang lainnya.

e.. Hendaklah seorang isteri menjaga harta suaminya, tidak menggunakannya tanpa sepengetahuannya. Jika dia bersedekah dari hartanya dengan izinnya, maka dia mendapatkan pahala seperti pahala suaminya. Jika dia bersedekah tanpa redhanya, maka suaminya mendapatkan pahala, sedangkan dia mendapatkan dosa.

f.. Hendaklah seorang isteri menghindar dari pergaulan dengan para tetangga yang tidak baik, teman-teman yang buruk perangainya, yang dapat mempengaruhinya sehingga dia bersikap buruk terhadap suaminya, dan dapat menjadi sebab terjadinya perselisihan antara dia dengannya, serta dapat merendahkan martabat dan harga diri suami di hadapannya.

g.. Hendaklah seorang isteri bersikap sabar atas perlakuan suaminya yang kurang baik. Hendaklah dia bijaksana dalam menyikapinya tatkala sedang emosi, niscaya suaminya akan memujinya pada waktu dia senang. Dan hendaklah dia juga mengetahui, bahwa problematika dalam rumah tangga tidak akan menjadi besar kecuali jika hal itu disikapi dengan keras kepala dan kesombongan. Maka janganlah dia menghancurkan rumah tangganya dengan sikap keras kepala dan kesombongan.

h.. Hendaklah seorang isteri memenuhi panggilan dan ajakan 'special' suaminya dalam situasi dan kondisi apa pun. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Barangsiapa mengajak isterinya ke tempat tidurnya, lalu dia enggan, maka para malaikat melaknatnya hingga pagi." (Muttafaq 'alaih).

i.. Hendaklah seorang isteri tidak menyebutkan atau menceritakan 'sifat'/keistimewaa n wanita lain kepada suaminya. Karena Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melarang hal tersebut. Sebagaimana sabda shallallahu 'alaihi wasallam beliau, "Janganlah seorang wanita bergaul dengan wanita lain, kemudian dia menceritakan wanita tersebut kepada suaminya, seakan-akan suaminya melihatnya (wanita tersebut)."( Muttafaq 'alaih).

j.. Hendaklah seorang isteri mampu menjadi pemimpin di rumah suaminya dan bertanggung jawab terhadap anak-anaknya, dengan menyuruh mereka berbuat baik, dan melarang mereka dari perbuatan yang mungkar (tidak baik). Serta tidak meredhai jika ada sesuatu yang mungkar di rumahnya. Dan hendaklah dia mengerti bahwasanya tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam maksiat kepada Allah subhanahu wata'ala. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, ".Dan seorang wanita (Ibu) adalah pemimpin di rumah suaminya, dan akan mempertanggungjawab kan atas kepemimpinannya, ."(HR. al-Bukhari dan Muslim).
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam juga bersabda, "Apabila salah seorang di antara kalian melihat kemungkaran, maka hendaklah aia mencegahnya dengan tangannya, dan apabila dia tidak mampu, maka hendaklah dia mencegahnya dengan lisannya, dan apabila tidak mampu juga, maka hendaklah dia mencegahnya dengan hatinya, dan yang demikian itu adalah selemah-lemahnya iman." (HR. Muslim, Abu Daud, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad).

WaLlahu a'alam.
Dialihbahasakan dari buletin : "Baaqotu wardin wa Nisrin, Muhdatun Likulli 'Arusain", Min al-Qism al'Ilmy Bi Daril-Wathan. " (Oleh: Abu Nabiel)

Wednesday, November 19, 2008

CATATAN MANIS BUAT PENGANTIN BARU

0 comments
Salam buat semua...

Kebelakangan ni, setiap hujung minggu banyak betul jemputan walimatul urus perlu dihadiri... saya suka gak memenuhi jemputan ni.. kerana hanya dgn cara ini saya dapat berjumpa dgn sahabat2 dan adik2 sekolah lama... giliran kami dah lepas... kini tiba pula giliran adik2... manakala kakak2 yg datang membawa bersama2 suami dan anak2... klu nak dihimpun mmg ramai dah keluarga MARTAH LILBANAT ni... baiklah... sekadar catatan manis buat pengantin...

Pada hari ini, Allah subhanahu wata'ala satukan dua insan yang berbeda.
Pada hari ini, Dia padukan dua hati .
pada hari ini Dia dekatkan dua insan yang dulu berjauhan.
Dan pada hari ini pula, Allah subhanahu wata'ala halalkan hubungan seorang muslimah dengan seorang muslim dengan jalan dan cara yang syar'ie sesuai dengan al-Qur'an dan Sunnah. "Semoga Allah memberikan keberkatan kepada kedua mempelai di kala suka maupun duka. Serta menyatukan mereka berdua dalam kebaikan."

Sungguh di antara hal-hal yang menggembirakan saat ini, kita lihat para pemuda muslim berhasrat kuat untuk menikah, meskipun banyak kesulitan yang harus mereka hadapi dan begitu besar biaya yang mereka tanggung. Hal itu tidak lain semata-mata karena keinginan mereka untuk mencari jalan yang halal, dan benar-benar untuk menjaga kesucian diri mereka, serta demi mewujudkan cita-cita membangun keluarga muslim yang akan menjadi salah satu bagian terpenting dalam membangun masyarakat, bahkan umat Islam seluruhnya.

1. Pernikahan Merupakan Petunjuk Para Nabi Dan Rasul 'alaihimussalam.
Barangsiapa yang membencinya, sungguh dia telah menyelisihi sunnah dan menentang petunjuk Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam. Beliau bersabda, "Demi Allah!! Sungguh aku adalah orang yang paling takut dan paling bertakwa kepada Allah subhanahu wata'ala di antara kalian. Tetapi aku berpuasa dan aku juga berbuka, aku shalat dan aku juga tidur , aku pun menikahi wanita-wanita. Barangsiapa yang tidak suka dengan sunnahku, maka ia bukan termasuk umatku." (Muttafaq 'alaih).

2. Pernikahan Sebagai Realisasi Dari Memenuhi Panggilan Allah subhanahu wata'ala.
Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang patut (kawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui." (QS. An-Nur: 32)

3. Pernikahan Adalah Panggilan Fitrah.
Barangsiapa yang meninggalkannya dan mencari selain dari itu, sungguh ia telah menyalahi fitrah tersebut. Dan barangsiapa yang menyalahinya, niscaya ia berada di jurang kehancuran. Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "(Tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu.Tidak ada perubahan pada fitrah Allah.(Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." (QS. Ar-Rum: 30)

4. Pernikahan Merupakan Salah Satu Nikmat Allah Yang Paling Agung Bagi Hamba-hamba- Nya, Jalan Menggapai Kasih Sayang, Langkah Menuju Bahagia, Tanda Kemapanan, Dan Sarana Untuk Meraih Anugerah. Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." (QS. Ar-Rum: 21)

5. Pernikahan Adalah Jalan Syar'ie Untuk Menyalurkan Nafsu Kejantinaan (seks) Secara Halal. Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; Maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas". (QS. Al-Mu'minun: 5-7)

6. Pernikahan Sebagai Perisai Para Pemuda Dan Pemudi Dari Fitnah Dan Penyimpangan, Kefasikan Dan Kemaksiatan. Oleh karena itu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menganjurkan kepada para pemuda untuk segera menikah. Sebagaimana sabda beliau shallallahu 'alaihi wasallam , "Wahai para pemuda! Barangsiapa di antara kalian ada yang mampu menikah, maka hendaklah ia menikah. Sungguh ia (pernikahan) dapat lebih menahan pandangan dan dapat lebih memelihara kemaluan. Dan barangsiapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa. Sungguh ia adalah peredam baginya." (Muttafaq 'alaih).

7. Pernikahan Jalan Mudah Untuk Meraih Pahala Dari Allah subhanahu wata'ala.
Sungguh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah mengabarkan kepada kita bahawa sebaik-baik infak(belanja- nafkah) adalah infak yang diberikan kepada isteri dan keluarga. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Satu dinar yang kamu infakkan di jalan Allah, dan satu dinar yang kamu infakkan untuk membebaskan hamba abdi, dan satu dinar yang kamu sedekahkan untuk orang miskin, dan satu dinar yang kamu infakkan untuk isterimu, maka yang paling utama adalah satu dinar yang kamu infakkan untuk isterimu." (HR. Muslim). Dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda pula kepada Sa'ad bin Abi Waqas radhiyallahu 'anhu, "Sungguh tidaklah kamu menginfakkan suatu infak semata untuk mencari wajah Allah(keredhaanNYA) , melainkan kamu mendapatkan pahala padanya. Bahkan apa yang kamu letakkan pada mulut isterimu." (Muttafaq 'alaih). Dan yang lebih agung dari itu semua adalah pahala yang diberikan kepada suami dan isteri tatkala melakukan hubungan intim (bersetubuh) . Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Dan dalam persetubuhan kalian terdapat sedekah" Mereka bertanya, "Ya Rasulullah! Salah seorang di antara kami menyalurkan syahwatnya (kepada istrinya). Apakah ia mendapatkan pahala padanya?! Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menjawab, "Bagaimana menurutmu, seandai nya seseorang menyalurkan syahwatnya pada suatu yang haram, apakah ia berdosa? Maka demikian sebaliknya jika ia menyalur kannya pada suatu yang halal, ia mendapat kan pahala." (HR. Muslim)

8. Pernikahan Yang Cemerlang Adalah Yang Dibangun Di Atas Dasar-dasar Syar'ie Yang Benar. Di antara dasar-dasar tersebut yang paling agung adalah kesolihan pasangan suami isteri. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Jika datang kepadamu seorang lelaki yang kamu sukai (redhai) agama dan akhlaknya, nikahkanlah dia (dengan putrimu), jika tidak, maka akan terjadi fitnah dan kerusakan besar di muka bumi ini." (HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Majah. Dishahihkan oleh Al-Albani). Seseorang bertanya kepada Al-Hasan rahimahullah, "Kepada siapa selayaknya aku menikahkan putriku?" ia menjawab, "Kepada lelaki yang bertakwa kepada Allah subhanahu wata'ala. Sesungguhnya jika ia mencintai putrimu, ia tentu akan memuliakannya. Dan jika ia membencinya, niscaya ia tidak akan berbuat aniaya terhadapnya. " Suami yang memiliki agama sudah barang tentu tidak akan berbuat zhalim terhadap isterinya saat ia marah, tidak mendiamkannya tanpa sebab, tidak bersikap buruk ketika mempergaulinya, dan juga tidak menjadi fitnah bagi istri/keluarganya dengan membawa sesuatu yang mungkar, atau alat-alat yang melalaikan (musik, orkes, film, dsb) ke dalam rumah. Akan tetapi ia akan berbuat dan bersikap seperti apa yang disabdakan oleh Rasulullahshallalla hu 'alaihi wasallam , "Sebaik-baik kalian adalah yang terbaik terhadap keluarganya, dan aku adalah sebaik-baik kalian terhadap keluargaku". (HR. Ibnu Majah) Maka sudah sepatutnya para wali perempuan untuk selalu melihat dan mengutamakan agama dan akhlak seorang lelaki yang akan menjadi suami bagi putrinya. Karena sesungguhnya seorang perempuan akan menjadi tawanan dengan pernikahannya tersebut. Sedangkan seorang wali yang menikahkan putrinya dengan lelaki fasik dan gemar berbuat maksiat/bid' ah, sungguh ia telah berbuat aniaya terhadap putrinya dan dirinya sendiri. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Wanita dinikahi karena empat hal, yakni: Karena hartanya, karena keturunannya, karena kecantikannya dan karena agamanya. Maka raihlah keberuntungan dengan memilih wanita karena agamanya, jika tidak, maka merugilah" (HR. Muslim). Seorang isteri yang memiliki agama, ia senantiasa patuh kepada suaminya dalam segala hal, selain maksiat kepada Allah, menjaga dirinya dan harta suaminya, tatkala sang suami tak ada di sisinya. Ia tidak meninggalkan maupun mengabaikan hubungan suami-isteri, tidak keluar rumah tanpa sepengetahuan suaminya, juga tidak berpuasa sunnah sedangkan suami sedang bersamanya, kecuali dengan izinnya. Dan ia tidak mengizinkan siapa pun yang tidak disukai suaminya masuk ke dalam rumahnya. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Janganlah seorang isteri berpuasa (sunnah) sedangkan suaminya bersamanya, kecuali dengan izinnya." (Muttafaq 'alaih).

9. Pernikahan Merupakan Kekuatan Umat, Membentuk Generasi-generasi Pemuda Baru Dan Dapat Menggentarkan Musuh-musuh Islam. Pernikahan merupakan satu wasilah (sarana) untuk meningkatkan kuantitas (jumlah) umat dan memakmurkan bumi Allah subhanahu wata'ala. Oleh karenanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sangat menganjur kan untuk menikahi wanita-wanita yang memiliki banyak keturunan/subur (al-walud). Sebagaimana sabda beliau shallallahu 'alaihi wasallam, "Nikahilah wanita yang penyayang lagi memiliki banyak keturunan (subur), maka sesungguhnya aku akan berbangga-bangga dengan kalian di depan umat lainnya pada hari Kiamat." (HR. Abu Daud dan An-Nasa'i dan Ahmad).

10. Pernikahan Sebagai Sarana Perkenalan dan Pertemuan Di Antara Beberapa Keluarga. Sehingga terjalinlah kasih sayang dan persaudaraan di antara kaum muslimin. Allah subhanahu wata'ala berfirman, artinya, "Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal". (QS. Al-Hujurat: 13)
Sejarah telah membuktikan, bahwa banyak suku dan bangsa yang dahulu tidak pernah akur, saling berseteru satu dengan yang lainnya, bahkan seakan menjadi permusuhan yang abadi dan peperangan yang tak ada akhirnya, maka tatkala terjadi pernikahan silang di antara suku-suku dan bangsa-bangsa yang berseteru tersebut, hilanglah permusuhan dan padamlah api kemarahan, berganti kasih sayang dan persaudaraan serta rahmat dan saling tolong-menolong di antara mereka.
Wallahu a'lam.
Dialihbahasakan dari buletin "Baaqotu wardin wa Nisrin, Muhdatun Likulli 'Arusain", Min al-Qism al'Ilmy Bi Daril-Wathan.
(Oleh: Muhammad Ruliyandi Abu Nabiel)

Saturday, November 08, 2008

PESANAN LUQMANUL HAKIM BUAT ANAK-ANAK .....

0 comments

WAHAI ANAKKU.........(Renungan untuk diri sendiri dan keluarga)
1 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAQWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.


2 - Orang-orang yg sentiasa menyediakan dirinya utk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yg insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari ALLAH juga.


3 - Hai anakku; orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kepad ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.


4 - Hai anakku; seandainya ibu bapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibu bapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.


5 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.


6 - Dan selalulah berharap kepada ALLAH tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kepada ALLAH dengan sebenar-benar takut (taqwa), tentulah engkau akan terlepas dr sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.


7 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yg telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal-hal yg tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dr tempatnya semula itu lebih mudah drpd memberi pengertian kpd orang yg tidak mahu mengerti.


8 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yg amat berat, tetapi akan lebih lagi daripada semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yg jahat.


9 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.


10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yang merbahaya.


11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.


12 - Janganlah engkau makan sampai kenyang yg berlebihan, kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kepada anjing sahaja.


13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.


14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yang taqwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.


15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.


16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura-pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu, maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.


17 - Selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yg pernah memberikan barang yang berharga.


18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yg tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.


19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yg tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya' yang akan mendatangkan cela pada dirimu.

20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kpd urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan oleh dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.


21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata-kata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.


22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yg pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia-siakan hartamu.


23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yg pendiam akan selamat daripada berkata yg mengandungi racun, dan sesiapa yg tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.


24 - Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata-katanya bagaikan tanah yg subur lalu disirami air hujan.


25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan

Kindness toward the children

1 comments

Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) narrated: “Once the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) and I went out during the day. While on the journey, he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) did not talk to me and I did not talk to him.
When we reached the market of Bani Qaynuqaa’, he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) sat in the front-yard of Faatimah's house and asked: 'Is Luka’ home? (i.e., 'the small boy' - his grandson Al-Hasan)' But Faatimah (may Allaah be pleased with her) kept the boy inside for a while. I thought she was either changing his clothes or giving him a bath. After a while, the boy came out running and the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) embraced him and kissed him on the mouth; then he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) said:
'O Allaah! Love him, and love whoever loves him.'" [Al-Bukhaari & Muslim]
In other narrations of this incident, Al-Hasan (may Allaah be pleased with him) came out walking quickly and jumped into the lap of the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) who had his arms extended towards him, and who then hugged and kissed him.Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) said: “After I heard the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) saying this, there was nobody that I loved more than Al-Hasan.”
He (may Allaah be pleased with him) also said: “It is never that I saw Al-Hasan after having heard this, except that I cried.”The saying of Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him): “…He sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) did not talk to me…” was probably due to the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) being busy thinking about something, or being inspired, or receiving revelation at the time.As for his saying: “…and I did not talk to him…” is due to him (may Allaah be pleased with him) glorifying and honouring the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ); this was the practice of the Companions (may Allaah be pleased with them) whenever they would see the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) silent.
This narration is a reflection of how great the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) was, due to his coming to visit this child, which illustrated the love and mercy that he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) had for him. This was despite the great responsibilities he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) had as a leader of the entire Nation and the fact that he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) was busy being a guardian over their affairs, the custodian of their treasury, or Bayt Al-Maal, the dispatcher of the Muslim armies and the teacher and preacher to all the Muslims. Moreover, he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) was also receiving revelation from his Lord and contemplating over what happened to the previous nations who disobeyed Him.
Despite all this, he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) did not forget in the midst of all these tasks and responsibilities to check on his grandchild and try to bring joy to him, as well as checking on his daughter and son-in-law. He sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) sat in front of the house waiting for his grandchild to come out, and extended his arms towards him when he did so; he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) hugged and kissed him, and this love was reflected and reciprocated by the reaction of the child who walked quickly and jumped into the lap of the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ).
Another narration that reflects the kindness that the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) had for children is that which is narrated by Anas Ibn Maalik (may Allaah be pleased with him) who said: “I never saw anyone kinder and more merciful with children than the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ). His son, Ibraaheem, would breastfeed from a woman in the ‘Awaali area of Madeenah; he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) used to go and visit him and we would accompany him. He sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) used to enter the house in which Ibraaheem was and find him with some splashes of the milk that he had drunk, on his face; he sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) would pick him up and kiss him.” ‘Amr (may Allaah be pleased with him) who was one of the Companions accompanying the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) in his visits, said:
“After the death of Ibraaheem, the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) said: 'Ibraaheem is my son and he died whilst in the age of breastfeeding; he will have two women breastfeeding him in Paradise until he concludes the age of breastfeeding.'” [Muslim]
This narration reflects the noble manners of the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) and his kindness to children. It also highlights the virtue of being merciful with children and kissing them.Ibraaheem may Allaah be pleased with him died when he was sixteen or seventeen months old, which is why the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) said that he died whilst at the age of breastfeeding, because the complete breastfeeding term is usually two full years, as mentioned in the Quran.
Many of those who are busy with worldly affairs or matters related to the religion are thereby deprived of other matters; they are busy teaching or leading others, or attaining wealth, and are thereby deprived from kissing their children, playing with them, and cultivating them properly. No matter how busy a person claims to be, it is impossible that he is busier than the Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) was, who had time for this despite his numerous and great responsibilities. The propagators of Islaam, and others in general, have a duty towards their families and kinsfolk which they must fulfil, despite their responsibilities.
A child has a very special position in the Islamic community, and he should get the required attention and care which will make him grow up balanced and well mannered.Unlike what some may believe, possessing manhood, dignity and honour does not contradict caring for and playing with children. This is reflected in the narration of Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) who said: “The Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) kissed Al-Hasan once while Al-Aqra’ Ibn Haabis was sitting with him, so Al-Aqra’ said,
`I have ten children; never did I kiss any of them.` The Prophet sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) therefore looked at him and said: 'Allaah will not be merciful with the one who is not merciful to others. '” [Al-Bukhaari]
A person who works as a preacher in a prison in a western country said that an imprisoned drug addict once informed him that he would always stub out his cigarette on his child’s body, until he killed the child. This is truly an ugly face of the west that is reflected by this story; what kind of civilisation do they have? What benefit did they gain from their technology when their communities are overwhelmed with immorality, lack of faith, and children who are murdered and tortured like animals?
This has become such a widespread phenomenon that there are now designated telephone numbers for children to call and seek help and protection if their parents harm or torture them.But who are these children seeking protection from? It is from their own parents, who torture them in such a barbaric manner that it shatters the feelings of those who only get to hear about it.
A true believer should take lessons from the Names of Allaah; one of His Names is the All-Merciful, so a believer should strive to be merciful. Another of His Names is the Compassionate, so a believer should work hard to be compassionate and kind to others, especially his children.The father’s love for his children should not be buried under his load of work, or his numerous tasks; on the contrary, he should express his love and kindness to them and strive to cultivate them properly.

Pengaruh warna Mengikut Hari .

1 comments
Dengan menggunakan beberapa peralatan canggih seperti spectrum analyzer, kita dapat menentukan vibration visual light yang tersebar di dalam atmosfera dalam sesuatu hari malah dalam sesuatu waktu dan keadaan.

Hasil daripada kajian ini, berikut ialah beberapa contoh penemuan saintifik hasil kajian terhadap warna yang resonan terhadap sesuatu hari. Penemuan ini diterangkan dalam bentuk Human Physiology.

Isnin - putih
Warna putih adalah warna perangsang Kelenjar Pine dan Kelenjar Pitutary. Warna putih akan diserap oleh saraf sekiranya tubuh berada dalam keadaan hening. Salah satu cara untuk mendapatkan keheningan ialah dengan tidur awal. Mereka yang tidak mendapat waktu tidur yang betul akan menjadi lemah semangat, letih dan tidak bersedia menghadapi hari Isnin. Biasanya mereka yang tidak mendapat warna perangsang ini akan merasa malas untuk ke tempat kerja setiap hari Isnin.

Jika kita mendapat tidur yang mencukupi, hari Isnin sepatutnya ialah hari yang paling sesuai untuk mencetuskan idea baru, merangsang semangat dan melahirkan keazaman yang baru. Isnin ialah hari terbaik untuk menyelesaikan segala masalah yang tertunggak kerana penyelesaian pada hari Isnin adalah lebih kreatif dan efisyen pada hari ini.
Bunga warna putih jauh lebih mekar pada hari Isnin berbanding hari lain. Pokok bunga putih yang ditanam pada hari yang lain biasanya sukar untuk hidup atau berbunga tetapi masalah ini boleh diatasi sekiranya ia ditanam pada hari Isnin.

Rawatan yang sesuai dijalankan pada hari Isnin ialah penyakit seperti lemah semangat, kelesuan, hilang keyakinan diri, halusinasi, pelupa, epilepsi, amnesia (nyanyuk) dan beberapa penyakit lain yang berkaitan dengan Kelenjar Pineal dan Kelenjar Pitutary. Mereka yang mendapatkan rawatan seperti yang dinyatakan di atas didapati akan lebih cepat sembuh berbanding dengan hari lain, Insya Allah.


Selasa - pink / violet
Mereka yang mengalami migrain akan merasa kelegaan setiap hari selasa.
Thalamus berperanan menjaga kasih sayang dan penghayatan. Hari ini ialah hari yang paling sesuai untuk beremosi, meluahkan perasaan kasih sayang kepada pasangan masing-masing. Ini juga adalah hari yang sesuai untuk mengembara atau bermusafir ke destinasi yang jauh kerana masalah tersesat atau keletihan ketika sedang mengembara diimbangi dengan tahap penghayatan yang tinggi pada hari ini.


Dengan berpakaian pink, kuasa pujukkan terhadap anak atau pelajar yang degil bertambah kuat. Begitu juga pujukan terhadap pesakit atau orang yang ingin membunuh diri. Elakkan memakai pakaian merah untuk memujuk mereka kerana mereka akan menentangnya dengan serta merata dan akan meneruskan hasratnya untuk melawan atau membunuh diri dengan sekelip mata.Adalah disarankan agar anggota bomba perlu menukar pakaian ke warna pink sebelum memujuk orang yang mahu membunuh diri.

Rawatan yang sesuai dijalankan pada Selasa ialah migrain, Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder ADHD (kanak-kanak bermasalah) atau yang berkaitan dengan bahagian otak Thalam.


Rabu - biru
Warna biru ialah warna perangsang kelenjar Tyroid. Biru ialah warna yang menjadikan gelombang dalam bentuk bunyi lebih resonan. Pada hari Rabu didapati kicauan burung lebih merdu (resonan dan bermomentum, tidak terputus-putus garisan gelombangnya).
Pada hari Rabu, didapati paras hormon thyroxine yang dirembeskan oleh Kelenjar Tyroid berada pada tahap optimum. Paras thyroxine yang optimum menjadikan segala yang dihasratkan oleh hati dapat diluahkan dengan berkesan melalui kata-kata. Oleh itu, hari rabu ialah hari yang paling sesuai untuk berucap, berkata-kata, berhujah, bersidang, bermesyuarat, berpidato dan sebagainya.


Berbanding dengan hari yang lain, penyakit yang berkaitan dengan Tyroi seperi goiter (beguk), tongsel, penyakit kerongkong dan sebagainya akan mudah pulih sekiranya mula dirawat pada hari Rabu.


Khamis - kuning / Oren
Warna kuning ialah warna rangsangan sistem penghadaman dan warna oren ialah warna kesuburan, hormon dan sistem reproduksi .


Kemuncak warna kuning ialah sepanjang siang hari. Pada hari ini dinasihatkan agar kita tidak makan terlalu banyak pada waktu siang untuk memberi peluang sistem penghadaman menjalankan fungsi dengan sepenuhnya. Sistem penghadaman yang amat bertenaga pada hari ini sesuai untuk menghadamkan segala sisa makanan di dalam tubuh untuk menjadi zat dan tenaga yang amat diperlukanPada hari Khamis, asid folik yang amat sukar dihasilkan pada hari biasa didapati dapat dihasilkan dengan banyak dalam tubuh. Bagi mereka yang berdiet pada hari Khamis, didapati kandungan urik asid, lemak dan protein dipecahkan dan ditukar menjadi tenaga dalam kuantiti yang banyak.

Warna oren merangsang sistem kesuburan lalaki dan wanita. Oleh itu, hari khamis ialah hari yang terbaik untuk merancang zuriat yang sihat.

Pada hari Khamis, penyakit yang berkaitan dengan sistem penghadaman dan sistem reproduksi mudah dirawat dan mencapai tahap penyembuhan yang pantas berbanding apabila ia dirawat pada hari yang lain.


Jumaat- hijau
Hijau ialah tahap vibration yang menyamai tenaga yang merangsang fungsi Jantung dan Paru-paru.
Pada hari Jumaat, didapati aktiviti klorofil sangat aktif dan membebaskan oksigen pada tahap yang paling maksimum. Kemuncak aktiviti klorofil berlaku pada waktu tengah hari iaitu sejam setelah matahari tergelincir ke barat (sejam setelah solat Jumaat).


Hari Jumaat ialah hari yang sesuai untuk menjalankan senaman pernafasan, bersenam dan beriadah di taman-taman bunga. Senaman pernafasan yang dijalankan pada hari Jumaat akan member kesan menakjubkan pada hari ini berbanding hari-hari yang lain.

Biasanya pada hari-hari yang lain kita akan merasa lemas apabila berada dalam himpunan orang ramai. Tetapi amat menghairankan kerana setika di dalam masjid pada waktu solat Jumaat didapati kita tidak merasa lemas atau rimas walaupun saling berhimpit-himpit dengan kesesakan.

Hari Jumaat ialah hari yang paling sesuai untuk menjalankan rawatan berkenaan penyakit kardiovaskular (
Jantung ) dan respirasi (Paru-paru ) kerana paras oksigen dalam atmosfera berada pada tahap yang tertinggi pada hari ini.

Sabtu - merah
Merah ialah warna yang menyamai vibration bahagian Usus, Otot, Darah, Tulang dan Saraf. Organ yang berwarna merah ini banyak menjalankan aktiviti fizikal tubuh.
Hari sabtu ialah hari yang paling sesuai untuk keluar bersosial, berjumpa rakan-rakan dan saudara mara di samping menjalankan pelbagai aktiviti seperti bersukan, menjalankan aktiviti lasak dan sebagainya.


Bagi mereka yang mengalami penyakit yang berkaitan dengan Usus, Darah dan Ot atau Tulang dan Saraf, amat sesuai memulakan rawatan pada hari sabtu. Memulakan rawatan bagi penyakit yang berkaitan dengan organ merah ini pada hari yang lain selain sabtu biasanya akan memberi implikasi kesan pembongkaran di mana pesakit akan merasa kesakitan dalam proses penyembuhan.


Ahad - hitam
Tenaga spektrum pada hari Ahad adalah menyamai pada hari Isnin. Perbezaannya ialah gerakkan zarah pada hari ahad didapati lebih tertumpu kepada sesuatu kawasan berbanding dengan semua hari yang lain di mana pergerakan zarah adalah rawak. Gerakkan zarah dalam atmosfera amat pelik kerana menyamai keadaan zarah dalam air.

Gabungan semua warna dalam udara akan membentuk warna putih, tetapi gabungan semua warna dalam air akan membentuk warna kegelapan atau hitam. Hari Ahad adalah gabungan semua warna dalam keadaan zarah yang menyamai sifat air.

Gabungan semua warna akan mempertenagakan seluruh tubuh. Tetapi kewujudannya dalam keadaan zarah yang hanya bergerak dalam kawasan setempat menjadikan tenaga ini separa matang (magnitud) dan masih belum mampu mempertenagakan mana-mana bahagian tubuh.
Oleh itu, hari Ahad ialah hari yang sesuai untuk beristirehat. Sebaik-baiknya bercutilah pada dari Ahad. Hari rehat ini ialah hari terbaik untuk bersama keluarga tercinta. Menjalankan sebarang aktiviti teruatamanya aktiviti lasak hanya akan mendatangkan kemudaratan terhadap tubuh.

Memandangkan hari Ahad mempunyai penyerakkan zarah yang tidak stabil, pakaian berwarna hitam mengelakkan diri daripada terdedah kepada golombang asing yang boleh memudaratkan. Pengamal seni mempertahankan diri yang mengenakan mengenakan tali pinggang hitam dan pakaian hitam akan merasa bebas dari kongkongan atau pengaruh gangguan tenaga asing.


Defisini Resonan Warna Hari
Resonan bermaksud " mach," sepasang, mematuhi Hukum Keseimbangan atau sealiran dan serasi. Sesuatu yang dijalankan ketika resonan menjadikan hasil kerja tersebut berjalan lancar dan mendatangkan hasil yang banyak.

Setiap hari terdapat sesuatu warna yang resonan dengannya. Oleh itu, segala aktiviti yang dijalankan hendaklah diresonankan dengan warna setiap hari.

Kaedah terbaik untuk mendapatkan resonan hari ialah dengan mengenakan pakaian yang sama dengan getaran warna yang mendominasi hari.

Hari Isnin kenakan pakaian Putih.
Hari Selasa pakaian Pink atau Violet
Hari Rabu pakaian Biru.
Hari Khamis pakaian Kuning atau Oren.
Hari Jumaat pakailah Hijau.
Hari Sabtu pakaian Merah.
Hari Ahad pakailah Hitam.

Pakaian tidak semestinya perlu satu warna. Boleh dikenakan pelbagai warna tetapi dominankan warna yang resonan pada setiap hari tersebut. Bagi kaum wanita, tudung yang menyamai warna hari juga telah memadai. Begitu juga lelaki, warna baju sahaja yang menyamai warna hari juga telah memadai.

Semoga anda bergembira dengan pakaian kegemaran yang dikenakan mengikut warna yang resonan terhadap hari.

Murottal al-Quran