Zikrayaat

Sunday, March 29, 2009

ibu mu Mailaikat mu .......hormati Dia

0 comments

Ibu mu Malaikatmu.. ...tersentuh hati.....(bacalah. ...ambillah masa walaupun 1 minit)]

Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia... Dia bertanya kepada Tuhan :
" Para malaikat disini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya begitu kecil dan lemah ?"

Dan Tuhan menjawab:
"Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ."

Bayi bertanya lagi:
"Tetapi disini; didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?"

"Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?"

"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa"

"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ?

"Malaikatmu akan melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan mengancam jiwanya"

"Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak melihatMu lagi"

"Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu"

Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang bayi bertanya perlahan

"Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?"

"Kamu akan memanggil malaikatmu itu: " IBU "

Ingatlah sentiasa kasih sayang dan pengorbanan ibu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa..... Dialah sesatunya harta yang tiada galang gantinya dunia akhirat....

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak yang sedang membesar...sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu...

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
1) Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
2) Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
3) Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan dosa-dosa yang silam
4) Di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

Saturday, March 28, 2009

TUTUP.... Kempen Earth Hour...

0 comments

Assalamualaikum...
Marilah seluruh rakyat di Malaysia.. kita cuba sertai kempen earth hhour ni.. tutup lampu pada 28 Mac 2009.. bermula 8.30 - 9.30 malam... bumi telah mengalami pemanasan yang melampau.. sama2 kita mambantu 'cool down' kan bumi kita... bersatu teguh.. bercerai roboh..

Tuesday, March 24, 2009

Sekitar Seminar Pengajian Tinggi Islam ke 6

0 comments
Di antara Penceramah yang hadir... Dr. Khalif Muammar, Dr. AdiSetia, Dr. Shamsudin Arif..


Ucaptama oleh Prof. Mat Rofa Ismail..














Ammar teringin nak naik keretapi

2 comments










BIRTHDAY ANAKANDA KESAYANGANKU YG KE 2

2 comments















Rindunya...

0 comments
Salam.. rindunya nak menulis kat blog ni.. sebenarnya banyak sangat perkara yang nak diceritakan... tapi, banyak juga tanggungjawab yang perlu diselesaikan.. kena susun ikut aulawiyat dahulu.. mana yg utama didahulukan.. insyaAllah ada masa nanti... akan diluahkan semuanya di sini...
Hanya berdoa pada Allah.. mudah2an dipermudahkan segala urusan... insyaAllah

Friday, March 20, 2009

Belon Udara di Putrajaya

0 comments
Kebetulan minggu ni saya dan suami mengambil cuti seminggu.. hajatnya nak menyiapkan tesis dan mengemas rumah... Alhamdulillah.. banyak juga kerja yang siap... segala kotak2 dah kami susun barang2nya di tempat yg sesuai.. bila mengemas macam ni.. baru terperasan.. banyak sungguh buku2... tercapai hajat saya nak buat mini library di rumah sendiri... so.. pagi jumaat tu.. tengok mhi (malaysia hari ini) di tv3... bising pula ammar melihat belon udara... pertunjukan belon udara di putrajaya 19-22/3/09...kami pun mmg plan nak gi jogging kat taman pagi tu.. tetiba abi cakap... "siaplah... kita gi putrajaya.. tengok belon... kami pun cepat2 lah bersiap.. mmg plan awalnya nak tengok je belon tu... memandangkan pengacara mhi tu kata satu bakul belon tu RM500... hmm .. nampaknya tak dapatlah ammar nk naik.. memandangkan tiket yg mahal... tengok je lah..

sampai2 kul 9.30 pg... hmm.. org ramai dah beratur... semua sibuk tanya camna nak naik belon tu... kami pun menyibuk gak lah mengambil gambar.. bdk2 cina depan kami pun cakap tiket dah habis awal lagi... tak perlah.. tetiba.. nak kata rezeki Allah nak bagi untuk Ammar... datang seorg makcik cina ni... katanya "u mahu tiket ka... saya tak mahu naik... panas ooo... nak naik pun susah.. itu bakul tinggi ooo...., saya jual RM10 satu... ye ke ni cam tak caya jer... nnt aa saya tanya suami... rupanya mmg harga tiket tu asalnya RM10... saya tanya suami.. ok ke.. ambik je lah.. kata suami.. masalahnya... saya yang awalnya tak plan pun nak naik... tak de lah pulak ready dgn pakaian yg sesuai.. so.. usaha jugalah kami ke mydin putrajaya.. memandangkan awal lagi... semua kedai pun tak buka lagi... sempat lagi kami membeli brg2 dapur di mydin tu.. udang pun murah.. heheh.. nampaknya hari ni masak udang le..

Last2.. ummi ambil keputusan tak payah naik lah... susahlah macam ni... jual je tiket tu pd org yg berhajat... kebetulan ada satu family tu nak naik... jual je le tiket tu pada dia.. dah rezeki dia.. ok gak.. ummi tak naik kan.. at least ummi boleh ambil gambar abi dan ammar kan... seronoknya anak ummi ni yer.. abi pun kata.. anggaplah ini hadiah harijadi buat ammar dari abi dan ummi.. nampaknya semua hajat ammar tercapai... nak naik keretapi.. nak naik belon... layan je ler...


wajah kegembiraan abi n ammar selepas berjaya turun dari belon.. baby lain siap menangis... ammar relaks je turun dr belon ni.. sabar je ler anak ummi ni yer...

ni lah dia gambar belon udara yang abii n ammar naik tadi...

Sunday, March 08, 2009

Walimatul urus sahabat lama dan seribu kenangan

0 comments
Sian kami kan.. amik gambar bawah pokok jer.. pelamin punyalah cantik.. nak wat camna... pengantin busy sgt.. time ni dia amik gambar bawah pokok.. kami pun menyelit le sekejap.. lama sgt tunggu. nak balik dah.. ada kenduri tempat lain..

moga jannah berbahagia hingga ke akhirnya.. insyaAllah

Salam..

pada 8/3/09 yang lepas... sempat juga kami sekeluarga menghadiri majlis perkahwinan sahabat lama saya.. lama sangat tak jumpa dia.. namanya Siti Suzana.. kami ni kawan baik dari sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah.. agak rapat mungkin kerana nama sama siti... masa kat sekolah dulu.. kalau cikgu panggil nama.. mesti lepas panggil nama saya, cikgu akan panggil nama siti suzana ni.. saya gelarkannya jannah.. kami ni pergi sekolah sama2.. hinggalah sampai form 4... apabila dia pindah ke sekolah berasarama di klang.. manakala saya tidak berpindah ke mana2.. sedihnya saya bukan kepalang.. maklumlah terpaksa duduk berseoranagn di dalam kelas... terpaksa mengayuh basikal bersendirian.. kalau ada gang pun.. kiranya tak cukup sorang lah.. kurang meriah lah kiranya... tetapi, setelah 2 minggu berlalu.. satu hari kawan saya menyambut kedatangan saya di tangga sebelah kelas.. dan katanya ada surprise untuk saya.. dgn nada terkejut saya bertanya... kawan saya berkata.. tengok saja dalam kelas... apabila tiba di kelas.. ooohhh... suzana ada di tempat duduknya.. entah kenapa kami sekelas pun belum menyusun kerusi meja suzana tu... seronok dan ceria kembali kehidupan saya... kami pun berjanji takkan pindah ke mana2 lagi.. itu pun setelah permohonan saya untuk ke sekolah berasrama yang lain ditolak..

tetapi itu tak lama... satu hari di sekolah.. ada pengumuman... tentang interview untuk kemasukan ke satu sekolah baru yg dibuka oleh JAIS... tiba2 cikgu zainab masuk .. mana siti rosilawati.. berderau jantung saya.. kenapa pulak cikgu ni cari saya.. saya memang rapat dengan cikgu zainab sebab saya suka subjek matematik... cikgu zainab meminta saya pergi ke bilik pengetua... untuk mendengar taklimat tentang interview tersebut.. saya ni sewaktu zaman jahiliyah saya pun terus bersuara.. tapi cikgu saya tak minat lah... saya ni ngaji pun tak pandai sangat... cikgu zainab tetap memujuk saya... dan menunggu saya di luar kelas.. serba salah dibuatnya.. saya pun bersetuju untuk pergi.. apabila sampai di pejabat saya tengok ada lebih dari 30 org pelajar perempuan sedang berkumpul... saya pun menunggu dengan sabar.. selesai saja taklimat.. kami dikehendaki menghantar sijil2 yg berkaitan...

lusanya.. satu pengumuman dibuat memanggil pelajar2 yang layak diinterview.. tiba2 nama saya disebut.. ooohh... Alhamdulillah tersenarai juga nama saya.. adalah dalam 12 orang yg disebut.. apabila interview selesai.. itulah interview kedua saya.. pertama sewaktu darjah 6... Alhamdulillah soalan yg diajukan tidaklah susah sangat.. masih boleh dijawab.. saya masih ingat antara individu yang menyoal saya adalah dato' adnan isman (us. adnan.. masa tu) rektor kuis sekarang ini...

petang itu juga keputusan diterima.. Alhamdulillah nama saya tersenarai.. bersama 2 orang yang lain... sebenarnya saya pun tak tahu nama sebenar sekolah tersebut.. yang saya tahu ianya sekolah baru untuk pelajar perempuan sahaja... keputusan tersebut hr rabu... hari isnin minggu hadapannya kami dikehendaki menghadirkan diri ke sekolah baru tersebut...

balik ke rumah kelam kabut lah ibu saya menyediakan peralatannya... dengan kain sekolah yang berwarna maroon...
secara ringkasnya.. sekolah tu namanya... MARTAH lil banat... di kampung bukit naga.. tapi sekarang ni... sekolah tu dah diambil oleh institusi lain.. kekadang teringat... lalu juga di sekolah tu... rindu terkenang memori2 lama.. banyak sgt.. maklumlah kami ni PERINTIS sekolah tu.. gelaran kami dulu... PERINTIS MUMTAZ... HAFIZAH HAROKI PENJANA GENERASI MADANI...

Terima kasih yang tidak terhingga kepada cikgu zainab yang memaksa saya.. Alhamdulillah hasilnya saya menjadi apa yang terhasil sekarang.. terima kasih cikgu...

ish.. kalau terkenang kisah lama ni.. memang sarat rasa di hati.. semuanya nak dicerita.. cukup setakat ini.. dr terkenang seorang sahabat lama... hinggalah sekarang ni...

Wednesday, March 04, 2009

Ibu Mithali... buat renungan bersama.. syukurlah

0 comments
Jangan engkau bersahabat dengan sahabat yang mana dia begitu berharap kepada engkau ketika mahu menyelesaikan masalahnya sahaja sedangkan apabila masalah atau hajatnya telah selesai maka dia memutuskan kemanisan persahabatan. Bersahabatlah dengan mereka yang mempunyai ketinggian dalam melakukan kebaikan, memenuhi janji dalam perkara yang benar, memberi pertolongan kepada engkau serta memadai dengan amanahnya atau sikap bertanggungjawabnya terhadap engkau. " -Imam Umar bin Abdul Aziz

IBU MITHALI

PENERIMA ketiga berjalan perlahan-lahan turun dari pentas. Di lehernya, telah terkalung pingat "Ibu Mithali". Tangan kanannya menggenggam erat satu sampul dan segulung sijil. Tangan kirinya pula memegang beberapa hadiah iringan. Anaknya setia melangkah di sisi."Sekarang ...," suara pengacara majlis bergema kembali, "Tibalah kita kepada penerima anugerah "Ibu Mithali" yang terakhir.

Penerima ini agak lain daripada yang lain dan sungguh istimewa. Untuk itu, dipersilakan Puan Afifah Rashid naik ke pentas bersama- sama Cik Nurul Humairah, untuk tampil memperkenalkan ibunya. Dipersilakan.

"Mataku tercari-cari pasangan ibu dan anak yang bakal mengambil tempat itu. Di barisan penonton paling hadapan, aku dapati seorang anak gadis berkulit hitam manis dan bertubuh tinggi lampai, sedang berusaha memujuk seorang wanita dalam lingkungan usia 60-an untuk bangun.Aneh, kenapa ibu yang seorang ini nampaknya begitu keberatan untuk naik ke pentas? Kenapa dia tidak seperti tiga orang penerima sebelumnya, yang kelihatan begitu bangga menapak naik ke pentas, sebaik sahaja mereka dijemput?Hampir lima minit kemudian, barulah tampak si anak gadis yang memakai sepasang kebarung bertanah ungu dan berbunga merah jambu serta bertudung ungu kosong, bersusah payah memimpin ibunya naik ke pentas.Ibu itu pun menduduki kerusi yang telah diduduki oleh tiga orang penerima sebelumnya.

Anak gadis itu kemudiannya beredar ke pembesar suara. Dia beralih pandang kepada ibunya yang hanya tunduk memerhati lantai pentas.'Pelik sungguh ibu yang seorang ini. Lagaknya bukan lagak orang yang akan menerima anugerah. Dia tak ubah seperti seorang pesalah yang sedang menanti hukuman. Duduknya serba tak kena. Sekejap beralih ke kanan, sekejap berpusing ke kiri. Tangannya menggentel-gentel baju kurung biru muda yang dipakainya.

'Dehem si anak dalam pembesar suara membuat aku sedikit tersentak. Tumpuanku yang sekian lama terhala ke pentas, aku alihkan pada buku notaku. Aku menconteng-conteng helaian yang masih putih bersih itu untuk memastikan penku dalam keadaan yang baik. Kemudian, aku memeriksa kameraku. Filemnya masih ada. Baterinya masih dapat bertahan.

Sempat juga aku mengerling rakan-rakan wartawan dari syarikat akhbar dan majalah lain yang duduk di kiri kananku. Nampaknya, pen sudah berada dalam tangan masing-masing. Mata mereka sudah terarah kepada ibu di atas pentas dan anak yang sudah pun memulakan bicaranya dengan bismillah dan, memberi salam.Aku tersenyum dan mengangguk kepada rakan- rakan wartawan yang duduk semeja denganku. Tetapi, senyuman dan anggukanku sudah tidak sempat mereka balas. Aku lantas mengemaskan dudukku mencari posisi yang paling selesa.

"Pertama sekali, saya ingin memanjatkan rasa syukur ke hadrat Allah, kerana dengan izin-Nyalah saya dan, mak berada dalam majlis yang gilang-gemilang ini. Seterusnya, saya ingin merakamkan penghargaan saya kepada pihak penganjur yang telah mempertimbangkan mak saya sebagai, salah seorang penerima anugerah "Ibu Mithali" tahun ini."Suasana menjadi sunyi. Hadirin memberi tumpuan sepenuhnya kepada percakapan gadis itu.

"Sebetulnya, ketika saya kecil, saya memang membenci mak. Darjah kebencian itu meningkat setelah saya mendapat tahu Puan Afifah hanyalah mak angkat saya. Pada masa yang sama, saya merasakan sayalah anak yang paling malang , disisihkan oleh ibu sendiri, dan diperhambakan pula oleh mak angkat untuk membantu menjaga anak-anak kandungnya"

"Membantu menjaga anak- anak kandungnya? Mungkin, persoalan itu sedang pergi balik dalam benak tuan-tuan dan puan-puan sekarang. Persoalan itu pasti akan terjawab sebentar lagi, apakala saya mempertontonkan rakaman video yang memaparkan kehidupan anakanak kandung mak.

Sebelum itu, saya harus menegaskan bahawa anak-anak yang bakal hadirin lihat nanti bukan terdiri daripada doktor, peguam, jurutera, pensyarah, ahli perniagaan, pemimpin masyarakat, dan guru, seperti mana anak ketiga-tiga "Ibu Mithali" yang baru menerima anugerah sebentar tadi." Suara hadirin yang kehairanan mula kedengaran."Inilah dia abang-abang dan kakak- kakak saya!" suara hadirin semakin kedengaran. Mereka tidak dapat membendung rasa kekaguman.

"Yang mengeluarkan berbagai-bagai bunyi itu, Abang Long. Yang sedang merangkak ke sana ke mari itu, ialah Kak Ngah.Yang sedang mengesot ke ruang tamu itu, ialah Abang Alang. Yang sedang berjalan sambil berpaut pada dinding itu, ialah Kak Anjang. Yang sedang berjalan jatuh dari dapur ke dalam bilik itu, ialah Abang Andak."

"Seperti yang tuan-tuan dan puan-puan saksikan, tahap kecacatan fizikal dan mental abang-abang dan, kakak-kakak saya tidak sama. Daripada yang tidak boleh bercakap dan bergerak langsung, seperti bayi yang baru lahir hinggalah kepada yang boleh berjalan jatuh dan, bercakap pelat-pelat, seperti budak berumur satu atau, dua tahun." Hadirin yang sebentar tadi bingit suaranya kini terdiam kembali. Mereka menonton video yang sedang ditayangkan itu dengan khusyuknya.

"Untuk pengetahuan semua, abang-abang dan kakak-kakak saya, telah menjangkau usia 20-an dan, 30-an. Namun, meskipun telah dilatih dengan sungguh-sungguh, mereka masih belum pandai mengurus makan minum dan berak kencing mereka sendiri. Lihatlah betapa sukarnya mak hendak melayan makan dan, pakai mereka."

"Sewaktu saya berusia enam atau, tujuh tahun, saya sering mencemburui abang-abang, dan kakak-kakak kerana mereka, mendapat perhatian istimewa daripada mak.Saya iri hati melihat mak memandikan mereka. Saya sakit hati melihat mak menyuap mereka. Sedang saya disuruh buat semua itu sendiri."

"Mirah dah besar, kan? Mirah dah boleh uruskan diri Mirah sendiri, kan?" Lembut nada suara mak tiap kali dia memujuk saya.

Namun, kelembutan itu telah menyemarakkan api radang saya"Tapi, mak tak adil!" Saya kerap membentak. "Mak buat segalagalanya untuk kakak- kakak dan abang- abang. Kalau untuk Mirah, mak selalu berkira!"

"Mirah, abang-abang dan kakak-kakak Mirah tidak secerdas Mirah. Mereka cacat!" Berkali-kali mak menegaskan kepada saya. "Sebab itulah mak terpaksa membantu mereka."

"Mereka cacat apa, mak?" Saya membeliakkan mata kepada mak. "Semua anggota mereka cukup. Kaki dan tangan mereka tidak kudung. Mata mereka tidak buta. Yang betulnya, mereka malas, mak!"

"Mirah ... Mirah belum faham, sayang." Suara mak akan menjadi sayu tiap kali dia mempertahankan kakak-kakak dan abang-abang saya. Tetapi, kesayuan itu tidak pernah mengundang rasa simpati saya.

"Apabila difikirkan kembali, saya merasakan tindakan saya itu terlalu bodoh. Abang-abang dan kakak-kakak tak pernah kacau saya. Mak pun cuma sekali-sekala saja meminta bantuan saya menyuapkan mereka makan atau menukar kain lampin mereka. Itu pun saya tidak pernah ikhlas menolong.

Saya akan merungut tidak henti-henti sepanjang masa saya melakukan itu. Jika makanan yang saya suap tumpah atau jika abang-abang dan kakak-kakak terkencing atas tangan saya, ketika saya sedang menyalin kain lampin mereka, tangan saya ringan saja mencubit atau menampar mereka. Saya tahu mereka tidak pandai mengadu perbuatan jahat saya kepada mak. Ketika itu, memang saya langsung tidak punya rasa hormat kepada abang-abang dan kakak-kakak. Kepada saya, kehadiran mereka menyusahkan hidup saya."

"Hantarlah abang-abang dan kakak-kakak ke rumah kebajikan, mak." Saya pernah mengusulkan kepada mak, ketika saya berusia sepuluh tahun."Lepas itu, mak dan ayah boleh hidup senang-lenang macam mak dan ayah orang lain. Mirah pun takkan rasa terganggu lagi."

"Mereka anak-anak mak, Mirah. Jadi, maklah yang patut jaga mereka, bukan petugas-petugas di rumah kebajikan." Begitu reaksi mak setiap kali saya mencadangkan hal itu.

"Saya langsung tidak menghormati, apatah lagi mengagumi pendirian mak.Mak memang sengaja menempah masalah. Mak tidak menghargai jalan keluar yang telah sedia terentang di hadapannya."

"Rasa geram dan marah saya sampai ke puncaknya, semasa saya berusia dua belas tahun. Pada hari itu, mak demam teruk hingga tidak dapat bangun. Ayah terpaksa ambil cuti untuk membawa mak ke klinik. Lalu, saya ditinggalkan untuk menjaga abang-abang dan kakak-kakak di rumah.Sebelum meninggalkan rumah, biarpun dalam keadaan yang lemah, berkali-kali mak sempat berpesan kepada saya, agar jangan lupa memberi abang-abang dan kakak-kakak makan, dan menukar kain lampin mereka

Suasana dewan terus sunyi. Hadirin masih khusyuk mendengar cerita gadis itu."Itulah kali pertama saya ditinggalkan bersama-sama abang-abang dan kakak-kakak, selama lebih kurang lima jam. Jangka masa itu cukup menyeksakan. Kebetulan pada hari itu, abang-abang dan kakak-kakak benar-benar mencabar kesabaran saya. Entah mengapa Abang Long enggan makan. Jenuh saya mendesaknya. Abang Alang dan Kak Ngah pula asyik mencirit saja.Letih saya menukar kain lampin mereka. Abang Andak pula, asyik main air ketika saya memandikannya. Basah lencun baju saya dibuatnya. Kak Anjang pula, asyik sepahkan nasi dan tumpahkan air.Penat saya membersihkannya. "

"Apabila mak dan ayah pulang, saya sudah seperti kain buruk, tubuh saya lunyai. Saya sudah tidak berupaya melihat muka mak dan ayah. Saya terus melarikan diri ke rumah ibu kandung saya, yang terletak di sebelah rumah mak. Begitulah lazimnya. Apabila fikiran saya terlalu kacau, saya akan ke rumah ibu untuk mencari ketenangan."

"Ibu!" Saya menerpa masuk lalu memeluk ibu. "Kenapa ibu bagi Mirah kepada mak? Kalau ya pun ibu tidak suka Mirah, bagilah Mirah pada orang lain yang lebih menyayangi Mirah, bukan mak."

"Mirah!" Ibu merangkul saya. " Kan dah berkali-kali ibu tegaskan yang ibu bagi Mirah kepada mak bukan kerana ibu tak sayang Mirah."

"Lazimnya ibu akan membuka kembali lipatan sejarah hidupnya apabila situasi itu berlaku. Ibu ialah kakak mak. Ibu sakit teruk setelah melahirkan saya. Selama berbulan-bulan ibu terlantar di hospital, mak yang telah menjaga saya. Setelah ibu sembuh, ibu dapat lihat sendiri betapa gembiranya mak dapat menjaga seorang anak normal.Justeru, ibu tidak sampai hati hendak memisahkan kami."

"Ibu telah berasa betapa nikmatnya menjaga tujuh orang anak yang pintar dan cerdas. Jadi, biarlah nikmat itu turut dirasakan oleh mak pula dengan menjaga Mirah. Lagipun, dengan menyerahkan Mirah kepada mak, ibu masih dapat melihat Mirah membesar di hadapan mata ibu, walaupun Mirah tinggal bersama-sama mak. Dari pemerhatian ibu, ibu rasa, mak lebih menyayangi Mirah berbanding dengan anak anaknya yang lain."

"Sayang apa? Ibu tahu tak yang rumah tu macam neraka bagi Mirah? Ibu tahu tak yang Mirah ni tak ubah seperti hamba di rumah tu?"

"Jangan besar-besarkan perkara yang kecil, Mirah. Ibu tahu sekali-sekala saja mak membebankan Mirah dengan kerja-kerja rumah dan tugas menjaga abang-abang dan kakak-kakak Mirah. Itu pun Mirah buat tidak sesungguh hati. Nasi mentahlah, lauk hanguslah, abang-abang, dan kakak-kakak kena lempanglah."

"Mak adu semua kepada ibu, Ya?" Saya masih mahu berkeras meskipun saya tahu saya bersalah.

"Mak jarang-jarang mengadu keburukan Mirah kepada ibu. Ibu sendiri yang kerap mengintai Mirah dan melihat bagaimana Mirah melaksanakan suruhan mak."

"Saya tunduk. Saya sudah tidak sanggup menentang mata ibu.""Ibu malu, Mirah. Ibu mengharapkan kehadiran Mirah di rumah mak kau itu dapat meringankan penderitaan mak.Tetapi, ternyata kehadiran Mirah di rumah itu menambahkan beban mak."

"Saya benar-benar rasa terpukul oleh kata-kata ibu."

"Ibu rasa, apa yang telah mak beri kepada Mirah, jauh lebih baik daripada apa yang diberi kepada anak-anaknya sendiri. Mirah dapat ke sekolah. Kakak-kakak dan abang-abang Mirah hanya duduk di rumah. Mirah dapat banyak pakaian cantik. Sedang anak-anak mak yang lain pakaiannya itu-itulah juga. Setiap kali Mirah berjaya dalam peperiksaan, mak sungguh gembira. Dia akan meminta ibu tolong menjaga abang-abang dan kakak-kakak kerana dia nak lihat Mirah terima hadiah."

"Saya tidak sanggup mendengar kata-kata ibu selanjutnya, bukan kerana saya tidak mengakui kesalahan saya, tetapi kerana saya benar-benar malu."

"Saya meninggalkan rumah ibu bukan kerana berasa tersisih daripada ibu kandung sendiri, atau berasa kecewa sebab tidak mendapat pembelaan yang diharap- harapkan. Saya meninggalkan rumah ibu dengan kesedaran baru."

"Sesampainya saya ke rumah tempat saya berteduh selama ini,saya dapati mak yang belum sembuh betul sedang melayan kerenah abang-abang dan kakak-kakak dengan penuh sabar. Saya terus menghilangkan diri ke dalam bilik kerana saya dihantui oleh rasa bersalah. Di dalam bilik, saya terus resah-gelisah. "

"Mirah," panggilan lembut mak seiring dengan bunyi ketukan di pintu bilik saya. "Mirah."

"Saya cepat-cepat naik ke atas katil dan memejam mata, pura-pura tidur."

"Sejurus kemudian, terdengar bunyi pintu bilik saya dibuka. "Mirah dah tidur rupa-rupanya! Kesian. Tentu Mirah letih menjaga abang-abang dan kakak- kakak semasa mak, ke klinik siang tadi. Maafkan mak, sayang. Mak tahu Mirah masih terlalu muda untuk memikul beban seberat itu. Tapi, keadaan benar- benar terdesak pagi tadi, Mirah. Mak janji, lain kali mak tak akan kacau Mirah lagi. Mak akan meminta ibu atau orang lain menjaga abang- abang dan kakak-kakak kalau mak terpaksa tinggalkan rumah

"Sepanjang mak berkata-kata itu, tangan mak terus mengusap-usap dahi saya. Suara mak tersekat-sekat. Saya terlalu ingin membuka mata dan menatap wajah mak ketika itu.
"Mirah, mak tahu Mirah tak bahagia tinggal bersama-sama mak.
"Suatu titisan air mata gugur di atas dahi saya. Kemudian, setitik lagi gugur di atas pipi saya. Selepas itu, titisan-titisan itu kian rancak gugur menimpa serata muka dan leher saya.
"Walau apa pun tanggapan Mirah kepada mak, bagi mak, Mirah adalah segala-galanya. Mirah telah menceriakan suasana dalam rumah ini. Mirah telah menyebabkan mak berasakan hidup ini kembali berharga. Mirah telah. .."

"Mak!" Saya lantas bangun lalu memeluk mak. Kemudian, tiada kata-kata yang lahir antara kami. Yang kedengaran hanyalah bunyi sedu-sedan dan esak tangis.Peristiwa pada hari itu dan, pada malamnya telah mengubah pandangan saya terhadap mak, abang-abang dan kakak-kakak. Saya mula merenung dan menilai keringat mak. Saya mula dapat menerima keadaan kakak- kakak dan abang- abang serta belajar menghormati dan, menyayangi mereka.Keadaan dewan menjadi begitu sunyi seperti tidak berpenghuni sejak gadis itu berbicara.

Setelah meraih kejayaan cemerlang dalam peperiksaan penilaian darjah lima, saya telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah, di sebuah sekolah berasrama penuh. Saya telah menolak tawaran tersebut.
"Kenapa Mirah tolak tawaran itu?"
"Bukankah di sekolah berasrama penuh itu Mirah boleh belajar dengan sempurna?"
"Betul tu, Mirah. Di sanananti Mirah tak akan berdepan dengan gangguan daripada abang-abang dan kakak-kakak! "
"Mirah tak menyesal ke, kemudian hari nanti?"Bertubi-tubi mak dan ayah menyoal. Mata mereka tidak berkelip-kelip memandang saya.
"Mak, ayah." Saya menatap wajah kedua-dua insan itu silih berganti.
"Mirah ingin terus tinggal di rumah ini. Mirah ingin terus berdamping dengan mak, ayah, abang-abang dan kakak-kakak. "
"Tapi, boleh ke Mirah buat ulang kaji di rumah? Pelajaran di sekolah menengah itu, bukannya senang." Mak masih meragui keupayaan saya.
"Insya-Allah, mak. Mirah rasa, Mirah dapat mengekalkan prestasi Mirah semasa di sekolah menengah nanti," balas saya penuh yakin.Mak dan ayah kehabisan kata-kata. Mulut mereka terlopong. Mata mereka terus memanah muka saya. Garis-garis kesangsian masih terpamer pada wajah mereka. Sikap mak dan ayah itu telah menguatkan azam saya untuk terus menjadi pelajar cemerlang, di samping menjadi anak dan adik yang baik.

Selama di sekolah menengah, mak sedapat mungkin cuba membebaskan saya daripada kerjakerja memasak dan mengemas rumah, serta tugas menjaga makan pakai abang-abang dan kakak-kakak kerana takut pelajaran saya terganggu. Sebaliknya saya lebih kerap menawarkan diri untuk membantu, lantaran didorong oleh rasa tanggungjawab dan timbang rasa.

Gadis yang bernama Nurul Humairah itu terus bercerita dengan penuh semangat, apabila melihatkan hadirin di dalam dewan itu mendengar ceritanya dengan penuh minat."Saya terpaksa juga meninggalkan rumah sewaktu saya melanjutkan pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia . Di sana saya membuat pengkhususan dalam bidang pendidikan khas. Bidang ini sengaja saya pilih kerana saya ingin menabur bakti kepada segelintir pelajar yang kurang bernasib baik. Di samping itu, pengetahuan yang telah saya peroleh itu, dapat saya manfaatkan bersama untuk abang-abang dan kakak-kakak. "

"Kini, telah setahun lebih saya mengharung suka duka, sebagai seorang guru pendidikan khas di kampung saya sendiri. Saya harus akui,segulung ijazah yang telah saya miliki tidak seberapa nilainya, berbanding dengan mutiara-mutiara pengalaman yang telah mak kutip sepanjang hayatnya."

"Sekarang, saya lebih ikhlas dan lebih bersedia untuk menjaga abang-abang dan kakak-kakak. Pun begitu, hati ini sering tersentuh apabila beberapa kali saya terdengar perbualan mak dan Ayah."
"Apa akan jadi kepada kelima-lima orang anak kita itu lepas kita tak ada, bang?" suara mak diamuk pilu.Ayah akan mengeluh, kemudian berkata, "Entahlah. Takkan kita nak harapkan Mirah pula?"
"Mirah bukan anak kandung kita." Mak meningkah.
"Kita tak boleh salahkan dia kalau dia abaikan abang-abang dan kakak-kakaknya. "

"Mirah nak tegaskan di sini, mak, yang Mirah akan membela nasib abang-abang dan, kakak-kakak lepas mak dan ayah tak ada. Ya, memang mereka bukan saudara kandung Mirah. Tapi, tangan yang telah membelai tubuh Mirah dan tubuh mereka adalah tangan yang sama. Tangan yang telah menyuapkan Mirah dan mereka, juga tangan yang sama. Tangan yang memandikan Mirah dan mereka, adalah tangan yang sama, tangan mak.

"Kelihatan gadis yang berkebarung ungu, berbunga merah jambu itu, tunduk sambil mengesat air matanya dengan sapu tangannya. Kebanyakan hadirin, khususnya wanita turut mengesat air mata mereka.Gadis itu menyambung bicaranya.

Tiga bulan lalu, saya terbaca mengenai pencalonan anugerah "Ibu Misali" dalam akhbar. Saya terus mencalonkan mak, di luar pengetahuannya. Saya pasti, kalau mak tahu, dia tidak akan merelakannya. Saya sendiri tidak yakin yang mak akan terpilih untuk menerima anugerah ini, sebab anak- anak mak bukan terdiri daripada orang-orang yang disanjung masyarakat, seperti lazimnya anak- anak "Ibu Mithali" yang lain.

"Lorong dan denai kehidupan yang orang-orang seperti mak lalui mempunyai banyak duri dan, ranjau berbanding dengan ibu-ibu lain. Betapa keimanan mak tidak tergugat biarpun berdepan dengan dugaan yang sebegini hebat. Tiada rasa kesal. Tiada rasa putus asa. Tidak ada salah-menyalahkan antara mak dan ayah."

"Maafkan Mirah sekali lagi, mak. Hingga ke saat- saat terakhir tadi, mak masih tidak menyenangi tindakan Mirah mencalonkan mak, untuk menerima anugerah ini. Mak merasakan diri mak terlalu kerdil lebih-lebih lagi setelah mak mendengar pengisahan "Ibu Misali" pertama, kedua dan ketiga.

Berkali-kali mak tegaskan yang mak menjaga anak-anak mak bukan kerana mahukan anugerah ini, tapi kerana anak-anak adalah amanah Tuhan."

"Saya ingin jelaskan di sini bahawa saya mencalonkan mak untuk anugerah ini, bukan dengan tujuan merayu simpati. Saya cuma berharap kegigihan dan ketabahan mak akan dapat direnung oleh ibu-ibu lain, terutama ibu-ibu muda yang senang-senang mendera dan mencampakkan anak mereka yang comel, segar-bugar serta sempurna fizikal dan, mental."

"Sebagai pengakhir bicara, sekali lagi saya ingin merakam penghargaan saya kepada pihak penganjur, kerana telah mempertimbangkan mak saya sebagai salah seorang penerima anugerah "Ibu Misali" tahun ini. Semoga pemilihan mak ini akan memberi semangat baru kepada ibu-ibu lain yang senasib dengan mak."
"Sekian, wassalamualaikum warahmatullah.
"Gadis itu beredar meninggalkan pembesar suara.

Penku telah lama terbaring. Buku notaku telah lunyai dek air mataku sendiri. Bahuku dienjut-enjut oleh sedu- sedanku. Pandanganku menjadi kabur. Dalam pandangan yang kabur-kabur itu, mataku silau oleh pancaran cahaya kamera rakan semejaku. Aku segera mengangkat kameraku dan menangkap gambar secara rambang tanpa mengetahui sudut mana atau, apa sebenarnya yang telah menarik perhatian wartawan-wartanan lain.

'Bertenang. Kau di sini sebagai pemberita. Kau seharusnya berusaha mendapat skop yang baik, bukan dihanyutkan oleh perasaan kau sendiri.
'Terdengar pesanan satu suara dari dalam diriku.Lantas, aku mengesat air mataku. Aku menyelak buku notaku mencari helaian yang masih belum disentuh oleh air mataku. Aku capai penku semula.

"Demikianlah kisah pelayaran seorang ibu di samudera kehidupan yang tidak sunyi dari ombak dan badai. Sekarang, dijemput Yang Berbahagia Puan Sri Salwa Najwa dengan diiringi oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan "Ibu Mithali" untuk menyampaikan anugerah "Ibu Mithali" serta beberapa hadiah iringan kepada Puan Afifah Rashid.
Yang Berbahagia Puan Sri dipersilakan.
"Nurul Humairah membantu maknya bangun. Kemudian, dia memimpin maknya melangkah ke arah Yang Berbahagia Puan Sri Salwa Najwa. Lutut maknya menggeletar. Namun begitu kerana dia tidak berdaya menahan perasaannya dia terduduk kembali di atas kerusi.

Melihatkan itu, Yang Berbahagia Puan Sri Salwa Najwa sendiri datang mendapatkan Puan Afifah, lalu mengalungkan pingat itu. Setelah itu, beliau menyampaikan beberapa hadiah iringan. Air mata Puan Afifah berladung.

Tepukan gemuruh bergema dari segenap penjuru dewan. Sejurus kemudian, seorang demi seorang penerima anugerah "Ibu Mithali" sebelumnya, naik ke pentas bersalaman dan berpelukan dengan Puan Afifah.Bertambah lebatlah hujan air mata penerima anugerah "Ibu Mithali" yang terakhir itu.Renung-renungkan dan Selamat beramal.

Car seat safety: The biggest mistakes parents make, and how to avoid them

0 comments

1. Not using a safety seat consistently
"We were only going to the grocery store ..." "He hates to ride in his car seat, so just this once I didn't make him ..." "She was having a meltdown, so I took her out of her seat for a minute to calm her down." Safety experts hear these words all too often from distraught parents after tragedy has struck. Remember, a one-time lapse can result in a lifetime of regret.In any case, using a safety seat consistently and correctly is the law. All 50 states require that children up to 3 years of age (or 40 inches tall in Kentucky) ride in car seats in private vehicles, and many have laws requiring car seats or booster seats until a child is considerably older.There's good reason for that. Every year, more than 90,000 children under age 8 are injured in car crashes, and more than 1,000 are killed. In fact, auto accidents are by far the leading cause of death for American children.Safety seats dramatically reduce the risk of death or serious injury in a collision. Stephanie Tombrello, executive director of the nonprofit passenger-safety organization SafetyBeltSafe U.S.A., urges all parents to get a safety seat that's convenient to use, and to make buckling your child into it such a habit that you don't even have to think about it.

2.Using an old or secondhand seat
That safety seat you scored at a garage sale for a fraction of its original price may seem like a bargain, but it could cost your child his life. The same goes for that older-model seat your sister gave you after her child outgrew it.Not only are used seats unlikely to come with the manufacturer's instructions (vital for correct installation), but they could be missing important parts, have been involved in an accident (even unseen damage can affect the seat's functioning), fall short of current safety standards, or have been recalled due to faulty design. Moreover, plastic gets brittle as it gets older, so a seat that's too old could break in a crash.If you must use a secondhand seat, make sure it has the original instructions (or contact the manufacturer for a replacement copy), has all its parts (check the manual), has never been involved in a serious accident, and hasn't been recalled. (Check your seat's recall status here.)In addition, to avoid the dangers of aging plastic, SafetyBeltSafe U.S.A. recommends sticking with car seats that are ideally less than five years old and definitely less than ten years old. You can usually find an expiration date stamped somewhere on the seat.

3. Turning your child to face forward too soon
Children have large heads and comparatively weak necks, so in a head-on collision (the most common type of crash) a child's head can jerk forward suddenly and violently, resulting in spinal injuries. For this reason, keep your child rear-facing position as long as possible.The "12-months-and-20-pounds" rule that many parents cite when turning their child forward in the car is actually the minimum size and age requirement. If your child can still ride comfortably facing backward at more than 12 months and 20 pounds, leave him that way. Just be sure the seat is designed to hold children of his weight.

4. Moving your child out of his car seat or booster too soon
Though safety-seat laws vary from state to state, all require that children under age 3 ride in a safety seat. Experts are unequivocal in their recommendations for safe riding beyond that age:• Your child should ride in a safety seat with a five-point harness until he weighs at least 40 pounds, or until his shoulders no longer fit under the harness straps. You can use a convertible rear- and forward-facing car seat until your child hits 40 pounds, or the harness system of a car-and-booster-seat combo from as little as 20 pounds up to 40 pounds.• Your child should ride in a booster seat from the time he weighs 40 pounds and is at least 3 years old until he's 4 feet 9 inches tall and at least 8 years old.

5. Not installing a safety seat correctly
A safety seat won't do its job if it's not installed correctly. Among the most common mistakes: Not buckling the car seat in tightly enough, and not using the right type of seat belt to secure your child in his booster seat. Check to be sure that car seats don't tip forward or slide from side to side more than an inch, and that boosters are secured with a lap-and-shoulder belt.Better yet, use an anchoring system if you can. By law, all car seats and vehicles manufactured since September 2002 must be compatible with the LATCH system — or "lower anchors and tethers for children."This system combines the previously existing top tethers with lower anchors, built into the rear of the car. Some cars built between 1999 and 2002 also have the system. Toddler/booster combo seats are required to have both the upper and lower attachments; booster seats are not required to work with LATCH.Owners of earlier model cars may want to consider having their car retrofitted with the LATCH system. Check with your local auto dealership for information on cost and feasibility.You can also have your seat installation checked by a professional. Find a child seat safety inspection station near you.

6. Not using a locking clip or using it incorrectly
If your car is a pre-1996 model, chances are the lap-and-shoulder belts don't lock unless you come to a sudden stop. This means you need a locking clip — a small metal device that looks like an oversize paper clip or capital I — to hold the seat belt (and thus your child's car seat) tight in the event of a crash.After you buckle your child's seat tightly in place, see if you can move it more than an inch toward the front or sides of the car. If you can, install the locking clip about half an inch above the buckle — not on the other side of your child's car seat, which pinches the shoulder and lap belts together before they're threaded through the appropriate slot in the car seat.If you've misplaced the locking clip that came with your car seat, get in touch with the manufacturer to order a replacement or buy a new one at a store that carries car seats and other safety supplies.


7. Not securing your child in the seat
To make sure the car seat harness straps are snug enough to hold your child firmly in the event of an accident:• Buckle your child in, making sure the harness straps aren't twisted, and then use the mechanism on the front of the car seat to pull the harness tight. You shouldn't be able to pinch any harness fabric between your fingers.• Slide the plastic retainer clip that holds the two straps together up to armpit level before securing it. If the clip is too low, your child could be ejected from his seat in a crash.


8. Not buckling a car seat into the car
Believe it or not, many parents who are cited for car seat violations have their child buckled into a car seat — but have not buckled the car seat to the car. This may be the result of confusion about how the seats work or just of switching a seat from one car to another on a hectic morning.To avoid this mistake, when you're putting your child in his seat, double-check to be sure that the seat is buckled tightly to the car.

9. Holding your child on your lap
It's tempting to lift your child out of the car seat and hold him in your arms when he's having a tantrum after hours on the road, or when you're making a quick dash from one place to another with a gaggle of friends and it's easier for everyone to pile into the same vehicle than to take separate cars.This might seem safe enough. After all, you'd hold your child tight if anything happened, right? But the truth is that even if you're belted in, your child could be ripped from your arms by the force of a collision. And if you manage to get the seat belt around both of you, your weight could actually crush your child to death.So as much as your child may scream — and as inconvenient as taking your own car is when the two of you could just hop into someone else's — never let your child ride in a moving car unless he's safely strapped into an age-appropriate, correctly installed car seat or booster.


10. Letting two kids share one seat belt
Don't do it. Crash tests have shown that when two children ride buckled into one seat belt, in an accident their heads can knock together with potentially fatal force.


11. Letting your child ride in the front seat
Although your child may whine and plead to ride in the front seat with you, the backseat is by far the safest place for him. The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) recommends that all children under age 13 ride in the backseat every time they get in the car.Other tips on safe riding positions:• If possible, buckle your child into the middle of the backseat, where he's best protected from side-impact collisions. (Of course, if you have more than one child only one can ride in the middle!) If your child rides in a booster seat and your car has only a lap belt in the center back (which is fine for car seats but should never be used on its own with a booster seat), position your child's booster on either the right or left side of the backseat and buckle him in with the car's lap and shoulder belts.• If you have a passenger-side air bag in your car, that's all the more reason to keep your child in the back. Air bags are designed to reduce injuries in adults, but they can cause serious head and neck injuries to children when they inflate, especially if the child is in a rear-facing car seat. To find out whether your car has air bags, look for a warning label on the sun visor or the letters SRS or SIR embossed on the dashboard, or check your vehicle owner's manual.• If putting your child in the front seat is your only option (for example, if the backseat is full or your car is a two-seater), check to see whether your car's air bag has an on-off switch. If so, turn it off. If not, have one installed. The NHTSA maintains a list of companies that install air bag on-off switches.If you can't turn your passenger-side air bag off and you need to transport a child in the front seat, put your biggest or tallest passenger in the front, in an appropriate safety seat, and move the seat as far back from the dashboard as possible.

Puisi Ulu'l Albab

0 comments
Salam... hari ni saja surf internet... terjumpa sajak @puisi tentang ulu'l Albab... memandangkan tema blog ni ma'rifah ulu'l Albab... cuma mungkin pada penulisan perkataan Albab itu perlu diperbetulkan.. kerana sekiranya kita tersilap tulis.. akan berubahlah maknanya nanti... kalimah ulu'l albab = orang yang mempunyai pengetahuan yang mendalam... manakala ulul al-Bab= orang yang mempunyai pintu... perkataan ni selalu menjadi tajuk perbahasan kami... sama- kita ingat mengingatkan yer...mari kita kongsikan...

Ulu'l Albab
Mengisi diri dengan pelbagai bentuk ilmu
Ilmu itu kan nur
nur yang hakiki dan tulen
mulai dari bentuk mesinnya
hinggalah ketulenan segalanya
dari yang tersurat juga tersirat

Nur yang hebat disisiNya..
wasilah jalan keamanan,
keikhlasan berkat serta kesan yang mendalam pada qolbi
membuahkan hasil umat bahgia,
aman dan sejahtera serta punyai hikmah
tanpa bingung lagi pening kepala…

generasi hamba yang punyai kekuatan
pada tiga aspek ‘alamiyah
sentiasa menjadi penyampai yang hebat
demi nawaitu padaNya semata-mata
takut pada kifarahNya disana
yang kekal selamanya
mahukan imbalan redhaNya
bukan mahukan nikmat SyurgaNya
Itulah hakikat sebenar Ulu'l Albab

tidak mengejar populariti,
populariti menghancurkan generasi
tidak tamak mencari publisiti,
publisiti mengamcam kebobrokan bersiri
bukan kerana ta'subnya
pada ulama’ pilihan dan juga ikutan hati..
kan ijtihadi masih tidak tertutup lagi

Ulu'l Albab generasi modal insan cemerlang,
bijak bistari menangani konflik terkini
dengan berkat Robbi
tidak takut pada masyarakat
sama ada mengerti atau pun tidak mengerti
hakikatnya kelanggengan mardhotilLah Itu yang dinanti…

AMS J Shila Jamal

10 Zulkaedah 1429/8hb November 2008

http://chivalry-tranquility.blogspot.com/

Tuesday, March 03, 2009

0 comments
Al-Tabarani meriwayatkan dalam al-Mukjam al-Awsat dari Ibn Umar r.a bahawa beliau berkata : Aku pernah hidup pada zaman sebelum ini bahawa seseorang di kalangan kami dikurniakan keimanan sebelum al-Quran.Turunnya al-Quran kepada Nabi Muhammad saw lalu dipelajari halal dan haramnya dan apa yang perlu diberhenti mengkajinya dari hukum-hukum sebagaimana kamu belajar tentang al-Quran itu.Kemudian selepas itu aku memerhatikan lahir di kalangan umat ini golongan yang dikurniakan al-Quran sebelum iman lantas dia membacanya dari al-Fatihah hingga ke penutupnya dia tidak mengetahui suruhannya dan larangannya dan apa yang perlu diperhatikan olehnya dalam ayat-ayat itu, menaburkannya sebagaimana menabur buah kurma yang sudah rosak .

Bait-bait pantun untuk dijadikan renungan...

Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau tak ikut gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk skap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payah pun ‘make up’.

Sekurang-kurangnya berbaju kurung,
Lebih elok jubah mengurung,
Kaki pula mesti bersarung,
Ditumit kaki syaitan bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern(?) memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakaipun nampak pusat.

Berseluar ketat baju pun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai terus dilaknat,
Oleh Allah, Rasul dan Malaikat…
-

Monday, March 02, 2009

15 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak-anak

0 comments
Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hambaNYA. Firman ALLAH s.w.t. :

“Harta benda dan anak-anak kamu hanyalah menjadi ujian dan di sisi ALLAH ada pahala yang besar.” (Al-Quran Surah At-Taghabun, 64 : 15)

Sebagai ujian, ianya akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat. Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda :

“Tahukah engkau siapakah orang yang mandul.” Berkata para sahabat : “Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak.” Lalu Rasulullah SAW berkata :
“Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia.” (Maksud Al-Hadith).

Ini mungkin disebabkan beberapa kesilapan dalam mendidik anak-anak.

1. Kurang Berdoa
1.1 Kurang berdoa semasa mengandung.
Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah
* Saidul (penghulu) Istighfar
* Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali `Imran, 3 : 8-9)
* Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali `Imran, 3 : 38)
* Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)

1.2. Kurang berdoa semasa membesarkan anak.
Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah
* Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 : 128)
* Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 : 74)
* Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya

2. Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti :
* menakutkan anak-anak dengan sekolah
* menakutkan dengan tempat gelap
* menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau
* menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur

3. Tidak tegas dalam mendidik anak-anak
*tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak
* terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka

4. Menegur anak secara negative
*mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah).
* membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain

5. Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual).
* ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani

6. Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka.
Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. :

Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a.
Ketika itu Aqra’ bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata
Aqra’ : “Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum
pernah mencium seorang pun dari mereka.”

Rasulullah melihat kepada Aqra’ kemudian berkata :
“Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi.”(Maksud Al-Hadith Riwayat
Bukhari dan Muslim).

7. Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas
*ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi di hadapan anak-anak

8. Susunan rumahtangga yang tidak kemas.
Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh

9. Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi

10. Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak. Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah.

11. Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti para ulama’ dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam

12. Bertengkar di depan anak-anak. Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya

13. Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar

14. Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak

15. Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak. Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam.

Alhamdulillah

7 comments
Alhamdulillah, seinfinitinya syukur ini dirafa'kan kehadrat Allah S.W.T di atas Ihsan, Rahmat dan Kasih sayangNYA...memberikan nikmatNYA kepada kami sekeluarga...

1 Mac 2009 tanggal penghijrahan kami sekeluarga ke syurga dunia kami yang baru... baiti jannati.. mudah2an itulah yang kami impikan.. moga Allah terus memayungi kami dengan payungan rahmat dan InayahNYA.. insyaAllah.. serta dihiasi mawaddah, mahabbah, sakinah wa rahmah yang terus mewarnai hidup kami..

Letih juga pindah ni yer.. rasa2 brg macam sikit jer.. maklumlah dah 3 thn lebih juga kami duduk menyewa.. dalam diam tak sedar byk juga barang.. bila pindah ni.. baru nampak semuanya.. kesian gak kat abi.. letih abi tidak terkira.. mana taknya... kami angkut sekali brg2 kat kampung.. spt set bilik tidur pengantin.. rak2 buku ummi... satu lori 3 tan jugalah nak angkutnya... dari rumah sewa pulak 2 trip.. itu pun coz abi dah angkut brg2 yg kecil, kotak2, buku2, rak2... 2 trip tu untuk angkat brgan elektrik, katil2, almari2 besar... pasu2 bunga dan nanas ummi ... :) :) tapi.. malangnya ummi tak dapat nak tolong.. ummi kena attend kursus sembelihan kat kolej pula...

Oleh itu.. ucapan syukur dan jazakumullahu khairal jaza' buat tenaga2 kerja yang membantu kami dalam kerja2 perpindahan ni.. antaranya... yg bekerja sebelum perpindahan ni adalah kak ita, kak ros sekeluarga, yop dan yong ana sekeluarga, nyah amat sekeluarga, alang e, aziz sekeluarga... semasa hari perpindahan pula 6 org student2 KUIS... terima kasih banyak2 yer.. atuk dan opah ammar pun datang dari kampar... moga Allah membantu dan memudahkan perjalanan hidup kalian... terima kasih atas segala bantuan yer..

Alhamdulillah, sampai juga hajat kami nak kosongkan rumah sewa tu pada awal bulan mac... cuma ummi terkilan sikit coz tak sempat lagi nak jumpa jiran2 lama.. nak mohon ampun dan maaf andai ada silap dan salah tingkahlaku dan perkataan... insyaAllah 2-3 hari ni.. akan ummi usahakan juga untuk bertandang ke rumah jiran2 dan kawan2 ammar..

Nampaknya di rumah baru ni.. ammar makin pandai mengira lah.. mana taknya.. setiap kali nak naik dan turun tangga.. dia mengira satu dua tiga sampai sebelas... seronok betul dia.. cuma sekarang ni tak tersusun lagi.. setiap sudut penuh dgn buku2 dan barang2... brg perabot semua dah susun kat bilik dan dapur.. tinggal nak kemas baju2 buku2 je.. ummi pela sibuk dgn kelas.. minggu ni minggu terakir kelas untuk student.. ummi pun kelam kabut nak buat soalan lah.. nak buat muraja'ah dgn student lah... insyaAllah rabu ni ingat nak ambil cuti juga... khusus untuk mengemas rumah.... so.. permintaan ummu uwais nak tengok snap gambar rumah tu.. tak dapat dilaksanakan lagi.. tunggu yer.. dah siap kemas dan tersusun baru boleh tengok gambar... :) :) :)

Apa pun doa dan harapan kami.. mudah2an dgn penghijrahan ini dapat meningkatkan lagi syukur dan redha kami pada Ilahi Rabbul Izzati... terima kasih ya Allah atas kurniaanMU.. semoga keluarga kami ini kan terus berada dalam sakinah, mahabbah dan mawaddah yang berpanjangan.. insyaAllah...

Murottal al-Quran