Photobucket

Zikrayaat

Sunday, March 08, 2009

Walimatul urus sahabat lama dan seribu kenangan

Sian kami kan.. amik gambar bawah pokok jer.. pelamin punyalah cantik.. nak wat camna... pengantin busy sgt.. time ni dia amik gambar bawah pokok.. kami pun menyelit le sekejap.. lama sgt tunggu. nak balik dah.. ada kenduri tempat lain..

moga jannah berbahagia hingga ke akhirnya.. insyaAllah

Salam..

pada 8/3/09 yang lepas... sempat juga kami sekeluarga menghadiri majlis perkahwinan sahabat lama saya.. lama sangat tak jumpa dia.. namanya Siti Suzana.. kami ni kawan baik dari sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah.. agak rapat mungkin kerana nama sama siti... masa kat sekolah dulu.. kalau cikgu panggil nama.. mesti lepas panggil nama saya, cikgu akan panggil nama siti suzana ni.. saya gelarkannya jannah.. kami ni pergi sekolah sama2.. hinggalah sampai form 4... apabila dia pindah ke sekolah berasarama di klang.. manakala saya tidak berpindah ke mana2.. sedihnya saya bukan kepalang.. maklumlah terpaksa duduk berseoranagn di dalam kelas... terpaksa mengayuh basikal bersendirian.. kalau ada gang pun.. kiranya tak cukup sorang lah.. kurang meriah lah kiranya... tetapi, setelah 2 minggu berlalu.. satu hari kawan saya menyambut kedatangan saya di tangga sebelah kelas.. dan katanya ada surprise untuk saya.. dgn nada terkejut saya bertanya... kawan saya berkata.. tengok saja dalam kelas... apabila tiba di kelas.. ooohhh... suzana ada di tempat duduknya.. entah kenapa kami sekelas pun belum menyusun kerusi meja suzana tu... seronok dan ceria kembali kehidupan saya... kami pun berjanji takkan pindah ke mana2 lagi.. itu pun setelah permohonan saya untuk ke sekolah berasrama yang lain ditolak..

tetapi itu tak lama... satu hari di sekolah.. ada pengumuman... tentang interview untuk kemasukan ke satu sekolah baru yg dibuka oleh JAIS... tiba2 cikgu zainab masuk .. mana siti rosilawati.. berderau jantung saya.. kenapa pulak cikgu ni cari saya.. saya memang rapat dengan cikgu zainab sebab saya suka subjek matematik... cikgu zainab meminta saya pergi ke bilik pengetua... untuk mendengar taklimat tentang interview tersebut.. saya ni sewaktu zaman jahiliyah saya pun terus bersuara.. tapi cikgu saya tak minat lah... saya ni ngaji pun tak pandai sangat... cikgu zainab tetap memujuk saya... dan menunggu saya di luar kelas.. serba salah dibuatnya.. saya pun bersetuju untuk pergi.. apabila sampai di pejabat saya tengok ada lebih dari 30 org pelajar perempuan sedang berkumpul... saya pun menunggu dengan sabar.. selesai saja taklimat.. kami dikehendaki menghantar sijil2 yg berkaitan...

lusanya.. satu pengumuman dibuat memanggil pelajar2 yang layak diinterview.. tiba2 nama saya disebut.. ooohh... Alhamdulillah tersenarai juga nama saya.. adalah dalam 12 orang yg disebut.. apabila interview selesai.. itulah interview kedua saya.. pertama sewaktu darjah 6... Alhamdulillah soalan yg diajukan tidaklah susah sangat.. masih boleh dijawab.. saya masih ingat antara individu yang menyoal saya adalah dato' adnan isman (us. adnan.. masa tu) rektor kuis sekarang ini...

petang itu juga keputusan diterima.. Alhamdulillah nama saya tersenarai.. bersama 2 orang yang lain... sebenarnya saya pun tak tahu nama sebenar sekolah tersebut.. yang saya tahu ianya sekolah baru untuk pelajar perempuan sahaja... keputusan tersebut hr rabu... hari isnin minggu hadapannya kami dikehendaki menghadirkan diri ke sekolah baru tersebut...

balik ke rumah kelam kabut lah ibu saya menyediakan peralatannya... dengan kain sekolah yang berwarna maroon...
secara ringkasnya.. sekolah tu namanya... MARTAH lil banat... di kampung bukit naga.. tapi sekarang ni... sekolah tu dah diambil oleh institusi lain.. kekadang teringat... lalu juga di sekolah tu... rindu terkenang memori2 lama.. banyak sgt.. maklumlah kami ni PERINTIS sekolah tu.. gelaran kami dulu... PERINTIS MUMTAZ... HAFIZAH HAROKI PENJANA GENERASI MADANI...

Terima kasih yang tidak terhingga kepada cikgu zainab yang memaksa saya.. Alhamdulillah hasilnya saya menjadi apa yang terhasil sekarang.. terima kasih cikgu...

ish.. kalau terkenang kisah lama ni.. memang sarat rasa di hati.. semuanya nak dicerita.. cukup setakat ini.. dr terkenang seorang sahabat lama... hinggalah sekarang ni...

No comments:

Murottal al-Quran