Zikrayaat

Tuesday, June 22, 2010

Cinta Ranting dan Pohon

1 comments
Cinta dalam setangkai ranting & Cinta dalam sebatang pohon




Suatu ketika plato berbicara dengan gurunya...


Plato bertanya makna cinta dan gurunya pun menjawab: "masuklah ke dalam hutan, pilih dan ambillah satu batang ranting yg menurutmu paling baik, tetapi engkau haruslah berjalan ke depan dan jangan kembali ke belakang. Pada saat kau sudah memutuskan pilihanmu, keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut".


Maka masuklah Plato ke dalam hutan dan keluarlah Plato tanpa membawa sebatang rantingpun. Gurunya bertanya, maka jawab Plato:


"Saya sebenarnya sudah menemukan ranting yg bagus, tetapi saya berfikir barangkali di depan saya ada ranting yang lebih baik. Tetapi setelah saya berjalan ke depan ternyata ranting yg sudah saya tinggalkan tadilah yg terbaik. Maka saya keluar hutan tanpa membawa apa-apa."


Guru itupun berkata:"itulah cinta"

Lalu Plato pun bertanya apa makna perkahwinan


Guru pun menjawab:"Sama seperti ranting tadi, namun kali ini engkau haruslah membawa satu pohon yang kau fikir paling baik dan bawalah keluar dari hutan."



Maka masuklah Plato ke dalam hutan & keluarlah Plato dengan membawa pohon yg tidak terlalu tinggi juga tidak terlalu indah.Gurunya pun bertanya, maka jawab Plato:

"Saya dapati pohon yang indah daunnya, besar batangnya...tetapi saya tak dapat memotongnya dan pastilah saya tak mampu membawanya keluar dari dalam hutan...akhirnya saya tinggalkan. Kemudian saya temukan pohon yang tidak terlalu buruk, tidak terlalu tinggi dan saya pikir mampu membawanya karena mungkin saya tidak akan menemukan pohon seperti ini di depan sana. Akhirnya saya pilih pohon ini karena saya yakin boleh merawatnya & menjadikannya indah."


Lalu sang guru berkata:"Itulah makna perkahwinan."


Begitu banyak pilihan di depan kita seperti pohon-pohon beserta rantingnya didalam hutan, tapi kita mesti menentukan satu pilihan dan bila terlalu memilih...tidak satupun akan kita dapati, karena kesempatan itu hanya sekali & kita harus terus maju sperti waktu yg bergulir ke depan yg tidak pernah tersimpan pada hari kemaren & bersemayam pada masa lalu kita.

Petua awet muda

0 comments
Petua awet muda dari Ustaz Ismail Kamus " untuk kita sentiasa'muda' ".


1. Melambatkan minum air setelah makan.....
- minum sedikit (lebih kurang seteguk sahaja). Minum setelah setengah jam selepas makan.

2. Rajin-rajin baca Al-quran.....
 - niat ikhlas kerana Allah.....bukan kerana nak muda semata-mata.

3. Menanam kuku / rambut yang dipotong atau gugur.

4. Rajin-rajin bangun sembahyang tahajjud ditengah malam
- sesungguhnya sekuat-kuat iman itu umpama seorang yang menyempurnakan wudhunya di waktu
   musim sejuk.

5. Sentiasa tenang dan tak marah-marah.....
- kerana setiap ahli syurga itu lembut, mudah dan mesra, manakala setiap ahli neraka itu keras dan yang kasar kepada keluarganya.....

Mulakannya dengan 'nawaitu'..... amalkan sekerap termampu..... InsyaAllah mujarab.

Sudahkah anda menunaikan SOLAT ? Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

Thursday, June 10, 2010

Rehlah di Langkawi...

1 comments
Salam buat semua sahabat yg dikasihi....

Alhamdulillah.. setelah berminggu2 bercadang utk upload gambar di langkawi hari tu.. akhirnya ada juga kesempatan ni... sebenarnya plan nak gi langkawi ni dah berapa kali tertangguh... disebabkan masalah2 yg tidak dpt dielakkan... jadi, akhirnya tetapkan juga masa... kesian pd student abi yg sedang praktikal di sana.. di Arabian Inter Travel & Tours (M) Sdn. Bhd... bagus mereka ni.. tambah pengalaman berkomunikasi sendiri dgn org2 Arab... ownernya Us. Emran al-makki... muwallad Thailand...katanya sudah menetap di langkawi sejak 1995... 
Inilah student abi.. student Bachelor of Arabic Language di KUIS... jauh perjalanan luas pengalaman.. mabruk adik2... terima kasih juga atas buah mangga yg dihadiahkan kpd kami sekeluarga...serta tiket diskaun utk naik cable car...

abi, student nya dan ustaz emran al-makki... mabruk alaika ya ustaz emran...

hari terakhir di langkawi... naik kereta kabel di kampung oriental... letih, tp sgt seronok...


teringin gak n ak ambik gambar kat dataran lang ni...gambar diambil sebelum  balik... kelam kabut sgt coz nak kejar2 pulangkan kereta sewa dan check in flight... hari sebelumnya nak gi sini anak2 tidur dan hari dah ptg... so, tak kira nak gak amik gambar kat sini sebelum balik bangi... Alhamdulillah dpt pun...

kabus tebal sgt... waktu ni dah ptg sgt.. dekat pukul 7... anak2 semua dah letih.. dah tidur dlm kereta.. ummi n abinya kononnya nak gi tengok dataran lang... rupa2nya sgt jauh... tak blh lah tinggalkan anak2...

Beras Terbakar.. tak perasan rumah n tempat beras terbakar ni.. di hadapannya dipenuhi dgn gerai2 pakaian dan brg2 perhiasan... sgt byk... shopping kat sini je.. beli kain batik, minyak gamat.. n sedikit souvenier...

beras terbakar...


Ammar n umar yg setia tunggu abinya yg sedang bekerja supervise student yg praktikal.. tak sabar nak berjalan2... sabar yer sayang...

anak ummi... dah makin besar dan tembam...


ini penguin comel dan kawannya ammar...

penguin pun nak kawan dgn abi juga...

ummi pun nak tumpang sekaki gak....

Murottal al-Quran