Zikrayaat

Wednesday, January 28, 2009

7 Tip mendapatkan Takaful mengikut keperluan anda

4 comments
Posting ini dikreditkan buat promoter takaful kami yang baru saja mengirimkan diari 2009 dari takaful Ikhlas kepada kami...terima kasih banyak2 en. afyan.. Pesanan buat sahabat2 lain.. menabunglah di Takaful... tak kisahlah Takaful apa pun...cuma pastikan islamic product yer.. dan ada panel syariah... Pernah satu ketika di mana saya di tahan seminggu di hospital putrajaya.. disebabkan kami berdua bukan bekerja dgn kerajaan.. mujur ada GL suami... bolehlah tolak duit tu jer.... lupa pulak kami pada skim takaful ikhlas yang kami sertai sejak thn lepas... Alhamdulillah en. afyan telah berusaha untuk mendapatkan claim kami.. satu hari RM80... jadi 5 mlm saya "menginap" di hospital tu... dapatlah RM400.. Alhamdulillah.. dapatlah membantu... jadi.. cubalah untuk memilih takaful yg bersesuaian dgn keperluan kita... insyaAllah membantu... di sini disertakan 7 tip untuk memilih takaful... jgn tersalah pilih yer..

"Takaful sudah menjadi trend yang popular kini dalam membantu perancangan kewangan anda. Bagi yang belum ada atau yang sudah dapatkan takaful boleh membaca 7 tip di bawah bagi mendapatkan polisi Takaful yang sesuai dengan anda.

#1 Tabung kesihatan
Ramai tidak sedar sebenarnya Takaful dapat menyediakan tabung kesihatan dengan jumlah yang besar tanpa perlu memyimpan di bank. Bayangkan peserta didapati mendapat penyakit kritikal seperti kanser dan memerlukan kos rawatan sehingga RM60,000. Ya, memang benar anda boleh mendapatkan rawatan di Hospital kerajaan dengan kos yang lebih rendah tetapi di sana peserta terpaksa menunggu dengan senarai yang panjang untuk mendapatkan rawatan. Kebiasanya pesakit kanser terpaksa menunggu berbulan-bulan lamanya untuk mendapatkan rawatan kerana kelengapan perubatan di Hospital kerajaan terhad sedangkan rawatan kanser tidak boleh di tunggu. Disebabkan itu anda pernah mendengar pesakit tidak sempat dirawat kerana mendapat rawatan yang lewat. Untuk mengatasi masalah ini Takaful menawarkan perlindungan penyakit kritikal mengikut keperluan peserta dengan caruman yang rendah. Selain itu peserta juga boleh mendapatkan Medical card dengan bayaran murah tetapi perlindungan sehingga mencecah RM300,000. Oleh sebab itu peserta yang bercadang untuk mendapatkan takaful bolehlah mempertimbangkan Tabung kesihatan.

#2 Tabung pendidikan anak
Pendidikan anak adalah menjadi keperluan utama bagi setiap ibubapa. Kebelakangan ini pelbagai skim diperkenalkan bagi membantu ibubapa membuat tabung pendidikan anak. Takaful juga dapat membantu anda membuat tabung pendidikan dan lebih menarik lagi pembayar atau ibubapa menikmati pelepasan bayaran (waiver of contribution) yang tidak ada dalam skim pelaburan atau menyimpan di bank. Pelepasan bayaran akan diberi kepada ibubapa atau pembayar jika meninggal dunia, lumpuh, cacat kekal atau mengidap 39 penyakit kritikal. Ini bermakna ibubapa atau pembayar tidak perlu risau dengan tabungan pendidikan anak mereka kerana takaful dapat menjamin tabung meraka akan diperolehi selepas tempoh matang dengan caruman yang rendah walaupun pembayar sudah tiada. Tabung pendidikan anak disyorkan kepada peserta yang mahu memastikan anaknya mendapat pendidikan universti dan dalam masa yang sama tidak memerlukan wang yang banyak untuk membiayai pendidikan anak mereka.

#3 Tabung perancangn kewangan pesaraan
Tabung ini adalah asas kepada Takaful kerana konsep takaful adalah menabung dan perlindungan. Perlindungan asas yang kebanyakan syarikat takaful tawarkan adalah kematian dan khairat kematian. Disamping itu peserta sebenarnya menabung dengan Takaful. Tabung ini boleh diambil apabila polisi peserta matang dengan keuntugan mudharabah. Walaubagaimanapun peserta boleh membuat pengeluaran sebanyak tiga kali sepanjang tempoh polisi. Takaful juga akan mengeluarkan penyata setiap tahun jumlah simpanan semasa peserta bagi memudahkan peserta merancang tabung pesaraan.

#4 Tabung perlindungan hutang
Perlindungan hutang adalah menjadi teras yang penting dalam Islam kerana Rasullulah s.a.w sendiri menekankan dalam pengurusan hutang. Hutang menjadi tanggungjawab anda walaupun sudah meninggal oleh sebab itu umat islam diwajibkan membayar hutang walaupun tidak dituntut. Takaful juga menyediakan kemudahan ini kepada peserta mengikut keperluan peserta dengan caruman yang rendah.

#5 Tabung kemalangan
Takaful juga menyediakan tabung kemalangan kepada peserta. Jika berlaku kemalangan peserta boleh mendapatkan bantuan kewangan daripada tabung kemalangan. Tabung kemalangan mempunyai banyak jenis antara jenis popular perlindungan kematian, cacat dan lumpuh, perlindungan kehilangan angota badan, perlindungan patah dan banyak lagi.
Peserta bolehlah memilih jenis tabung kemalangan mengikut keperluan peserta.

#6 Tabung perlindungan pendapatan
Tabung ini amat penting kepada setiap peserta kerana sebelum ini saraan keluarga dikongsi bersama tetapi jika berlakunya musibah pendapatan suami atau isteri akan terhenti serta merta lebih merana lagi jika si suami sahaja yang menyara keluarga.
Oleh sebab itu peserta disarankan untuk mendapatkan perlindungan pendapatan sebanyak tiga tahun pendapatan dengan caruman yang rendah. Contohnya peserta memperolehi pendapatan sebanyak RM50,000 setahun. Tiga tahun pendapatan adalah sebanyak RM150,000.

#7 Tabung pembiayaan perumahan
Tabung ini memberi perlindungan kepada peserta jika berlakunya musibah kepada pembayar dengan membantu membiayai baki hutang perumahan. Tabung pembiayan perumahan mempunyai dua jenis iaitu MRTA dan MLTA. Perbezaan keduanya ialah MRTA hanya membiayai baki hutang perumahan manakala MLTA membayar harga asal rumah, contohnya rumah peserta berharga RM300,000 MLTA akan membayar baki kepada waris sebanyak RM300,000 juga.Tujuh tip diatas diharap dapat membantu anda dalam merancang kewangan anda dalam masa yang sama mendapat perlindungan. Disamping itu peserta juga dapat menikmati potongan cukai pendapatan bagi takaful dan KWSP maksima sebanyak RM6,000 manakala bagi takaful pendidikan layak menerima potongan maksima sebanyak RM3,000. Akhir sekali tepuk dada tanya selera dalam memilih pelan yang sesusai dengan anda. Selamat bertakaful.

Allah Maha Mengetahui

1 comments
Daripada Abu Hurairah r.a katanya,:Rasulullah SAW bersabda:Hai manusia! Sesungguhnya Allah itu baik. Dia tidak menerima sesuatu melainkan yang baik. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepada orang-orang mukmin seperti yang diperintahkan- Nya kepada para Rasul.

Firman-Nya:” Wahai para rasul, Makanlah makanan yang baik-baik (halal) dan kerjakanlah amal soleh. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (al-Mukminun: 51)

“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah rezeki yang baik-baik yang telah kami rezekikan kepadamu...”( al-Baqarah: 172)

Kemudian Nabi SAW menceritakan tentang seorang lelaki yang telah lama berjalan kerana jauhnya perjalanan yang ditempuhnya sehingga rambutnya kusut masai dan berdebu. Orang itu menadah tangannya ke langit dan berdoa:”Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku! “. Padahal makanannya dari barang yang haram, minumannya dari yang haram, pakaiannya dari yang haram dan dia diasuh dengan makanan yang haram. Maka bagaimanakah Allah akan memperkenankan doanya.”(Riwayat Muslim)

cinta abadi cinta ukhrawi

0 comments
Barangsiapa meninggalkan ucapan yang tidak perlu, maka dia akan diberi hikmah.
Barangsiapa meninggalkan penglihatan yang tidak perlu, maka dia akan diberi kekhusyu'kan dalam hati.
Barangsiapa meninggalkan makan yang berlebihan, maka dia diberi kenikmatan beribadah Barangsiapa meninggalkan tertawa yang berlebihan, maka dia akan diberi kewibawaan. Barangsiapa meninggalkan cinta duniawi, maka dia akan diberi kecintaan kepada akhirat"

Sunday, January 25, 2009

I Love Free

1 comments
Salam....

Seronok agaknya hidup ni kalau semua benda yang kita gunakan adalah percuma... teringat pulak saya iklan digi i love free tu...

Mana taknya.. bulan ni.. dapat bil air free... bil elektrik free... cuci gambar 50 keping free... seronoknya.,.. tentang gambar dah janji eoe.com nak buat review balik bila dapat gambar yg dah dicuci tu.. tapi masih belum ada kesempatan.. insyaAllah dalam masa terdekat... bil air tu sejak jun 2008 lagi dah free... sementara bil elektrik pulak.. sebelum ni tengok and dengar bil rumah kawan2 free coz bawah RM20... biasanya bil rumah saya RM22.. tp bulan ni RM19.65... jadi dia kata bil dibiayai oleh kerajaan malaysia... terima kasih banyak2...

tapi... sebenarnya.. hidup ni tiada yang percuma... semuanya mesti berbalas.. give and take orang kata...

Sunday, January 18, 2009

Kaitan tandas dengan kenakalan anak2

0 comments
vs

artikel ini saya perolehi dari email saya... mungkin sesuai untuk dikongsi bersama... berkenaan pendidikan anak2 di zaman yang serba moden ini... jika nak dibandingkan dengan zaman mak ayah kita dulu.. toilet jauh nun kat luar dan belakang rumah... supaya syaitan tak berkeliaran kat rumah kita.. tapi sekarang.. fikir-fikirkanlah.... pendidikan anak-anak bermula dari rumah.. jadi, bermula dari rumahlah kita perlu mendidik anak2 ni tentang adab sopan budi bahasa... mudah2an anak2 kita mendengar kata dan menjadi anak yang soleh dan solehah... tak perlu pula sampai nak salahkan tandas.... :) :) :)

Salam Hormat,
Seorang anak saudara saya yang berusia 10 tahun mengemukakan soalan ini dan saya gagal menjawabnya. Dia bertanya kenapa tandas rumah-rumah moden sekarang ini ditempatkan dalam bilik.

Biasanya tandas ada dalam bilik utama selain di bahagian belakang (dapur). Katanya, ustaznya memberitahu setiap kali azan, syaitan akan terkentut-kentut dan cirit birit, melarikan diri ke dalam tandas. Pendeknya syaitan suka duduk di tempat-tempat kotor seperti tandas.

Tetapi kenapa rumah-rumah sekarang ini, tandasnya ada dalam bilik ?. Takkah itu bermakna kita membela syaitan dalam bilik, katanya membuatkan saya bingung. Betul juga cakap budak ini. Orang sekarang makin teruk dan degil, mungkin salah satu sebabnya membela syaitan dalam bilik. Anak-anak degil, berkali-kali cakap atau panggil buat tidak tahu sahaja. Suami juga degil, cakap perkara sama berulangkali, buat sakit hati isteri. Isteri juga sama. Semua degil-degil. Sebab dalam biliknya ada tandas. Punyanya malas orang kita, kalau nak kebilik air, tak perlu jauh-jauh, di sebelah katilnya sudah ada bilik air.

Nampaknya orang Islam nak ikut stail orang Barat. Mereka nak jadikan rumah mereka macam hotel. Dalam bilik hotel ada tandas, jadi orang Islam yang membina mahligai mereka pun mahu buat macam itu - ada tandas dalam bilik.

Orang dulu, kalau bina tandas, mereka cari tempat jauh-jauh dari rumah.'Bank kecil' ini memang berasingan daripada rumah mereka. Tetapi kini,orang bukan saja membina tandas dalam bilik, malah ada melengkapkan tandas mereka sebegitu hebat seolah-olah macam tempat tidur! –

Moral of the story…. SENTIASA LAH TUTUP PINTU BILIK AIR ANDA… (dalam erti kata lain agar syaitan2 tu tak berkeliaran dalam bilik tidur anda)…….Itu adalah yang terbaik…

TAHNIAH!!! INI HASIL BOIKOT ANDA SEMUA.. TERUSKAN BOIKOT....

0 comments

Perniagaan ini beroperasi di negara Muslim, memberi pekerjaan dan meningkatkan ekonomi. Tidakkah usaha boikot merugikan kita sendiri? Benar, banyak dari syarikat perniagaan yang tersenarai menjalankan operasi atau perniagaan mereka di negara-negara Islam, justeru mereka memberi pekerjaan kepada masyarakat Islam dan membantu ekonomi negara Islam. Tetapi kita seharusnya belajar dari peristiwa-peristiwa pembangunan ekonomi dunia, di mana keruntuhan sesebuah entiti perniagaan selalunya membuka peluang kepada entiti yang lain.


Kita seharusnya mengambil situasi ini sebagai peluang untuk membina ekonomi sendiri, bukan sebagai kehilangan punca ekonomi. Sebagai contoh, Coca-Cola yang sekian lama mendominasi pasaran Asia Tengah telah mengalami kemerosotan jualan sehingga 60% akibat boikot. Kemerosotan ini telah membuka peluang kepada produk alternatif milik perniagaan Muslim dari Iran, ZamZam Cola. ZamZam Cola sehinggakan tidak dapat menampung permintaan bagi memenuhi kekosongan pasaran Coca-Cola. Malahan, mereka berjaya menjual sebayak 4 milion tin minuman dalam minggu pertama, suatu yang tidak sekali-kali dijangka. Sekarang? ZamZam Cola meluaskan perniagaan dengan membuka kilang-kilang di negara Teluk, sekaligus memberi peluang pekerjaan yang jauh lebih menyeluruh kepada masyarakat. Dan buat pertama kalinya sebuah negara dari Eropah, iaitu Denmark, mula mengimpot ZamZam Cola.


Senario sama berlaku di Mesir pada tahun 2001, di mana penutupan syarikat Sainsbury telah berjaya meningkatkan perniagaan milik tempatan yang tidak mungkin mampu bertahan dengan dominasi pasaran syarikat-syarikat besar dari luar.


Buat kita di Malaysia, apakah salahnya kita meninggalkan ayam goreng McDonald’s dan seterusnya mencuba produk alternatif, contohnya Radix Fried Chicken atau mana-mana restoran Mamak Muslim berdekatan. Tidak rugi kita meninggalkan minuman Coca-Cola dengan memilih alternatif produk tempatan yang diusahakan oleh orang Islam. Apakah salahnya kita beralih daripada mengunjungi Pasaraya Tesco kepada Pasaraya Maidin?
Apakah usaha ini akan berjaya? Mengapa tidak? Lihat kepada salah satu syarikat yang mengalami kesan teruk akibat boikot - McDonald’s. McDonald’s merupakan “rakan korporat utama” kepada Jewish United Fund (JUF.) JUF menggelarkan diri mereka sebagai “bekerja untuk mengukuh ketenteraan Amerika, sokongan ekonomi dan diplomatik kepada Israel; memerhati dan sekiranya perlu, memberi respon kepada laporan media berkenaan Israel.”
Pengerusi dan Ketua Eksekutif McDonald’s adalah Jack M Greeberg, yang juga merupakan Pengarah Kehormat American-Israel Chamber of Commerce and Industry. Dalam bulan Oktober 2002, McDonald’s menutup operasi mereka di Asia Tengah kerana kerugian akibat kesan secara langsung daripada usaha boikot. Di Jordan, 2 daripada 6 francais McDonald’s terpaksa ditutup kerana tidak mendapat sambutan. Di Mesir, McDonald’s terpaksa menukar jenama mereka kepada Manfoods sebagai usaha untuk mengelirukan pelanggan. Usaha menukar jenama itu tidak berjaya, dan pihak berkuasa Mesir terpaksa diarahkan mengawal pintu-pintu masuk ke restoran McDonald’s akibat tindakan masyarakat yang membaling batu ke arah restoran berkenaan. Sejumlah 175 restoran mungkin ditutup, dengan membawa kerugian sebayak USD350juta. Sekiranya syarikat gergasi seperti McDonald’s boleh menerima kesan dan tekanan akibat boikot, sudah tentu syarikat-syarikat yang lebih kecil, yang menyokong Israel, akan membuka mata dan berhati-hati dengan usaha boikot ini.
Dalam kes memboikot Amazon.com, perniagaan yang menjual buku dan produk berkaitan melalui internet tersebut telah menghentikan kerjasama mereka dengan Jerusalem Post pada bulan November 2002. Jerusalem Post telah menyumbang sebahagian daripada keuntungan hasil kerjasama dengan Amazon.com kepada tentera Israel yang pulang dari tugasan mereka di daerah Palestin. Iklan-iklan Amazon.com yang berbunyi “Buy Amazon.com & Support Israel” dipaparkan dalam hampir setiap mukasurat Jerusalem Post. Amazon akhirnya dikatakan memberhentikan kerjasama tersebut akibat desakan pelanggan yang prihatin. Beberapa syarikat yang sedih dengan apa yang dilakukan oleh rejim Israel terhadap Palestin, membuat keputusan untuk turut bersama memboikot Israel.
Pada bulan May 2002, Texas Automotive Export, iaitu sebuah syarikat di US yang mengekspot peralatan kereta telah memutuskan untuk tidak meneruskan perniagaan dengan Israel. Kejayaan dan sambutan boikot memang membimbangkan US dan Israel, sehinggakan US mengancam untuk mengenakan denda terhadap syarikat yang terlibat dengan boikot ini. Jabatan Perdagangan US telah mengenakan lebih dari USD 26milion denda tidak lagi mengeluarkan lesen ekspot kepada syarikat yang terlibat.

Antara kekejaman Yahudi dan pengkhianatan pemimpin Arab

0 comments

Biasanya apabila berlaku kekejaman Yahudi ke atas umat Islam Palestin, seluruh dunia akan berdemonstrasi di hadapan kedutaan Israel, Amerika Syarikat dan negara-negara kuasa besar dunia yang lain. Berbeza dalam isu terkini yang berlaku di Gaza. Sebagai membantah kekejaman ini, umat Islam di negara-negara Arab bukan sahaja berdemonstrasi di hadapan kedutaan Israel dan Amerika Syarikat, tetapi mereka berhimpun di hadapan kedutaan Mesir dengan melaungkan slogan yang mengecam pemimpin Mesir, Jordan, Arab Saudi dan lain-lain.

Kalau dahulu, mereka melaungkan slogan, "Khaibar, khaibar ya yahud, jaisyu Muhammad saufa ya'ud," kini mereka menukarkannya kepada slogan baru, "Khaibar, khaibar ya yahud, Mubarak 'aduwwullah! ". Kenapa marah sangat umat Arab kepada pemimpin-pemimpin Arab? Kalaupun pemimpin Arab itu jahat, bukankah Yahudi lebih jahat. Yahudi yang bunuh umat Islam Palestin. Yahudi yang rampas tanah orang Islam Palestin. Yahudi yang tabur bom ke atas bumi Gaza.

Orang-orang Arab kata, "Ya, memang Yahudi yang bunuh umat Islam. Memang Yahudi yang hancurkan bumi Gaza. Tetapi mereka tidak akan berani berbuat demikian jika tidak mendapat isyarat daripada pemimpin-pemimpin Arab."

"Ini bukan kali pertama. Dahulu ketika tentera Mesir hampir menang menentang tentera Yahudi (1938) selepas dibantu oleh ahli-ahli gerakan Ikhwanul Muslimin, pemimpin Mesir merasa bimbang. Mereka bimbang kemenangan ini akan membuatkan gerakan Islam jadi kuat dan mengancam kedudukan mereka di tampuk kuasa." "Tentera Mesir dikerah pulang. Orang Ikhwan juga diperintah balik. Bila sampai di Kaherah, mereka ditangkap beramai-ramai dan disiksa di dalam penjara Mesir (bukan penjara Israel). Hasan Al Bana yang mengepalai mujahidin Mesir dibunuh di Syari' Ramsis."

"Hari ini peristiwa yang sama berulang. Hamas mendapat sokongan majoriti rakyat. Pemimpin Mesir dan pemimpin-pemimpin sekular negara-negara Arab sedar bahawa Hamas adalah gerakan Islam. Sedangkan Fatah sekular. Kalau dibiarkan Hamas menang di Palestin, bermakna ideologi sekular pemimpin Arab juga bakal menemui kehancuran. Maka mereka cuba memberi jalan seluasnya kepada Israel untuk menghancurkan Hamas.

" Soviet Union 'balik kampung'
"Biar bumi Palestin hancur. Biar umat Islam habis terbunuh. Demi untuk melihat Hamas tidak lagi berkuasa di Palestin. Inilah pegangan pemimpin-pemimpin Arab." Pandangan majoriti rakyat Arab ini ada benarnya. Umat Islam Palestin tidak mendapat bekalan senjata mahupun makanan dan perubatan dari negara-negara sebangsa dan seagama dengan mereka. Pintu sempadan di tutup. Pada tahun 2002, empat orang pejuang Palestin ditembak mati oleh tentera Jordan (Arab/Islam) di sempadan Palestin-Jordan kerana cuba membawa masuk bantuan dari Jordan ke Palestin. Bukan tentera Israel yang tembak mereka. Tetapi tentera Jordan! Tentera Israel yang berada di sebelah sana hanya memerhatikan dari jauh sambil tersenyum.

Begitu juga dengan sempadan Palestin-Mesir. Ia ditutup rapat sejak sekian lama. Apabila tentera Yahudi undur dari Rafah/Gaza dua tiga tahun lalu, rakyat Palestin cuba meruntuhkan tembuk sempadan. Namun kemudiannya dibina kembali oleh Mesir. Seolah-olah Mesir sengaja mengurung rakyat Palestin untuk diratah oleh Yahudi. Tidak ada apa yang boleh disalurkan ke Palestin menerusi sempadan negara-negara Arab.

Justeru, tidak hairanlah kita melihat di dalam TV bagaimana umat Islam Palestin terpaksa menghadapi serangan kereta kebal Israel dengan hanya melontar batu ke arah mereka. Pejuang-pejuang dari negara umat Islam juga tidak dapat masuk ke Palestin untuk sama-sama berjuang membantu saudara seagama mereka di Palestin. Mereka hanya mampu berdoa dari jauh.

Ingatkah saudara kepada peristiwa di Afghanistan pada tahun 1979. Apabila Soviet Union menceroboh bumi Afghan, umat Islam bangun menentang. Cantiknya, beberapa tahun kemudian, Pakistan yang dipimpin oleh Jeneral Zia ul Haq membuka pintu sempadan. Peluang ini lantas direbut oleh umat Islam dari pelbagai negara untuk pergi ke Afghanistan, dengan membawa bantuan kewangan, senjata, makanan dan sebagainya bagi membantu umat islam Afghan. Muncullah nama-nama pejuang seperti Dr Abdullah Azam (dari Palestin), Syeikh Tamim Al Adnani, Syeikh Usamah bin Laden (dari Arab Saudi), Dr Abd Majid Zandani (dari Yaman), Aiman Az Zawahiri (dari Mesir) dan lain-lain pejuang yang sangat dikagumi oleh rakyat Afghan. Hasilnya, Soviet Union bukan sahaja terpaksa balik kampung dengan sungguh menghinakan, bahkan kerajaan negara berkenaan tumbang tanpa perlu mujahidin menyerang. Mereka kalah di Kabul, mereka tumbang di Moskow. Dengan kemenangan itu juga, satu demi satu negara jajahan mengisytiharkan diri keluar dari kesatuan USSR. Yang tinggal hanya Russia sahaja.

Penulis berpandangan, andai kata sempadan Palestin dengan negara-negara Arab (Mesir, Jordan, Lubnan dan Syria) dibuka, insya Allah bukan sahaja Israel yang akan kalah. Bahkan Amerika Syarikat juga akan hancur. Barak Obama akan menjadi presiden terakhir Amerika, atau mungkin tidak sempat ditabalkan menjadi presiden. - azm _

PAS menang, Abdul Wahid layak ke Parlimen!

0 comments

Tahniah atas kemenangan Haji Abdul Wahid Endut yang berjaya menewaskan wan farid... takbir!!!! Allahu Akbar.... Inna ma'al 'usri yusra... semoga rahmat Allah kan melimpah ruah buat hambaNYA yang sentiasa berjuang mempertahankan agamaNYA yang suci ini..


berita dari harakahdaily.net


KUALA TERENGGANU, 17 Jan (Hrkh) - PAS telah berjaya memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu melalui calonnya, Abdul Wahid Endut, 51 dalam pilihan raya kecil yang diadakan hari ini.

Kemenangan Abdul Wahid dalam persaingan sengit itu menyaksikan Adun Wakaf Mempelam itu mengalahkan BN yang diwakili oleh calon Umno, Dato' Wan Ahmad Farid Wan Salleh dan calon bebas Azharuddin Mamat, seorang ahli perniagaan.
Ini bermakna jumlah ahli Parlimen Pakatan Rakyat bertambah menjadi 83 kerusi, sementara jumlah ahli Parlimen BN merosot kepada 137 orang apabila dua ahli Parlimen SAPP turut meninggalkan BN baru-baru ini.
PAS mendapat 32,883 undi manakala BN 30,252, sementara undi calon Bebas adalah 193 undi, di mana PAS mendapat kelebihan majoriti 2,631 undi.
Perkara itu diumumkan oleh Pengurus Suruhajaya Pilihan Raya (SPR) Negeri di Stadium Negeri, Kuala Terengganu sebentar tadi.
Pengumuman kemenangan itu disambut gembira dengan laungan takbir dan sorakan oleh ribuan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat yang berada di pekarangan stadiaum terbabit.
Abdul Wahid, 51 tahun adalah ADUN sejak lima penggal, lulusan Universiti Pertanian Malaysia (UPM) dalam bidang perikanan dan sains marin. Beliau memiliki rekod yang cemerlang sebagai Adun selama lima penggal dan anngota Exco Kerajaan Negeri Terengganu sepanjang tempoh 1999-2004.
Parlimen Kuala Terengganu mempunyai 4 Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mana 3 daripadanya dimenangi oleh PAS manakala 1 DUN dimenangni BN (MCA)
DUN-DUN yang dimenangi oleh PAS ialah Wakaf Mempelam (Abdul Wahid Endut), Ladang (Tengku Hassan Tnegku Omar), dan Batu Burok (Dr Syed Azman Ahmad Nawawi.
Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu diadakan bagi mengisi kekosongan kerusi Parlimen P036 berikutan kematian mengejut penyandangnya, Allahyarham Dato' Razali Ismail yang juga Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia pada 27 Oktober lalu.
Pada pilihan raya umum ke-12, 8 Mac 2008 lalu Razali menang tipis dengan majoriti 628 undi menewaskan calon PAS, Mohamad Sabu dan calon Bebas, Maimun Yusuf hanya mendapat 685 undi. Jumlah pengundi berdaftar di Parlimen Kuala Terengganu ialah 80,229 orang termasuk 1,035 pengundi pos. - azm _

Saturday, January 17, 2009

Debaran Menanti Keputusan Pilihanraya P036..

0 comments

Salam...


Tak sabar rasanya menanti keputusan pilihanraya kuala trengganu... semoga org KT telah membuat keputusan yang betul... demi kesejahteraan negara Malaysia yang tercinta.. maka bolehlah menambah satu lagi kerusi kepada 83 kerusi... Innallaha maana...takbirrrr.... Allahu Akbar

Thursday, January 15, 2009

cahaya kehidupan

0 comments

Don't Forget to boycott!!!!

0 comments

4 Perkara Bahagia

0 comments

Be careful Chinese New Year oranges round the corner ?????????????.

0 comments





Dear All,






Chinese new year is drawing near. When buy Chinese oranges please beware of the worms inside. These worms are very similar to the texture of the orange and therefore can only be observe if you look carefully (long sighted person may not notice).






The Chinese government had in fact made effort to destroy hundreds of tons of these oranges and compensate the farmers for these. But however some culprit may still sell it illegally. That's why we need to be careful. Whether the worms is harmful to the human body or not is still questionable. But generally if few numbers are consumed it should not make any harm according to doctors. It is advisable to be careful about it.



Mendampingi Al-Quran Meneguhkan Iman

1 comments
Puteri-puteri Islam sejati!
Setinggi-tinggi pujian kita panjatkan kepada Allah s.w.t. Selawat dan salam khusus buat rasul junjungan Muhammad s.a.w , seisi keluarga serta para sahabat baginda juga seluruh pendokong deen Islam sehingga tiba hari qiamat.
Kepada Allah jua kita pohonkan taufiq, hidayah, keampunan dan keredhaan diiringi rahmat, barakah dan sakinah. Moga dengannya hidup kita sentiasa terjurus ke arah kebaikan; menyeru kepada yang maaruf serentak mencegah yang munkar. Juga menjadi sebaik-baik manusia yang membawa kebaikan kepada manusia lain.

Puteri-puteriku yang dikasihi kerana Allah,
Masa kehidupan masih beredar membawakan hari-hari yang silih berganti antara cabaran dan kemudahan, juga rintangan dan penyelesaian. Sekali-kali kita tidak mengharapkan kegagalan. Sesungguhnya kita berhajat kepada kejayaan di dunia dan kejayaan di akhirat. Justeru itu bersungguh-sungguh kita himpun bekal kekuatan demi menggarap kasih dan redha Ilahi. Di kesempatan kali ini seizinNya kita tiba pada membicarakan bekalan yang ke 6:
Mendampingi Al-Quran Meneguhkan Iman

Puteri-puteri Islam yang sentiasa tekun dan gigih,
Allah s.w.t Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang menganugerahkan kita kehidupan yang disertakan dengan perintah, peraturan serta petunjuk yang lengkap lagi sempurna. Al-Quran merupakan kitabullah yang mengandungi 1001 hikmah luar biasa. Di dalamnya terkandung seluruh bekalan yang sangat kita perlukan sepanjang hayat yang juga akan menentukan akhir kesudahan kita di dunia maupun di akhirat. Dengan membacanya bersungguh-sungguh merupakan sebaik-baik jalan meraih bekalan iman dan taqwa yang tinggi.
Al-quran mengajar kita mentauhidkan dan mengEsakan Allah yang memberi kesejahteraan kepada kita.

Al-Quran mendorong kita memikirkan tentang ciptaan-ciptaan Allah yang dengannya kita mengenali sifat-sifat Allah lantas bertasbih mengagungkanNya.

Al-Quran membimbing kita untuk taat mencontohi sunnah Rasulullah s.a.w.

Al-Quran membimbing kita untuk meletakkan seluruh kehidupan di landasan beribadah sepanjang hayat selaras dengan tujuan kita diciptakan.

Al-Quran menghidangkan kepada kita pengajaran, contoh dan tauladan dari kisah dan serah para nabi, rasul dan umat terdahulu sebagai panduan kebijaksanaan.

Al-Quran sentiasa memperingatkan kita untuk melaksanakan kebaikkan juga menjauhi serta menghindari kajahatan.

Al-Quran mmemperingatkan kita tentang kiamat dan hari kebangkitan serta hari perhitungan.

Al-Quran membawakan gambaran berita gembira tentang syurga berserta nikmat-nikmatnya juga gambaran tentang neraka dan azab-azabnya yang dahsyat.

Begitulah Al-Quran berperanan membawa segala macam kebaikkan yang dihajati oleh seluruh manusia yang menghuni alam ini. Dengannya juga kita mendapat bekalan yang sentiasa baru dan segar sepanjang hayat.

Puteri-puteri Islam yang bertaqwa!

Sentiasalah sematkan di hati;"Sesungguhnya Al-Quran ini memimpin kepada jalan yang paling baik dan paling lurus”. (QS Al-Isra’:9)

Ketahuilah puteri-puteriku,
Generasi Al-Quran di bawah didikan Rasulullah s.a.w telah berjaya menjadi umpama Al-Quran yang hidup dan bergerak di muka bumi. Membawa perubahan sejagat dengan mengeluarkan manusia dari kegelapan hidup jahiliyah kepada terbentuknya masyarakat Islam.
Mereka menghormati, mengagungkan dan mengkagumi Al-Quran, setiap kali membacanya kerana ianya merupakan kalamullah dari Yang Maha Agung dan Yang Maha Tinggi.
Mereka bersyukur kerana Allah mengurniakan Al-Quran sebagai rahmat, dari itu mereka menyampaikan pula petunjuk-petunjuk Al-Quran kepada manusia lain.
Mereka mendengar Al-Quran bukan sekadar di telinga malah meresap ke dalam hati. Mereka merenung dan memahami tunjuk ajar Al-Quran yang berupa perintah dan larangan. Setiap kali mereka mendengar seruan; “Wahai orang-orang yang beriman…” mereka mendengar penuh teliti, menantikan arahan dan perintah Allah.

Puteri-puteri Islam sejati!
Bagaimana dengan kita, bolehkah kita berubah sepertimana generasi Al-Quran yang pertama ?Semestinya seizin Allah, perubahan begitu tidak mustahil asal sahaja;
Kita tekun membaca Al-Quran.
Memahami bersungguh-sungguh serta melaksanakan isi kandungannya tanpa ragu-ragu.
Membentuk diri, keluarga dan masyarakat mengikut acuan pribadi Al-Quran.

Ingatlah puteri-puteriku!
Seandainya kita terlalu asyik dengan kehidupan dunia sehingga kecintaan dunia menguasai akal firiran dan hati nurani, ianya akan menjadi tembok tebal yang menghalangi nur(cahaya) Al-Quran dari menyinari hati kita. Taqwa akan gagal untuk bertapak di hati. Alangkah ruginya…Nauzubillah!.

Puteri-puteriku yang sentiasa gigih meneguhkan iman,
Bersegeralah mengorak langkah mendampingi Al-Quran;
Menghayati bersungguh-sungguh setiap patah ayat-ayat Al-Quran supaya mengalir kesan dan pengaruhnya yang mengusik perasaan dan menggetarkan jiwa.
Sentiasa mengulang-ulang bacaan ayat-ayat Al-Quran terutamanya di dalam solat supaya secara beransur-ansur dapat kita bina cita-cita melaksanakan seluruh perintah Allah yang terkandung di dalam Al-Quran.

Membaca Al-Quran terus menerus. Sedaya upaya tidak mengabaikan dari merenung dengan mendalam petunjuk yang terkandung dalam setiap ayat-ayat Al-Quran supaya bekalan iman dan taqwa kita sentiasa segar.

Sematkan di hati maksud firman Allah; “Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran ini”.(QS. Al-Qamar: 17)

Puteri-puteri Islam sejati!
Sentiasa kita harapkan segala usaha-usaha kebaikan yang cuba laksanakan adalah semata-mata bermatlamatkan keredhaan Allah. Juga semoga ianya turut membawa manfaat kepada orang lain. Itulah yang akan membahagiakan kita sewaktu hidup di dunia malahan turut menguntungkan kita dalam kehidupan di akhirat kelak.

Setakat ini dahulu untuk kesempatan kali ini. Seandainya dipanjangkan Allah usia kita akan diteruskan lagi bicara dalam rangka saling ingat memperingati ke jalan kebenaran dengan kesabaran.

Monday, January 12, 2009

Penyakit Chikungunya

0 comments
Website: www.moh.gov.my
VERSI BAHASA MELAYU

1. Apa itu Penyakit Chikungunya?
Chikungunya adalah sejenis penyakit bawaan nyamuk. Chikungunya pertama kali dikesan melalui ujian darah di Tanzania pada tahun 1953. Semenjak itu ia berlaku di negara-negara Afrika, Asia dan akhir-akhir ini ia berlaku di beberapa buah tempat di Negara Eropah. Ia endemik (selalu berlaku) di kebanyakan negara Sub Sahara Afrika, India, Asia Tenggara, Indonesia dan Filipina. Ia bukanlah satu penyakit misteri yang tidak diketahui puncanya.

2. Bagaimana penyakit ini boleh berlaku?
Chikungunya adalah demam yang disebabkan oleh virus daripada genus Alphavirus di dalam keluarga Togaviridae.

3. Adakah ia berjangkit?
Ya. Virus Chikungunya berjangkit melalui gigitan nyamuk Aedes albopictus atau Aedes aegypti yang membawa virus tersebut. Nyamuk Aedes juga menyebarkan virus penyakit demam denggi.

4. Apakah masa pengeraman bagi Chikungunya?
Masa pengeraman bagi Chikungunya boleh menjangkau dari 3 hingga 12 hari tetapi pada kebiasaannya di antara dari 3 hingga 7 hari.

5. Apakah tanda-tanda dan gejala penyakit ini?
Demam panas mengejut ·
Sakit teruk pada sendi ·
Ruam pada badan ·
Sakit kepala.
Seorang pesakit boleh demam dari 1 hingga 7 hari (kebiasaannya 5 hari).

Penyakit Chikungunya boleh disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi.

6. Adakah penyakit ini boleh membawa maut?
Di Malaysia, Chikungunya tidak pernah dilaporkan boleh menyebabkan pendarahan atau kematian. Tetapi, sesetengah pesakit mengalami gejala yang berpanjangan. Pesakit yang berumur boleh mengalami kesakitan berulang pada sendi sehingga beberapa bulan atau tahun.

7. Apakah rawatan bagi penyakit ini?
Seperti penyakit-penyakit yang disebabkan oleh virus, ia tiada rawatan yang khusus. Selalunya rawatan diberi berdasarkan gejala klinikal yang dialami oleh seseorang pesakit. Kebanyakan kes yang terjadi hanya memerlukan rawatan pesakit luar sahaja.
Tiada vaksin bagi penyakit ini.

8. Apakah yang perlu dilakukan jika dijangkiti penyakit?
Jika mengalami tanda-tanda dan gejala penyakit Chikungunya, orang ramai adalah dinasihatkan segera mendapatkan rawatan di klinik atau hospital terdekat.

9. Cara pencegahan penyakit Chikungunya ·
Bersihkan kawasan rumah dan persekitaran supaya bebas daripada tempat-tempat pembiakan nyamuk Aedes. Ini boleh dilakukan melalui aktiviti gotong royong. Adalah terbukti tiada kes baru yang dilaporkan di kawasan-kawasan yang melakukan gotong-royong.

· Periksa rumah dan persekitaran sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk memastikan tiada pembiakan nyamuk Aedes.
· Dapatkan rawatan dengan segera di klinik atau hospital berdekatan sekiranya mengalami tanda dan gejala penyakit.

10. Bolehkah kawasan saya dijangkiti penyakit Chikungunya?
Boleh, kerana penyakit ini dibawa oleh nyamuk Aedes albopictus dan Aedes aegypti yang terdapat di negara kita.

SUMBER: KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

Diari Peribadi seorang Presiden

0 comments

Fox News TV (Amerika Syarikat) di dalam temuramahnya bertanya kepada Presiden IRAN, Dr Mahmoud Ahmadinejad “Apabila anda melihat ke cermin setiap pagi, apa yang anda perkatakan kepada diri sendiri ?” Beliau menjawab : Saya melihat kepada insan yang berada dalam cermin tersebut dan berkata kepadanya, “Ingatlah, anda adalah tidak lebih daripada seorang hamba yang lemah, menanti di hadapan anda hari ini adalah sebuah tanggungjawab yang amat berat dan ianya adalah berkhidmat kepada negara dan rakyat Iran.

Ahmadinejad, PRESIDEN IRAN yang mengejutkan ramai sewaktu mula-mula tiba di pejabat Presiden apabila beliau mendermakan segala permaidani Iran yang berharga kepada sebuah masjid di Tehran dan menggantikannya dengan permaidani murah yang biasa.

Beliau mendapati bahawa terdapat sebuah bilik istirahat yang besar lagi mewah yang berfungsi untuk menerima dan menyambut kehadiran tetamu VIP, lalu beliau telah mengarahkan agar bilik itu ditutup dan meminta pejabat protokol untuk menyediakan sebuah bilik lain yang sederhana serta hanya dilengkapi dengan kerusi-kerusi kayu.

Beliau juga telah banyak kali turut bersama-sama dengan pekerja-pekerja majlis perbandaran untuk membersihkan jalan-jalan yang berada di sekitar kawasan rumah serta pejabatnya.

Di bawah pentadbirannya, setiap kali beliau melantik mana-mana individu untuk memegang jawatan menteri, beliau akan mengarahkan individu tersebut untuk menandatangani sebuah dokumen yang menggariskan pelbagai syarat-syarat yang perlu dipatuhi, terutamanya yang menekankan bahawa individu tersebut harus sentiasa kekal dalam kesederhanaan dan akaun-akaun persendirian serta milik ahli keluarganya akan sentiasa diperhatikan dan perlu meninggalkan pejabatnya kelak dalam keadaan yang bermaruah. Oleh itu, adalah satu kesalahan yang besar untuk individu tersebut dan ahli keluarganya mengambil kesempatan ke atas jawatan yang dipegangnya itu.

Perkara pertama yang beliau isytiharkan selepas memegang jawatan Presiden adalah pemilikan hartanya yang ‘Besar’ iaitu sebuah kereta Peugeot 504 model tahun 1977, sebuah rumah lama yang kecil yang diwarisi daripada bapanya 40 tahun yang lalu di salah sebuah kawasan yang termiskin di Tehran, akaun simpanannya yang tidak berbaki dan sumber kewangan yang masuk ke dalam akaunnya hanyalah daripada gaji yang diterimanya sebagai seorang pensyarah di Universiti yang berjumlah hanya 250 Dolar Amerika sebulan.

Beliau masih lagi tinggal di rumahnya yang lama itu. Itulah sahaja harta yang dimilikinya. Beginilah kehidupan seorang Presiden kepada salah sebuah negara yang terpenting di dunia ini, dari sudut lokasinya yang strategik, ekonomi, politik serta pemilikan sumber minyak dan sistem pertahanannya.Beliau malah langsung tidak mengusik gaji Presidennya dengan sebuah hujjah bahawa segala kekayaan adalah menjadi hak milik negaranya dan beliau mempunyai amanah untuk memeliharanya.


Salah satu perkara yang amat menakjubkan buat kakitangan-kakitangan di pejabatnya adalah sebuah beg yang sentiasa dibawa setiap hari. Di dalamnya mengandungi makanan sarapan paginya, sedikit roti sandwic atau roti biasa dengan minyak zaitun dan keju yang disediakan oleh isterinya. Beliau menikmati makanan-makanan tersebut dengan begitu ceria sekali.Perubahan lain yang dilakukannya adalah menukar jet peribadinya sebagai seorang Presiden menjadi kapal terbang kargo untuk menjimatkan perbelanjaan daripada hasil wang rakyat dan beliau menegaskan bahawa beliau akan terbang menggunakan pesawat awam biasa pada kelas ekonomi.

Beliau kerap mengadakan mesyuarat dengan semua para menteri untuk mengetahui segala aktiviti mereka dan keberkesanan pelaksanaannya.Di samping itu, beliau juga telah menutup pejabat pengurus Presiden demi untuk memudahkan para menteri untuk berjumpa dengannya tanpa perlu meminta keizinan terlebih dahulu.Beliau telah membubarkan beberapa acara seperti majlis karpet merah untuk menyambut tetamu, sesi fotografi serta segala bentuk pengiklanan atau promosi peribadi sewaktu mengadakan lawatan ke pelbagai tempat di dalam negaranya.

Setiap kali beliau perlu untuk menginap di hotel, beliau akan memastikan bahawa beliau hanya akan diberikan bilik tanpa katil yang besar kerana tidak gemar untuk tidur di atas katil sebaliknya lebih suka untuk tidur di atas lantai dengan sebuah tilam sederhana dan sehelai kain selimut.
Dalam salah sebuah gambar berikut menunjukkan beliau sedang tidur di dalam bilik tetamu di rumahnya tanpa ditemani oleh para pengawal peribadinya yang sentiasa bersama dengannya ke mana sahaja beliau pergi. Gambar tersebut telah diambil oleh adiknya, menurut laporan akhbar Wifaq yang kemudian menyiarkannya di dalam ruangan akhbar mereka. Pada keesokan harinya, gambar tersebut telah disiarkan di dalam kebanyakan akhbar-akhbar di seluruh dunia termasuklah di Amerika Syarikat.
Hidup Kebenaran!

Thursday, January 08, 2009

Kejutan Tahun Baru...

0 comments



salam..

Apa sebenarnya reaksi yang kita nak bagi, apabila mendapat kejutan yang tak disangka-sagka.. nak cerita kejutan yang saya terima hari isnin lepas di kolej dar al-hikmah saya..

Kami semua staf sudah maklum adanya perjumpaan dgn pihak pengurusan pada hari itu jam 11 pagi.. saya sendiri hampir2 terlupa akan perjumpaan tersebut.. mujur teringat.. majlis bermula agak lewat sedikit.. kira2 jam 11.15 pg.. en. hafiz menjadi mc tika itu.. serasa saya tak pernah lagi saya lihat hafiz menjadi mc... okey juga.. ooo.. baru saya teringat hafiz kan sudah menjadi pengurus KDH merangkap bahagian kewangan kolej..

Seterusnya.. Tn Hj Ahmad Said, CEO Kolej meneruskan bicara.. pelbagai pengumuman diwar2kan.. begitu juga flashback tentang keadaan kolej.. ada yang sedih,gembira, banyak susah payahnya.. namun, saya teringat kata dato' presiden kolej Dato' Sidiq Fadzil... "Dalam kesempitan ada kesempatan" kesimpulannya... biar bagaimana pun keadaan kolej rakyat kami ini... perlu ada sikap kebersamaan.. sentiasa bekerjasama dan berperanserta di dalam susah dan senang... sebelum mengakhiri ucapannya.. ada satu pengumuman yang membuatkan kami semua terkejut... nanti saya ceritakan apa kejutannya...

Hafiz terus menyatakan pencapaian kolej dan rezeki yang kami perolehi pada akhir tahun 2008 ini.. sebenarnya telalu banyak cabaran dan dugaan yang kolej lalui pada 2008 ini.. hinggakan bahagian kewangan sendiri mengakui tahun ini adalah tahun yang paling banyak dugaan buat kolej... teringat kata2 hafiz.. "selagi Dato' dan Tn Haji Ahmad Said ada, saya tak risau sebab saya tak pernah jumpa lagi boss2 yang cool macam ni"

Ucapan dilanjutkan pula oleh ayahanda kesayangan kami Dato' Siddiq Fadzil.. beliau mengatakan Kolej Dar al-Hikmah ini Kolej kerakyatan... kolej perjuangan.. hanya kami semua staf yang memahami kata2 dato' ini.. antara intipati ucapan beliau adalah :
- nikmat bagi orang yang bermasalah adalah apabila dapat menyelesaikan masalahnya..
- mengulas kata2 Bapak Muhammad Natsir : "Janji Allah itu diberikan kepada mereka yang telah berjuang, disebabkan itu sudah pasti ALLAH tunjukkan jalanNYA..."
- hadapi 2009 ini dengan penuh optimistik
- untuk mendapat kemudahan dan kemajuan memerlukan kesabaran
- Allah tahu masa yang terbaik yang perlu diberikan kepada kita
- Oleh itu, jangan memaksa Tuhan, dalam doa dan ibadat yg kita lakukan biar dimanapun... kena bersabar..Allah nak kita sentiasa berdoa.. sentiasa mengingatiNYA.. kita serahkan saja pada Allah.. biar Allah yang menentukan segalanya.. jangan putus asa..
- Semangat kebersamaan pasti menyenangkan semua orang..
-perlu menjaga reputasi dan kepercayaan...
- Losing money is bad,
but, losing reputation is worse....

Kami semua rasa makin bersemangat untuk menongkah arus 2009 ini...insyaAllah akan kami usahakan untuk mencapai segala yang diilhamkan....

Dan kejutan yang akan saya katakan ini menyebabkan kami lebih bersemangat untuk memulakan tahun baru ini.. kejutannya adalah..... BONUS tahun baru... di saat kegawatan ekonomi ini.. Alhamdulillah Allah kurniakan sedikit rezeki... dato' kata durian runtuh... tapi, kalau runtuh takut tahun depan tak der lagi coz dah runtuh kan... saja dato' berjenaka dgn kami..
Apa pun... memang semua orang bergembira dengan kejutan ini.. tahniah buat hafiz yang berhempas pulas menjana kewangan kolej... terima kasih banyak2...

Ambil masa dan berminda positif

0 comments

Perubahan biasanya mengambil masa. Walaupun Anda nak melihat kesan perubahan dengan cepat, namun kesannya juga tak kekal, cepat hilang. Benda yang dibuat secara kelam kabut biasanya kurang kualiti dan tak tahan lama.


Begitu juga dengan sikap kita. Nak ubah sikap dari selalu berfikiran negatif kepada fikiran positif ambil masa. Ada orang ambil masa 6 bulan nak berubah dari sikap lama kepada sikap baru.
Ada orang ambil masa 3 bulan nak berubah. Ada orang amik masa setahun.

Nak berubah, biar dibuat langkah demi langkah, macam kita bergerak naik tangga. Biar perubahan yang Anda mahukan dibuat secara bertahap, agar lebih mudah diserap dan lebih kejap melekat lalu menjadi tabiat. Jangan tamak sangat nakkan kesan dengan cepat sebab kualitinya akan jadi kurang baik.

Selain ambil masa, perubahan minda dari minda negatif kepada minda positif perlukan Anda memiliki kemahuan kuat, sekuat Anda mahukan udara tatkala sedang lemas di dalam air. Selepas itu, diikuti dengan komitmen dan istiqamah, iaitu berfikiran positif secara berterusan sepanjang masa, tahan mendepani fikiran-fikiran negatif di sekeliling.



Mengapa mesti lakukan secara berterusan?
Macam stamina pemain bola sepak. Dia kena jaga stamina tu, jika tidak, dia akan cepat penat, kemudian sudah tentu dia dan pasukannya kalah teruk hanya kerana stamina lemah.
Anda kena jaga fikiran positif Anda. Jika tidak, Anda akan cepat dipengaruhi fikiran-fikiran negatif lalu Anda jadi kurang bersemangat dalam apa jua yang Anda lakukan. Anda tak akan ada kekuatan mengharungi segala masalah dan apa saja dugaan hidup.
Walaupun merubah diri ke arah pemikiran positif, tindakan positif ambil masa, namun membuat Anda kuat mendepani apa saja cabaran yang muncul dalam hidup Anda.

Bagaimana nak menghijrahkan diri?

0 comments
Segalanya mesti bermula di minda. Minda kita membentuk siapa kita,
siapa saya dan siapa Anda.
Ubah apa yang ada di fikiran terlebih dahulu. Fikir yang baik-baik setiap kali Anda melihat orang lain, menginterpretasi keadaan, situasi dan benda.
Latih fikiran untuk melihat dan menafsir yang baik-baik agar perbuatan dan tindakan Anda terdorong menjadi yang baik-baik juga.
Lama-kelamaan Anda akan dapat merubah sikap lama kepada sikap baru yang lebih baik, lebih positif, lebih disenangi orang-orang disekeliling Anda di rumah atau di tempat kerja.
Sudah tentu mudah untuk Anda mencapai kemajuan dalam apa jua yang Anda usahakan.
Tahu tak, orang yang fikirannya positif lebih cepat maju daripada orang yang fikirannya negatif?
Kesilapan ramai orang adalah memenuhkan fikiran dengan hal-hal buruk berkaitan orang lain. Apa yang orang lain buat, orang lain cakap, orang lain usahakan dan orang lain punya pendapat, dia ulas, dia komen, dia komplen.
Pendek kata, dia suka bercakap keburukan orang lain, lebih dari memuhasabah keburukan dirinya sendiri.
Jika Anda ada sikap sebegitu, ubah segera kerana ia akan menarik kesusahan datang pada Anda.
Ubah sebelum parah!

RTM gam lagu puisi Dr Asri ‘Aku Bukan Musuh Harta’?

0 comments
Sekarang ni sibuk kawan2 cerita pasal lagu puisi dr. MAZA... katanya RTM gam lagu tu yang dinyanyikan oleh Kopratasa.. cubalah tengok selanjutnya di website ni :http://drmaza.com/home/?p=520
oleh: ZIEMAN
Tiada angin, tiada ribut, tiba-tiba saja ‘Aku Bukan Musuh Harta’, lagu dari nukilan puisi Dr Asri Zainul Abidin yang juga bekas Mufti Perlis tidak mendapat kelulusan dari pihak RTM untuk siaran.

Hal ini telah dimaklumkan oleh pihak pegawai perhubungan RTM kepada penerbit album Xifu Nasir semalam.
Lagu ‘Aku Bukan Musuh Harta’ yang dinyanyikan oleh kumpulan Kopratasa difahamkan tidak mendapat kelulusan kerana liriknya. Xifu berkata, beliau sendiri tidak diberitahu secara khusus dan terperinci kenapa lagu itu tidak lulus.
“Mereka cuma memberitahu kerana masalah lirik sahaja,”jelas Xifu Nasir.
Menurut beliau, hanya stesen RTM saja yang tidak meluluskan lagu ini sedangkan di stesen lain sudahpun mendapat kelulusan sepenuhnya.
Lagu ini merupakan salah satu dari 8 buah lagu puisi Dr Asri yang dimuatkan di dalam album ‘Yang Benar Tetap Benar.’
Selain lagu ‘Aku Bukan Musuh Harta’, lagu title track ‘Yang Benar Tetap Benar’ juga masih belum lulus sepenuhnya kerana akan disemak semula disebabkan ahli panel tidak berapa arif tentang perkataan ‘makar’ yang digunakan dalam puisi tersebut.(’Makar’ adalah kalimah Arab dari Al Quran).
Ketika dihubungi hari ini, Dr Asri melahirkan rasa kemusykilannya kenapa liriknya digam.
“Saya hairan mengapa lirik saya ‘Aku Bukan Musuh Harta’ digam oleh pihak berkenaan, sedangkan nilai moral dalamnya tinggi, ia tidak ditujukan kepada pihak tertentu, tetapi untuk sesiapa sahaja yang menyalahgunakan harta rakyat dan awam,” jelas beliau dari kediamannya di Lampeter, United Kingdom.
“Dalam negara kita hari ini berbagai parti memiliki kerajaan, lagu tersebut mempunyai pengajaran untuk semua.
“Jangan anda menghalang sesuatu ungkapan umum atau pengajaran am yang akhirnya orang lain akan menuduh bahawa andalah orang khusus dari yang umum atau am itu,” kata Dr Asri yang kini berada di UK untuk tempoh setahun bagi cuti sabatikalnya.
Katanya lagi,”Saya menulis lirik itu untuk mengingatkan sesiapa sahaja yang berurusan dengan harta awam dan rakyat. Apa ertinya perjuangan kerajaan menghapuskan rasuah jika lirik seperti itu pun diharamkan.”
Dr Asri, bagaimanapun enggan mengulas lebih lanjut tentang kesukaran pihak panel RTM memahami perkataan ‘makar’ di dalam puisi beliau yang bertajuk ‘Yang Benar Tetap Benar’ itu.
“Semua pihak tahu bahawa saya bukan orang politik, maka ketika saya menulis lirik saya bebas dari kepentingan kerusi atau kepartian. Mereka silap jika bertindak demikian,” kata tokoh agama yang terkenal kerana kelantangannya melontarkan idea tentang apa saja berhubung isu agama, politik, sosial mahupun hiburan.
Lagu-lagu puisi lain yang dimuatkan dalam album yang sudahpun berada di pasaran sejak bulan lepas itu ialah Aku Rela, Biarlah Aku Di Daerah Ini, Derita Hati Seorang Bonda, Islam Di Cina dan Dunia Yang Beredar.

Kesemua lagu telah disampaikan oleh penyanyi Aishah, Kopratasa, Dakmie dan band nasyid pertama di Malaysia iaitu Algebra.
Selain 8 buah lagu ini, album ini juga turut memuatkan puisi yang disampaikan oleh Dr Asri bertajuk, ‘Itulah Politik Namanya’ dan ‘Salah Menduga.’
Gabungan nama-nama besar dalam industri muzik antaranya Dakmie selaku Penerbit, Xifu Nasir, Eddie Marzuki, Adnan Abu Hasan, Zairi Ariffin, Ujang dan lain-lain menjadikan album ini cukup istimewa dan unik.
Album ini juga adalah terbitan dan edaran Nasyeed.Com.
sumber: Mstar Online
Lagu Aku Bukan Musuh Harta

my wish for 2009

2 comments

Jalan-jalan gi Lumut... Manjung..

0 comments
Ada kesempatan kami balik ke kampung kampar, perak.. dah lama tak balik kg.. sampaikan mak ayah mertua yang datang ke rumah.. rindu katanya dekat ammar.. sambil nak ziarah ayah saya yang sedang sakit... mana taknya last balik aidilfitri hari tu... sempat juga nak temankan kakak ipar saya ke majlis perkahwinan kawannya..di manjung, perak... sementara menunggu kawan kakak saya yang lain di lumut.. kami pun mengambil kesempatan untuk bergambar sekeping dua.. nilah dia...
tiba-tiba terjumpa dengan ex-student kolej... terkejut tetiba ada orang panggil.. "ustazah... ustazah" salah dengar ke.. mulanya segan gak nak pandang.. yelah bukan tempat saya kan.. kotlah dia panggil orang lain ke.. rupa2nya jumpa student ni..
tengoklah ammar ni nak pegang gak udang besar ni...tak takut langsung..

time ni tgh panas terik.. jam 1.00 tghari... ammar pulak tak boleh duk diam2... nak pegang kerang tu ler... sampaikan umminya kena peluk dia kuat2.. baru boleh...

ha... dengan abi relaks je yer...memang anak abi ni...

parking dekat dengan pangkor laut resort ni... tengok orang beratur ramainya nak beli tiket feri ke pulau pangkor... insyaAllah nanti kalau ada masa cuti lama sikit teringin gak nak pergi pangkor.. last pergi time rombongan sekolah dulu2... lama tu... insyaAllah..

Birthday Amirah anisah...

0 comments
Minggu lepas balik kampung.. menyambut ulangtahun kelahiran yang pertama buat amirah anisah.. sepupu ammar... dah setahun anis yer... dah lama tak jumpa.. besar dah yer..
tengoklah gambar tu ammar pun sibuk nak tiup lilin.. berapa kali snap gambar coz anis tak sempat nak tiup lilin tu... ammar tiup dulu..hmm... ammar ni memang anak ummi yang soleh dan baik.. selalu sangat nak tolong orang yer...

Wednesday, January 07, 2009

Jemputan seminar

0 comments
Assalammualaikum Wrt. Wbt.

JEMPUTAN UNTUK MENYERTAI SEMINAR SERANTAU MEMPERINGATI 100 TAHUN PAHLAWAN NASIONAL BAPAK MOHAMMAD NATSIR : 10 JANUARI 2009

Mohammad Natsir, Pahlawan Nasional Indonesia yang bergelar Datuk Sinaro Panjang telah dilahirkan pada 17 Julai 1908, di Kampung Jembatan Berukir, Alahan Panjang, Sumatera Barat. Beliau adalah seorang putera ulung rantau ini, yang membukti diri sebagai mujahid dakwah dan pejuang politik yang konsisten dan cukup setia kepada idealisme murni kedaulatan Islam dan martabat umat. Bagaimana sekalipun kotornya permainan politik zamannya, beliau tetap ‘berjuang dalam santun’ berasaskan akhlak mulia dan prinsip yang murni. Beliau mencapai posisi penting dalam politik Indonesia dengan jawatan–jawatan Menteri Penerangan dan kemudiannya Perdana Menteri.

Beliau sempat berpolemik dengan Sukarno sekitar persoalan Islam dan sekularisme, terkenal kerana Mosi Integral 1949, suatu peristiwa penting dalam sejarah politik. Beliau ‘mempunyai saham’ dalam menyelesaikan sengketa Malaysia-Indonesia serta terlibat dalam beberapa isu antarabangsa termasuk isu Palestin. Beliau turut serta menandatangani Petisi 50; pernyataan protes terhadap kebobrokan Order Baru. Di samping aktivisme yang pelbagai, beliau sempat menghasilkan berbagai tulisan termasuk buku Capita Selecta di samping karya dakwahnya yang penting iaitu Fiqh al-Dakwah.

TENTATIF PROGRAM
8.00 pagi Pendaftaran Peserta
9.00 pagi Sesi I : Perasmian Pembukaan oleh YAB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim,
Pengerusi Lembaga Pengarah KUIS merangkap Menteri Besar Selangor.
10.15 pagi Ucap Utama oleh YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim, (Ahli Parlimen)
11.00 pagi Rehat dan Minum
11.45 pagi Sesi II:Pembentangan Kertas I
1. Prof Dr Taufik Abdullah (LIPI) *
2. Prof. Dr. Mohd Kamal Hasan (UIAM).
3. Prof Madya Dr Muhammad Nur Manuty (KUIS)

01.15 ptg Makan Tengahari dan Solat
2.45 ptg Sesi III: Pembentangan Kertas II
1. Bapak Syuhada Bahri (DDII)
2. Dr Gamal Abdul Nasir Hj Zakaria (Universiti Brunei Darussalam)
3. Dr Zulkefli Aini (KUIS)
4. Wakil dari Singapura

04.30 ptg Penutup Minum petang
Bersurai
BAYARAN:
* YURAN PENDAFTARAN
PELAJAR : RM20.00
INDIVIDU : RM70.00
WAKIL ORGANISASI/AGENSI/JABATAN : RM100.00*

Yuran pendaftaran termasuk bahan seminar, sijil penyertaan dan makan minum sahaja
Sila daftarkan saya/kami sebagai peserta. Bersama ini disertakan tunai/cek/wang pos berpalang No _____________________ atas namaKUIS berjumlah RM ___________ untuk penyertaan _________ peserta . Bayaran boleh dibuat ke akaun KUIS di BIMB Cawangan Bandar Baru Bangi, No Akaun 12- 02901-003591-4. Sila faxkan slip bank ke KUIS di 03-8925 4418 atau WADAH di 03-8922 2561 sebagai bukti pembayaran.
Nama : ________________________________________________
Mel-e :______________________
Alamat : _________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ Organisasi : __________________________________________________________________________
No Telefon Pejabat : _________________ No Telefon Bimbit :____________

Borang yang lengkap dengan bayaran hendaklah sampai ke salah satu alamat berikut sebelum atau pada 07 Januari 2009:
Sekretariat Seminar
Pejabat Timbalan Rektor Pembangunan Korporat dan Pengantarabangsaan ,
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Selangor
Tel : 03-8925 4251 ext 1300 Tel: 03-8925 2344 Faks: 03-8925 4418
Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH)
No 8, Jalan Surada 1, Taman Desa Surada, Seksyen 8,
43650 Bandar Baru Bangi, 43000 Kajang Selangor
Faks: 03-8922 2561 Mel-e: sem.natsir@gmail.com

Tuesday, January 06, 2009

QUNUT NAZILAH

0 comments
Kita hanya mampu berdoa, dan terus berdoa utk sahabat2 Palestin dan HAMAS... mg2 Allah menerima doa2 kita.. Hancurkan tentera2 Yahudi yang memerangi umat Islam Palestin dan pejuang2nya.. mg2 Allah menghancurkan mereka sehancur2nya dan menurunkan bantuanNya dari langit..ameen..
Berikut pula adalah kupasan berkaitan dalil Doa Qunut (Nazilah),Hadis daripada Ibnu Abbas RA:
Ertinya: Rasulullah berqunut sebulan terus menerus dalam solat zuhur, asar, magrib, isyak dan subuh di akhir tiap-tiap kali solat apabila ia berkata "sami'allahu liman hamidah" dari rakaat akhir, beliau mendoakan kehancuran ke atas penduduk kabilah bani salim, kabilah ra'lun, zakwan dan 'Ushyayyah dan orang-orang yg dibelakang mengaminkannya.(Diriwayatkan oleh Abu Daud & Imam Ahmad)
Rasulullah berbuat demikian kerana kabilah-kabilah tersebut mengaku memeluk islam dan meminta kpd Rasul SAW supaya menghantar kepada mereka guru-guru yang akan mengajar mereka. Rasulullah SAW lalu menghantar 70 orang guru tetapi mereka membunuhnya maka oleh kerana itulah Rasulullah SAW berqunut nazilah. Abu hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah apabila hendak berdoa untuk kehancuran seseorang atau untuk kebaikan seseorang, beliau akan berqunut selepas rukuk.Daripada hadis di atas juga bacaan doa Qunut sebenarnya tidak dihadkan kepada ketika solat subuh sahaja, sebagaimana hadis yang berikut:Ertinya: "Bahawasanya Nabi SAW tidak berqunut di dalam solat subuh melainkan apabila ia mendoakan kebaikan kpd satu kaum ataupun kehancuran satu kaum. (Diriwayatkan oleh Ibnu hibban, dan Ibnu Khuzaimah)
Imam asy-Syaukani pula mengatakan supaya jangan dikhususkan qunut itu di dalam satu solat sahaja tanpa dilakukan di dalam solat-solat (fardhu) yang lain."Adalah Rasulullah SAW tidak berqunut melainkan apabila beliau berdoa untukk kebaikan seseorangg atau mendoakan kehancuran seseorang.(Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban daripada Abu Hurairah)
sumber : fiqh-sunnah.blogspot

QUNUT NAZILAH
Qunut is a recitation of doa in facing difficult times and situation and to ask Allah's protection from any peril.

WAYS TO PERFORM QUNUT NAZILAH
Qunut Nazilah can be done in every obligatory solat: Zohor, Asar, Maghrib, Isyak and Subuh. It is recited after ruku' while in the position of I'tidal after reciting:
سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، رَبَّناَ وَلَكَ الْحَمْدُ
There are 3 ways that an Imam can recite this doa

1. Recite the Qunut for Subuh prayers only.

2. Recite the Qunut Nazilah only. (see attachment)

3. Recite the qunut for Subuh first and continue with the qunut nazilah.

Important Reminder:
· Imam who does not memorized the nazilah prayers, they can recite the qunut as in Subuh prayers and the nazilah prayers can be read after solat.

· Imam should remind his jemaah that qunut nazilah will be recited during the prayers and the ways of performing it.
Prepared by
Office Of the Mufti
Majlis Ugama Islam Singapura


Ya Allah! Muliakan Islam dan orang islam.
Ya Allah! Hinakan Syirik dan musyrikin.
Ya Allah! Tolonglah saudara-saudara kami yang muslim dan mujahidin dan golongan-golongan lemah, di Palestine, di Lubnan, di Iraq dan di semua tempat dan di semua masa.
Ya Allah ! Binasakan musuh kamu, Musuh agama (Islam).
Ya Allah! Hancurkan kekufuran, Syirik dan Munafiq,
Ya Allah! Sesungguhnya kami jadikan pada leher-leher musuh kami (kami serah kepada Mu) dan kami berlindung dengan-Mu dari kejahatan-kejahatan mereka.
Ya Allah! Cerai beraikan himpunan mereka, pisahkan kesatuan mereka, selerakkan kalimah-kalimah mereka, gegarkan ketetapan mereka, Kalahkan mereka dengan anjing dari anjing-anjing kamu.
Wahai Tuhan yang maha gagah,
Wahai Tuhan yang maha keras,
Wahai Tuhan yang maha membalas, Wahai Allah!!
Wahai Allah, tuhan yang menurunkan kitab (al-Quran),
tuhan yang menggerakan langit,
tuhan yang mengalahkan tentera ahzab,
kalahkan kuffar, kalahkan yahudi,
kalahkan hindu, kalahkan amerika dan sekutu-sekutu mereka,
dan tolonglah kami atas mereka.
Ya Allah, Engkau berkuasa, kami lemah,
kami mengadu kelemahan kami.
Ya Allah! Engkau Tuhan kami dan kami adalah hamba-hamba kamu.
Ya Allah! Rezkikan kepada kami Syahid di jalan kamu.
Ya Allah! Berikan kepada kami kehidupan di dunia ini baik dan di akhirat juga baik,
dan selamatkan kami dari Azab neraka.

JOM KITA BOIKOTT!!!!!

0 comments
BOIKOT !!!
PPIM keluarkan 150 senarai produk ‘boikot’

KUALA LUMPUR – Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bersetuju dengan cadangan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad agar memboikot produk keluaran Amerika Syarikat (AS) dan syarikat Yahudi yang mendalangi kekejaman rejim Israel ke atas rakyat Palestin.
Setiausaha Agungnya, Datuk Dr Ma’amor Osman berkata, langkah tersebut wajar memandangkan kita telah berkali-kali mendesak supaya Israel menghormati prinsip dan kedaulatan sesebuah negara dengan tidak bersikap primitif dan kebinatangan. http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/yahudiboikot.html
Mengikut maklumat produk-produk ini adalah milik/penyokong Yahudi.
Jika anda ada sebarang maklumat atau pertanyaan sila hubungi PPIM di Hotline :
019- 3591000

Sunday, January 04, 2009

Promosi hebat!!!! Teknologi Moden untuk print gambar secara online

0 comments
Minat untuk bergambar pada mulanya tidaklah terlalu dipupuk oleh saya mahupun suami... tetapi semenjak kami membuat persediaan untuk menyambut kehadiran cahaya maya kami yang pertama... minat ini melonjak2 sehingga mengakibatkan kami membeli kamera digital Olympus kesayangan kami ini... sehingga hari ini kira2 lebih dari 1000 keping gambar telah diambil... tetapi tiada satu pun yang kami print... semuanya online... kebetulan saya melanggan satu website gambar iaitu http://www.eoe.com.my/ ... jadi ada cara mudah dan percuma untuk print gambar rupanya... tak perlu habiskan masa untuk ke kedai gambar.. tunggu saja di rumah... posmen akan datang menghantar gambar yang anda kehendaki....harga memang memuaskan 4R=RM0.30... penghantaran percuma untuk tempahan RM35.00 ke atas... cepat..cepat rebutlah peluang ini...JIMAT DUIT DAN JIMAT MASA....



What is online photo printing?
Online photo printing services allow you to upload your digital photos directly to the service website and get them printed. Once printed, the prints will be delivered to your doorstep, saving time for the more important things!


eoe Online at http://www.eoe.com.my/ is an online photo portal filled with lots of fun and excitement for users. Other than a wide range of photographic products available for online shopping, users are also able to order for prints online instantly and conveniently. Online photo printing is such a convenient way to get your photos printed and it is a norm in the US and the UK but it’s still not that popular in Malaysia as yet.


Why online photo printing with eoe Online?


eoe Online lets eoe Online members upload digital photos conveniently and place print orders easily. eoe Online also produce high-quality prints, offer low per-print prices, charge reasonable shipping costs, deliver prints quickly and provide additional services, such as photo gallery and photo greetings.



eoe Online provides easy ordering process with only 3 easy-to-follow steps.




eoe Online Promotion

With each 4R print at only RM0.30 (current promotion) and free delivery* for orders above RM35.00, you’ll get your money worth! No additional charge! Not forgetting the time you saved traveling too! So why wait? Click here





Spread the word of a convenient online photo printing service to all!
With each 4R print at only RM0.30 (current promotion) and free delivery* for orders above RM35.00, you’ll get your money worth! Not forgetting the time you saved travelling too!

SEMINAR SERANTAU MEMPERINGATI 100 THN PAHLAWAN NASIONAL BAPAK MOHAMAD NATSIR

1 comments
Minggu lepas datang ke kolej... terbaca iklan yang ditampal di memo board tentang seminar serantau bersama bapak mohammad natsir ni... tengok venuenya di KUIS.. saya rindu nak pergi seminar dan yang sewaktu dengannya... hmm.. satu peluang yang baik... sementelahan rumah juga berhampiran dgn KUIS... tiba2 teringat program ni hr sabtu... giliran saya untuk menjaga permata hati saya Ammar Haziqi.. memandangkan babysitter tak dapat menjaganya sabtu dan ahad...tetapi, suami pula ada kelas perguruan dengan student part time... hmm tak perlah pasang niat dulu.. insyaAllah ada kesempatan nanti bolehlah saya menghadirinya... rasanya kena bawa Ammar sekali.. mudah2an dapat membiasakan dia dengan budaya ilmu.... baiklah di sini saya sertakan butirannya dan biografi beliau... bukannya apa... ada orang kata "Tak kenal maka tak cinta" jadi kenalah berkenalan dengan pak natsir ni...



SEMINAR SERANTAU MEMPERINGATI 100 TAHUN PAHLAWAN NASIONAL
BAPAK MOHAMAD NATSIR
SABTU 10 JANUARI 2009
PKK, KUIS, BANGI, SELANGOR
ANJURAN WADAH & KUIS
Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH) (1947-05-7)No 8, Jalan Surada Satu, Taman Desa Surada43650 Bandar Baru BangiSelangor Darul Ehsan (Tel) 603-8925 2344(Fax) 603-8922 2561Mel-e : wadahpusat@gmail.com
Biografi Bapak Mohammad Natsir ; Menyuarakan Nurani Umat

Bumi Minangkabau, tepatnya Kampung Jambatan Baukia Alahan Panjang, negeri dingin di balik Gunung Talang Solok menjadi saksi kelahiran Pembawa Hati Nurani Ummat, tokoh yang kemudian mendunia, pemikir dan pemimpin politik.

Mohamad Natsir, pada 17 Juli 1908. Putra Sutan Sari Pado dan Khadijah yang kemudian menjadi tokoh nasional bahkan aset internasional dari berbagai segi: agama, politik, sosial budaya, ilmu pengetahuan, keteladanan, pemikiran, bahkan menjadi mata air kajian ilmiah dalam berbagai seminar, simposium, untuk skripsi, thesis serta disertasi para doktor berbagai disiplin ilmu .
Masa kanak-kanak beliau lalui di tengah pergolakan pemikiran para tokoh besar pembaharu dari Ranah Minang. Belajar di pendidikan dasar Sekolah Belanda, Bapak Mohamad Natsir kecil dengan tekun mengikuti gebrakan para tokoh besar di negerinya. Dari usia delapan tahun (1916) sampai 15 tahun (1923) Bapak Mohamad Natsir remaja menggali kekayaan para ulama itu di HIS Adabiyah Padang dan Madrasah Diniyah Solok.
Bapak Mohamad Natsir aktif dalam Jong Islamiten Bond Padang sewaktu melanjutkan pendidikan ke MULO Padang tahun 1923. Masih dalam jalur pendidikan Belanda, beliau melanjutkan pendidikan ke AMS (A2) di Bandung. Kesempatan tersebut membawa beliau berkenalan dengan ustaz A. Hassan, tokoh PERSIS (Persatuan Islam) garis keras, yang membimbing beliau melakukan studi tentang Islam. Dengan ustaz ini beliau mengelola majalah "Pembela Islam" sampai tahun 1932.
Bapak Mohamad Natsir secara formal mengikuti pendidikan barat di sekolah-sekolah Belanda. Beliau selesaikan pendidikan Al Gemene Middel School di Bandung dalam kajian Kesusastraan Barat Klasik. Sebenarnya beliau punya kesempatan memperoleh besiswa untuk melanjutkan sekolahnya ke Leiden pada pendidikan yang lebih tinggi. Namun beliau memilih mendalami kajian keagamaan melalui ustaz A. Hassan yang dikenal dengan ulama yang berpaham radikal dan jadi sesepuh organisasi sosial keagamaan.
Beliaupun menolak tawaran bekerja sebagai pegawai negeri pemerintah Hindia Belanda dan lebih tertarik menekuni dunia pendidikan. Obsesi itu membuat ia mendirikan Yayasan Pendidikan Islam di Bandung sekaligus menjabat Direktur dari tahun 1932-1942. Keluasan wawasannya mencuat kepermukaan setelah dapat menguasai beberapa bahasa asing sebagai alat untuk menggali buku-buku tokoh kelas dunia. Bapak Mohamad Natsir mulai berkecimpung dalam dunia politik setelah beliau menjadi anggota PII (Partai Islam Indonesia) pada awal tahun 40 an, memimpin organisasi yang terkenal radikal untuk bumi pancasila.
Majelis Al Islam A'la Indunisiya (MIAI) semakin berkiprah setelah kepemimpinannya. Bahkan dalam masa penjajahan Jepang ( 1942-1945) sesepuh dari berbagai kalangan ini masih sempat jadi kepala bagian di Pemerintahan Daerah Bandung sekaligus merangkap sekretaris Sekolah Tinggi Islam (STI) Jakarta.
Di samping itu, saat Pemerintah Jepang berkuasa di negeri Ini, terbentuklah Masyumi (Majelis Syura Muslimin Indonesia) di bawah kepemimpinannya. Kiprah politiknya semakin menanjak semenjak beliau tampil jadi anggota Komite Nasional Indonesia Pusat (KNIP) pada tahun 1945-1946 dan menjabat anggota DPR Sementara di tahun 1948 menjabat sebagai Menteri Penerangan. Karier politiknya sampai ke puncak ketika ia dilantik menjadi Menteri Penerangan Republik Indonesia. Peranan beliau amat menentukan dalam penyelamatan untuk tetap mempertahankan bentuk Republik sesuai dengan amana Proklamasi 1945, pada tahun 1950-an. Mosi Integrasinya adalah manuver politik yang mengantarkan dia menjadi Perdana Menteri pada usia 42 tahun. Kariernya sebagai politikus mengalami pasang surut setelah bergesekan dengan dinding kekuasaan Demokrasi Terpimpin, yang menjadikan angin segar bagi Komunis pada saat itu.
Di tengah gelombang politik yang semakin menggelora, Moh. Natsir berada di "tengah-tengah arus" oposan yang digalang oleh para Panglima militer di berbagai daerah dengan wujud PRRI ( Pemerintah Revolusioner Republik Indonesia). Dengan hadirnya beliau di barisan oposisi ini, konflik semakin merebak hingga agresi fisik dan bentrokan senjata tidak bisa dihindari. Dengan "dalih" tuduhan subversif, Bapak Mohamad Natsir terpaksa meringkuk di belakang terali besi selama 7 tahun, tanpa proses peradilan di Batu Malang Jawa Timur. Status sebagai tahanan politik berakhir tahun 1966 di Rumah Tahanan Militer (RTM), Jakarta.
Bapak Mohamad Natsir menghirup udara kebebasan setelah Presiden Soekarno jatuh dari kursi kepresidenannya. Sebagai seorang panutan umat, ia selalu tampil untuk menyuarakan nurani umat, kendatipun kadang-kadang dengan mempergunakan nama samaran. Dengan menggunakan nama samaran Moechlis di majalah "Pembela Islam" awal tahun 1930an. Ia tampil meneriakkan berbagai masalah umat yang berkaitan dengan hubungan inter dan antara umat beragam, politik, kebudayaan, ekonomi dan berbagai dilema yang tersentuh oleh realitas yang kadang-kadang sempat menyentuh hal-hal sensitif sehingga ia harus berhadapan dengan pemegang kekuasaan.

Sejak tahun 1967, di samping sebagai Ketua Dewan Dakwah Islam Indonesia (DDII) sampai akhir hayatnya, kepiawaiannya sebagai seorang pemikir dan aktivis dakwah tidak hanya bergema di negeri tercinta ini akan tetapi menjulang tinggi dalam harokah (pergerakan) Islam International. Aktif sebagai anggota Muslim League Makkah (1969-1993), berkiprah di Majlis A'la Al Alamy li Masjid di Makkah kemudian menjabat wakil presiden World Moeslim Congress (Muktamar Alam Islami) Karachi di Pakistan (1967-1993). Juga ikut membidani The International Islam Charitable Foundation, Kuwait dan Oxford Center For Islamic Studies di Inggris.
Sebelum melambaikan tangan selamat tinggal pada 6 Februari 1993 di Jakarta, tokoh kawakan ini masih sempat meninggalkan jejak perjuangan berupa khazanah intlektual dan buku-buku yang bernuansa dakwah seperti Fiqhud Dakwah, Islam dan Akal Merdeka, Fungsi Dakwah Perjuangan, Tugas Ulama, Kapita Selecta dan masih banyak lainnya.
Mohamad Natsir memang punya peran khusus yang tidak bisa dilupakan oleh sejarah bangsa dan negara ini.

Penilaian matang pada seseorang

0 comments

Acapkali menjelang hari kelahiran saya.. pasti saya terima pelbagai ucapan tahniah.. panjang umur dan sebagainya.. dan seperti biasa sebaris ayat.. ""moga peningkatan usia ini selari dengan meningkatnya kematanganmu"".... jadi bagaimana persepsi seseorang terhadap matang... saya agak senang membaa artikel ini yang bertajuk :
PERJALANAN hidup manusia terlalu panjang, bermula dari alam roh menuju ke alam rahim, dilahirkan ke alam dunia, masuk ke alam kubur dan bangkit semula di alam akhirat.

Lima fasa ditakdirkan untuk kita lalui dan bagi orang yang beriman, akan percaya bahawa sebenarnya roh sentiasa hidup melalui setiap fasa kehidupan ini.
Berbanggalah dengan roh anda yang beriman, bukan kerana jasad yang cantik rupawan dengan perhiasan dipamerkan di tubuh badan atau harta kekayaan disorokkan.
Sepatutnya akal yang tajam itu digunakan untuk berfikir jauh ke hadapan. Semua yang kita miliki kini akan musnah kerana dunia umpama tempat mengeringkan peluh di muka, lalu kita akan kembali berjalan ke destinasi seterusnya.
Mengamati sejarah hidup manusia, kita seolah-olah membelek setiap halaman diari kehidupan.
Pelbagai kejadian dan peristiwa yang dialami mendewasakan diri, walaupun kadang-kadang sebahagian manusia bertambah muda dan bersikap keanak-anakan dalam menghadapi cabaran hidup.
Berwaspadalah dengan usia tua yang mungkin menambahkan kerasnya hati, degilnya perangai dan sukar mengawal emosi.
Apakah sebenarnya yang tersirat daripada sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Allah SWT tidak menerima keuzuran seseorang yang dilanjutkan usianya sehingga sampai berumur 60 tahun.” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Ini bukan bermakna manusia boleh sesuka hati melakukan dosa dan berhenti pada usia 60 tahun, tetapi ia mengingatkan jika perangai tidak berubah sampai mencecah usia 60 tahun, tanda-tanda kebinasaan sudah nampak.
Manusia mengalami beberapa fasa untuk sampai pada usia matang. Jika lahir pramatang pun merbahaya, apatah lagi terlebih bulan.
Oleh itu, jika tidak bertaubat juga sementara usia semakin meningkat, alamat tak jumpa jalan Tuhan sebab mata sudah rabun.
Mengimbas kenangan manis semasa mula berkahwin, proses penyesuaian diri dengan pasangan terasa susah tetapi kita jalani juga bahtera rumah tangga itu.
Semakin lama kita semakin kukuh menerjang badai, pahit manis menjadi pengajaran, kita bertambah dewasa, semakin matang dalam berfikir, bertindak dan merasa. Ini bermakna kita telah sampai pada satu titik kesempurnaan peribadi ketika mahu berkongsi segala dengan pasangan, setiap hari saling melengkapi dan saling menyelamatkan supaya tak tenggelam dihentam gelombang.

Begitu juga dengan iman dalam diri yang perlu sentiasa diselamatkan seiring dengan bertambahnya usia. Seharusnya dengan bertambah usia maka bertambahlah imannya, berubah sedikit perangainya kepada kebaikan, mulia akhlaknya, lembut hatinya, terkawal emosinya dan tenang jiwanya. Bukan sebaliknya, biarlah tubuh badan saja yang uzur tetapi iman tetap segar, masih nampak yang hak dan yang batil, tidak nyanyuk dan lupa mana yang Allah reda dan mana yang dimurkai-Nya.

Apabila anak sudah meningkat dewasa, tentunya kita mahu mereka menjadi lebih matang dan lebih baik lagi iman serta amalnya. Setiap hari semakin penuh diari hidup dengan catatan amalan soleh.
Hakikatnya, dosa dan pahala berlumba-lumba memenuhi setiap muka surat catatan diari kehidupan kita sepanjang masa, tanpa henti. Ada yang rugi, ada pula yang untung dalam perniagaan akhiratnya. Yang rugi hanyalah mereka yang tidak tahu bersyukur dengan nikmat dipanjangkan umur.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Bersegeralah kamu melakukan amal kebaikan sebelum menemui tujuh perkara yang kamu tidak nantikan datangnya iaitu kefakiran yang melalaikan, kekayaan yang menyebabkan kamu zalim, sakit yang merosakkan badan, tua yang menggagapkan percakapan, mati yang melenyapkan segala sesuatu, atau tibanya dajjal atau datangnya kiamat yang lebih dahsyat dan lebih pahit dugaannya.” (Hadis riwayat Imam al-
Tirmizi)
Begitulah diari hidup manusia. Jika habis segala cerita dituliskan, maka sampai pula masanya pulang kepada Allah SWT. Tetapi harus diingat, di akhirat semuanya akan dibalas, dihitung dan ditimbang sehalus-halusnya. Cerita hidup manusia bukan menjadi rahsia lagi di sana, semuanya akan terungkap di Mahkamah Allah Rabbul Jalil.

Ikhlas dalam Beramal

2 comments

Saturday, January 03, 2009

Mentafsir masa muda

2 comments

Sering saja kita mendengar orang membicarakan, ‘’sementara masih muda’’. Tetapi sudah pasti setiap orang mempunyai tafsiran yang berbeza dan berlainan. Ada yang positif, misalnya selagi muda giat belajar; ada pula yang memaknainya secara negatif seperti berseronok-seronok dan sebagainya dengan slogan: kecil dimanja, muda foya-foya, tua kaya-raya. Dan yang kelakarnya, slogan terakhir ini dilanjutkan dengan kalimat: mati masuk surga.

Menurut falsafah hidup Islam, sejak seorang manusia akil-baligh dan waras (tidak gila), maka ia harus mempersiapkan matinya. Sebab, tidak ada manusia yang bila ajalnya, sementara dia harus mempertanggung jawabkan perbuatannya di dunia kelak di akhirat. Bukankah perkataan tanggungjawab itu sendiri dimanifestasikan sebagai tanggung di dunia dan jawab di akhirat nanti.

Maka, dalam situasi umur yang uncertain ini, pilihan paling aman dan selamat adalah memanfaatkan setiap waktu untuk persiapan khusnul khatimah (pengakhiran yang baik), yakni dengan beribadah. Sama ada ibadah ritual, maupun ibadah dalam erti yang lebih luas (sosial).

Allah swt berfirman, ‘’Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah.’’ Rasulullah menegaskan, ‘’Dunia adalah ladang amal bagi akhirat.’’ Ini artinya, visi hidup seorang Muslim melampaui dimensi duniawinya. Segala aktiviti hidupnya, selain memiliki wawasan dan matlamat duniawi, juga berorientasi pada pencapaian negeri akhirat yang baik (syurga).

Karena itu, waktu bagi seorang Muslim, sangat berharga. Berkenaan dengan hal ini, Rasulullah saw mengingatkan, ‘’Ada dua kenikmatan yang membuat kebanyakan manusia tertipu iaitu nikmat sihat dan waktu lapang." (HR Bukhari)

Dalam riwayat lain, Nabi mengingatkan 5 kesempatan emas yang harus dimanfaatkan dengan baik:
"Manfaatkanlah lima kesempatan sebelum datang kesempitan. Manfaatkan usia mudamu sebelum tibanya masa tua, manfaatkan waktu sihatmu sebelum tibanya masa sakit, gunakan
kekayaanmu sebelum kamu ditimpa kemiskinan, gunakan waktu luangmu sebelum kamu sibuk dan manfaatkan hidupmu sebelum kamu mati." (HR al-Hakim)

"Laksanakan segera amal soleh karena tujuh hal: sebelum datang kemiskinan yang membuatmu lupa, kekayaan yang menyesatkan, penyakit yang membinasakan, masa tua yang melumpuhkan, kematian yang mendadak, dajal sebagai makhluk terjahat yang senantiasa mengintip atau datangnya kiamat yang sangat pahit dan amat mengerikan." (HR Tirmidzi).

Semoga kita mampu memaknai masa muda dengan benar....

Detik 12 malam

4 comments

Assalamualaikum....

sekadar ingin berkongsi sajak yang dicipta oleh saudara abdul razak... moga ada manfaatnya... luahan hati beliau dlm membandingkan detik 12 malam di malaysia dan palestin... moga terdetik hati dan sifat kemanusiaan kita dengan kemelut yang melanda saudara seIslam kita... bedoalah moga Allah membantu saudara2 kita dan moga mereka semua bersabar dengan mehnah dan tribulasi yang dihadapi oleh mereka... pasti ada kebahagiaan buat mereka... jika tidak di sini... moga melimpah ruah didunia abadi nanti... insyaAllah...


Detik 12 Malam Itu

Detik 12 Malam Itu
Malam itu kalian berkumpul ramai
Sedangkan mereka resah mencari damai
Jiwa kalian riuh bersorak sorai
Jiwa mereka terseksa dirantai

Malam itu kalian membawa anak isteri bersama
Sedangkan mereka ada yang terpisah buat selamanya

Malam itu kalian lali berpesta
Sedangkan mereka lari menderita

Malam itu kalian ketawa ceria
Sedangkan mereka menangis duka

Malam itu kalian semua bergembira
Sedangkan mereka bergundah gulana

Malam itu kalian asyik berfoya
Sedangkan mereka merintih berdoa

Malam itu kalian dilimpahi cahaya bunga api
Sedangkan mereka dihujani peluru Yahudi

Malam itu bumi kalian penuh berseri
Sedangkan bumi mereka penuh misteri

Pernahkah kalian mengerti
Penderitaan yang mereka hadapi
Atau kalian berpura-pura tuli
Memekakkan telinga membutakan mata hati
Seakan-akan tiada apa yang terjadi
Di bumi Palestin yang dicintai

Hakikatnya, mereka sedang meronta
Hadapi Yahudi musuh durjana
Menagih simpati mengharapkan doa
Dari kalian saudara seagama
Biar kalian berdusta lupa
Namun mereka tetap tidak alpa
Bumi Isra' akan tetap dibela
Tidak sanggup dijajah walau sehasta
Agama pasti dipelihara
Walau perlu menggadai nyawa
Kerana syahid janjinya syurga

Tetapi, bagi kalian,
detik 12 malam itu lebih penting
Dari apa yang sedang berlaku di Palestin

Bagi kalian, 12 malam itu perlu dikira
Disambut gembira menari berpesta
Walaupun saudara di Gaza bersabung nyawa
Seakan tahun baru tidak akan menjelma
Jika tidak dikira dan disambut bersama
Tanpa rasa bersalah berseronok berpesta
Menyanyi melompat tidak ubah seperti kera
Biar hanyut anak remaja
Tenggelam di lembah dosa dan noda
Asalkan mereka hadir untuk mengira

Malam itu, jarum jam tetap akan berputar
Tanpa perlu dikira, tanpa perlu didaftar
Tapi apakah kalian sedar
Dimana hidup akan terdampar
Dimana hayat akan bersandar
Bila usia mula beredar

-modaris- 1/1/2009 2.11 am

(sajak ini dikarang ketika umat Islam di Gaza, Palestin sedang diserang oleh Yahudi durjana, sedangkan sebahagian umat Islam di Malaysia masih mampu berpesta menyambut tahun baru 2009 yang menjelma
www.abdulrazak. com

Murottal al-Quran