Zikrayaat

Saturday, September 19, 2009

Salam Eid al-fitri

0 comments


Assalamualaikum wbt...
Sempena Eidul Fitri yang bakal menjelma, kami (Ghazali, Rosilawati dan Ammar Haziqi) menyusun jari memohon ampun dan maaf atas segala kesilapan dan kekekhilafan yg sengaja atau pun tidak dilakukan... semoga dgn tibanya eidul fitri ini dapat mengembalikan kita semula kepada fitrahNYA... insyaAllah
كل عام وأنتم طيبون
تقبل الله منا ومنكم
لعلنا أن نكون من العائدين والفائزين... إن شاء الله

Monday, September 14, 2009

Perkhabaran adik ammar

4 comments
Salam Ramadhan buat semua....

Hari ni Isnin... rutin bulanan ummi... pergi ke klinik bangi lama utk chek tahap kesihatan angah...
Untuk angah kali ni.. ummi buat checkup dekat 2 klinik sekaligus... poliklinik mahkota ummi pergi... klinik kerajaan pun ummi pergi... minggu ni angah dah 18 minggu...

hari ni pagi2 lagi selesai solat subuh kami sekeluarga bertolak dari kampung ke bangi... ingatkan nak balik malam.. lepas solat tarawikh... tp rasa letih sgt.. so, lepas subuh kami balik.. kena balik awal sikit coz ummi nak jumpa nurse hr ni... kebetulan pula hr ni di kolej ummi ada program mini retreat dan seterusnya berbuka puasa... jadi sampai rumah bangi jam 7.15 pg.. ummi pun segera bersiap2 seterika baju dan siapkan ammar... jam 8 pg abi hantar ummi ke klinik.. sampai2 di klinik ummi tengok kereta dah berderet panjangnya.. Allahu akbar.. ni baru jam 8 pg... tu ok lagi... bila ummi masuk klinik... subhanallah.. ramainya.. ummi ambil no. giliran.. ya Allah.. ummi dapat no. 45... selalunya paling banyak pun ummi dapat no. 20.. tp kali ni 45.. ummi dah berkira2 pukul berapalah nak habis ni...

jam 12.15 tgh barulah nama ummi dipanggil... byknya komen utk ummi kali ni... darah naik... tp berat badan turun sampai 2 kg... nurse mulalah nak bising.. ummi senyap je lah.. ummi akui.. mmg tak habis lg alahan ummi... stp kali minum air kosong mesti rasa nak muntah... bila dah termuntah habis semuanya keluar.. jd kembali semula macam tak makanlah... tp ummi sabar je lah.. ummi faham keadaan di mana setiap anak tu mempunyai cara yg tersendiri.. klu ammar dulu awal2 lg ummi dah alah.. utk angah ni lambat sikit... tak pelah.. ummi redha... dan setiap kali apabila terasa gerakan angah... apa pun semoga angah sihat di dalam rahim ummi dan terus bersabar menanti tibanya saat kelahiran... teruskan berzikir sayang... ummi rasa amat bahagia sekali... terima kasih ya Allah... syukur padaMU...

Thursday, September 10, 2009

Amalan pada Fasa Terakhir Ramadhan

0 comments

Di 10 malam terakhir dibulan Ramadhan merupakan kemuncak kepada amalan-amalan yang dilakukan dibulan Ramadhan. Sayugianya jangan dibiarkan malam-malam ramadhan berlulu pergi tanpa mendapan keampunan dan pelepasan dari azab neraka.



Sifat Rasulullah saw apabila berada di 10 yang akhir bulan Ramadhan.



عن عائشة قالت كان رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) إذا دخلت العشر الأواخر من رمضان أيقظ أهله وأحي الليل وشد المئزر
Maksudnya; Apabila masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, Rasulullah saw membangunkan ahli keluarganya, menghidupkan malam dan mengikat kainnya (iaitu mengasingkan diri dari isterinya )


كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُوقِظُ أَهْلَهُ فِي الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ ، وَيُشَمِّرُ فِيهِنَّ.
Maksudnya; Nabi akan membangunkan ahli keluarganya pada 10 terakhir bulan Ramadhan dan bersungguh-sungguh padanya.


عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ : كَانَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَجْتَهِدُ فِي الْعَشْرِ اجْتِهَادًا ، لاَ يَجْتَهِدُه فِي غَيْرِهِ
Maksudnya; Rasulullah saw bersungguh-sungguh dalam beribadat pada 10 terakhir bulan Ramadhan, kesungguhan yang tidak pada waktu yang lain.



Mengapa kesungguhan itu melebihi dari kesungguhan di sepuluh yang terakhir bulan Ramadhan?

Kerana anugerah Allah yang sangat besar iaitu malam lailatul qadar, malam yang lebih baik dari seribu bulan.
Firman Allah swt:
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ .
Maksudnya; Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Sabda Nabi saw;
عَنْ عَائِشَةَ ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْوِتْرِ مِنْ عَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ
Maksudnya; Carilah malam lailatul qadar pada hari-hari yang ganjil di sepuluh terkakhir bulan ramadhan.


Amalan di 10 terakhir Ramadhan ialah dengan menghidupkan malan ( qiamullail ) dengan melakukan amalan berikut
Beriktikaf di masjid.
Berzikir
Bertasbih
Bertahmid
Istighfar
Membaca al-Quran.
Sembahyang sunat khususnya solat Tarawih dan solat Tahajjud dan solat-solat sunat yang lain.

Fasa Terakhir dalam Tarbiyyah@madrasah Ramadhaniyyah..

0 comments
Alhamdulillah... sujud dan syukur dirafa'kan kehadrat Ilahi Rabbul Izzati.. kerana dgn sifat Rahman dan RahimNYA masih lagi memberi kita keizinan untuk meneruskan baki2 usia yg tinggal ini... dan dgn kasih sayangNYA juga masih lagi kita ini diberi kesempatan untuk meneruskan fasa terakhir tarbiyyah @ madrasah Ramadhaniyyah ini...

Bulan Ramadhan sudah sampai ke sepertiga akhirnya... bulan di mana Allah menawarkan jualan murah kepada hamba2NYA... sale pahala... buat satu dapat sepuluh... buat yg sunat dpt pahala wajib... marilah kita bersama2 merebut peluang yg datang hanya sethn sekali ini... marilah kita bersama2 mempertingkatkan amal ibadah kita... Moga bulan ibadah ini benar2 melatih kita menjadi muslim mukmin dan moga Allah menerima segala amal ibadah kita dan mendapat ganjaran berlipat ganda dariNya. InsyaAllah....

Fasa terakhir Tarbiyyah Ramadhaniyyah, yang mana Allah janjikan "penghindaran dari api neraka" dan dihadiahkan kita satu malam yang paling mulia iaitu Lailatul Qadr. Kita semua sudah maklum bahawa amalan pada malam Lailatul Qadr itu diganjari dgn seribu bulan iaitu bersamaan dgn lbh kurang 80 thn usia kita... itu pun kalau kita masih dipanjangkan umur... jika tak pasti... marilah kita berusaha mencari Lailatul Qadr. MasyaAllah.. . maha Pemurahnya Allah dan amat rugilah kita jika kita tidak berusaha untuk merebut nya.

Wednesday, September 02, 2009

Berbuka bersama sahabat lama

7 comments
Salam...
hr selasa semlm letih sgt...tp seronok... mujur pg tu ambik mc sebab tiba2 badan jadi lemah semacam... may be kurang berehat... dan satu lagi kalau lepas sahur tu muntah2 habis la.. mmg lepas tu lembik sgt rasanya... mengandung kali ni... lama juga rasa muntah2nya.. masa ammar dulu bln ke 3 dah ok.. ujian masing2.. tak sama semuanya...

Berehat kat rumah.. semlm satu pagi hujan tak berhenti... sempat juga membasuh baju dan mengemas rumah... sambil melayan ammar bermain... ptg ni ada kelas mengajar di ukm.. jam 2-4 ptg... sebelum tu kena buat ulangkaji dulu.. dan menanda karangan2 student.. selesai semua.. bersiap utk ke ukm... tiba2 abang balik dan cakap.. petang ni kita ada tetamu.. nak berbuka sekali... siapa yer... saya tertanya2.. husnin... ooo.. husnin... ok... husnin ni kawan sama course dgn kami di uia dulu.. malah sewaktu saya menjadi amirah ISIS.. husnin merupakan amirnya.. sebab tu kami mmg kenal rapat... malah isteri husnin juga saya kenal... tetapi memandangkan isterinya di pahang ketika ini... pasti dia keseorangan berbuka di rumah.. jadi abang pun mengajaknya berbuka di rumah... husnin merupakan warden di SMAP Labu....

dlm perjalanan saya pun terfikir menu apa nak dimasakkan utk husnin yer... hmm teringat lauk pauk yg ada dlm peti sejuk tu.. ha.. masak tomyam, kailan ikan masin, ikan masak merah, ulam2am sikit termasuk sambal tempoyak kegemaran suami... air pulak.. buat air tembikai je.. beserta tembikai sebagai pencuci mulut... ok lah kot... abang pula cadangkan tambah menu beli ayam panggang kat bukit mahkota tu... mmg ayam panggang special... kami selalu juga membeli ayam panggang di situ...

Jam 6.30ptg husnin sampai... saya tengah sibuk memasak di dapur lagi...biarlah abang melayannya sementara menunggu masuk waktu berbuka puasa... sementara saya buat sambal tempoyak dan blender tembikai... waktu azan bergema.. Alhamdulillah selesai semuanya.. oppss.. husnin ada juga membawa kuih-muih yang dibelinya di bazaar ramadhan.. padahal saya sudah berpesan agar tidak perlu membeli apa2... apa pun terima kasih byk2...

Selepas abang dan husnin bergerak ke surau utk solat tarawikh.. saya mula mengemas dapur.. Allahu akbar letih juga yer... dengan kesihatan yg tak seberapa sgt ni... apa pun saya rasa seronok sgt coz dpt menjamu org berbuka puasa di rumah...

Ziarah ke Kubur Abah

0 comments
Salam... cuti hujung minggu ni, disambung pula dgn cuti sempena hari merdeka 31/8.. menyebabkan saya sekeluarga bergegas2 balik ke kampung... weekend minggu lepas balik kampar... minggu ni kena balik banting pulak lah....

Oh Ya.. bercerita ttg balik kampar minggu lepas... sampai kampar hr sabtu.. ahad tu kononnya nak shopping sikit kat kuala kangsar... tiba2 masa sahur tu abah cakap ada saudaranya di sabak bernam meninggal... jadi, rasa2nya kena cancel ler niat tu.. pg tu buat biasa je la... basuh baju dan sbgnya... jam 9 mak abah dah siap.. ingatkan tak perlu ikut... coz risau.. ammar ni nampaknya mudah saja demam... sejak ammar demam lama sewaktu atuknya meninggal hari tu.. saya tak berapa berani sangat nak bawa ammar... kata orang semangatnya lemah.. malah 2 kali saya bawa dia menziarah kubur atuknya.. 2 kali juga dia demam.. sejak itu, setiap kali saya hendak ke kubur.. pasti saya akan tinggalkan ammar di rumah nenek bermain bersama aiman...
saya masih teringat jawapan ammar sewaktu kami bawa dia ke kubur atuknya.. katanya.. atuk tidur... ye lah sayang tidur untuk sementara waktu....

Jadi dipendekkan cerita... saya yang mulanya tidak berhajat untuk pergi... diajak juga oleh ayah mertua saya... tak sangka pula saya yang suami ada saudara di sabak bernam.. sebab tak pernah pergi sebelum ni... sampai di sana.. jenazah sudah dibawa ke perkuburan... maklumlah arwah meninggal ketika maghrib.. katanya sewaktu hendak duduk dimasjid untuk berbuka puasa... masya Allah.. alangkah bagusnya... meninggal di bulan yang penuh barakah ini... tapi.. sebenarnya tahun ini adalah tahun yang paling banyak saya menghadiri majlis pengebumian jenazah... bermula dr bln 3 2009 hinggalah minggu lepas... tak henti2.. ada saja... mmg janji Allah itu benar.. yang hidup pasti kan mati... cuma kita tak tahu bilakah saatnya... setiap kita akan merasainya... apa yg penting persediaan menghadapinya... sepertimana kata2 hukama' "hiduplah di dunia ini umpama seorang yang asing atau seorang yang menyeberang jalan..." ambillah apa yg perlu saja untuk bekalanmu ke akhirat sana... jgn sampai tergoda dgn dunia hingga melupakan akhirat...

Jadi.. minggu ni di banting.. memang saya berhajat untuk menziarah kubur ayah saya... rindu menggamit2 saya utk segera ke sana... cadangnya pagi ahad tu nk pergi... tp kita merancang, Allah saja yang menentukan segalanya... pd ahad tu hujan dgn selebat2nya.. tak dptlah saya meneruskan hajat saya... sedikit kecewa terasa di hati kerana hajat tak kesampaian... saya janji lagi pada diri hr isnin nnt nak pergi juga... mlm tu selepas mengaji, saya tertidur di katil... tiba2 saya terasa abah memanggil2 saya... saya tersedar dan terus pakai tudung.. lagaknya seperti nak keluar rumah...tiba2 saya tersedar... ya Allah nak ke mana pulak ni???... saya baring semula di sebelah ammar...

Pagi tu selepas sahur saya bercerita dgn emak saya akan mimpi saya mlm tadi... emak kata.. shila ni mmg rindu sgt dengan abah.. sebab tu sampai termimpi2... lepas solat subuh dan tadarus.. saya segera keluar rumah.. mencari daun pandan dan bunga di sekitar rumah... Alhamdulillah berhasil... saya potong kecil2 dan isi air dalam botol... segera saya mengajak emak dan suami saya ke kubur... Alhamdulillah kakak dan abang ipar saya juga ikut serta... tak lama di kubur adik saya juga datang sama... kami beramai2 membaca yasiin dan tahlil untuk arwah... rupanya ramai juga saudara seislam yang lain datang ke perkuburan untuk menziarahi kubur saudara mara mereka... jadi meriah juga suasana di perkuburan... biarlah.. sekurang2nya dapat menghilangkan kesunyian yang melanda... saya teringat lirik nasyid:"bulan ramadhan akan tergendala segala azab kubur"

Alhamdulillah kehadiran Ramadhan memberi seribu barakah... bukan sahaja kepada makhluk yang masih hidup.. malah kepada yang telah kembali kerahmatullah juga...

Alfatihah buat arwah ayah Hj. Ramlan bin Kadekan dan seluruh umat Islam...

Murottal al-Quran