Photobucket

Zikrayaat

Wednesday, September 02, 2009

Ziarah ke Kubur Abah

Salam... cuti hujung minggu ni, disambung pula dgn cuti sempena hari merdeka 31/8.. menyebabkan saya sekeluarga bergegas2 balik ke kampung... weekend minggu lepas balik kampar... minggu ni kena balik banting pulak lah....

Oh Ya.. bercerita ttg balik kampar minggu lepas... sampai kampar hr sabtu.. ahad tu kononnya nak shopping sikit kat kuala kangsar... tiba2 masa sahur tu abah cakap ada saudaranya di sabak bernam meninggal... jadi, rasa2nya kena cancel ler niat tu.. pg tu buat biasa je la... basuh baju dan sbgnya... jam 9 mak abah dah siap.. ingatkan tak perlu ikut... coz risau.. ammar ni nampaknya mudah saja demam... sejak ammar demam lama sewaktu atuknya meninggal hari tu.. saya tak berapa berani sangat nak bawa ammar... kata orang semangatnya lemah.. malah 2 kali saya bawa dia menziarah kubur atuknya.. 2 kali juga dia demam.. sejak itu, setiap kali saya hendak ke kubur.. pasti saya akan tinggalkan ammar di rumah nenek bermain bersama aiman...
saya masih teringat jawapan ammar sewaktu kami bawa dia ke kubur atuknya.. katanya.. atuk tidur... ye lah sayang tidur untuk sementara waktu....

Jadi dipendekkan cerita... saya yang mulanya tidak berhajat untuk pergi... diajak juga oleh ayah mertua saya... tak sangka pula saya yang suami ada saudara di sabak bernam.. sebab tak pernah pergi sebelum ni... sampai di sana.. jenazah sudah dibawa ke perkuburan... maklumlah arwah meninggal ketika maghrib.. katanya sewaktu hendak duduk dimasjid untuk berbuka puasa... masya Allah.. alangkah bagusnya... meninggal di bulan yang penuh barakah ini... tapi.. sebenarnya tahun ini adalah tahun yang paling banyak saya menghadiri majlis pengebumian jenazah... bermula dr bln 3 2009 hinggalah minggu lepas... tak henti2.. ada saja... mmg janji Allah itu benar.. yang hidup pasti kan mati... cuma kita tak tahu bilakah saatnya... setiap kita akan merasainya... apa yg penting persediaan menghadapinya... sepertimana kata2 hukama' "hiduplah di dunia ini umpama seorang yang asing atau seorang yang menyeberang jalan..." ambillah apa yg perlu saja untuk bekalanmu ke akhirat sana... jgn sampai tergoda dgn dunia hingga melupakan akhirat...

Jadi.. minggu ni di banting.. memang saya berhajat untuk menziarah kubur ayah saya... rindu menggamit2 saya utk segera ke sana... cadangnya pagi ahad tu nk pergi... tp kita merancang, Allah saja yang menentukan segalanya... pd ahad tu hujan dgn selebat2nya.. tak dptlah saya meneruskan hajat saya... sedikit kecewa terasa di hati kerana hajat tak kesampaian... saya janji lagi pada diri hr isnin nnt nak pergi juga... mlm tu selepas mengaji, saya tertidur di katil... tiba2 saya terasa abah memanggil2 saya... saya tersedar dan terus pakai tudung.. lagaknya seperti nak keluar rumah...tiba2 saya tersedar... ya Allah nak ke mana pulak ni???... saya baring semula di sebelah ammar...

Pagi tu selepas sahur saya bercerita dgn emak saya akan mimpi saya mlm tadi... emak kata.. shila ni mmg rindu sgt dengan abah.. sebab tu sampai termimpi2... lepas solat subuh dan tadarus.. saya segera keluar rumah.. mencari daun pandan dan bunga di sekitar rumah... Alhamdulillah berhasil... saya potong kecil2 dan isi air dalam botol... segera saya mengajak emak dan suami saya ke kubur... Alhamdulillah kakak dan abang ipar saya juga ikut serta... tak lama di kubur adik saya juga datang sama... kami beramai2 membaca yasiin dan tahlil untuk arwah... rupanya ramai juga saudara seislam yang lain datang ke perkuburan untuk menziarahi kubur saudara mara mereka... jadi meriah juga suasana di perkuburan... biarlah.. sekurang2nya dapat menghilangkan kesunyian yang melanda... saya teringat lirik nasyid:"bulan ramadhan akan tergendala segala azab kubur"

Alhamdulillah kehadiran Ramadhan memberi seribu barakah... bukan sahaja kepada makhluk yang masih hidup.. malah kepada yang telah kembali kerahmatullah juga...

Alfatihah buat arwah ayah Hj. Ramlan bin Kadekan dan seluruh umat Islam...

No comments:

Murottal al-Quran