Photobucket

Zikrayaat

Friday, August 28, 2009

Berhati-hati Dalam Menyebarkan Sesuatu Berita

Hari ni.. pagi-pagi lagi sudah berdering bunyi sms masuk ke handphone saya...
"Alfatihah untuk Us. Ismail Kamus yang baru menemui Allahsebentar tadi.. satu kehilangan besar buat agama dan negara.. Alfatihah.. semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya...

Kebetulan juga saya baru saja mendengar berita yang sama disampaikan oleh us. zahazan di MHI, TV3... bercerita ttg sms yg sama... namun ustaz terus menghubungi us. ismail kamus.. tp tidak diangkat.. lalu beliau sms us. ismail kamus.. tidak lama kemudia sms beliau dijawab mengatakan Alhamdulillah sihat.. insyaAllah balik esok.. ketika ini us. ismail kamus berada di Mekah... jadi saya terus membalas sms sahabat saya mengatakan maklumat yg saya dpt dr us. zahazan tersebut.. kawan saya juga terkejut...

Namun apa yg saya tahu... yg kembali ke rahmatullah semalam adalah prof. dr. Ismail Salleh.. satu2nya senator OKU di Malaysia... jauhnya...

Apa pun... ianya menjadi pengajaran kepada kita semua... agar tidak menyebarkan berita yg tidak pasti kebenaranyya... lagi2 berita yg melibatkan kematian sebegini... sebagaimana firman Allah S.W.T di dalam surah al-Hujurat.. perintah Allah agar kita memeriksa dahulu satu2 berita yg disampaikan kepada kita... bukannya apa.. agar kita tidak tergolong di antara org yg menyebarkan fitnah dan dosa... na'uzubillahi min zalik...

selamat berbuka buat semua muslimin dan muslimat...

No comments:

Murottal al-Quran