Zikrayaat

Wednesday, August 05, 2009

Kisah 1 Ogos

1 Ogos... banyak benar aktiviti yang berlangsung 1 ogos...


pagi2 lagi.. Saya dah kena bersiap ke masjid putrajaya.. ada program sehari bersama jemaah...

anjuran masjid putrajaya.. saya mendapat jemputan sebagai fasilitator untuk klinik al-fatihah dan bacaan dalam solat... meriah juga acara yang dijalankan kali ini.. nampak lebih tersusun dari penganjuran kali pertama dulu.. masuk kali ni dah dua kali saya menjadi fasilitator untuk program klinik alfatihah ini...


dalam perjalanan ke masjid.. tiba2 sms saya berbunyi... oohh.. Alhamdulillah.. berita dr kakak saya kak Rosmah yang telah selamat melahirkan cahayamatanya yang keenam pada pukul 7.05 pg td... tahniah.. moga dengan pertambahan cahayamatanya ini kan menambahkan lagi keceriaan dan keriuhan rumah kak ros... dan semoga bertambahlah hamba Allah dimukabumi ini...


hari ini juga.. memang dalam perancangan kami sekeluarga... untuk mengadakan kenduri arwah buah allahyarham ayah saya Hj. Ramlan bin Kadekim... semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama para solehin... kalau orang jawa kenduri ni dipanggil kenduri punggahan... biasanya kenduri ni dibuat pada bulan sya'ban sebelum ketibaan ramadhan... jadi mlm tadi kak ros mungkin letih membeli barang2 utk kenduri... pagi ni terus bersalin.. sepatutnya duenya lama lagi 12/8/09.. tapi baby mmg dah tak sabar nak keluar awal.. terasa juga kesunyiannya bila kak ros tak der waktu kenduri.. mujur ada kakak-kakak dan kakak ipar yg lain serta saudara mara yg datang membantu... kalau tak letih juga.. saya memang tak dapat membantu lah.. program di masjid dr jam 9 pg hingga 5 ptg. Sempat juga saya minta suami dan ammar balik kampung awal membantu mana yg patut... seterusnya mengambil saya semula seusai program...


sampai dirumah jam dah menunjukkan pukul 7 ptg.. kelam kabut juga kami nak menyediakan juadah utk hidangan hadirin yg dtg membaca tahlil dan yaasin... kenduri diadakan selepas maghrib.. kalau org jawa ni.. adat dan tradisi kami.. selepas tahlil makan kuih muih dan buah2an... selepas itu barulah dihidangkan nasi ambang.. nasi ambang ni dihidangkan di dlm satu talam besar... ada nasi putih.. bihun.. serunding.. ayam seekor.. tempe.. ikan masin bulu ayam.. kerabu pucuk ubi dan kacang tanah goreng.. disusun dgn cantik sekali di atas daun pisang.. kemudian setp talam dikhaskan untuk 5 orang.. jadi satu talam nasi dan seisinya tadi dibahagikan kepada 5 bahagian dan dimasukkan ke dalam plastik untuk dibawa pulang ke rumah menjadi santapan sekeluarga... itu uniknya kenduri jawa ni.. suami saya juga sudah expert membelah nasi tu kepada beberapa bahagian... walaupun pada awal perkahwinan dulu mmg tak biasa tetapi sekarang alah bisa tegal biasa...

Kebetulan juga hari ini adalah hari kelahiran ibu kami Hjh. Tuminah bt Jalil..1/8/1942. seusai sahaja kenduri.. kami menyambut hari kelahiran ibu kesayangan kami dengan memotong kek.. kali ini cheese kek aiskrim.. sedapnya... ammar pun suka sgt... tp saya dah tak larat nak makan.. terlebih makan roti jala td.. sinar kebahagiaan terpancar di wajah emak.. namun, saya tahu masih kelihatan garis2 kesedihannya kerana merasa sedikit sunyi sejak pemergian abah.. oleh kerana itu.. saya berusaha juga untuk balik ke kampung setp minggu.. utk menggembirakan emak dan menghilangkan sedikit sebanyak kesedihan yang mencengkam dirinya.. kami semua sayangkan emak..

4 comments:

ummumishkah said...

meriah yer 1 ogos kaliann.. :)

BAYT AMZAR said...

erm meriahnya.. kalaulah 29 ogos nnt ada org buatkan kek untuk ayu.. hihii.. ;)

ummu ammar said...

salam buat ummumishkah

terima ksih atas komennya..
mmg meriah sgt... sebab tu kekadang cuti weekend pun tak rasa mcm cuti... program dah tersusun penuh..keluargaku kebahagiaanku...

ummu ammar said...

salam juga buat bayt amzar...

mmg meriah yu.. oo.. ni kira nk kek la ni... hmm akak ada cadangan.. buatlah kek pulut kuning... buat sendiri makan ramai2 hehehe...

Murottal al-Quran