Zikrayaat

Thursday, December 24, 2009

7 yang disuruh & 7 yg dilarang

0 comments



Hadis Al-Bara' bin Azib r.a katanya:

Rasulullah s.a.w memerintahkan kami dengan tujuh perkara dan melarang kami dari tujuh perkara. Baginda memerintahkan kami menziarahi orang sakit, mengiringi jenazah, mendoakan orang bersin, menunaikan sumpah dengan benar, menolong orang yang dizalimi, memenuhi undangan dan memberi salam. Baginda melarang kami memakai cincin atau bercincin emas, minum dengan bekas minuman dari perak, hamparan sutera, pakaian buatan Qasiyyi iaitu pakaian berjalur yang diperbuat dari sutera, serta mengenakan pakaian sutera, sutera tebal dan sutera halus.



(Riwayat Muslim)

Friday, December 18, 2009

Sayangi Dan Bersyukurlah Dengan Kehadiran Seorang Yang Bergelar Suami

0 comments
Alhamdulillah... Hari ni 1 Muharram 1431h... Alhammdulillah dan syukur kehadrat Ilahi kerana dgn izin, Rahmat dan RahimNya masih lagi memberi kesempatan kepada saya dan keluarga utk terus menghirup udara segar 1 Muharram... dan meneruskan legasi perjuangan Rasulullah s.a.w dalam menyebarkan ilmu dan dakwah kepada anak bangsa... 

Kebetulan 1 Muharram kali ini jatuh pada hari Jumaat 'saiyyidul ayyam'.. sebaik2 hari untuk kita memulakan perubahan dan menanam azam baru.. semoga segala yg kita azamkan kan dimakbulkan Allah.. insyaAllah..

Cuti2 begini.. memberi peluang kepada ummi dan keluarga utk menghabiskan masa di rumah... maklumlah selalunya kalau cuti saja mmg jadual kami penuh dgn kelas2 pelajar separuh masa di kolj masing2... jadi dgn adanya cuti ini... kami manfaatkan sebaiknya... bangun seawal pagi.... membasuh dan sebagainya... sarapan.. masak bihun goreng, keropok dan nugget... abi pula sempat keluar belakang rumah.. memotong rumput mana yg patut... memetik cili2 dan lada2 yg dah tua... banyak juga hasil tuaiannya... menanam pokok pegaga yg diberi oleh seorg sahabat... mengemas stor di belakang rumah... mmg kalau tak de abi.. tak tahu siapa yg nak buat semua tu... saya sendiri... dengan perut yg semakin membesar ni... tak terdaya utk melakukan itu... syukurlah... abi tahu utk menghulurkan bantuan mana yg patut bg meringankan tugas harian isterinya...   

Tika ini sedang berehat sementara menanti abi pulang dari menunaikan solat jumaat...sambil2 chek email... ada satu email yg menyentap hati ummi... hiba ummi membacanya... mmg tidak dinafikan abi selalu berusaha untuk memahami ummi... begitu juga ummi... dalam 4 thn kami malayari bahtera rumahtangga... memang tidak dinafikan amat banyak mehnah dan tribulasi yg dilalui... dgn kesabaran abi yg tidak terhingga, mampu menyelesaikan segala permasalahan yg dihadapi... kami sama2 membuat keputusan, sama2 menghadapi saat suka duka, marah, gembira, cemas dan sebagainya... ummi selalu berdoa semoga bahtera yg dibina ini kan berkekalan hingga ke syurga firdausi dan sentiasa mendapat redha, rahmat dan keberkatanNYA... semoga mahabbah dan mawaddah di antara kami kan berkekalan hingga ke akhirnya.. insyaAllah... tatapilah email ini... ummi suka nak kongsikan dgn semua.... moga bermanfaat... 

SUATU PERJALANAN

"Tanggungjawab suami selain memberi nafkah dan mencari rezeki, jangan lupa bimbing anak dan isteri. Kalau suatu hari berlaku selisih faham, jangan cepat menuding jari. Duduk berbincang dan cari kata sepakat. Tiada bumi tak ditimpa hujan."


Teringat pesan ayah di suatu petang...

"Ayah dulu bila arwah mak mula bising bersuara, ayah tak balas dengan kata-kata. Ayah keluar hidupkan motor, pergi ke Behrang cari mee goreng mamak. Bila sampai saja di rumah, ayah hulur pada arwah Mak, muka yang tadi masam terus tersenyum riang. Suami kena tahu kesukaan isteri, supaya mudah memujuk hati," ayah menambah berkongsi pengalaman selama 41 tahun bersama arwah Mak.


Persefahaman antara suami dan isteri bukan boleh  dicapai sehari dua. Ia merupakan satu perjalanan sepanjang usia perkahwinan. Cabaran dan dugaan pastinya tidak sama, di awal, pertengahan dan di hujungnya.


Justeru, sikap saling memberi dan menerima sangat perlu dipupuk dan dibaja.
Memberi kelebihan diri untuk saling melengkapi. Menerima kekurangan untuk saling menginsafi, suami mahu pun isteri bukanlah manusia sempurna.


SILAP ISTERI
Kesilapan isteri bermula apabila melupakan kebaikan suami kerana benci dengan sikapnya yang tidak menyenangkan hati. Silap menjadi dosa andai keistimewaan suami orang yang sering dibicara. Keburukan suami dijaja, atas alasan minta nasihat rumahtangga. Tapi apa maknanya kalau semua orang bercerita. Rasulullah SAW pernah mengingatkan melalui sabdanya yang bermaksud:

"Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka". Seorang wanita lalu bangun bertanya, "Apakah yang menyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?" Rasulullah SAW menjawab, "Tidak. Bukan begitu. Tetapi ada dua tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu
kedalam neraka:


1. Kamu banyak mengutuk atau menyumpah
2. Kamu kufurkan kebaikan suami."


Ada kalanya, isteri merajuk tanpa sepatah kata. Suami yang tak tahu menahu, terus buat biasa. Muka isteri semakin kelat, hilang serinya. Menahan ego diri, ingin dipujuk dengan kata cinta, namun tidak berbicara dan bersemuka. Suami tertanya-tanya sendiri, akhirnya terasa hati. Salah siapa agaknya, bila masing-masing memendam rasa. Kasih mula bertukar marah. Marah marak menyala benci.



YANG LEBIH, YANG KURANG
"Awak beruntung ye, dapat suami yang memahami. Tak seperti saya. Hari-hari menjeruk rasa," luah seorang teman yang baru beroleh cahaya mata.


"Suami saya juga ada kurangnya. Tapi kelebihannya lebih banyak untuk saya perkatakan. Saya pun isteri yang ada salah dan silap," jawab saya supaya dia buka mata.


"Ada suami yang tak pandai urusan rumah tangga, namun dia bijak berjenaka, meriah suasana. Ada suami yang jarang menghadiahkan bunga, tapi selalu membelanja anak dan isteri dengan makanan istimewa. Dan ramai juga suami yang tidak reti memujuk, bermain kata. Tapi mudah bertoleransi bila diminta bantu sini dan sana . Ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihan. Pasti awak juga akan rasa bertuah beroleh suami seperti dia." pujuk saya lagi.


Moga-moga dia berubah hati. Kembali 'memandang tinggi' kehadiran seorang suami.


ENGKAU TERBAIK UNTUKKU

"Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri, buang yang keruh, ambil yang jernih. Baru teguh
peribadi."


Wahai teman bergelar isteri, mari kita muhasabah diri. Pohon keampunan dari Ilahi agar cinta Nya
bersemi kembali. Banyakkan istighfar dan juga sedekah, kerana janji Allah setiap kebaikan menghapus kejahatan.


Susunkan jemari pintalah kemaafan dari lelaki bernama suami. Jangan bertangguh dan jangan lengah. Bimbang maaf  tiada serinya lagi.


Pandang wajahnya, lihat matanya. Bisikkan di sanubari, "Terima kasih, suamiku. Engkau terbaik untuk diri ini."


Mencari dan terus mencari cinta Ilahi.

Saling berpesan-pesan kpd kebaikan..

"The only real mistake is the one from which we learn nothing..."


dipetik dari:. http://sitihaslizaa .blogspot. com/


------------ --------

Thursday, December 17, 2009

Doa Akhir tahun dan Awal tahun

0 comments

DOA akhir tahun dibaca tiga kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.


*Doa Akhir Tahun


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir sekelian alam. Semoga Allah cucurkan rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat baginda sekelian.

Ya Allah, wahai Tuhan kami, perkara-perkara yang telah kami lakukan daripada perbuatan yang Engkau larang dalam tahun ini, maka kami belum bertaubat daripadanya padahal Engkau tidak meredai dan Engkau memang tidak melupakannya (Tuhan tidak bersifat pelupa) dan Engkau berlembut tidak mengazabkan kami. Malah memberi peluang supaya kami bertaubat selepas kami menceburkan diri melakukan maksiat itu.

Maka, kami sekelian memohon keampunan Mu, ya Allah, ampunkanlah kami dan mana-mana perbuatan yang kami lakukan sepanjang tahun ini yang Engkau redai dan dijanjikan ganjaran pahalanya.

Maka, kami memohon diperkenankan akan perbuatan (amal bakti) yang kami lakukan itu dan Engkau tidak menghampakan harapan kami. Ya Allah, Tuhan yang Maha Pemurah.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doa awal tahun dibaca tiga kali selepas maghrib pada malam 1 Muharam. Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata, “Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan.”


Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi Penyayang. Segala pujian itu bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Rahmat dan sejahtera ke atas penghulu kami Nabi Muhammad dan atas keluarga serta sahabat Baginda sekelian.


Ya Allah, engkaulah Tuhan yang kekal selama-lamanya, sedia ada, kami bermohon kepada-Mu agar terpelihara kami sekelian dalam tahun baru ini daripada tipu daya syaitan yang terlaknat. Juga daripada konco-konco syaitan dan bala tenteranya.

Kami mohon daripada-Mu akan pertolongan mengalahkan runtunan nafsu amarah (nafsu yang mendorong kepada kejahatan). Kami mohon juga kepada-Mu, ya Allah akan rasa sedia ingin membuat kerja-kerja kebajikan yang boleh mendampingkan diri kami kepada-Mu.

Ya Allah, Tuhan yang Maha Agung lagi Mulia, ya Allah, Tuhan yang sebaik-baik yang mengurniakan rahmat.


Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:
“Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”

Wednesday, December 16, 2009

Jadilah Tanah yang Subur

0 comments


Daripada Abu Musa r.a. daripada Nabi s.a.w., beliau bersabda, "Perumpamaan petunjuk dan ilmu yang Allah mengutus aku untuk menyampaikannya adalah seperti hujan jatuh ke bumi.


"Sebahagian dari bumi itu ada yang subur menyerap air, menumbuh-suburkan tanam-tanaman, dan rumput-rumput yang banyak. Ada pula tanah yang keras, tidak dapat menyerap air sehingga tergenang. Maka denganya Allah memberi manfaat kepada manusia. Mereka dapat minum darinya dan memberi minum (binatang ternak dan sebagainya) dan untuk bercucuk tanam. Dan ada pula hujan yang jatuh ke bahagian lain, iaitu di atas tanah (berlapis batu) yang tidak menggenang air dan tidak pula menumbuhkan rumput."

"Begitulah perumpamaan orang yang belajar agama (menuntut ilmu), yang mahu memanfaatkan apa yang aku disuruh Allah menyampaikannya, iaitu ia mempelajari dan mengajarkannya dan begitu pula perumpaan orang yang tidak mahu memikirkan dan tidak mahu menerima petunjuk Allah yang aku diutus untuk menyampaikannya. "

(Riwayat Bukhari)

5 Tips berurusan dengan Lelaki

0 comments
"Berikut adalah 5 tips bagaimana berurusan dengan lelaki ajnabi. Tips-tips ini telah dikongsi oleh seorang sahabat yang amat disegani oleh kaum lelaki dan kaum wanita. Semoga dengan mengamalkan perbatasan hubungan ini, akan lebih mensucikan hati kita dan hati mereka. Sama-samalah kita menjaga hati...

1. Elakkan berurusan dengan lelaki - Selagi masih boleh dan berpeluang untuk minta tolong daripada perempuan. Kecuali dalam hal seperti dalam hal repair kereta, repair laptop dan lain-lain. Disebabkan limitation kemampuan wanita dalam hal tersebut, maka terpaksalah juga akhirnya minta bantuan daripada orang lelaki.


2. Kalau terpaksa berkomunikasi dengan orang lelaki, gunakanlah medium perantaraan dalam bentuk tulisan seperti SMS, e-mail atau nota kecil. Gunakan perkataan-perkataan formal,bukan bahasa pasar. Contoh : maaf (bukan sorrie..), terima kasih(bukan time kacih..). Lagi satu, tak payahlah buat smiley face ke =),gelak ke (hihihi..), dan lain-lain yang kurang berfaedah.


Elakkan bercakap melalui telefon kalau belum betul-betul desperate. Ini kerana suara wanita amat lunak dan boleh menggetarkan jiwa insan yang bernama lelaki. Buktinya sampai ALLAH sound kepada wanita supaya keraskan suara! Rujuk Quran,Surah Al-Ahzab, ayat 32 :"Wahai isteri-isteri nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah-lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yang baik." Kalau rasa ayat ini ditujukan kepada isteri-isteri nabi sahaja, sepatutnya kita juga menyahut seruan tersebut untuk mencapai darjat yang sama seperti mereka-darjat wanita bertaqwa dan darjat wanita-wanita yang terpilih, kan ???


3. Tundukkan hati. Apabila terpaksa berurusan dengan lelaki, kita sepatutnya merasa bulu roma kita meremang-kerana takut pada ALLAH! Kita sangat takut sekiranya disebabkan kita, lelaki tersebut tertarik kepada kita. Sewaktu berhadapan dengan lelaki-lelaki tersebut, banyakkan beristighfar dan berdoa “ YA ALLAH, janganlah KAU jadikan lelaki ini tertarik kepadaku. Jauhkan pandangannya daripada panahan-panahan syaitan.”


4. Tundukkan pandangan. Jangan tertipu dengan subjek communication skills yang pernah kita belajar, "make eye contact with the person you’re talking to..". Ianya applicable kalau kita bercakap dengan sesama jantina sahaja. Kalau ada eye contact dengan orang yang berlainan jantina, kita akan mendapati teori “dari mata turun ke hati” itu benar-benar bisa berlaku.

Para sahabat dahulu pun, ALLAH perintahkan supaya tahan pandangan mata mereka apabila berurusan dengan isteri-isteri nabi. Rujuk kembali Surah Al-Ahzab, ayat 53 :"…apabila kamu meminta sesuatu daripada isteri nabi, mintalah dari belakang tabir. Itu lebih suci bagimu dan hati mereka…". Tetapi kita bukanlah disuruh membawa tabir ke mana-mana kita pergi. Kalau susah sangat nak jaga mata, tutuplah pandangan dengan buku ke, fail ke..


Kita lihat betapa ALLAH sangat mengambil berat masalah hati para sahabat dan isteri-isteri nabi supaya mereka tidak tewas ke dalm kemungkaran. Kalau kita nak jadi sehebat mereka, kenalah aplikasikan apa yang mereka lakukan. Takkan nak tunggu ALLAH sebut nama kita dalam Quran baru nak buat. Contoh :"Wahai cik_____, tundukkanlah pandangan.." . Isk,isk..tak layaknya..

5. Cepatkan urusan. Perkara ini mungkin applicable kepada students/orang yang dah bekerja dan terpaksa berurusan dengan team lelaki. Dah tak dapat nak dielakkan, mereka sahaja teammate kita. So, apa-apa kerja yang dibuat bersama, buat sahajalah kerja tersebut. Tak payahlah nak berborak-borak, tanya hal peribadi, gelak-gelak, buat lawak..tak perlu,TAK PERLU! Siapkan kerja cepat-cepat, then go.

Discussion venue pula buatlah di tempat yang proper dan berurusanlah secara professional. Semoga bermanfaat dan semoga kita dikenali sebagai wanita mu’minah yang ada identiti, yang taat perintah ALLAH dan takutkan hari pembalasan. Semoga tidak melalaikan diri kita dan orang yang menerimanya. Jagalah diri, hiasi peribadi. Wassalam."

Bacalah Al-Quran

0 comments
Daripada Abu Ummamah Al-Bahili r.a. katanya, "Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : Bacalah Al-Quran! Kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat (pembela) bagi orang yang membacanya. Bacalah dua surat yang bercahaya, iaitu surah Al-Baqarah dan surah Ali Imran. Kerana sesungguhnya keduanya akan datang pada hari kiamat seperti dua mega yang menaungi atau seperti dua awan yang melindungi di atas kepalanya atau seperti dua gerombolan burung yang bersaf-saf. Kedua-dua surah itu akan membela pembacanya."
(Riwayat Muslim)



DR PHD.... kisah suka duka dari sebuah gelaran..

2 comments


Kisah dari pengalaman seorang sahabat..


----

assalamualaikum,

utk semua rakan-rakan dan mereka yg membaca di ruangan ini.

sekadar ingin berkongsi sedikit pengalaman hidup..jika ada yang boleh dijadikan sempadan dan tauladan.atau pengajaran dan cabaran.

pelajar2 saya sering berkata kepada saya.."dr, bestnya ada phd kan..bestnya jadi pensyarah.. tentu gaji pensyarah besarkan?" itulah yang sering diucapkan kepada saya. dan akhirnya satu hari, saya bertanya di dalam kelas, "boleh tak saya nak ambil masa kamu nak cerita sikit?" semua pelajar saya menjawab serentak "Boleh.." Hari ni saya nak ceritakan pengalaman saya buat phd.. (sambung pelajaran utk dptkan phd).dan mereka meletakkan pen dan pensil utk mendengar cerita saya.


" saya buat phd atas 2 sebab. pertama, memang itu cita2 saya. keduanya, kerana polisi universiti yang menwajibkan setiap pensyarah mesti memiliki ijazah phd. Ada org kata phd..penyakit hasad dengki. tapi bagi kami, phd adalah "permanent head damage" . pelajar2 saya tergelak besar bila mendengar istilah tersebut. Damage bukan bermakna rosak..tapi nak menunjukkan peritnya liku2 hidup yang terpaksa dilalui utk mendapatkan sekeping ijazah bernama Phd..


thn 1997 saya dan suami serta dua org anak ke Birmingham, UK utk melanjutkan pelajaran. suami saya mengambil cuti tanpa gaji selama 3 tahun. Dia menyambung peringkat sarjana dan saya peringkat phd. bermakna anak2 saya akan hidup dengn dua org 'pelajar' yang akan sentiasa sibuk dengan buku2 dan tugasan yang perlu disiapkan. hujung 1997, anak2 saya mendapat tahu mereka akan mendapat seorang adik yang akan dilahirkan pd pertengahan 1998. bertambah lagi satu cabaran..selama 10 bulan, saya berulang-alik ke universiti di mana saya perlu ambil dua bas atau satu bas dan keretapi utk sampai ke universiti. saya tnyakan pada pelajar2 saya, boleh tak awk semua bayangkan bagaimana seorang ibu yg pregnant menjadi pelajar? Kalau dibandingkan dengan kamu semua yang masih solo...tinggal dlm kampus, ada bas disediakan.. tapi ada di antara kamu yg masih lewat datang ke kelas?" Pelajar2 saya terdiam...tidak ada lagi bunyi ketawa. mereka faham, saya sedang 'menyindir' sambil bercerita.


Julai 98, saya selamat melahirkan anak ke3..seorang lagi anak lelaki. dan bulan itu juga suami saya menerima ijazah sarjananya. Dia telah selamat tamatkan sebuah episod..tapi perjuangan saya belum selesai. supervisor meminta saya berusaha lebih gigih..supaya lebih cepat siap dan dapat phd. waktu malm suami saya bekerja part time di kilang cadbury. agaknya kurang selesa hanya tolg menjaga anak2 semasa saya ke universiti. atau tidak selesa tidak ada pendapatan sndiri. ada masanya saya membaca buku atau menaip tugasan sambil meriba anak saya yang masih bayi..dan suami saya pula melayan dua org anak saya yang waktu itu berumur 7 tahun dan 4 tahun.Saya tanyakan kpd pelajr2 saya.."Susah sangatkah kamu belajar dalam keadaan kamu yg masih bujang? kenapa masih ada yg tidak siapkan tugasan yg diberikan pensyarah?"


Bulan Disember 08..saya telah tempah tiket utk kami sekeluarga pulang ke msia pada bulan April. tujuan utama utk mencari data utk kajian phd saya. saya telah mula mbeli hadiah utk adik2 saya dan saudara mara di kampung. Begitu juga dengan suami yg mencari hadiah utk adik beradik dan keluarganya. Bulan januari 09 saya dikejutkan dgn panggilan telefon drpd adik saya.. mberitahu adik lelaki bongsu saya berumur 15 tahun meninggal dlm kemalangan motorsikal dan van kilang tak jauh dari kawasan kampung. Allah saja yg tahu, betapa rindunya saya pada adik kesayangan saya. Adik yg saya jaga seperti seorang ibu menjaga anaknya..dan terngiang2 di telinga saya, adik saya berkata, "Ami dah kurus sekarang..kalau kak long balik nanti mesti terkejut tengok ami..(dia membahasakan diri dia kami sejak kecil, tapi cuma sebut ami). ikutkan hati..saya ingin terbang pulang hari tu juga.utk menatap wajah adik saya buat kali terakhir. tapi saya tak mampu, apatah lagi tiket2 bulan april dah dibayar sepenuhnya. Seharian saya cuma menelefon, bertanya apa yang berlaku. adik2 saya cuma memberitahu, " jenazah dah dimandikan.. dah dikafankan dan dah dikebumikan. " 3 hari 3 malam saya menitiskan airmata..saya tidak menelefon ibubapa kerana tidak mahu mendengar mereka menangis. saya hanya bercakap dengan adik2 di kmpg. Hnya suami menelefon ayah saya dan mengucapkan takziah dan minta bersabar. tapi pada hari adik saya meninggal dunia, saya tetap pergi ke kelas macam biasa. kawan2 bertnya, kenapa tidak rehat saja di rumah? saya memberitahu mereka, kalau saya menangis sampai keluar airmata darah pun..adik saya tak akan hidup semula. lebih baik saya ke kelas..teruskan hidup macam biasa.tapi sepanjang jalan ke universiti airmata saya keluar. saya bertanya kepada pelajar saya.. "kenapa ada di antara kamu yang selalu ponteng kelas hanya kerana masalah kecil? kerana bergaduh dgn boyfriend.. hanya kerana putus cinta dengan girlfren..? waktu itu saya lihat ada pelajar2 saya yang dah menitiskan airmata.


selepas 3 hari...saya berhenti menangis. dah kering airmata. dan daripada Januari 1999 hingga tahun 2002 saya tidak boleh menangis. sesedih mana pun..saya tk boleh menangis. Saat itu baru saya tahu betapa menangis itu satu nikmat pemberian Allah kepada hamba2Nya. Terlalu sakit rasanya bila kita tidak dapat menangis. Waktu menziarah kubur adik saya..saya tidak menangis walhal saya amat rindukan dia. Ada satu perkara yg perlu saya ceritakan..semasa di UK setiap kali selepas saya solat, saya akan berdoa.."Ya Allah panjangkanlah umur datukku..(saya dibesarkan oleh nenek dan datuk). Berilah saya peluang utk berjumpa datuk, ayah dn ibu." itulah doa saya setiap hari. saya terlalu bimbang tidak dapat bertemu dengan datuk atau ayah dan ibu. sebb kita selalu berfikir yg tua akan pergi dulu. Bila adik meninggal, saya tersentak. saya tidak pernah berdoa utk adik2 saya..kerana selalu berfikir yang muda akan hidup lebih lama drpd yang org tua.


Allah mengajar saya..saya dapat apa yg saya minta..dapat bertemu dgn datuk, ayah dan ibu. Tapi Allah mengajar saya..jangan lupa org muda juga boleh diambil nyawanya bila2 masa. perasaan bersalah sebab tidak mendoakan adik2..buat saya rasa terduduk.menyesal dan macam2. bila difikirkan, apakah hak saya utk meminta Allah panjangkan umur hamba2Nya..sebab Allah dah berkata di dalam al-Quran " Bila datang ajal anak Adam, tidak akan lewat atau cepat sesaat pun.." Sejak hari itu..saya cuma berdoa, berikanlah kepada kami semua kebaikan di dunia dan akhirat." lambat atau cepat pulangnya seorang hamba adalah hak Allah utk menentukan. Saya insaf...saya tidak perlu 'mengajar' Allah apa yang patut dilakukanNYa.


sejak itu juga setiap kali pelajar2 saya kata, "dr, tolong doakan saya dapt kerja di perak..tolong doakan saya dpt kerja ini dan itu.." saya mmberitahu mereka.."Maaf, saya cuma akan doakan utk kamu, berikanlah yang terbaik utk pelajar2 saya." Allah tahu apa yang terbaik utk kita. kita tidak perlu mengajar Allah.tidak perlu 'memerintah' Allah buat itu dan ini...Kadang2 apa yang kita rasa baik utk kita tidak semestinya baik..jadi, terima ketentuan Allah dengan hati yang redha.

Monday, December 14, 2009

Makan di Restoran Saba' pula....

4 comments
Salam....

Alhamdulillah.. sejak akhir2 ni... suka sangat nak makan masakan arab... rasanya baru lg pergi ke al-Rawsha.. kali ni sempena meraikan student berjaya melaksanakan program tahsin solat di sekolah lama ummi.. Sek. Agama Men. Unwanus Saadah Kanchong darat... bila buat post mortem program.. Alhamdulillah ada duit lebih... biasanya buat sekali jamuan sewaktu post mortem tu.. tp kali ni bila bincang dgn student nak makan apa... katanya teringin nak rasa masakan arab... ok gak tu..

bila ummi bincang balik dgn lecturer lain... semua ok jer... jd decide nak pergi restoran arab berdekatan jer... so, pilihlah restoran Saba'... dekat je.. tak lah jauh sgt... di cyberjaya je.. kalau dr bangi ni taklah jauh sgt... tak sampai setengah jam pun...  

bawa abi n ammar sekali.. coz lepas tu nak terus balik kampung.. ada kenduri tahlil utk arwah abah dan kenduri "kejobos" (istilah org jawa = utk panggil org kg membantu dan gotong royong utk majlis kenduri kahwin)

acha n lela


antara lecturer yg ikut sekali... us. amin, us. nasir (diorang saja ikut nak gi saba' ni) dan lecturer yg terlibat sewaktu program adalah us. mujahid, tn. Hj. Munaim dan us. yumni)

Azleen - presiden MPP

Nazmi, Maryam n saadah...


Chicken Kabsa yg dimakan oleh student ni... mula2 sampai.. mana ayam dia.. kosong je... rupa2nya ada ayam di sebalik nasi daaa... tp tak sama dgn rawsha.. coz rawsha ada kuah dal ke klu tak silap...

Ummi dan abi makan grilled chicken.. tak makan kabsah coz hr tu kat rawsha dah rasa kabsa... ni nak try lain plak... apa pun.. still tak berani nak makan lamb.. kolestrol tinggi maaa.... jaga kesihatan...

Air Barbican yang dikatakan sedap... tapi, ummi tak leh minum coz pregnant...
so, ummi order teh arab... mint tea... sedap maaa... siap boleh share dgn semua lg.. coz cawan dia kecik kan... so, ummi order satu teko  tu ler... blh minum ramai2..

Buku menu saba' restoran... walaupun dlm b.arab... tp jgn risau ada terjemahan dlm b.inggeris dan gambar sekali...

Kami sampai dalam jam 5.30 ptg... jam 6.45 camtu semua dah siap makan... kira berbaloi lah... ustaz nasir yg dr tadi kosongkan perut pun dah rasa kenyang... hehehehe... apa pun mmg best...

tapi, sedikit komen dr ummi... mmg bezalah rawsha dgn saba' ni... klu di rawsha terasa sikit biah arabiyyah nya... pelayannya org arab... suasana kedainya pun nampaklah kearaban sikit... di saba' ni pelayannya melayu... dan tak nampak sgt kearabannya... dr sudut rasa makanan... mmg tak leh lawan rawsha lah.. sedap lg dr saba' ni... apa2 pun Alhamdulillah.. syukur atas nikmat dan pemberianNYA... memberikan rezeki pada kami semua... Syukur ya Allah...

Tuesday, December 01, 2009

Sambutan Ulangtahun Kelahiran yang ke-29

6 comments
Hari ini... tidak seperti hari yang sama pd thn2 lepas... masih lagi ummi mendiamkan diri... selalunya ada saja surprise yg abi buat utk ummi... dalam diam ummi terasa... abi dah lupa ker... tapi, ummi faham... abi letih semalam... mana taknya ahad malam tu baru sampai dr perak... isnin tu kena balik banting pulak... lepas tu abi kena hantar nenek pergi rumah saudara-mara untuk menjemput mereka ke kenduri kak ita dan kak ros pd 12/12 nanti...

selalunya abi tak pernah lupa... malah thn lepas sendiri abi buat kejutan pada ummi... jam 12 malam 1/12... ummi buat2 tidur... tetiba abi keluar rumah... then masuk semula.. sambil nyanyi sanah helwa ya habibati... dgn di tgn abi ketika itu ada sekotak kek dan hadiah... surprise sungguh... ummi masih ingat semua tu.. takkan ummi lupakan... tapi, kali ni kenapa yer....

hmmm... rupa2nya.. pg td lepas solat subuh, abi baru lafazkan sanah helwa pd ummi... dan bg hadiah serta tambahan... katanya kita makan malam di mat'am ar-rawsha mlm ni yer... jgn risau... abi takkan lupa birthday insan yg abi sayangi... kata abi... terima kasih abi... ooohhh... inilah yg abi sembunyikan yer.. ingatkan dah lupa... heheheh.. maklumlah baru je beberapa hari makan kek coklat sempena ulangtahun perkahwinan kami yang ke-4 pada 27 november lepas... jadi, abi kata dah boring nak makan kek... jom pergi ar-rawsha... Alhamdulillah...

jadi petangnya kami pun pergi ke ar-rawshah... solat maghrib di surau berdekatan... then, terus ke ar-rawsha... turut bersama anak buah abi (faiz, 12 thn).. senang sikit.. bolehlah ammar main dgn faiz...kami pun order makanan arab yg sgt lazat... tp abi dah pesan, jgn makan daging.. takut darah tinggi... jadi, kami makan lamb chicken kabsa, hummus, salathah, syurbah dajaj dan desert yg sedap sgt... kenyangnya tidak terkata... tp ummi cuma mampu makan separuh sahaja.. byk sgt nasi dan ayamnya... jd, bg separuh pd faiz... abi dah cakap klu order 3 nnt tak larat makan... jd order 2, bg faiz separuh.. mmg pun tersgt le byk.. sampai tak larat nak makan... mana nak makan hummus lagi.. syurbah.. sallathah... hmmm... laziiiiiizzzz jiddan....tak per lepas ni kalau teringin lagi.. boleh minta ummu uwais ajarkan... kan bayt amzar nak balik tak lama lagi.. jangan lupa belikan rempah2 dr sana yer....

jam 9.30 baru kami selesai makan... dlm masa yg sama... di tgn faiz ada 3 plastik ar-rawsha... huhuhu... tak larat nak habiskan mix fruit, hummus dan sallathah... tak nak membazir.. kami minta ianya dibungkus...
lepas tu terus ke damansara.. rumah abang faiz utk ambil pakaiannya... faiz akan duduk kami sampai hr jumaat ni... lepas tu dia akan mengikuti kem tahfiz dan pemantapan solat di ma'had ihya al-ahmadi dr 4/12 hingga 13/12.... insyaAllah

jam 11 barulah kami sampai ke rumah... Alhamdulillah.. kenangan yang manis dlm hidup ummi..


Ni lah dia al-rawsha restaurant... kedai arab lebanon...



Lihatlah hidangan yg terlalu banyak ni... nak makan berempat jer...


Ammar dengan semangatnya makan aiskrim coklat semangkuk besar... macam nilah anak ummi kalau jumpa aiskrim sekarang ni...


Nyum.. nyum sedapnya lamb chicken kabsa dgn ar-rawshah cocktail ni... dan aiskrim ammar yg banyak.. geram je ummi tengok


Ammar, abi n abang faiz...


Kami sekelurga... anak ummi ni gembira sungguh... sanah helwa ummi... kata ammar


Time ni saja2 ambik gambar... tunggu hidangan tak sampai2...
'ala kulli hal... terima kasih abi atas ingatan dan kasih sayang yang diberikan selama ini... moga syurga dunia yang kita bina dan layari ini kan menjadi jambatan indah menuju ke firdausi.. insyaAllah...

Friday, November 27, 2009

Hari Ulangtahun Perkahwinan yg ke-4 27/11/05 - 27/11/09

1 comments




Alhamdulillah pada 27/11/09 ini genaplah 4 thn ulngtahun perkahwinan kami...

Thn ni kami rasa sgt istimewa kerana hari ulangtahun perkahwinan kami ini bertepatan dgn Eidul Adha yang diraikan diseluruh Malaysia dan berbetulan pula dgn sayyidul ayyam... iaitu hari jumaat...

Pagi2 lagi kami mandi sunat Eidul Adha dan solat berjemaah bersama, kemudiannya diikuti dgn takbir.. syahdu sungguh... teringat 10 zulhijjah thn lepas kami menyambut Eidul Adha di hospital ampang.. kerana arwah abah terpaksa dihantar ke ICU di hospital ampang.. kami bertakbir di dalam wad...

thn ni kami bertakbir di kampung abi di kampar... seterusnya kami bersiap2 utk segera menunaikan solat sunat eidul adha di surau berdekatan... Alhamdulillah.. setiap bait kata2 khatib itu ummu hayati... tetapi, di dalam hati ummi sentiasa teringat arwah abah ummi... sedihnya rasa... sudah 7 bln arwah pergi meninggalkan kami... semoga rohnya dicucuri rahmat Ilahi selalu insyaAllah...

Tengahhari tu... menu kami sekeluarga sudah tentunya semuanya berasaskan daging... macam2.. sampai tak tahu nak masak apa lagi.. cik ala kena masak samua daging tu.. sebab opah tak makan daging.. nnt kalau kat kampung dah tak de orang.. tak de sapa nak makan daging tu... Atuk pula sertai korban thn ni... jd byk jugalah daging korban di rumah opah...

Bila petang menjelang... abi ajak ummi keluar ke pekan kampar... ooo.. abi ajak beli kek utk anniversary kami... mlm tu lepas makan malam kami pun potong kek beramai2... tak sangka pula atuk nak nyanyikan lagu utk ummi dan abi... Allah selamatkan kamu... Allah selamatkan kamu berdua...Allah selamatkan kamu.... Alhamdulillah... sebenarnya keluarga abi tak biasa buat sambutan begitu... tp ummi cuba hidupkan suasana tu.. sebab dlm keluarga ummi.. setiap kali hari kelahiran pasti akan disambut walaupun secara kecil2an... tanda ingatan berpanjangan... walaupun tiada kek... hanya sekadar bancaan (jamuan kecil sempena kelahiran, tetapi, makan di dalam dulang beramai2... lauk wajibnya kerabu daun ubi, nasi putih, ikan masin bulu ayam, ayam, bihun dan sebagainya...) seronoknya tika mengimbau kenangan sewaktu kecil.... tp mesti diingat... jadi, ummi kalau boleh nak buat begitu pd keluarga abi.... sebab ummi teringat kata2 arwah abah... ini seronoknya keluarga besar dan sambutan ulangtahun sebegini... hanya dgn cara ini dpt mengumpulkan semua adik beradik dan makan beramai2... tanda ingatan berpanjangan...

Wednesday, November 25, 2009

Kelebihan 10 Hari Pertama Bulan Zulhijjah

1 comments

Bulan Zulhijjah merupakan bulan dimana umat islam disyariatkan untuk mengerjakan ibadah haji. (18.11.09) merupakan permulaan kepada bulan Zulhijjah pada tahun ini. Kelebihan 10 hari pertama Zulhijjah tidak banyak dibicarakan sepertima mana 10 hari terkhir Ramadhan, sedangkan kelebihan dan kemulian 10 hari Zulhijjah dan Hari Arafah telah digambarkan dalam Al-Quran dan Hadith. Mari kita fahami akan kelebihan bulan Zulhijjah dan berusaha untuk beramal dalam 10 hari pertama ini, supaya kita mendapat balasan syurga daripada Allah

Firman Allah dalam surah Al-Buruj, ayat 1-3

“Demi fajar, dan malam yang sepuluh, dan yang genap dan yang ganjil”


Ibnu kathir berpandangan bahawa malam yang sepuluh itu ialah sepuluh malam pertama di bulan zulhijjah, beliau mengmbil pandnagan daripada Ibn Abbas, Ibnu Zubair, Mujahid dan selainnya. Manakala yang ganjil itu ialah hari arafah.


Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda:
"Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini - iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).”


Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,
“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).


Ibnu Hibban di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda,

“Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.


Manakala kelebihan hari Arafah (9 Zulhijjah) pula disebut oleh Rasulullah S.A.W ketika menafsirkan ayat ke-3 dari surah Al-Buruj
“Yang menyaksikan ialah hari arafah dan yang disaksikan ialah hari kiamat ” (Hadith riwayat Ahmad dan Baihaqi)


Didalam hadith lain pula, Sabda Baginda SAW lagi

“Tidak ada hari yang lebih banyak dibebaskan oleh Allah akan hambaNya daripada neraka lebih dari hari Arafah” (Riwayat Muslim)



JENIS AMALAN YANG DIANJURKAN PADANYA
1. Menunaikan ibadah haji dan ‘umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadith yang menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya :
Sabda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam : “Satu ‘umrah ke ‘umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan Syurga”.


2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya - terutamanya pada hari ‘Arafah - . Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ianya adalah pilihan Allah Ta’ala sendiri sebagaimana yang dinyatakan di dalam sebuah hadith qudsi :
“Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”.


Dari Abu Sa’id al Khudri Radhia Allah ‘anhu berkata : ‘Rasulullah Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Tiada seorangpun yang berpuasa pada satu hari di jalan Allah melainkan Allah menjauhkan dengan puasanya itu mukanya dari api neraka sejauh tujuh puluh tahun” (muttafaq ‘alaih).


Imam Muslim Rahimahullah meriwayatkan dari Abi Qatadah Radhia Allah ‘anhu bahawa Rasulullah Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Puasa pada hari ‘Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang”.


3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padaNya, firman Allah Ta’ala yang bermaksud :
“(Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum)”,
Hari-hari tersebut dijelaskan sebagai sepuluh hari di bulan Zulhijjah. Oleh kerana itulah para ‘Ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadith Ibnu ‘Umar Radhia Allah ‘anhuma yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad Rahimahullah, di antaranya :
“Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah) , takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah)”.


Imam Al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan bahawa Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah Radhia Allah ‘anhum kedua mereka pada hari-hari tersebut selalu keluar ke pasar bertakbir dan diikuti oleh orang ramai. Imam Ishaq Rahimahullah meriwayatkan bahawa para Fuqaha’ (ahli feqah) di kalangan Tabi’in (generasi selepas Sahabat Nabi) sentiasa membaca pada hari-hari itu “[Allahu Akbar, Allahu Akbar, La Ilaha Illa Allah, wa Allahu Akbar, Allahu Akbar, wa LillahI Hamdu]“.


Adalah amat digalakkan supaya suara ditinggikan ketika bertakbir di pasar, rumah, jalan, masjid dan selainnya berdasarkan firman Allah Ta’ala yang bermaksud :
“(Dan supaya kamu membesarkan (bertakbir) Allah di atas ni’matNya menghidayat kamu)”.
Dibolehkan juga pada hari-hari tersebut berzikir dengan apa-apa zikir yang lain dan segala do’a yang baik.


4. Bertaubat dan meninggalkan segala ma’siat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana ma’siat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya. Di dalam sebuah hadith yang diriwatkan oleh Abu Harairah Radhia Allah ‘anhu, Baginda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Sesungguhnya Allah mencemburui (tidak suka) apabila seseorang hambaNya melakukan perkara yang ditegahNya” (muttafaq ‘alaihi).


5. Memperbanyakkan amalan soleh (baik) terutama amalan-amalan sunat tambahan seperti solat sunat, bersedekah, berjihad, mebaca al Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana kesemuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut. Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun ia kecil tetapi ianya lebih disukai oleh Allah Ta’ala jika dibandingkan pada hari-hari lain, begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikatogerikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).


6. Disyari’atkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjamaah. Bagi mereka yang tidak menunaikan ‘ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari ‘Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zohor hari raya haji (10 Zulhijjah), kesemuanya berakhir sehingga waktu ‘Asar pada hari ketiga belas (13) Zulhijjah.


7. Disyari’atkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunnah (amalan) Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihis Solatu was Salam setelah Allah Ta’ala mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail ‘Alaihis Solatu was Salam tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.


8. Imam Muslim Rahimahullah meriwayatkan dari Ummu Salamah Radhia Allah ‘anha bahawa Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya”
dan di dalam riwayat lain :
“Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban”.


Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah Ta’ala, maksudnya :
“(Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Makkah) itu sampai ke tempatnya)”.


Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada pemilik haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.


9. Setiap muslim hendaklah berusaha untuk menunaikan solat hari raya secara berjamaah, menunggu mendengar khutbah yang dibaca oleh imam selepas selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya. Sepatutnyalah dia mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini; ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan, janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan ma’siat, kesombongan, pertengkaran, bermasam muka dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan-amalan kebaikan yang telah dikerjakannya sebelum itu.


10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintahNya, menjauhi laranganNya, mendekatkan diri kepadaNya semoga mendapat rahmat dan keampunanNya.

Tuesday, November 10, 2009

Kejadian di pagi hari...

2 comments
salam...
Hari ni pagi2 lagi kami dah bersiap... ammar pun Alhamdulillah memberi kerjasama yg amat baik.. jam 6.15 dah siap mandi... sekarang ni mmg senang sgt nak kejutkan dia.. ckp je ada bas sekolah lalu kat depan rumah.. terus dia bangun dan mengintai di tingkap... nk tengok anak jiran depan rumah naik bas sekolah.. lepas tu oklah... boleh diajak mandi dan solat subuh... walaupun subuhnya ammar ni 1 rakaat saja... lepas tu dok ralit main dgn lori2 dia yg pelbagai tu...

ummi pun pagi ni mengaji tak byk sgt... abi nak hantar ummi pagi ni.. so, kena cepat sikit coz abi ada kelas jam 9 pg ni... jam 7.05 minit kami semua dah turun ke bawah.. sempat juga ummi buat sandwic.. mlm tadi sebelum tidur bahan2nya semua dah disediakan.. pg ni tinggal buat je... sambil minum air coco HPA yg sedap itu.. so.. jam 7.30 dah keluar rumah... selalunya mmg ummi yg akan panaskan enjin sambil angkut beg2 laptop dan beg ammar sekali.. tp pg ni bila abi nk start kereta.. ummi tak dengar apa2 bunyi pun... so, ummi plak try.. abi buka bonet depan... masih tak boleh,... Allahu akbar... ujian apakah ini... mujurlah jiran sebelah nak keluar rumah tika itu... sempatlah juga abi tanyakan kalau2 ada jumper... hmm tak ada juga... ummi macam nak menangis.. tapi sabar jelah... dulu masa naik kereta nissan... lagi teruk dr ni... ada tikanya kereta berhenti dekat tgh2 tol.. jadi.. anggaplah ini sebagai dugaan... mmg pun dah dua thn bateri kereta tu tak diganti.. last ganti 2 thn lepas masa abi pergi ke dubai dulu...

Alhamdulillah jiran sebelah ada dua orang campur jiran sebelah kanan pulak sorg... masing2 dah bersiap pakai baju kerja.. jadi.. masing2 tolong tolak kereta... ummi risau juga tengok diorg tolak sampai ke hujung tak boleh start juga kereta tu.. lahai risaunya... ammar pun tanya.. ummi kereta kita kenapa... ummi pun jawab... kereta kita rosak... acik tolak kete kita??? tanya ammar... bila kena macam ni tetiba teruja kembali niat nak beli second car yg sudah beberapa kali ditangguhkan tu... terbayang2 kereta pesona.. tapi sabar je lah... ujian dan dugaan ni...

akhirnya sampai ke hujung perumahan tu mereka menolak kereta... bila tukar abg sazali (jiran kanan) yg try start kereta tu.. dan yg lain menolaknya... Alhamdulillah hidup plak...

moral of the story.. perbaiki ukhuwah sesama jiran2 di sekeliling kita... kita tak tahu bila kita ditimpa kesusahan.. mujurlah kami mmg baik dgn jiran2 kiri dan kanan.. cuma mungkin masalah masa dan halangan bekerja 7 hr seminggu menyebabkan ukhuwah kami kurang rapat... stp pagi klu sempat pun just senyum2 time siram pokok bunga... sem ni mmg teruk sikit... kami berdua punya kelas sampai ke sabtu ahad... nk balik kg pun susah sikit...

sebab tu kot ada kata2 hikam arab berbunyi (aljar qabla addar...) berjiranlah sebelum berumah. mmg ada hikmahnya... jiran ni yg membantu kita di saat kawan2, saudara mara dan ahli keluarga tidak dpt membantu... yelah pagi2 camtu.. mana sempat nak call kwn2 atau family... mujur ada jiran...Alhamdulillah... selalu sgt Allah membuka jalan dan memudahkan segala kesukaran yg dilalui... syukur kami padaMU ya Allah...

Friday, November 06, 2009

Kolej Dar al-Hikmah dr paparan Media

13 comments
Berita terkini KDH di Berita Harian...

Laman IPTS: Gabung pengajian
Oleh Basir Zahrom

KDH bangun tradisi ilmu, jadikan Islam cara hidup

KOLEJ swasta Islam terawal di negara ini, Kolej Dar al-Hikmah (KDH) yang ditubuhkan sejak 20 tahun lalu kini mengorak langkah mencapai cita-cita bergelar kolej universiti dalam tempoh lima tahun lagi.

Peranan yang ingin dipikul pula berdasarkan falsafah pendidikannya yang menggabungkan program profesional dan akademik adalah untuk melahirkan insan beriman, berilmu, berketerampilan, berani, berakhlak dan berdaya maju.

Kini, institusi pada awalnya dikenali sebagai Institut Pengajian Ilmu-ilmu Islam itu menawarkan semua program mendapat akreditasi Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan sentiasa dikemas kini mengikut keperluan semasa.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Md Fuad Bahari, berkata bagi mencapai matlamat itu, pihaknya merancang menawarkan program baru dalam bidang lain seperti kejururawatan dan ekopelancongan.

Selain menawarkan pengajian hingga ke peringkat ijazah, beliau berkata, kolej itu juga merancang menyediakan kampus lebih besar.

Bagaimanapun, katanya, matlamat diutamakan kolej itu sama iaitu membangun tradisi ilmu memugar kegemilangan tamadun dan menjadikan Islam sebagai cara hidup dengan menyediakan kursus asas agama itu sebagai subjek wajib.

“KDH yang bernaung di bawah Angkatan Belia Islam Malaysia adalah kesinambungan program tarbiyah dan dakwah angkatan itu bermula dengan Taman Asuhan kanak-kanak Islam, Sekolah Rendah Islam dan Sekolah Menengah Islam.

“Di sini, beberapa kursus wajib perlu diikuti pelajar iaitu Fiqh Islami, Peradaban Islam, Pengantar Pengurusan, Metodologi Penyelidikan dan usrah,” katanya kepada Berita Harian.

Md Fuad berkata, program diploma ditawarkan kolej itu antaranya dalam bidang Psikologi, Diploma Kaunseling, Pengajian Syariah, Usuluddin, Perakaunan dan Pengajian Islam (Muamalat), manakala peringkat sijil pula Perguruan Prasekolah. Beliau berkata, kolej itu juga akan memperkenalkan program baru yang mendapat pengiktirafan MQA, Diploma Kesihatan Persekitaran, mulai Januari depan.

KDH disifatkan kolej rakyat kerana yuran dikenakan antara termurah berbanding institusi pengajian tinggi swasta lain termasuk institusi yang mendapat tajaan kerajaan negeri. Sebagai contoh, katanya, yuran Diploma Perakaunan hanya RM15,445 untuk pengajian dua tahun setengah berbanding kolej lain mencecah RM27,000.

Sambil menjelaskan pembayaran yurannya fleksibel kerana boleh dibuat secara ansuran bulanan, beliau berkata:

“Kita tidak terlalu bergantung kepada bayaran yuran pelajar kerana KDH mempunyai Al-Hikmah Training and Consultancy yang mengendalikan kursus jangka pendek.

“Selain itu, akademi kajian ketamadunan banyak mengeluarkan buku untuk dijual, jadi keuntungannya sedikit sebanyak membantu bagi menampung kos pengurusan kolej ini,” katanya.

Md Fuad berkata, hubungan erat warga KDH menjadi kelebihan belajar di kolej itu, selain nisbah antara pensyarah dan pelajar kecil, iaitu 60 pelajar yang mengikuti diploma sepenuh masa, manakala lebih 300 orang bagi kursus separuh masa (modular). Katanya, kursus modular diikuti golongan bekerja yang mahu meningkatkan pengetahuan dan kelayakan dalam bidang diceburi, termasuk di kalangan mereka yang bukan Islam.

“Pensyarah kami juga berkualiti, masing-masing mempunyai kelulusan sama ada dari dalam mahupun luar negara,” katanya.

Sunday, November 01, 2009

Seminar Pengajian Tinggi Islam ke-7

0 comments
Alhamdulillah.. hari yg dinanti penuh debaran tiba juga... kali ini saya merasakan tugas saya agak berat juga... sebelum ini saya selalunya ditugaskan di bahagian dokumentasi sahaja. mengedit kertas kerja pembentang, menjadi pencatat seminar dan sebagainya... tetapi kali ini saya ditaklifkan sebagai ketua protokol..

risau, takut tak terlaksana amanah itu... mana tidaknya dengan keadaan saya yg sebegini... di akhir trimester kedua ini dilanda batuk yg bersangatan... dgn semangat yg diberikan oleh suami dan ammar... abi ajar ammar wish pada ummi... "ummi boleh" kata ammar...

jadi semalam.. tiba masa yg ditunggu... Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.. para pembentang dan moderator yg memberikan kerjasama sewajarnya... zamri bali (mc) tunjang seminar semlm.. mujur zamri sudah berpengalaman dlm bidang perngacaraan ini... sudah beberapa kali menjadi mc... jadi sudah tiada masalah...

Para pembentang seminar yg amat2 ilmuwan.. Prof. Dr. Kamal Hassan yg amat merendah diri.. dulu masa di uia saya sangat mengagumi beliau... pantang dipanggil tan sri.. walaupun mmg itu gelaran yg diterima oleh beliau... begitulah para ilmuwan.. tidak mahu digelar di atas pangkatnya tetapi atas ilmunya... baik prof... kami tak panggil tan sri lagi lepas ni.... seterusnya dr. uthman el-muhammady, prof. emeritus dr. Osman Bakar, Dr. Sidek Baba, Dr. Ghazali Basri, Dr. Ahmad Satori, Dr. Haslinda, Dr. Nik Azis Nik Pa, Dr. Yap Sin Tian, Dr. Nagendalingan, Dato' Sahlan...

Ada sesuatu pada prof. nagenderalingan a/l ratnavadivel yg saya banggakan.. sungguhpun beliau bukan beragama Islam... tetapi ideanya yg bernas dan selalu memasukkan mafhum al-quran dlm hujahnya amat manarik, bukan pada saya sahaja malahan pada semua peserta... contohnya beliau menyatakan ayat pertama yg turun adalah bacalah!! dengan nama TuhanMu yg menciptakan... kemudian berilmu tanpa amal tidak sah.. kemudian beliau menyatakan lagi gabungan antara roh, aqal, dan jasad... berkenaan kauniah dan sebagainya... sungguh menarik.. beliau mendapat tepukan yg begitu gemuruh dr para peserta...

Berkenaan peserta pula.. Alhamdulillah.. peserta di luar jangkaan... kami anggarkan dlm 200 org sahaja...tetapi peserta melebihi 250 org... saya rasakan gabungan para ilmuwan itulah yg menarik para peserta utk menghadiri seminar ini... 100 orang daripadanya adalah peserta luar... selalunya seminar kami ini dihadiri oleh pelajar kolej sahaja.. fulltime dan modular.. tetapi kali ini Alhamdulillah mendapat sambutan hangat juga dr peserta luar...

Oleh itu... Tahniah diucapkan kepada pengarah seminar kali ini Pn. Saleha Idris, tidak dilupakan juga buat semua tenaga kerja seminar yg terdiri drpd semua staf Kolej dar al-Hikmah yg mantap belaka... begitu juga buat pelajar2 yg membantu melicinkan lg program ini... seterusnya berbanyak terima kasih saya ucapkan atas bantuan ajk protokol kali ini terutamanya safura, fatimah, iffah, azhana, kak azanah, awi, us. mujahid dan lain2 lagi... semoga jihad kita ini kan mendapat keberkatan drNYA insyaAllah...

Teruskan lagi perjuangan untuk 2 program lagi yg menanti... iaitu reherseal konvo hr ini, makan malam di Puri Pujanggan mlm ini... dan esok majlis konvokesyen... hr selasa kita bercuti... cabaran buat kita thn ini.. 3 program dlm satu masa sempena sambutan 20 thn KDH... moga Allah merahmati kita semua.. insyaAllah...

Saturday, October 17, 2009

ceritera eidulfitri 2009

0 comments
assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah.. syawal sudah hampir melabuhkan tirainya... thn ni Alhamdulillah juga... Allah memberikan saya nikmat untuk berpuasa penuh.. ditambah pula dgn puasa 6 di bulan syawal.. ditengah kesibukan.. saya berusaha juga menyelesaikan puasa 6....

Alkisahnya.. raya thn ni giliran kampung saya pula... setelah thn lepas beraya di kampung suami... Alhamdulillah setakat ni kami masih lagi boleh bertasamuh untyuk bergilir2 menyambut syawal.... tambahan pula thn ini adalah thn pertama kami sekeluarga menyambuat syawal tanpa ayah di sisi... jadi, pagi2 syawal lagi.. seusai solat sunat hari raya... kami sekeluarga pergi menziarah kubur arwah abah... sempat juga saya memerhati raut wajah emak yang kelihatan agak sedih pagi itu... sedaya upaya kami berusaha untuk menggembirakan emak dan membuatnya redha di atas pemergian suami tercinta... saya dapat rasakan bagaimana sukarnya keadaan itu... namun kami semua redha... yang pergi tidak akan kembali lagi.. apa yang mampu kami buat adalah sekalung doa dan ingatan buat abah moga rohnya tenang di negeri abadi...

suasana di perkuburan pd pagi 1 syawal
Sebelum ini tidak menjadi kebiasaan kami untuk menziarah kubur di pagi syawal... andai ada pun hanya emak abah dan adik beradik lelaki menziarah kubur atuk dan nenek... almaklumlah saya sendiri tidak sempat berjumpa nenek... atuk pula meninggal ketika saya masih kecil... jadi pagi itu, seusai solat sunat eidulfitri.. kami sekeluarga menziarahi kubur abah... masya Allah ramainya orang... byknya kenderaan.. sampai sesak jalan di perkuburan itu... saya tidak sangkal keadaan ini.. kerana dari keluarga kami saja sudah sampai 4 kereta... apalagi keluarga2 lain...

melihat ramainya orang di perkuburan... syukur saya panjatkan.. paling tidak para waris tidak melupakan mereka yang telah tiada di dunia fana' ini, di saat mereka menyambut kegembiraan di pagi eidulfitri... masih ada ruang waktu utk menziarah orang tersayang yang telah kembali ke rahmatullah, waimma sekali sethn... baiklah... selesai kami bertahlil dan membaca yaasinn.. kami segera pulang ke rumah...

Sambil menunggu adik beradik yg belum tiba...kami menjamu selera... terkenang abah.. biasanya balik solat sunat eidulfitri.. abah akan panggil kami semua.. makan beramai2... setelah itu.. sesi bermaaf-maafan pun bermula.... kali ni agak lewat kami keluar rumah hampir jam 12 baru kami keluar... selalunya paling lewat jam 10 pg.... kami rindu abaaahhh...

Saturday, September 19, 2009

Salam Eid al-fitri

0 comments


Assalamualaikum wbt...
Sempena Eidul Fitri yang bakal menjelma, kami (Ghazali, Rosilawati dan Ammar Haziqi) menyusun jari memohon ampun dan maaf atas segala kesilapan dan kekekhilafan yg sengaja atau pun tidak dilakukan... semoga dgn tibanya eidul fitri ini dapat mengembalikan kita semula kepada fitrahNYA... insyaAllah
كل عام وأنتم طيبون
تقبل الله منا ومنكم
لعلنا أن نكون من العائدين والفائزين... إن شاء الله

Monday, September 14, 2009

Perkhabaran adik ammar

4 comments
Salam Ramadhan buat semua....

Hari ni Isnin... rutin bulanan ummi... pergi ke klinik bangi lama utk chek tahap kesihatan angah...
Untuk angah kali ni.. ummi buat checkup dekat 2 klinik sekaligus... poliklinik mahkota ummi pergi... klinik kerajaan pun ummi pergi... minggu ni angah dah 18 minggu...

hari ni pagi2 lagi selesai solat subuh kami sekeluarga bertolak dari kampung ke bangi... ingatkan nak balik malam.. lepas solat tarawikh... tp rasa letih sgt.. so, lepas subuh kami balik.. kena balik awal sikit coz ummi nak jumpa nurse hr ni... kebetulan pula hr ni di kolej ummi ada program mini retreat dan seterusnya berbuka puasa... jadi sampai rumah bangi jam 7.15 pg.. ummi pun segera bersiap2 seterika baju dan siapkan ammar... jam 8 pg abi hantar ummi ke klinik.. sampai2 di klinik ummi tengok kereta dah berderet panjangnya.. Allahu akbar.. ni baru jam 8 pg... tu ok lagi... bila ummi masuk klinik... subhanallah.. ramainya.. ummi ambil no. giliran.. ya Allah.. ummi dapat no. 45... selalunya paling banyak pun ummi dapat no. 20.. tp kali ni 45.. ummi dah berkira2 pukul berapalah nak habis ni...

jam 12.15 tgh barulah nama ummi dipanggil... byknya komen utk ummi kali ni... darah naik... tp berat badan turun sampai 2 kg... nurse mulalah nak bising.. ummi senyap je lah.. ummi akui.. mmg tak habis lg alahan ummi... stp kali minum air kosong mesti rasa nak muntah... bila dah termuntah habis semuanya keluar.. jd kembali semula macam tak makanlah... tp ummi sabar je lah.. ummi faham keadaan di mana setiap anak tu mempunyai cara yg tersendiri.. klu ammar dulu awal2 lg ummi dah alah.. utk angah ni lambat sikit... tak pelah.. ummi redha... dan setiap kali apabila terasa gerakan angah... apa pun semoga angah sihat di dalam rahim ummi dan terus bersabar menanti tibanya saat kelahiran... teruskan berzikir sayang... ummi rasa amat bahagia sekali... terima kasih ya Allah... syukur padaMU...

Thursday, September 10, 2009

Amalan pada Fasa Terakhir Ramadhan

0 comments

Di 10 malam terakhir dibulan Ramadhan merupakan kemuncak kepada amalan-amalan yang dilakukan dibulan Ramadhan. Sayugianya jangan dibiarkan malam-malam ramadhan berlulu pergi tanpa mendapan keampunan dan pelepasan dari azab neraka.



Sifat Rasulullah saw apabila berada di 10 yang akhir bulan Ramadhan.



عن عائشة قالت كان رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) إذا دخلت العشر الأواخر من رمضان أيقظ أهله وأحي الليل وشد المئزر
Maksudnya; Apabila masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, Rasulullah saw membangunkan ahli keluarganya, menghidupkan malam dan mengikat kainnya (iaitu mengasingkan diri dari isterinya )


كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُوقِظُ أَهْلَهُ فِي الْعَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ ، وَيُشَمِّرُ فِيهِنَّ.
Maksudnya; Nabi akan membangunkan ahli keluarganya pada 10 terakhir bulan Ramadhan dan bersungguh-sungguh padanya.


عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ : كَانَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَجْتَهِدُ فِي الْعَشْرِ اجْتِهَادًا ، لاَ يَجْتَهِدُه فِي غَيْرِهِ
Maksudnya; Rasulullah saw bersungguh-sungguh dalam beribadat pada 10 terakhir bulan Ramadhan, kesungguhan yang tidak pada waktu yang lain.



Mengapa kesungguhan itu melebihi dari kesungguhan di sepuluh yang terakhir bulan Ramadhan?

Kerana anugerah Allah yang sangat besar iaitu malam lailatul qadar, malam yang lebih baik dari seribu bulan.
Firman Allah swt:
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ .
Maksudnya; Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Sabda Nabi saw;
عَنْ عَائِشَةَ ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْوِتْرِ مِنْ عَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ
Maksudnya; Carilah malam lailatul qadar pada hari-hari yang ganjil di sepuluh terkakhir bulan ramadhan.


Amalan di 10 terakhir Ramadhan ialah dengan menghidupkan malan ( qiamullail ) dengan melakukan amalan berikut
Beriktikaf di masjid.
Berzikir
Bertasbih
Bertahmid
Istighfar
Membaca al-Quran.
Sembahyang sunat khususnya solat Tarawih dan solat Tahajjud dan solat-solat sunat yang lain.

Fasa Terakhir dalam Tarbiyyah@madrasah Ramadhaniyyah..

0 comments
Alhamdulillah... sujud dan syukur dirafa'kan kehadrat Ilahi Rabbul Izzati.. kerana dgn sifat Rahman dan RahimNYA masih lagi memberi kita keizinan untuk meneruskan baki2 usia yg tinggal ini... dan dgn kasih sayangNYA juga masih lagi kita ini diberi kesempatan untuk meneruskan fasa terakhir tarbiyyah @ madrasah Ramadhaniyyah ini...

Bulan Ramadhan sudah sampai ke sepertiga akhirnya... bulan di mana Allah menawarkan jualan murah kepada hamba2NYA... sale pahala... buat satu dapat sepuluh... buat yg sunat dpt pahala wajib... marilah kita bersama2 merebut peluang yg datang hanya sethn sekali ini... marilah kita bersama2 mempertingkatkan amal ibadah kita... Moga bulan ibadah ini benar2 melatih kita menjadi muslim mukmin dan moga Allah menerima segala amal ibadah kita dan mendapat ganjaran berlipat ganda dariNya. InsyaAllah....

Fasa terakhir Tarbiyyah Ramadhaniyyah, yang mana Allah janjikan "penghindaran dari api neraka" dan dihadiahkan kita satu malam yang paling mulia iaitu Lailatul Qadr. Kita semua sudah maklum bahawa amalan pada malam Lailatul Qadr itu diganjari dgn seribu bulan iaitu bersamaan dgn lbh kurang 80 thn usia kita... itu pun kalau kita masih dipanjangkan umur... jika tak pasti... marilah kita berusaha mencari Lailatul Qadr. MasyaAllah.. . maha Pemurahnya Allah dan amat rugilah kita jika kita tidak berusaha untuk merebut nya.

Wednesday, September 02, 2009

Berbuka bersama sahabat lama

7 comments
Salam...
hr selasa semlm letih sgt...tp seronok... mujur pg tu ambik mc sebab tiba2 badan jadi lemah semacam... may be kurang berehat... dan satu lagi kalau lepas sahur tu muntah2 habis la.. mmg lepas tu lembik sgt rasanya... mengandung kali ni... lama juga rasa muntah2nya.. masa ammar dulu bln ke 3 dah ok.. ujian masing2.. tak sama semuanya...

Berehat kat rumah.. semlm satu pagi hujan tak berhenti... sempat juga membasuh baju dan mengemas rumah... sambil melayan ammar bermain... ptg ni ada kelas mengajar di ukm.. jam 2-4 ptg... sebelum tu kena buat ulangkaji dulu.. dan menanda karangan2 student.. selesai semua.. bersiap utk ke ukm... tiba2 abang balik dan cakap.. petang ni kita ada tetamu.. nak berbuka sekali... siapa yer... saya tertanya2.. husnin... ooo.. husnin... ok... husnin ni kawan sama course dgn kami di uia dulu.. malah sewaktu saya menjadi amirah ISIS.. husnin merupakan amirnya.. sebab tu kami mmg kenal rapat... malah isteri husnin juga saya kenal... tetapi memandangkan isterinya di pahang ketika ini... pasti dia keseorangan berbuka di rumah.. jadi abang pun mengajaknya berbuka di rumah... husnin merupakan warden di SMAP Labu....

dlm perjalanan saya pun terfikir menu apa nak dimasakkan utk husnin yer... hmm teringat lauk pauk yg ada dlm peti sejuk tu.. ha.. masak tomyam, kailan ikan masin, ikan masak merah, ulam2am sikit termasuk sambal tempoyak kegemaran suami... air pulak.. buat air tembikai je.. beserta tembikai sebagai pencuci mulut... ok lah kot... abang pula cadangkan tambah menu beli ayam panggang kat bukit mahkota tu... mmg ayam panggang special... kami selalu juga membeli ayam panggang di situ...

Jam 6.30ptg husnin sampai... saya tengah sibuk memasak di dapur lagi...biarlah abang melayannya sementara menunggu masuk waktu berbuka puasa... sementara saya buat sambal tempoyak dan blender tembikai... waktu azan bergema.. Alhamdulillah selesai semuanya.. oppss.. husnin ada juga membawa kuih-muih yang dibelinya di bazaar ramadhan.. padahal saya sudah berpesan agar tidak perlu membeli apa2... apa pun terima kasih byk2...

Selepas abang dan husnin bergerak ke surau utk solat tarawikh.. saya mula mengemas dapur.. Allahu akbar letih juga yer... dengan kesihatan yg tak seberapa sgt ni... apa pun saya rasa seronok sgt coz dpt menjamu org berbuka puasa di rumah...

Ziarah ke Kubur Abah

0 comments
Salam... cuti hujung minggu ni, disambung pula dgn cuti sempena hari merdeka 31/8.. menyebabkan saya sekeluarga bergegas2 balik ke kampung... weekend minggu lepas balik kampar... minggu ni kena balik banting pulak lah....

Oh Ya.. bercerita ttg balik kampar minggu lepas... sampai kampar hr sabtu.. ahad tu kononnya nak shopping sikit kat kuala kangsar... tiba2 masa sahur tu abah cakap ada saudaranya di sabak bernam meninggal... jadi, rasa2nya kena cancel ler niat tu.. pg tu buat biasa je la... basuh baju dan sbgnya... jam 9 mak abah dah siap.. ingatkan tak perlu ikut... coz risau.. ammar ni nampaknya mudah saja demam... sejak ammar demam lama sewaktu atuknya meninggal hari tu.. saya tak berapa berani sangat nak bawa ammar... kata orang semangatnya lemah.. malah 2 kali saya bawa dia menziarah kubur atuknya.. 2 kali juga dia demam.. sejak itu, setiap kali saya hendak ke kubur.. pasti saya akan tinggalkan ammar di rumah nenek bermain bersama aiman...
saya masih teringat jawapan ammar sewaktu kami bawa dia ke kubur atuknya.. katanya.. atuk tidur... ye lah sayang tidur untuk sementara waktu....

Jadi dipendekkan cerita... saya yang mulanya tidak berhajat untuk pergi... diajak juga oleh ayah mertua saya... tak sangka pula saya yang suami ada saudara di sabak bernam.. sebab tak pernah pergi sebelum ni... sampai di sana.. jenazah sudah dibawa ke perkuburan... maklumlah arwah meninggal ketika maghrib.. katanya sewaktu hendak duduk dimasjid untuk berbuka puasa... masya Allah.. alangkah bagusnya... meninggal di bulan yang penuh barakah ini... tapi.. sebenarnya tahun ini adalah tahun yang paling banyak saya menghadiri majlis pengebumian jenazah... bermula dr bln 3 2009 hinggalah minggu lepas... tak henti2.. ada saja... mmg janji Allah itu benar.. yang hidup pasti kan mati... cuma kita tak tahu bilakah saatnya... setiap kita akan merasainya... apa yg penting persediaan menghadapinya... sepertimana kata2 hukama' "hiduplah di dunia ini umpama seorang yang asing atau seorang yang menyeberang jalan..." ambillah apa yg perlu saja untuk bekalanmu ke akhirat sana... jgn sampai tergoda dgn dunia hingga melupakan akhirat...

Jadi.. minggu ni di banting.. memang saya berhajat untuk menziarah kubur ayah saya... rindu menggamit2 saya utk segera ke sana... cadangnya pagi ahad tu nk pergi... tp kita merancang, Allah saja yang menentukan segalanya... pd ahad tu hujan dgn selebat2nya.. tak dptlah saya meneruskan hajat saya... sedikit kecewa terasa di hati kerana hajat tak kesampaian... saya janji lagi pada diri hr isnin nnt nak pergi juga... mlm tu selepas mengaji, saya tertidur di katil... tiba2 saya terasa abah memanggil2 saya... saya tersedar dan terus pakai tudung.. lagaknya seperti nak keluar rumah...tiba2 saya tersedar... ya Allah nak ke mana pulak ni???... saya baring semula di sebelah ammar...

Pagi tu selepas sahur saya bercerita dgn emak saya akan mimpi saya mlm tadi... emak kata.. shila ni mmg rindu sgt dengan abah.. sebab tu sampai termimpi2... lepas solat subuh dan tadarus.. saya segera keluar rumah.. mencari daun pandan dan bunga di sekitar rumah... Alhamdulillah berhasil... saya potong kecil2 dan isi air dalam botol... segera saya mengajak emak dan suami saya ke kubur... Alhamdulillah kakak dan abang ipar saya juga ikut serta... tak lama di kubur adik saya juga datang sama... kami beramai2 membaca yasiin dan tahlil untuk arwah... rupanya ramai juga saudara seislam yang lain datang ke perkuburan untuk menziarahi kubur saudara mara mereka... jadi meriah juga suasana di perkuburan... biarlah.. sekurang2nya dapat menghilangkan kesunyian yang melanda... saya teringat lirik nasyid:"bulan ramadhan akan tergendala segala azab kubur"

Alhamdulillah kehadiran Ramadhan memberi seribu barakah... bukan sahaja kepada makhluk yang masih hidup.. malah kepada yang telah kembali kerahmatullah juga...

Alfatihah buat arwah ayah Hj. Ramlan bin Kadekan dan seluruh umat Islam...

Friday, August 28, 2009

Berhati-hati Dalam Menyebarkan Sesuatu Berita

0 comments
Hari ni.. pagi-pagi lagi sudah berdering bunyi sms masuk ke handphone saya...
"Alfatihah untuk Us. Ismail Kamus yang baru menemui Allahsebentar tadi.. satu kehilangan besar buat agama dan negara.. Alfatihah.. semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya...

Kebetulan juga saya baru saja mendengar berita yang sama disampaikan oleh us. zahazan di MHI, TV3... bercerita ttg sms yg sama... namun ustaz terus menghubungi us. ismail kamus.. tp tidak diangkat.. lalu beliau sms us. ismail kamus.. tidak lama kemudia sms beliau dijawab mengatakan Alhamdulillah sihat.. insyaAllah balik esok.. ketika ini us. ismail kamus berada di Mekah... jadi saya terus membalas sms sahabat saya mengatakan maklumat yg saya dpt dr us. zahazan tersebut.. kawan saya juga terkejut...

Namun apa yg saya tahu... yg kembali ke rahmatullah semalam adalah prof. dr. Ismail Salleh.. satu2nya senator OKU di Malaysia... jauhnya...

Apa pun... ianya menjadi pengajaran kepada kita semua... agar tidak menyebarkan berita yg tidak pasti kebenaranyya... lagi2 berita yg melibatkan kematian sebegini... sebagaimana firman Allah S.W.T di dalam surah al-Hujurat.. perintah Allah agar kita memeriksa dahulu satu2 berita yg disampaikan kepada kita... bukannya apa.. agar kita tidak tergolong di antara org yg menyebarkan fitnah dan dosa... na'uzubillahi min zalik...

selamat berbuka buat semua muslimin dan muslimat...

Sunday, August 09, 2009

Program Imam Muda Wanita

1 comments
Salam...
Alhamdulillah... akhirnya tiba juga masanya... kerisauan saya berakhir semalam apabila selesai saja sesi saya bersama pelajar2 USIM..

Pelajar USIM menganjurkan program Imam Muda Wanita kerjasama dengan Masjid Putrajaya pada 8 Ogos 2009. Program satu hari tersebut bermula pada jam 9 pagi... walaupun dalam tentatif program akan bermula 8.00 pagi.. kita merancang.. Allah juga merancang.. berlaku pula masalah pengangkutan pelajar dr USIM ke Putrajaya... maka slot saya yg sepatutnya bermula jam 9.oo pg terpaksa ditangguh ke 10 pagi.. 'ala kulli hal.. semuanya berlangsung dgn lancar Alhamdulillah... peserta seramai 60 org siswi USIM telah membangkitkan semangat saya untuk berkongsi ilmu, idea dan pengalaman...

Saya risau kerana takut tak sempat nak sediakan power point... mana taknya.. pada awalnya saya mendapat 1 tajuk sahaja... seminggu seblm program, apabila menerima surat jemputan sbg penceramah.. rupanya saya diberi 2 tajuk... aduhai... dgn tugasan saya yg byk menanti.. dgn part time mengajar di UKM.. dgn membetulkan tesis... rasanya byk sungguh tugasan saya... tak kira dgn tugas sbg isteri dan ibu... namun.. saya cuba susun kesemuanya.. agar lebih teratur dan tersusun.... Alhamdulillah.. akhirnya semuanya berjalan dgn lancar...

mlm sebelum program tu.. lewat juga lah saya tidur demi menyiapkan power point... kira2 jam 2.30 pg... adat saya apabila ada byk kerja yg dirisaukan pasti tidur pun jd tak lena.. jam 4.30 pg saya sudah terjaga terus menyambung semula kerja saya.. selepas subuh saya emailkan kpd urusetia di Masjid putrajaya... Alhamdulillahh.....

Cuma apa yang ingin saya kongsikan di sini... program sebegini sgt baik dianjurkan kerana sambil berkongsi ilmu kita boleh muhasabah semula solat kita... rupa2nya ada 2-3 perkara yg kita anggap ianya remeh tetapi sebenarnya byk berhubung dgn peningkatan iman dan aqidah kita... contohnya kita perbaharui syahadah kita setiap hari dgn menghayati doa iftitah... "inna solati wa nusuki wa mahyaya wa mamati lillahi robbil 'alamin..."

Apabila tiba sesi soal jawab... Allahu Akbar...dugaan sungguh buat saya.. seolah2 menguji ilmu yg saya ada... Alhamdulillah dgn rendah diri dan sedikit ilmu yg ada.. saya kongsikan mana yg termampu... Alhamdulillah juga Allah membantu saya... tika mana tiba2 saya teringat perbualan saya bersama guru saya sebelum ini... Memanglah Allah sentiasa membantu kita di kala susah mahupun senang.... YA ALLAH ANTA MAQSUDI WA RIDHOKA MATLUBI...

apa pun program2 seperti ini amat baik untuk saya supaya saya lebih membaca dan mendalami ilmu agama ini... dan seterusnya mengasah bakat saya dlm program2 dakwah seperti ini...
Allahu 'alam...

Friday, August 07, 2009

MAHKOTA UNTUK AYAH

4 comments
Ayah, maafkan Udin. Andai Udin tahu hasrat ayah. Andai Udin tahu impian ayah. Andai Udin tahu rahsia hati ayah. Udin takkan bantah cakap ayah. Udin akan mengaji Quran sungguh-sungguh dengan Ustaz Naim. Udin akan tunaikan impian ayah kala ayah masih disisi, sayu kedengaran suara Ustaz Saifuddin. Jiwanya dibentur gundah. Dia baru usai menghadiahkan bacaan Yassin buat ayah.

Ustaz Saifuddin mengusap-usap lembut batu nisan. Seakan-akan dia membelai kepala ayah. Raut wajahnya terpampang rasa terkilan.

Udin buka kelas Al-Quran untuk orang-orang tua sekarang. Udin mengajar sepenuh masa di situ. Ramai pakcik-pakcik dan makcik-makcik datang mengaji. Seronok Udin tengok semangat mereka. Bersungguh-sungguh benar mereka mahu belajar Al-Quran. Kalau ayah ada..... Udin tidak dapat meneruskan bicara. Kerongkongnya terasa perit. Air yang bertakung di tubir mata sudah lama berjujuhan.

Ayah, semalam Udin mimpi. Udin lihat ayah dipakaikan mahkota yang sinarnya terang benderang. Lebih bercahaya dari sinar matahari. Wajah ayah berseri-seri. Ayah pandang Udin. Ayah senyum. Tak pernah Udin tengok ayah senyum semanis itu. Kalau boleh, waktu itu Udin tidak mahu celikkan mata. Biarlah Udin terus pejam dan menikmati senyuman ayah. Adakah ayah sudah ampunkan Udin? Ayah, Udin rindukan ayah, Ustaz Saifuddin menyeka air mata yang kian tidak terbendung.

************ ********* ********* ********* *******

Wajah Udin berkerut menahan sakit. Rasa tidak puas hati menyembur-nyembur dari anak matanya. Dikerling betis yang kini berbalar. Kesan-kesan merah tampak jelas. Air mata ditahan. Tidak dibenarkan walaupun setitis gugur. Menangis ertinya lemah. Ayah tidak adil. Kenapa dia sahaja yang selalu kena marah. Kenapa dia sahaja yang selalu dirotan. Ayah memang tidak sayangkan dia. Ayah hanya sayangkan Kak Sarah. Dia menjeling tajam ke arah Kak Sarah. Geram membuncah di hati melihat muka selamba Kak Sarah yang seolah-olah mengejek-ejeknya.

Kak Sarah memang sengaja hendak kenakan dia. Kak Sarah memang gatal mulut. Kak Sarah tidak patut memaklumkan ayah tentang hal dia mandi di sungai hujung kampung sekaligus tidak menghadiri kelas agama. Kak Sarah memang menyibuk. Muqaddam dan papan rehal di atas meja diregut kasar. Kakinya sengaja dihentak-hentak ketika berjalan. Berdetap-detup bunyi papan lantai dipijak.
" Nanti!" Kak Sarah menahannya.
"Apa lagi!" sergah Udin. Mukanya merona merah.
"Tak mahu pakai kopiahkah?" Kak Sarah berlembut. Cuba menyiram api kemarahan adiknya. Cepat-cepat Udin merabut kopiah lusuh di tangan Kak Sarah. Ternyata Kak Sarah gagal menyejukkan hati Udin.

Udin lemas selalu dileteri ayah. Ayah selalu membanding-bandingkan dirinya dengan Kak Sarah. Ayah selalu memuji-muji Kak Sarah. Memang dia tidak nafikan Kak Sarah punya banyak kelebihan berbanding dirinya. Darjah tiga Kak Sarah sudah khatam Al-Quran. Setiap tahun Kak Sarah naik ke pentas menerima anugerah pelajar cemerlang. Dengan keputusan yang memberangsangkan dalam UPSR Kak Sarah dapat melanjutkan pelajar di sebuah sekolah menengah sains. Memang Kak Sarah menjadi kebanggaan ayah dan emak. Sebaliknya, Udin masih membaca Muqaddam walaupun kini sudah berusia sepuluh tahun. Namanya kerap juga dipanggil waktu perhimpunan kerana tidak siap tugasan yang diberi oleh guru ataupun ponteng kelas.

Dia lebih suka menghabiskan sepanjang petang memancing ikan atau mandi sungai di hujung kampungnya daripada menghadiri kelas agama. Kadang-kadang dia berbasikal hingga ke kampung seberang semata-mata mahu bermain bola sepak. Pada malam hari, budak-budak lain terkocoh-kocoh pergi mengaji di rumah Ustaz Naim, Udin bersama-sama dua tiga rakannya yang lain seronok berlumba basikal di atas ban. Ayah rungsing memikirkan tentang anak jantannya yang seorang ini. Degilnya bukan sedikit. Puas Udin dirotan dan dihukum oleh ayah. Pernah ayah mengikat Udin pada batang pokok rambutan di belakang rumah kerana ponteng kelas mengaji. Habis badan Udin merah-merah digigit kerengga. Pernah juga Udin dikurung di luar rumah kerana pulang dari bermain lewat petang. Namun, insafnya hanya bertahan beberapa hari sahaja. Kemudian Udin kembali dengan sikap bebalnya. Lantaran itu, Udin acapkali dimarahi dan dileteri ayah. Tiada hari yang dilalui Udin tanpa bebelan dan jalur-jalur merah pada tubuh kecilnya. Mujur ada emak. Emaknyalah yang selalu mempertahankannya apabila dia dimarahi ayah. Ketika ayah mengangkat rotan, Udin cepat-cepat berlindung di belakang emaknya.

"Esok kita akan bertolak selepas subuh. Pakaian dan barang-barang keperluan dah siap dikemas Udin?" suara garau ayah mengejutkan Udin.
Lamunannya terganggu. Raut wajah ayu Fatimah, anak Haji Hussain yang bermain-main dalam anak matanya sebentar tadi pecah berkecai.
" Sudah ayah," Udin gugup. Matanya disapa sayu. Esok Udin akan berpisah dengan Fatimah. Udin akan dihantar melanjutkan pelajar di sebuah pondok di Kelantan. Keputusan UPSR yang corot menyebabkan dia tidak berjaya menempatkan diri di mana-mana sekolah menengah berasrama penuh mahupun sekolah menengah sains. Ayah mengambil keputusan menghantar Udin mendalami ilmu agama. Itu memang impian ayahnya selama ini. Ayah tidak mahu Udin bergaul lagi dengan rakan-rakan yang biadap tingkahnya.

Pada mulanya Udin berasa tertekan amat. Udin terkongkong dengan pelbagai peraturan dan pantang larang sepanjang berada di pondok. Kebebasan bermain dan merayau-rayau bersama rakan-rakan yang pernah dinikmati suatu masa dulu tidak dapat dilaksanakan lagi kini. Setiap hari, Udin perlu menghadap Al-Quran. Bukan sekadar membaca, menghafal malah Udin juga perlu mengulit pelbagai kitab-kitab tebal seperti Fathul Muin, Riyadhus Salihin dan Ihya Ulumuddin.

Segala kerja rumah harian seperti membasuh, melipat dan menyeterika baju terpaksa dilakukan sendiri. Udin agak ketinggalan berbanding sahabat-sahabat lain kerana Udin masih merangkak-rangkak membaca Al-Quran. Lantaran itu, dia tidak dapat menghantar banyak hafalan baru sewaktu tasmi dengan ustaz. Penguasaan bahasa arabnya juga lemah.

Pernah disuarakan pada ayahnya untuk berhenti belajar di pondok dan menyambung saja pengajian di sekolah menengah biasa. Namun ayah tidak ambil pusing. Mahu tidak mahu, Udin cuba menyesuaikan diri. Dia cium tangan, pipi dan dahi panas ayah seperti biasa pagi Jumaat itu sebelum bertolak pulang ke pondok selepas menghabiskan cuti beberapa hari di rumah. Ketika usai solat asar petang hari yang sama, mudir madrasah, Ustaz Syukri tergesa-gesa berjumpanya. Dia terjelepuk longlai mendengar berita pemergian ayah. Petang itu juga dia pulang semula ke kampung halamannya. Bagai mimpi.

Sabtu keesokan hari Udin mencium pipi dan dahi sejuk ayah yang tidak lagi bernyawa. Kata emak ayah meninggal ketika menanti waktu asar menjelang. Tiba-tiba sahaja jantungnya gagal berfungsi.Wajahnya masih dibasahi titisan air wudhuk kala malaikat maut bertandang.

Udin harapan ayah. Udin sandaran ayah. Suatu hari nanti, apabila Udin sudah pandai mengaji dan mahir ilmu Al-Quran ,ayah mahu belajar dengan Udin. Ayah tidak tahu baca Quran. Ibu hendak ajarkan dia tidak mahu. Ayah hendak Udin yang ajarkan dia. Setiap hari dia panjatkan doa agar Allah lembutkan hati Udin dan mudahkan Udin belajar Quran. Ayah malu untuk berguru dengan Ustaz Naim. Katanya sudah senja sangat untuk berguru lagi. Bicara ibu beberapa hari selepas ayah dikebumikan bersimpongang di indera dengar Udin. Tiada air mata yang tumpah kala itu. Bukan Udin tidak sedih. Bukan Udin tidak tersentuh. Cuma segala-galanya berlaku tanpa diduga.

"Orang yang membaca Al-Quran sedangkan dia mahir melakukannya, kelak mendapat tempat di dalam Syurga bersama-sama dengan rasul-rasul yang mulia lagi baik. Sedangkan orang yang membaca Al-Quran,tetapi dia tidak mahir, membacanya tertegun-tegun (tergagap-gagap) dan nampak agak berat lidahnya yakni dia belum lancar, dia akan mendapat dua pahala. Hadis ini diriwayat oleh Bukhari dan Abul Husain Muslim bin Al-Hujjaj bin Muslim Al-Qusyaiy An-Nisabury dalam dua kitab Shahih mereka," Ustaz Syukri menyejukkan hati Udin tika Udin mengadu kesukarannya membaca Al-Quran apatah lagi menghafalnya.

" Ustaz, bagaimana mungkin saya lakukan untuk membantu ayah yang tidak mengenal huruf-huruf Quran jauh sekali membacanya?" udin melontar pertanyaan yang terbuku dalam hatinya. Ustaz Syukri mengelus-elus janggutnya yang kian memutih. Air mukanya tenang. Hati pasti akan damai memandang kejernihan wajahnya.

"Udin ajarlah ayah. Di sini Udin belajar sungguh-sungguh ilmu Quran. Kemudian bila pulang ke kampung Udin kenalkan ayah dengan Kalamullah ini. Ingat, sebaik-baik kalian adalah yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya. Orang tua ini selalunya ego. Dia segan nak pergi belajar dengan orang lain. Tentu dia malu. Mungkin dia akan lebih selesa jika yang mengajarnya itu darah dagingnya sendiri," Ustaz Syukri menepuk-nepuk lembut belakang badan Udin.

"Tapi ayah Udin sudah tiada lagi..."Udin bersuara. Perlahan.Dia menekur hamparan hijau yang dijadikan alas duduk. Angin yang menyembung dari ruang tingkap bertiup kasar menampar-nampar tubuh Udin. Angin seperti mengutuk Udin kerana dosa-dosa lampau pada ayah. Sedih mengasak-ngasak sukma.

"Barangsiapa membaca Al-Quran dan mengamalkan isinya, Allah memakaikan pada kedua orang tuanya di hari kiamat suatu mahkota yang sinarnya lebih bagus dari pada sinar matahari di rumah-rumah di dunia. Maka bagaimana tanggapanmu terhadap orang yang mengamalkan ini," Ustaz Syukri memetik kembali hadis riwayat Abu Dawud yang pernah dibaca sewaktu dalam kelas Al-Quran.

Ketika itu mereka sedang menekuni kitab At-Tibyaan fii Aadaabi Hamalatil Quran karangan Imam Nawawi. Udin tertegun. Udin menyeka air matanya. Wajah Ustaz Syukri direnung. Ada semangat menyelinap dalam lipatan hatinya. Biar dia masih bertatih membaca Kalam Allah. Biar dia tidak hebat seperti Kak Sarah dalam pelajaran. Biar sahabat-sahabat jauh meninggalkannya di belakang. Dia tidak akan putus asa.Dia akan mendalami bersungguh-sunggguh ilmu Quran dan mengamalkannya. Dia mahu hadiahkan ayah mahkota itu. Dia mahu ayah miliki mahkota itu dan menghuni syurga Ilahi walau ayah tidak pernah menyelak lembaran Quran apatah lagi membacanya. Angin kembali berpuput mesra. Seolah-olah memujuk udin. Seolah-olah merestui impiannya.
http://pokoksena85.blogspot.com/--

"Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu... Pasti akan damailah hatimu, kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia... Bukan ALLAH tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang DIA mahu kerana DIA tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan Nya..."

Murottal al-Quran