Zikrayaat

Friday, November 27, 2009

Hari Ulangtahun Perkahwinan yg ke-4 27/11/05 - 27/11/09





Alhamdulillah pada 27/11/09 ini genaplah 4 thn ulngtahun perkahwinan kami...

Thn ni kami rasa sgt istimewa kerana hari ulangtahun perkahwinan kami ini bertepatan dgn Eidul Adha yang diraikan diseluruh Malaysia dan berbetulan pula dgn sayyidul ayyam... iaitu hari jumaat...

Pagi2 lagi kami mandi sunat Eidul Adha dan solat berjemaah bersama, kemudiannya diikuti dgn takbir.. syahdu sungguh... teringat 10 zulhijjah thn lepas kami menyambut Eidul Adha di hospital ampang.. kerana arwah abah terpaksa dihantar ke ICU di hospital ampang.. kami bertakbir di dalam wad...

thn ni kami bertakbir di kampung abi di kampar... seterusnya kami bersiap2 utk segera menunaikan solat sunat eidul adha di surau berdekatan... Alhamdulillah.. setiap bait kata2 khatib itu ummu hayati... tetapi, di dalam hati ummi sentiasa teringat arwah abah ummi... sedihnya rasa... sudah 7 bln arwah pergi meninggalkan kami... semoga rohnya dicucuri rahmat Ilahi selalu insyaAllah...

Tengahhari tu... menu kami sekeluarga sudah tentunya semuanya berasaskan daging... macam2.. sampai tak tahu nak masak apa lagi.. cik ala kena masak samua daging tu.. sebab opah tak makan daging.. nnt kalau kat kampung dah tak de orang.. tak de sapa nak makan daging tu... Atuk pula sertai korban thn ni... jd byk jugalah daging korban di rumah opah...

Bila petang menjelang... abi ajak ummi keluar ke pekan kampar... ooo.. abi ajak beli kek utk anniversary kami... mlm tu lepas makan malam kami pun potong kek beramai2... tak sangka pula atuk nak nyanyikan lagu utk ummi dan abi... Allah selamatkan kamu... Allah selamatkan kamu berdua...Allah selamatkan kamu.... Alhamdulillah... sebenarnya keluarga abi tak biasa buat sambutan begitu... tp ummi cuba hidupkan suasana tu.. sebab dlm keluarga ummi.. setiap kali hari kelahiran pasti akan disambut walaupun secara kecil2an... tanda ingatan berpanjangan... walaupun tiada kek... hanya sekadar bancaan (jamuan kecil sempena kelahiran, tetapi, makan di dalam dulang beramai2... lauk wajibnya kerabu daun ubi, nasi putih, ikan masin bulu ayam, ayam, bihun dan sebagainya...) seronoknya tika mengimbau kenangan sewaktu kecil.... tp mesti diingat... jadi, ummi kalau boleh nak buat begitu pd keluarga abi.... sebab ummi teringat kata2 arwah abah... ini seronoknya keluarga besar dan sambutan ulangtahun sebegini... hanya dgn cara ini dpt mengumpulkan semua adik beradik dan makan beramai2... tanda ingatan berpanjangan...

Murottal al-Quran