Zikrayaat

Thursday, February 04, 2010

ulangtahun kelahiran ABI ke-30

0 comments
Buat abang tersayang... sempena ulangtahun kelahiranmu yang ke-30 ini... 4/2/1980 - 4/2/2010 (hikhikhik dah tua yer.. dah tukar angka 30).. tiada hadiah yg lebih bermakna dapat ayang berikan melainkan kehadiran seorang lagi cahayamata kedua kita iaitu Muhammad Umar Haris... semoga dengan bertambahnya cahaya mata kita ini akan mengeratkan lagi kasih sayang kita suami isteri.. dan diberikan kesabaran dan ketenangan dalam menempuh bahtera rumahtangga yang penuh mawaddah, sakinah dan rahmah... tidak lupa juga jgn lupa bakal ada mehnah dan tribulasi yg perlu kita hadapi... moga kita terus bersabar.. insyaAllah...
ummi sayangkan abi
kami semua sayangkan abi....

Sebenarnya ummi tgh berpantang di kampung ni.. jadi teringin juga buat surprise utk birthday abi... kesian kat abi setiap hari berulang alik dr banting ke bangi.. pergi awal pagi.. pulang pula lewat malam... ummi tahu abi letih sangat... jadi sempena birthday abi yg jatuh pd hari khamis mlm jumaat.. ummi buat plan dgn kakak rosmah untuk sambut birthday abi.. kebetulan pula birthday abi ni sama dgn birthday anak kak ros.. zaharah. sambut sama2lah... sempena sambutan ulangtahun... ummi terfikir why not panggil adik beradik buat tahlil sekali untuk arwah abah memandangkan mlm ni mlm jumaat... so, sempat juga ummi call adik beradik yg lain.. baru meriah sikit...



nilah dia kek yang ditempah oleh cik yati.. terpaksalah cik yati utk beli kek ni.. maklumlah ummi kan tgh berpantang.. mana boleh keluar ke banting kan....

  

Selamat hari ulangtahun abi... Allah selamatkan kamu... Allah selamatkan abi... 


k.zaharah ni malu2 plak suruh potong kek...


abi ni cepat sgt makan buah ceri tu... tak sempat nak snap abi dah makan ceri tu.. hehehe...

Monday, February 01, 2010

Lonjakan semangat untuk menyusukan anak kesayangan anda....

0 comments
Salam ukhuwah buat semua..

Melalui tempoh berpantang yg agak lama... walaupun baru 10 hari sebenarnya... mungkin sudah terbiasa dengan akriviti harian yg agak padat... sekali-sekala cuti begini.. kekadang tu tak tahu juga nak buat apa... bila anak2 dak tidur.. hmm.. masa ni baru terfikir nak berblog.. mujur di kg ada internet juga.. cuma agak lambat sedikit... apa pun Alhamdulillah.. sekurang2nya tidaklah blog saya ini bersawang selama 2 bulan.. apabila belek2 email yg datang.. tersentap juga membaca sebuah email ni.. lebih2 lagi bg ibu yg baru melahirkan seperti saya ini... sedang sibuk menyusukan anak.. dan saya berazam untuk anak saya kali ini untuk menyusukannya dengan susu ibu sepenuhnya... air kosong pun tidak saya selang selikan dgn susu ibu... walaupun agak sibuk juga kakak saya minta diberi juga pd anak tu air kosong dgn gula kundur... dan saya tahu mmg tak boleh dicampurkan dgn minuman dan makanan lain.. susu ibu sudah mencukupi.... sebelum ini apabila ada masa lapang... kerja saya tidak lain tidak bukan adalah mengepam susu...Alhamdulillah rezeki anak kedua saya ini melimpah ruah... sejak hari kedua selepas bersalin lagi..Alhamdulillah ya Allah yang mengabulkan doa saya sepanjang mengandung... semoga semangat ini berterusan paling tidak pun hingga umurnya 2 thn.. insyaAllah...  
Di sini saya sertakan email yg meruntun jiwa nurani saya sebagai seorg ibu.....

Kiriman dari seorang sahabat..

****

Tentang perjuangan ibu pada zaman 80-an yang melahirkan anak tidak cukup bulan dan berikan anaknya susu ibu... Walaupun kurang kemudahan dan pendedahan, ibu ini kuat jugak semangatnya. ..adakah kita sanggup berjalan kaki berkilometer slps bsalin, stay kat hospital dr subuh ke maghrib, memerah guna tangan utk myusukan anak ???

Assalamualaikum Mak..

Adik rasa begitu pantas nya waktu berjalan
Terlalu bosan rasanya bila mak tanpa disisi
Sedar tak sedar hampir setahun mak pergi tinggalkan adik
Terasa baru semalam adik tidur dgn mak

Mak..
Mak igt tak adik dr kecil smpi besar
Suka tido dgn mak?
Hehehe mesti mak igtkan dgn perangai
Anak bongsu mak sorang nie

Disaat spt itu lah mak suka
Bercerita dgn adik ..terutamanya
Pengalaman mak menjaga adik dari bayi lagi

Mak..
Mak pernah cerita kat adik
Mcm mana mak bersalin kan adik dulu
Mak cakap adik tak cukup bulan kan??
Mak bersalin kan adik semasa
Kandungan berusia 7 bulan

Mak cakap mak mengalami kemalangan
Berlanggar dengan lori sedangkan
Mak pula ketika itu hanya
Menaiki basikal tua tuk
Menjual kuih..masa mak cerita tu
Adik sedih..sedih sangat

Mak ingat tak?
Mak ckp mak
tak sedarkan diri
Dan perlu melakukan pembedahan
Demi menyelamatkan adik
Tapi dengan kuasa ALLAH
Adik selamat

Mak..
Pada saat itu bermula lah pengorbanan mak
Mak ingat tak mak ada cerita kat adik
mcm mana mak menyusukan adik??
Mak cakap, adik tak boleh menyusu mak terus
Sebab adik kena duduk dlm kotak oksigen
Dan keadaan adik masa tu agak kritikal
Sebab mak cakap berat adik tak sampai 1 kg

Tapi mak tak pernah putus asa
Mak tak bagi doktor & misi tu
Bagi susu tepung kat adik
Mak cakap nak guna susu mak kan??

Mak cakap dulu tak tau pasal pam2 nie
Jadi mak perah guna tangan jer la
Lagi pon mak kata kita tak mampu
Nak beli pam sebab bapak pon
Kerja sebagai tukang kebun jer
Di jabatan kerajaan mana la nak cari duit nak
Belikan mak pam & nak beli susu tepung

Mak..
Mak tau tak perasaaan adik masa tue???
Rasa macam nak cium2 jer mak
Lepas tu nak jerit mcm nie
MAK ADIK SYGKAN MAK SGT!!!!

Mak berkampung di hospital tu sampai sebulan
Mak cakap kalo nak bagi susu kat adik
Kena guna tiub yg disediakan masa tu
Mak kata hati mak sakit sgt bila tgk adik dlm keadaan
Mcm tue

Lepas tu mak cerita kat adik lagi
Mak kata doktor suruh mak keluar wad
Sebab mak terlalu lama kat sana & adik pulak
Masik kena tinggal di dlm kotak oksigen tu lagi..

Mak tanya doctor susu mcm mana??
Doktor cakap guna susu dari hospital
Mak meronta-ronta tak nak
Mak kata mak akan hantar susu
Doktor tak ada pilihan melainkan
Setuju dengan mak..

Bila adik Tanya mak cm mana mak hantar susu
Sebab hospital masa tu agak jauh
Mak jawab mak jalan kaki la

Mak
Walaupon mak jawab ngan senyuman
Tak dapat adik bayangkan keadaan mak masa tue..
Subuh2 mak kuar umah jalan ke hospital
Tak boleh naik basikal sbb kesan operate tu terasa lagi..

Mak
tunggu di hospital smpi ler maghrib..
Mak dah perah siap2 tuk malam nnt bg nurse

Mak..
Mak ingt tak adik ada tanya kat mak
Napa mak sanggup wat mcm tue??
Mak jawab mak nak adik hidup
Dan sihat walaupon keadaan adik kritikal..

Mak cakap hanya guna susu mak jer
Yang boleh bagi adik sihat
Sebab mak cakap susu mak byk khasiat..
Bila adik tanya mak apa khasiat nya??
Hehehe mak senyum jer..
mak cakap mak tak tau byk
Cuma mak tau byk antibody jer

Tapi mak ada cakap gak..
Apa-apa pemberian dr ALLAH
Itu adalah yg terbaik dlm hidup manusia
Cth nya mcm susu mak nie
Mak cakap tak der susu lain yg terbaik
Selain dari susu mak kan??

Mak
3 bulan dah berlalu tapi mak cakap adik tak kuar lagi
Sebab adik mengalami masalah pernafasan
Oleh itu adik kena bergantung tong oksigen
Tapi mak kata adik dah tak dok dlm kotak oksigen
Mak gembira kan ??? walaupon mak kena bg susu
Guna tiub tapi mak penuh sabar menjaga adik..

Mak..
Mak ada cakap selepas 2 minggu br adik kuar hospital
Mak seronok sangat2 adik tanya kenapa??
Mak jawab tu la pertama kali adik menghisap tek mak
Hehehehe kita gelak sakan bila mak cerita kisah tue.
Mak igt tak???

Mak ..
Bila adik dah membesar mak masih menyusukan adik kan??
Yong (kakak) cakap adik paling lama hisap susu mak
Yong cakap sampi umur adik 4 tahun..
Bila adik tanya mak naper lama sangat??
Mak jawab mak nak adik SIHAT betol2
mak tak nak adik sakit lagi

Mak..
Mak igt tak dari kecik sampai la adik tingkatan 2
Hidung adik asyik berdarah jer kan..
Hehe anak mak nie asyik susah kan mak jer kan??
Tapi mak tak pernah bersungut..

Mak
Dah berbelas-belas tahun berlalu
Anak bongsu mak nie masih hidup & sihat
Anak mak ni cemerlang dlm semua bidang
Mak tentu bangga kan??

Mak..
Nak tau kenapa adik
boleh jadi cm nie??
Ini semua kerana penat lelah mu mak
Kerana menyusukan ku..
Dari hasil SUSU mu itu la adik bole jadi mcm nie..

Mak
Mak igt tak semasa adik balik dr ngaji
Kain baju kurung adik terkoyak..
Adik cakap kat mak adik terjatuh kat tangga surau kan??
Tapi sebenar nya adik jatuh dari pokok mempelam
Belakang surau tu..mak tau kan anak mak ni suka makan pelam.

Mak..
Tujuan adik menipu tu tak nak bg mak marah
Adik takut kena pukul..tapi bila malam tiba
Adik cakap terus terang jer..
Mak teus cium adik,adik tanya mak kenapa?
Mak kata mak tau adik tak kan menipu mak
Sebab nak yg minum susu ibu nya dengan baik
Hati nya lembut dan takkan sesekali nak melukai hati ibu nya..
Masa mak cakap tu adik dah nangis dah

Mak ..
Adik teringat mak jaga anak nyah dulu..
Mak marah betol ngan nyah
Sebab nyah tak bagi anak nya susu badan sepenuh nya..
Mak cakap nyah PEMALAS

Mak
marah betol masa tue sampai mak tak bercakap ngan nyah..
Mak..
Maafkan la nyah tapi mak berdegil tetap ada perasaan marah jugak
Mak kata kalo mak ada susu dah lama mak bg kat cucu mak tue..
Sampai mcm tu skali mak marahkan nyah..
Akhirnya nyah akur ..nyah pam susu dan hantar kat mak..
Baru mak senyum

Mak..
Baru adik tau kedegilan ku dapat dari sapa
Hehehhe semestinya dari mak kan???
Mak degil masa nyah bg susu tepung tue..
Mak tak bagi susu tepung tu kat cucu mak
Malah mak tepon nyah suruh balik susukan anak
Begiitu kuat pendirian mak..

Mak..
Sekarang adik dah besar & br start kerja
Adik seronok sgt bila dapat gaji bagi kat mak duit..
Mak pon mastu seronok kan??
Sekarang mak suruh adik bwk balik kwn adik tue
Mak cakap mak nak kenal kan??

Adik dah bawak balik mak
Mak suka sgt ngan pilihan adik
Tapi mak adik tak serius lagi masa tue
Mak marah adik
Mak terus cakap kat kawan adik
Kalo betol suka kan adik
Suruh dia ambik adik jadi isteri yg sah..
Adik terkedu betol masa tu
Hati adik meronta-ronta tak nak kawin lagi

Pada 08.02.2008 adik kahwin jugak
Mak igt tak masa adik gi honeymoon kat langkawi
Adik bawak mak ngan bapak sekali??
Kita ada jumpa seorang perempuan nie
Menyusukan anak dia guna botol..
Mak tanya dia guna susu apa
Perempuan tu jawab guna susu ENFALAC
Terus jer mak tanya naper tak guna susu sendiri
Huhuuhu perempuan tu malu2 alah jer nak jawab
Katanya susah la..
Aduhai mak mengeluh panjang bila dengar jawapan tue..

Mak
Mak ingat tak mak berceramah panjang ngan perempuan tue
Sampai perempuan tu pergi tempat tersorok menyusukan
Anak nya guna susu badan nya..
Alahai mak ku smpi mcm tu sekali pendirian mak..

Mak
Pada awal August 2008 mak dah mula sakit
Mak cakap mak sakit pingang
Jenuh ku dah bawak ke pakar
Doktor ckp ada masalah saragh tunjang
Tak lama pastu mak mula rs kebas2
Disebelah kanan..
Adik terus bawak mak pergi hospital
Doktor sah kan mak lumpuh separuh badan

Mak..
Mak tau tak cm mana perasaan adik masa tue??
Rasa nya jantung adik terhenti seketika waktu tue
Rasa nya hati ni di carik2
Rasa nya badan nie melayang2 di udara
Isk..isk isk adik tak tahan mak
Tak tahan tgk mak seperti itu

Mak
Selepas mak dikeluarkan hospital
Kami adik beradik beli
Semua kelengkapan mak
Supaya mudah tuk mak
Melakukan fisioterapi di umah

Mak..
Mak dah sebulan mak mcm nie
Tak ada perubahan tapi adik
Tak akan putus asa adik akan ikut
Semangat mak cm mak susu kan adik dulu

Mak..
Mak igt tak adik mandikan mak setiap kali
Adik balik kerja?? mak igt tak??
Ada satu hari lepas adik mandikan mak
Adik terus cium mak adik cakap kat mak
Yang adik mengandungkan? ?
Masa tu
mak suka betol manis betol senyuman mak

Mak
Malam tue adik nak basuh berak mak
Mak tak bagi adik dukung mak..
Mak kata takut adik gugur lak nnt sbb mak berat
Tapi adik nie degil jugak ..adik angkat jugak mak
Gi toilet ngan menantu mak tue

Lepas tu adik pakai kan mak pampers
Tapi mak menangis
Mak kata tak sia2 mak SUSUkan adik
Isk..isk..isskk adik terus peluk mak
Sampai tertido kan??
Ermm anak mak ni masih suka tido ngan mak tau

Mak..
Tak lama lagi kita nak raya..
Abang dah belikan baju kat mak cantikkan??
Mak senyum jer

Mak
Lagi 2 hari nak raya ni mak
Pagi tu adik mintak resepi nak buat rending tok kat mak
Sebab mak suruh adik masakkan??
Tapi malam tu mak sesak nafas
Abang cepat2 bawak mak gi hospital

Mak..
Sekali lagi jantung anak mak terhenti seketika
Kali ni hati adik macm dihiris2
Bila doktor cakap paru2 mak di jangkiti kuman
Hampir 80% dan peluang tuk hidup amat tipis

Mak..
Ni malam raya mlm ni adik tak tido ngan mak yer
Adik balik nak buat rendang mak..
Malam ni kak chik jaga mak yer..
Subuh sok adik datang bawak rendang
Adik datang mcm mana mak dtg antar susu kat adik dulu..

Mak..
Ari ni kita raya mak senyum jer..
Mak suka yer anak2 mak ada kat mak
Adik suap mak rendang adik masak
Tapi mak ckp tak rasa apa pun
Adik tau mak dah tak ada deria rasa

Mak sekarang keadaan mak makin lemah
Adik beraya ngan mak atas katil hospital
Mak igt tak adik mintak ampun ngan mak
Adik mintak mak ampunkan segala dosa adik
Dan mintak halalkan mkn minum adik
Tapi mak kata adik tak da dosa ngan mak
Iskk..iskk adik terharu betul masa tue
Pastu mak ckap mak HALALkan susu yg mak
Berikan pada adik
Ya allah masa tu hati adik hancur berkecai
Adik peluk mak sampai tak nak lepas kan mak..

Mak
Hari dah malam ni nak masuk ari ke-4 kita raya
Malam ni adik tido ngan mak kan??
Malam ni adik nak peluk mak..
Tapi takut nurse marah adik baring atas katil mak..
Tapi tak per la adik peluk tangan mak jer
Tapi mak senyum jer..

Mak..
Malam tue mak tido lmbt mak kata mak tak boleh tido
Adik teman mak kan??
Mak pesan kat adik supaya adik jaga kandungan tue..
Mak suruh nanti asuh anak sebaik mungkin
Mak suruh adik janji yang adik akan susukan anak adik
Mak cakap jgn bg susu lembu
Mak suruh adik Janji ngan mak kan???
Mak igt tak??

Mak
Hari dah pagi nie.. nape mak tak bukak mata lg??
Bila adik panggil lemah jer mak bukak mata
Adik panggil doctor
Doctor cakap PLS PREPARE .
Mak jangan tinggal kan adik!!!!!!

Mak
Hari nak malam nie
Keadaan mak semakin nazak
Kami bawak mak balik umah
Mak tau tak
Ms dlm perjalanan nak balik tu
adik bwk keta
Dlm keadaan separuh sedar..
Kenangan bersama berputar dlm kepala ni
Air mata tak mampu nak tahan

Mak..
Sampai di umah mak kuar dr ambulans..
Mak kami letak atas tilam..
Sesudah nya nurse tanggalkan oksigen
Mak tgk anak2 & bapak
Tak sampai 10 minit ..pukul 10.05mlm
Isk isk.. mak TINGGALKAN KAMI..

Mak ...
Jam 11.30 tgh hari mak dimandikan
Anak2 mak yang mandikan mak
Mak mesti rasa bertapa lembut nya kami gosok badan mak kan..
Adik gosok kaki ngan tangan mak mak nmpk kan??
Lepas tu mak di kapan kan..dan di bawa ke masjid tuk disembahyangkan

Mak ..
Mak tau tak abang yang jadi imam solat jenazah mak utk mak..
Mak mesti tau kan

Mak
Malam tu adik kemaskan barang mak
Adik Nampak sepucuk surat..
Rupa nya surat mak kepada anak2 mak..
Mak cakap mak maaf kan semua anak2 mak
Mak HALAL kan susu yg mengalir dlm tubuh
Semua anak2 mak..
Mak pesan bagi susu badan kat cucu dia
Isk..isk masa tu nyah menangis teruk

Mak..
Sejak ari tu mmg kami adik beradik
Mmg berjanji akan bg susu badan kat anak2 kami
Akan kami jaga anak kami mcm mak jaga kami..

Mak..
Selepas mak pergi mak dapat 4 cucu sekali gus..
Mak tau tak adik dapat anak lelaki
Kalo mak ada mesti mak suka kan??
Adik nama kan cucu mak MUHAMMAD DANISH

MAk..
Adik kotakan janji adik pada mak
Adik susukan Danish mak..
Tapi Danish suka guna botol la mak
Tapi susu nya tetap susu adik
Mak jangan risau yer..
Kalau dulu mak boleh bg susu mak dlm tiub
Kenapa adik tak boleh bagi susu adik dlm botol kan??
Adik tak nak MALAS mcm nyah dulu..

Mak tau tak sekarang dari empat ,tiga cucu baru mak tue
Sepenuhnya menyusu badan
Anak kak chik tue campur sebab kak chik ada masalah skit
Tapi kak chik pon tgh usahakan jugak

Mak..
Adik tak sempat belajar ngan mak pasal penyusuan nie
Adik belajar ngan FORUM RATU HATI..
Mak tentu bangga kalo adik cerita kat mak pasal susu ibu nie
Tapi mak..adik tak sempat nak cerita kat mak..
Mak tau tak kat forum nie ramai pejuang spt mak
Pejuang utk kekalkan anak2 mereka sentiasa sihat..
Mcm mak berjuang untuk susukan adik dulu..

Mak
Cukuplah sampai disini dulu..
Nanti kawan2 kat forum nie sedih pulak..
Adik tak nak diorang sedih
Adik diorang baca cerita mak ni sbg pembakar semangat
Untuk menyusu anak mereka..

Mak..
Mak jangan mara yer adik cerita kat forum nie..
Adik nak share pengalaman mak pada semua kaum ibu
Supaya menjadi renungan

Mak..
Adik nak mak tau..yg ketika ini perasaan rindu tu
Semakin menebal sehingga menusuk2 hati nie
Terasa sakit nya mak..kerana menanggung rindu
Tapi yg adik mampu hanya sedekah al fatihah jer..
Adik berenti dulu yer mak ASSALAMUALAIKUM

Murottal al-Quran