Photobucket

Zikrayaat

Saturday, October 17, 2009

ceritera eidulfitri 2009

assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah.. syawal sudah hampir melabuhkan tirainya... thn ni Alhamdulillah juga... Allah memberikan saya nikmat untuk berpuasa penuh.. ditambah pula dgn puasa 6 di bulan syawal.. ditengah kesibukan.. saya berusaha juga menyelesaikan puasa 6....

Alkisahnya.. raya thn ni giliran kampung saya pula... setelah thn lepas beraya di kampung suami... Alhamdulillah setakat ni kami masih lagi boleh bertasamuh untyuk bergilir2 menyambut syawal.... tambahan pula thn ini adalah thn pertama kami sekeluarga menyambuat syawal tanpa ayah di sisi... jadi, pagi2 syawal lagi.. seusai solat sunat hari raya... kami sekeluarga pergi menziarah kubur arwah abah... sempat juga saya memerhati raut wajah emak yang kelihatan agak sedih pagi itu... sedaya upaya kami berusaha untuk menggembirakan emak dan membuatnya redha di atas pemergian suami tercinta... saya dapat rasakan bagaimana sukarnya keadaan itu... namun kami semua redha... yang pergi tidak akan kembali lagi.. apa yang mampu kami buat adalah sekalung doa dan ingatan buat abah moga rohnya tenang di negeri abadi...

suasana di perkuburan pd pagi 1 syawal
Sebelum ini tidak menjadi kebiasaan kami untuk menziarah kubur di pagi syawal... andai ada pun hanya emak abah dan adik beradik lelaki menziarah kubur atuk dan nenek... almaklumlah saya sendiri tidak sempat berjumpa nenek... atuk pula meninggal ketika saya masih kecil... jadi pagi itu, seusai solat sunat eidulfitri.. kami sekeluarga menziarahi kubur abah... masya Allah ramainya orang... byknya kenderaan.. sampai sesak jalan di perkuburan itu... saya tidak sangkal keadaan ini.. kerana dari keluarga kami saja sudah sampai 4 kereta... apalagi keluarga2 lain...

melihat ramainya orang di perkuburan... syukur saya panjatkan.. paling tidak para waris tidak melupakan mereka yang telah tiada di dunia fana' ini, di saat mereka menyambut kegembiraan di pagi eidulfitri... masih ada ruang waktu utk menziarah orang tersayang yang telah kembali ke rahmatullah, waimma sekali sethn... baiklah... selesai kami bertahlil dan membaca yaasinn.. kami segera pulang ke rumah...

Sambil menunggu adik beradik yg belum tiba...kami menjamu selera... terkenang abah.. biasanya balik solat sunat eidulfitri.. abah akan panggil kami semua.. makan beramai2... setelah itu.. sesi bermaaf-maafan pun bermula.... kali ni agak lewat kami keluar rumah hampir jam 12 baru kami keluar... selalunya paling lewat jam 10 pg.... kami rindu abaaahhh...

No comments:

Murottal al-Quran