Photobucket

Zikrayaat

Tuesday, January 06, 2009

QUNUT NAZILAH

Kita hanya mampu berdoa, dan terus berdoa utk sahabat2 Palestin dan HAMAS... mg2 Allah menerima doa2 kita.. Hancurkan tentera2 Yahudi yang memerangi umat Islam Palestin dan pejuang2nya.. mg2 Allah menghancurkan mereka sehancur2nya dan menurunkan bantuanNya dari langit..ameen..
Berikut pula adalah kupasan berkaitan dalil Doa Qunut (Nazilah),Hadis daripada Ibnu Abbas RA:
Ertinya: Rasulullah berqunut sebulan terus menerus dalam solat zuhur, asar, magrib, isyak dan subuh di akhir tiap-tiap kali solat apabila ia berkata "sami'allahu liman hamidah" dari rakaat akhir, beliau mendoakan kehancuran ke atas penduduk kabilah bani salim, kabilah ra'lun, zakwan dan 'Ushyayyah dan orang-orang yg dibelakang mengaminkannya.(Diriwayatkan oleh Abu Daud & Imam Ahmad)
Rasulullah berbuat demikian kerana kabilah-kabilah tersebut mengaku memeluk islam dan meminta kpd Rasul SAW supaya menghantar kepada mereka guru-guru yang akan mengajar mereka. Rasulullah SAW lalu menghantar 70 orang guru tetapi mereka membunuhnya maka oleh kerana itulah Rasulullah SAW berqunut nazilah. Abu hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah apabila hendak berdoa untuk kehancuran seseorang atau untuk kebaikan seseorang, beliau akan berqunut selepas rukuk.Daripada hadis di atas juga bacaan doa Qunut sebenarnya tidak dihadkan kepada ketika solat subuh sahaja, sebagaimana hadis yang berikut:Ertinya: "Bahawasanya Nabi SAW tidak berqunut di dalam solat subuh melainkan apabila ia mendoakan kebaikan kpd satu kaum ataupun kehancuran satu kaum. (Diriwayatkan oleh Ibnu hibban, dan Ibnu Khuzaimah)
Imam asy-Syaukani pula mengatakan supaya jangan dikhususkan qunut itu di dalam satu solat sahaja tanpa dilakukan di dalam solat-solat (fardhu) yang lain."Adalah Rasulullah SAW tidak berqunut melainkan apabila beliau berdoa untukk kebaikan seseorangg atau mendoakan kehancuran seseorang.(Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban daripada Abu Hurairah)
sumber : fiqh-sunnah.blogspot

QUNUT NAZILAH
Qunut is a recitation of doa in facing difficult times and situation and to ask Allah's protection from any peril.

WAYS TO PERFORM QUNUT NAZILAH
Qunut Nazilah can be done in every obligatory solat: Zohor, Asar, Maghrib, Isyak and Subuh. It is recited after ruku' while in the position of I'tidal after reciting:
سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، رَبَّناَ وَلَكَ الْحَمْدُ
There are 3 ways that an Imam can recite this doa

1. Recite the Qunut for Subuh prayers only.

2. Recite the Qunut Nazilah only. (see attachment)

3. Recite the qunut for Subuh first and continue with the qunut nazilah.

Important Reminder:
· Imam who does not memorized the nazilah prayers, they can recite the qunut as in Subuh prayers and the nazilah prayers can be read after solat.

· Imam should remind his jemaah that qunut nazilah will be recited during the prayers and the ways of performing it.
Prepared by
Office Of the Mufti
Majlis Ugama Islam Singapura


Ya Allah! Muliakan Islam dan orang islam.
Ya Allah! Hinakan Syirik dan musyrikin.
Ya Allah! Tolonglah saudara-saudara kami yang muslim dan mujahidin dan golongan-golongan lemah, di Palestine, di Lubnan, di Iraq dan di semua tempat dan di semua masa.
Ya Allah ! Binasakan musuh kamu, Musuh agama (Islam).
Ya Allah! Hancurkan kekufuran, Syirik dan Munafiq,
Ya Allah! Sesungguhnya kami jadikan pada leher-leher musuh kami (kami serah kepada Mu) dan kami berlindung dengan-Mu dari kejahatan-kejahatan mereka.
Ya Allah! Cerai beraikan himpunan mereka, pisahkan kesatuan mereka, selerakkan kalimah-kalimah mereka, gegarkan ketetapan mereka, Kalahkan mereka dengan anjing dari anjing-anjing kamu.
Wahai Tuhan yang maha gagah,
Wahai Tuhan yang maha keras,
Wahai Tuhan yang maha membalas, Wahai Allah!!
Wahai Allah, tuhan yang menurunkan kitab (al-Quran),
tuhan yang menggerakan langit,
tuhan yang mengalahkan tentera ahzab,
kalahkan kuffar, kalahkan yahudi,
kalahkan hindu, kalahkan amerika dan sekutu-sekutu mereka,
dan tolonglah kami atas mereka.
Ya Allah, Engkau berkuasa, kami lemah,
kami mengadu kelemahan kami.
Ya Allah! Engkau Tuhan kami dan kami adalah hamba-hamba kamu.
Ya Allah! Rezkikan kepada kami Syahid di jalan kamu.
Ya Allah! Berikan kepada kami kehidupan di dunia ini baik dan di akhirat juga baik,
dan selamatkan kami dari Azab neraka.

No comments:

Murottal al-Quran