Zikrayaat

Thursday, July 09, 2009

Peluang dan Pengalaman


Salam...

Hari ni.. awal2 pagi lagi dah keluar rumah... selalunya hari khamis saya dan suami akan berkampung di uia.. jadi selalunya kami akan menyiapkan bab2 tesis yg perlu dihantar kepada penyelia tesis kesayangan kami iaitu dr. Asem Shehadah Ali.. dlm jam 10 @ 11 barulah kami bertolak ke uia...


hari ini.. disebabkan suami saya dan abi ammar ni tak de.. outstation ke utara dr hr ahad hr tu.. insyaAllah mlm ni akan balik semula..semoga semuanya selamat dan kembali dengan tenang.. insyaAllah.. jadi, pagi tadi awal2 lagi saya dah bertolak ke kolej... mmg hari khamis jadual saya kosong... saja saya pergi awal hr ni.. disebabkan berpuasa dan tak perlu bersarapan.. kesian mak mertua saya.. hari ni masakkan roti canai utk saya dan ammar... sebenarnya saya dah masak nasi goreng utk mak dan abah mertua saya... masa tu diorg pun tak turun lagi.. lepas siap masak saya naik ke atas semula nak menggosok baju dan menyiapkan ammar.. bila saya turun semula mak mertua saya sedang menguli tepung utk buat roti canai katanya... saya pula nak pergi awal hari ni.. coz byk kerja yg perlu diselesaikan... terpaksalah saya minta maaf dgn mak mertua saya...


sampai di office, jam menunjukkan pukul 8.15 pagi... sedang sibuk saya mencari kunci bilik.. tiba2 saya ditegur oleh us. yumni... katanya jom ustazah mengajar part time di ukm... saya pun dgn nada terkejut.. biar betul ustaz ni.. terjah macam tu jer... saya pun memberikan alasan sibuk... dlm jam 9.15 sekali lagi us. yumni mengajak saya ke ukm.. kali ni ada ijah.. saya bersetuju jugalah.. ajar maharat kitabah je ustazah... katanya..


Pada fikiran saya... ini peluang saya untuk mencari pengalaman mengajar di universiti.. jika sebelum hingga sekarang ini saya sudah mengajar di tadika, sekolah rendah, kolej.. sebelum ini juga saya telah menolak tawaran mengajar di USIM... jadi.. tidak salah kiranya saya mencuba untuk mengajar pelajar2 diperingkat yg lbh tinggi pula... memandangkan tesis saya sudah hampir diperingkat akhir.. correction dan viva sahaja... saya rasa saya ingin mencuba.. terus saya hubungi suami saya.. utk meminta keizinannya.. mmg tak sempat pun nak berbincang.. berita mengejut begini... suami juga memberi galakan kepada saya untuk mencuba... jadi, saya terus bersetuju.. jam 9.30 pg sudah sampai di UKM.. berjumpa dgn ustzh Salamiah abd. Ghani.. penyelaras maharah kitabah, bahasa arab..... risau juga sekiranya ada interview atau sebagainya...


sampai saja saya di bilik ustazah salamiah... terus diberinya fail mengajar kepada saya.. Alhamdulillah Allah permudahkan... kemudian beliau menerangkan senarai student, sillabus dan sebagainya... oohh.. jika begini taklah risau sgt saya dibuatnya.. semuanya dah ada di depan mata.. hanya perlukan pembacaan dan bahan2 bantu mengajar yg sepatutnya... InsyaAllah saya cuba untuk memberikan sepenuh komitmen pd amanah terbaru ini.. sempat juga saya meninjau2 kelas.. krn inilah kali pertama saya sampai ke fakulti pengajian islam.. nasib baik ada ijah.. student master ukm merangkap kawan sejawat saya di kolej, Ijah adalah lecturer pengajian islam di kolej saya... jadi tidaklah saya kekok sangat.. semuanya ijah tunjukkan.. kelas saya dihadapan bilik dr. mowafaq rupanya... hmm.. dr. mowafaq mmg idola saya.. nama ini akan muncul setiap kali saya menghadiri seminar bahasa arab di banyak tempat...


Akhirnya.. saya dapat jadual kelas... selasa 2.00 ptg dan khamis 8.00 pagi.. kebetulah pula kelas di kolej isnin, rabu dan jumaat... Alhamdulillah...


Ya Allah permudahkanlah perjalanan dan urusan hambaMU ini.. amiin...

No comments:

Murottal al-Quran