Zikrayaat

Monday, June 23, 2008

Melihat ke dalam diri...

Meniti hari-hari yg sepi tanpanya..... namun, tanpa sedar datang kekuatan diri untuk melakukan segalanya sendiri... rutin harian... semakin hari semakin biasa.. seperti kata-kata hikmah melayu "alah bisa tegal biasa"... Mujur ada cahaya hati nan sorang ni... Muhammad 'Ammar Haziqi.... dialah teman ummi... saat ni... itu pun sudah mula menunjukkan tanda2 rindunya pada abi... demam pasang surut.... moga2 Allah pelihara kita ya 'Ammar...

Tegerak di hati untuk menghubungi sahabat yang lama tidak ditemui.. Tapi... "Harap maaf nombor yang anda hubungi sibuk".... hmm.. tak pelah.. lain kali boleh call lagi... tiba-tiba hp berbunyi tanda sms diterima... "kalau anda rindu seseorang lihatlah ke langit"..."anda akan dapati cahaya bersinar-sinar" dalam hati.. dia ni macam tahu2 je org tgh rindu.... bila baca sambungan sms tu.. "anda akan dapati ULTRAMAN disitu"..... lorr... sabar jer ler... bertuah sungguh... then.. trylah call sahabat tu.. katanya " sabarlah... dah tahu yang husband akak pergi dubai.. baca kat friendster... relaxlah.. baru 2 minggu... kalau jadi cam saya ni.. 3-4 bln sekali baru jumpa"... Subhanallah... baru teringat... bila terfikir nasib kawan ni... lagi lah.. dia kat pahang... suaminya kat sabah... 3-4 bln sekali baru jumpa... kadang-kadang bila susah kita tak fikir atau lupa nak fikir ttg org lain... tapi Allah dengan Ar-Rahman dan ar-RahimNya takkan sekali-kali biarkan kita terbiar begitu saja.. pasti ada petunjuk dan hidayah yang akan diberikanNya melalui pelbagai asbab.... bila macam tu.. baru lah hati ni akan terduduk tunduk pada qudrat dan IradatNya...apabila melihat ke dalam diri... ya Allah... masih ada lagi insan yang lebih besar ujiannya daripada diri sendiri... syukurlah Allah masih sayang pada kita... ujianNya masih terlalu kecil buat kita jika dibandingkan dgn org lain... Semoga Allah sentiasa daiman abadan abada melorongkan hatiku ke jalanNYA... jalan yang Engkau beri nikmat ke atas mereka bukan pula jalan org2 yang Kau murkai dan juga jalan org2 yg sesat... na'uzubillahi min zalik...

No comments:

Murottal al-Quran