Photobucket

Zikrayaat

Friday, June 06, 2008

visualisasi

Bismillahirramanirrahim,

Bagi sesetengah orang visualisasi adalah perkara baru tapi orang yang pernah mengamalkan kaedah ini, seperti k.Aniz (nurqudrah holistic) pasti menjadikannya sebagai satu amalan seharian. Apatah lagi kaedah ini sangat membantu seseorang mencapai kejayaan dalam kehidupannya. Sejak akhir-akhir ini, apabila beberapa teman mengadukan masalah mereka kepada saya, saya kerapkali mengusulkan kaedah ini. Ini adalah kerana saya telah berjaya mendapatkan hasil yang baik dari mengamalkan kaedah ini. Dan dengan itu saya mahu berkongsi dengan pembaca sekelian tentang satu kaedah untuk menyelesaikan masalah dan mencapai impian. Sebelum itu, ingin saya selitkan beberapa kisah supaya kisah ini menjadi gambaran awal tentang penerangan selanjutnya. Menurut k.Aniz (mungkin ramai telah membaca tentang ini), dia telah mengajar anaknya untuk membayangkan keinginannya sebelum tidur dan selepas solat. Maka anaknya membayangkan saat2 dia memberitahu ayahnya keputusan peperiksaan yang memberangsangkan. Alhamdulillah, dengan izin ALLAH anak k.Aniz mendapat tempat pertama di dalam kelas tanpa dia terasa susahnya belajar. Dia sendiri merasakan senang sekali kaedah visualisasi ini untuk dirinya sehingga berulangkali menyebut, "Senangnya Mama".Satu lagi, saya pernah juga menonton satu dokumentari dalam setahun kebelakangan ini. Dalam siri itu, mereka menunjukkan bagaimana visualisasi membantu seorang ahli gimnastik untuk melakukan pusingan ntah apa namanya (ha ha). Pada mulanya dia cuba melakukan perkara itu berulangkali namun tidak berjaya. Seterusnya, jurulatih dia pun suruhlah dia membayangkan yang dia boleh melakukan pergerakan itu. Selepas itu, dia pun berjaya melakukan pergerakan yang tadinya rumit untuk dilakukan.Visualisasi ini, saya juga pernah melakukannya tapi maaf lah ye, tak dapat saya kongsikan untuk tujuan apa...he he..(tak semua juga yang boleh kita kongsi kan). Tapi saya mahu bagi contoh, andai seorang isteri mahukan suami rajin membantu dia, cubalah anda sering membayangkan suami anda mahu membantu anda melaksanakan kerja di rumah.Apa yang perlu anda lakukan adalah, anda fokus betul2 sehingga anda merasakan keadaan ini betul2 terjadi. Seperti yang saya lakukan, pada ketika itu kebetulannya saya sedang sedih sekali. Bila sedih, saya memohon kepada ALLAH semoga saya boleh melalui keadaan itu dengan baik sekali. Saya merayu dengan rayuan yang seolah-olah memaksa ALLAH mengkabulkan doa kita (hakikatnya kita tiada kuasa untuk memaksa ALLAH). Sambil itu, saya pun membayangkan perkara yang saya inginkan itu. Tidak lama selepas itu, alhamdulillah, ia menunjukkan hasil dan ternyata visualisasi saya tadi telah mengubah keputusan orang lain menjadi seperti yang saya inginkan. Perkara yang penting diingati, setiap perkara yang kita lakukan hanyalah dengan izin ALLAH dan tiada yang lain dapat menandingi kuasa ALLAH.OK, di bawah adalah satu artikel yang saya rasa taklah susah untuk memahaminya. Saya percaya dengan keyakinan kita yang percaya bahawa ALLAH mendengar doa kita dan ALLAH tak akan menghampakan permintaan hambaNya, maka kaedah ini akan pasti berhasil. Insya ALLAH

Visualisation

Visualisation is the process of focusing your concentration on an image of what you want and seeing it as already having manifested. It is a ritual of going in into the inner recesses of your mind, and with the power of the subconscious mind, causing the manifestation of the desired object, instance or circumstance.Visualisation resembles our familiar habits of fantasies, daydreams, and imaginations but entwines a certain discipline into them. Visualisation is not imagination, though the dividing line is very subtle. Imagination is an outward projection of the mind and has its foundation in desires and emotions.When you imagine something, it is not necessarily backed by the power of the conscious will and the volition of intent. The visual is weak, vague, and somewhat in the distance or in the past. Visualisation, contrarily, is of the mind and the use of the will. Visualisation uses rules and laws of Nature, and knowledge of the inherent unity and oneness of creation with that which has been created. Spiritual visualisation exercises your mind on a holy image or on the formless form.Visualisation is extensively taught and used today in all spheres of activity from the mental to the spiritual. As a source of power, it can be used to manifest much of what we may want or need. What you visualise is what you actualise. The brain is a great gift to us from the Creator. Made up of billions of cells that communicate and co-operate with each other to form sensory and motor areas, it also communicates with billions of brain cells throughout the body.All input to the body through the nervous system, including sight, sounds, emotions, feelings, etc., is recorded in the brain even from prenatal days. Our mind is even more powerful and communicates not only with the brain, but also with other minds. Just as the wave is a perennial part of the ocean, our consciousness is one with the Universal consciousness.Each of us, through our subtle energy bodies, our interconnected, so that whatever we think, do, or feel, in some remote or gross way affects the consciousness of others and thereby also the Universe as a whole. And the more calm and relaxed we are as we actually practice visualisation, the more focused and instantaneous will our results be. God's power is omnipresent and omnipotent.If you can break away from the consciousness of this bundle bag of flesh and bones, you will be able to feel yourself as part of a bigger power. The conscious mind is then able to focus that power as you would focus the rays of the sun through a magnifying glass, and the more of the rays you gather in the quicker will what those rays are focused on smolder and burn.To practice visualisation, the mind's own creative powers may be stretched to the limit. There are no fixed rules, though one must always visualise only something positive and harmonious, both, for oneself or for another. Visualising personal gain at the cost of another, or willing a change in another's personal choices (eg. if you try and lasso in a specific beloved) is courting trouble and will boomerang back on you, either now or in the future.Relaxation is a prerequisite to successful visualisation, just as calm and composed breathing is a precursor to successful relaxation.

No comments:

Murottal al-Quran