Zikrayaat

Tuesday, April 07, 2009

Ammar kena tinggal dengan opah

Awal pagi jumaat 3/4 hr tu.. kami bertolak ke kdh untuk sama2 berkumpul sebelum memulakan konvoi beramai2 ke teluk Batek... Retreat kali ini diadakan di Teluk Batek resort. Retreat @ i'tizal merupakan program wajib kolej utk semua staf.. jadi semua staf perlu berkumpul bersama2 di tempat yg telah ditetapkan dan di sana kami akan membincangkan segala permasalahan dan memberikan cadangan serta membaikpulih keadaan KDH...

Alhamdulillah.. sejak saya mendapat anak.. KDH membenarkan kami (staff) membawa keluarga bersama dgn kos keluarga ditanggung sendiri oleh staff terbabit.. kalau nak diikutkan sebelum ni (sudah 4 thn saya bekerja di KDH, 2005-2009) setiap kali retreat, kolej akan menyediakan bas dan kami tidak dibenarkan membawa keluarga...

Bermula thn lepas... dgn alasan saya menyusukan ammar... kolej membenarkan membawa keluarga.. dan Alhamdulillah.. retreat kali ini paling lama dan paling jauh... selalunya plg jauh pun melaka.. dan biasanya tempoh 2 hr 1 mlm.. tp kali ini 3 hr 2 mlm... seronok jugalah bg yg membawa keluarga tu...

Saya datang membawa keluarga.. tetapi memandangkan kampung sebelah suami juga agak dekat lbh krg 1 jam perjlnan.. maka suami saya memutuskan untuk tidur di rumah (kampung) sahaja.. selain tu tujuannya utk cut cost memandangkan kami akan ke sabah pula selepas ini..

Jadi, dengan berat hatinya.. saya meningglkan ammar dgn suami sebelum suami membawanya ke rumah atuk dan opahnya... sedihnya rasa hati... namun demi tugas ini... ku korbankan jua...

Maka, bermulalh ammar tinggal di kampung opahnya.. mlm itu apabila saya menghubungi suami.. katanya ammar menangis tak mahu tidur.. sibuk keluar masuk dapur mencari UMMI.. ini membuatkan saya lagi sebak... macam2 alasan yg diberikan oleh kakak ipar saya...

keesokannya.. keluarga suami saya (kak yong sekeluarga dan mertua saya) datang menyusul... kesian dekat ammar katanya.. sambil tu boleh juga mereka berkelah di teluk Batek tersebut..
pelbagai juadah yg di bawa.. mee udang, rendang dan sebagainya... akhirnya saya sendiri tak lalu nak makan malam di resort..sudah kekenyangan... tepat jam 7 saya minta izin dr mak ayah mertua utk beredar memandangkan program seterusnya solat maghrib berjemaah.. saya perlu bersiap segera... sekali lagi saya tinggalkan ammar menangis.. sabar yer sayang.. tinggal 1 hari saja lagi.. saya katakan pada ammar...

Esoknya selesai program dan singgah sebentar di bukit gantang dan taiping.. terus saya pulang ke kampar... rindu dgn ammar dan tak sampai hati tinggalkan anak dgn mertua... ammar menyambut kepulangan saya dgn jeritan ummi balik... amboi banyak dah dikatakannya..

Ammar tidur dgn nyenyak sebelum pukul 10 lg dia dah tidur.. opahnya kata dah 2 mlm tidur lewat kul 12... pagi bangun tidur... dia ke dapur... mengikut saya menyidai pakaian di ampaian.. tiba2 dia mencangkung sambil menghulur tgn dan memanggil " putih.. putih..cek ceke cek...."ohhh.. anak ummi dah pandai panggil putih (kucing opah)... kemudian sebelum keluar rumah dia menjerit.. "ummi.. mana selipar ammar.. selipar ammar..." Masya Allah Subhanallah.. terkejut saya mendengarnya... byk word yg dipelajarinya dr opah yer..

Atuk pun panggil ammar... seronok ammar yer.. dpt jalan2 dgn atuk... potong rambut... bila balik rumah.. lain ummi tengok rambut ammar.. nampak tembam sikit.. abi kata baru nampak macam anak lelaki.. kalau tak pergi mana2 mesti org tanya.. anak lelaki ke perempuan... tak habis dgn tu letih atuk dibuatnya... ammar ajak atuk jalan2 satu kampung.. jalan kaki... letih atuk kejar ammar... apa pun.. moga dgn cara ini dapat menghilangkan kerinduan atuk dan opah pada ammar yg telah lama tak balik ke kampung kampar.. apakan daya atuk banting baru sembuh dr sakitnya.. terpaksalah yer.. lama juga.. kira2 5 bulan...

moga Ammar dapat jadi penghibur dan pengubat hati opah n atuk...

2 comments:

ZAmri Bali@KDH said...

SAlam UStazah,rindunye kat Amar yang comel tu...padan muka amar kena tinggal hehehhe...

ummu ammar said...

assalamualaikum wbt

hmm.. zamri.. balik kg buat apa... ustazah dah dekat ni.. di labuan.. dekat ler juga dgn sarawak compare semenanjung kan,...

Semoga dapat menumpahkan jasa bakti di tanah tumpah kelahiran..

meskipun dah habis belajar.. kembara menuntut ilmu jgn sekali2 dihentikan.. teruskan menuntut ilmu.. hingga ke liang lahad..

ammar tu.. now ustazah kena tebus balik ler.. ajak ammar pusing2 labuan.. nasib baik ada kawan2 kat sini...blh jalan2...sementara tunggu ustaz kursus...

Murottal al-Quran