Zikrayaat

Friday, October 14, 2011

Ingatan dan doa di hari kelahiran



Salam....

abah seminggu sebelum pulangnya kerahmatullah menghadap Ilahi...


Lepas subuh pg tadi, seusai membaca ayat2 cinta dr Allah Rabbul Izzati... tiba2 hati saya terasa sebak sedikit... 14 oktober... tarikh ini sgt mengingatkan saya pd almarhum ayahanda kesayangan saya... Hj. Ramlan Kadekan... 14/10/1942 - 26/4/2009... al-Fatihah buat almarhum.....

rasa sebak saya terbawa2 apabila saya memulakan kelas pg tadi dgn al-fatihah... terus teringat pd arwah... lantas saya meminta anak2 didik kelas saya supaya mengirimkan al-fatihah buat almarhum ayahanda saya...

sedih...

teringat segala kenangan 28 thn beliau membesarkan dan mendidik saya supaya menjadi insan berguna buat ummat keseluruhannya... teringat segala pesanan yg dititipkan pada saya kala hari terakhir bersama dgn beliau.. entah kenapa tika itu saya rasa sayu... rupa2nya petanda beliau akan dipanggil kembali menghadapNYA Maha Pencipta... sungguh teringat.. tika itu, hari yg penuh dgn kelam kabut.. dgn keluarga mertua ada di rumah... adik ipar sebelah suami sedang menunggu saat kelahiran.. dgn ada kelas modular di kolej ptg itu juga...kelam kabut rasanya... terkejar2 ke rumah.. hospital putrajaya dan nak ke kolej...saat itu juga adik saya menghubungi.. katanya abah minta balik juga... abah tak lalu nak makan... katanya nak jumpa dgn saya dan keluarga.. saya jadi serba salah... mana yg nak didahulukan ni yer... lantas saya beritahu suami... tiba2 adik ipar saya pula call katanya bawa mak n abah mertua saya ke hospital.. isterinya hampir bersalin... Allahu akbar... nak menangis rasanya... selepas berbincang.. pergi hospital putrajaya dulu... bila datang tengok.. adik ipar masih ok belum bersalin lg... jadi, saya dan suami decide balik kampung nak jenguk ayah dan pujuk beliau utk makan... sampai di kampung jam 4.00ptg..

tika itu, raut muka ayah saya kelihatan sangat girang... mcm2 dipesannya.. jaga anak2.. jaga keluarga baik2... kerja elok2... macam2... dalam hati saya kenapa pula ayah ni... apa pun saya anggukkan saja, segala yg diperkatakannya... ayah juga khusyuk berborak dgn ayah mertua saya.. hingga timbul rasa kasihan pada ayah mertua saya melihat ayah saya bercakap tidak berhenti2... sedang khusyuk berborak.. tiba2 deringan telefon mengejutkan suasana... adik ipar saya di hospital putrajaya sudah bersalin... memandangkan saya ada kelas di kolej jam 6.15 ptg itu.. saya segera memohon izin dr ayah saya utk pulang... sambil saya bersalam dgn ayah dan mengucup kedua tangannya.. sempat lagi beliau berpesan... mcm2 dipesannya.. saya jadi terharu.. tetapi disebabkan tugas yg perlu dilaksanakan.. dan adik ipar saya yg sudah bersalin.. terpaksa juga saya tinggalkan rumah mak n ayah... tanpa saya sedari, detik itulah saat terakhir saya boleh bercakap2 dgn ayah... sebelum ayah di panggil menyahut seruan Ilahi keesokan harinya...

Ya Allah Ya Tuhanku,
Ampunkanlah segala dosa ayahku,
Limpahkanlah kurniaMu ke atas ayahku,
Jauhkanlah ayahku dr azab seksa,
Tempatkanlah ayahku bersama2 para solehin dan muttaqin,
Jadikanlah doa ku ini tidak terhijab olehMU...
Aku ingin selalu mendoakan keamanan ayahku
dan dijauhkan dr segala kesusahan di dunia dan akhirat...
aminn.. insyaAllah...

saya RINDU ayah saya... masih teringat saat berborak2 dgn ayah ttg pekerjaan saya... katanya carilah kerja kerajaan mcm abah... tika itu saya masih di kolej... tika itu juga sgt byk cerita ttg guru j-qaf.. sebenarnya ayah minta saya jadi guru j-qaf tika itu...boleh mengajar berdekatan rumah sahaja.. tidak perlu hingga ke bangi... lantas saya menjawab.. tak kisah di manapun kita bekerja, yg penting ianya halal dan dilakukan ikhlas semata2 kerana Allah s.w.t...

Alhamdulillah, kini setelah 2 thn lebih pemergian ayahanda ke rahmatullah... akhirnya cita2 ayah untuk melihat saya bekerja dgn kerajaan terlaksana... namun, tidak dapat saya raikannya bersama ayah... terima kasih abah atas inspirasi yg diberikan... saya sgt hendak menjadi anak solehah abah yg sentiasa mendoakan ibubapanya... siang malam, dlm doa saya tidak pernah dilupakan doa2 utk abah... moga abah tenang di sana... insyaAllah... al-Fatihah....

No comments:

Murottal al-Quran