Zikrayaat

Wednesday, August 06, 2008

Mehnah dan tribulasi untuk tarbiyah kekuatan ukhuwah






Hari Selasa lepas... 29/7/08... rutin harian seperti biasa... mengajar syamil n syahida... sampai di rumah lebih kurang jam 10 mlm... malam ni abi agak bersemangat menaip tesisnya... menyebabkan ummi juga hilang mengantuk.. terus juga ummi gagahi untuk meneruskan tesis ummi... inilah dia kalau dua-dua (suami isteri) sambung belajar.. pabila sorang bersemangat.. yang satu lagi akan turut bersemangat... bersemangat untuk meneruskan perjuangan ini... dalam hati selalu berdoa moga Allah permudahkan kami dan sentiasa memberi ilham kepada kami supaya dapat segera menyiapkan tugasan kami ini... namun rutin harian yang menuntut komitmen dan perhatian yang tinggi menyebabkan terabai juga tesis kami ini... hanyalah disiplin dan kecekalan suami menjadi api pemakar semangat untuk sama-sama menyiapkannya...

jam 12 malam.. tiba-tiba telefon berdering... dalam keadaan sibuk menyelak buku2 ni... terdengar suara abi.. "abah tenat??? .." ya Allah abah mana pulak ni?? Ya Allah selamatkan kedua ibubapa kami... tanpa berlengah lagi abi menyimpan datanya dan berkemas.. ummi yang terpinga-pinga... abah mana ni bang?? almaklumlah kami kan punya 2 abah... abah kampar ke abah banting.... "abah banting" Subhanallah.... ummi jadi tak keruan... sambil tu fikiran melayang memikirkan kesihatan abah.. baru 2 hari lepas.. kami pulang ke banting.. abah seperti biasa... memang abah ada athma @ semput... malahan sibuk abah meminta kami memetik buah rambutan yang berjuntaian di pokok di hadapan biliknya... ummi pesan pada atuk..."abah jangan makan rambutan byk sgt nnt semput" atuk memang terkenal dgn sikapnya yang tak suka pergi ke hospital.. kalau semputnya sampai.. atuk hanya guna healer untuk melegakannya... puas dipujuk oleh ummi, nenek dan ahli keluarga yang lain.. hanya pabila atuk dah tak tahan sangat barulah atuk sendiri yang meminta untuk dihantar ke hospital... jadi dalam tergesa-gesa menyiapkan pakaian untuk dibawa ke kampung.. capai mana yang sempat je... ummi mencapai handphone... ada sms.. "abah tenat di hospital banting sekarang" masyaAllah... lagi tak tenteram jiwa ummi... rasanya mahu saja ummi terbang ke banting biar sampai cepat... apa lagi ummi angkat ammar yang sedang nyenyak tidur...bawa ke kereta...kalau boleh nak suruh abi bawa laju2.. apa lagi jam menunjukkan pukul 12.30 mlm ketika itu...

sampai di hospital banting jam 1.15 pg... ummi tengok semua adik-beradik ummi dah ada di perkarangan bhgn kecemasan... Ya Allah.... berilah kesempatan kepada kami untuk melihat atuk dulu.... ummi jumpa pak lang... "cepat masuk... abah dah tak sedarkan diri" Ya Allah.... ummi dah tak terkata.... pabila masuk ke wad kecemasan.. ummi tengok atuk dah terbaring.. pejam mata... sambil badan dipenuhi wayar-wayar yang berselirat yang bersambung dgn mesin yg pelbagai... ada titisan air mata dihujung kelopak matanya.... perlahan-lahan ummi kesat air mata itu.. ummi tahu pasti sakit atuk menanggungnya... ya Allah selamatkan ayahku.. berilah kesihatan kepadanya... melihat degupan jantung atuk yg lemah.. ummi yang takut... ummi tahu hakikat kehidupan... ajal tidak mengira usia... tidak boleh ditangguh atau dipercepatkan... ya Allah ummi belum bersedia lagi....

Keadaan atuk makin lemah... atuk akan segera dihantar ke hospital klang... mulanya salah seorang dr kami adik beradik.... menawarkan diri untuk bersama atuk di dalam ambulans.. namun larangan dr atendan hospital tu.. bawa 2 pesakit dan doktor katanya.. dalam hati terdetik nanti kalau berlaku apa2 dlm ambulans macammana... Masya Allah ummi jauhkan prasangka buruk tu... mudah2an atuk selamat...dalam kesejukan pagi.. jam 4.30 pg ketika itu... kami 4 kereta meredah hening pagi mengekori ambulans... lampu isyarat sudah tidak kami hiraukan... apa yang terbayang di ingatan hanyalah keadaan atuk... jam 5.15 pg sampai di hospital klang... "ICU penuh" kata seorang pembantu hospital... Ya Rabbi.. macammana ni... abah ditempatkan di CCU dgn bantuan mesin di situ... tak lama kemudian doktor datang... kami terpaksa tempatkan ayah encik di wad kerana ICU penuh... sampai di wad 8B.. ummi tengok keadaannya amat dahsyat sekali... macam baru berlaku gempa bumi.. pesakit memenuhi wad tu.. ummi rasa lebih dr 40 pesakit dlm wad tu.. hinggakan katil memenuhi ruang tengah wad tersebut... katil yang selalunya di susun 2 katil 1 baris menjadi 4 katil 1 baris... mujur atuk ditempatkan di bilik khas di wad tersebut... rupa2nya bilik tu utk kes2 yg kritikal.. lagi tak sedap hati ummi... kami hanya dibenarkan bergilir2 masuk ke wad tu.... itu pun 2 org shj sekali masuk... time ummi masuk wad tu... tengok atuk.. ya Allah makin banyak pula mesin pada atuk...

tetiba doktor keluar dr bilik tu... panggil ummi dan pak lang... ummi tanya keadaan atuk.. doktor kata " paru2 dia lemah,sudah ada jangkitan, boleh katakan kritikal, harapan hanya 50-50" Subhanallah... ummi bertahan lagi.. walaupun rasanya dah berkaca2 mata ummi ni... ummi tanya lagi bila dia boleh sedar... doktor kata "kita tak jamin n tak tahu dia boleh sedar ke tidak"... ummi tabahkan hati... tak lama lepas tu ummi pun turun berikan laluan pada adik beradik yg lain utk tengok atuk.. memandangkan hanya 2 org shj dibenarkan masuk pada satu2 waktu...

keadaan itu berterusan hingga hari jumaat.. atuk tak sedarkan diri lagi... ini bermakna dah 3 hari atuk tak sedarkan diri... 3 hari jugalah kami semua bercuti... cuti kecemasan... hari sabtu giliran ummi jaga atuk... pg tadi atuk dah dimasukkan ke ICU... kali ni lagi rapi... waris tak boleh menunggu di dalam... tunggu di luar hingga waktu melawat tiba... tepat jam 12.30tgh hari pintu dibuka.. barulah kami boleh masuk... ummi bg laluan pd nenek n makcik ita dulu... setelah 30 minit... nenek keluar dlm keadaan ceria... "abah dah sedar" katanya... Alhamdulillah...tak sabar ummi nak masuk...

bila ummi masuk... tengok atuk senyum... ayat atuk... "mlm tadi abah pergi hospital banting, tp kenapa sekarang kat klang pulak ni??" ummi pujuk atuk.. "abah dah 3 hari tak sedar..." sabar dan banyakkan berehat...

hari ini dah seminggu atuk di hospital..Alhamdulillah... semuanya selamat... apa yang ummi suka ketika ini.. semangat ukhuwah adik beradik ummi... nak bahagikan masa utk menjaga atuk di wad... dan pastikan sentiasa ada org bersama atuk siang dan malam... walaupun ketika atuk di icu... syabas kepada pak lang yg dah beberapa hari tak buka kedainya... buat cik shahrin yang dah kena potong 25% drpd bonusnya, cik eta yang tak dpt pergi dinner... dan macam2 lg.. Alhamdulillah pagi tadi cik eta kata.. atuk dah boleh berjalan... cuma perlukan sedikit saja lagi rawatan.. mungkin atuk masih fobia semalam... petang semalam... pesakit sebelah katil atuk tu sudah menghembuskan nafasnya yg terakhir dlm usia 53 thn... esak tangis sanak saudara pesakit itu, menyebabkan kami anak beranak insaf.... Alhamdulillah Allah masih panjangkan usia atuk....

apa pun... marilah kita doakan... moga kesihatan atuk bertambah baik dan boleh segera balik ke kampung... insyaAllah...

No comments:

Murottal al-Quran