Zikrayaat

Monday, September 26, 2011

Kecil Hati

Salam...

Hari ini, saya berasa agak sedikit kecil hati... hingga mengalir sedikit air mata saya.. tapi, sepanjang perjalanan saya fikir Allah nak uji saya.. sabar dan redha.. mujur Allah uji saya dgn kepahitan yg sedikit... namun, sgt byk nikmat yg diberikanNYA pada saya... mana tidaknya.. tidak sampai 2 jam Allah sudah beri jawapan kepada rasa kecil hati saya tadi... masyaAllah tabarakallah.. Alhamdulillah ys Allah.. ampunkan dosaku ya Allah... fitrah hambaMU yg dhaif ini... peliharalah diriku ya Allah agar sentiasa bersyukur atas segala nikmat yg diberikan.. susah mahupun senang.. suka mahupun duka... bantulah ya Allah...

ini teks yg saya baca di FB yg menyentuh hati serta mengembalikan dan menguatkan hati saya pd cintaNYA... terima kasih ya Allah..



Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati”

I’m so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?

Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak: *blur

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Anak: Ooooooo... Ook...

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.

Anak: *termakan cili

So, the conclusion is... Jangan mudah terasa hati...Maknanya kita tak redha dengan Allah...Nanti Allah pun tak redha dengan kita... Na’uzubillah.

P/s: "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu... Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."

4 comments:

BAYT AMZAR said...

akk..!! ayu pun tersentuh baca nih.. alhamdulillah sharing yg sgt baik!!

ayu juga mendapat 'jawapan' terhadap sesuatu.. alhamdulillah...

sungguh sifat redha dan ikhlas itu yg buat kita tenang sebenarnya.. Allah...

BAYT AMZAR said...

tp, harap akk tak 'berkecil hati' dgn ayu... hihiii

kalau ye, minta maaf byk2 tau!! mana tahu, kdg2 x sedar kan.. ;-)

ummu ammar said...

salam...

ayu.. akak tak pernah kecik hati dgn ayu... kita kan dah macam adik beradik... ye ke.. hehehe...

adalah seseorg buat akak kecik hati.. Allah bg ilham kat akak dan hiburkan dgn artikel ni... sungguh Allah itu Maha Memahami hambaNYA... ya betul.. Allah sebaik2 tempat mengadu... bila kita cerita dgn org akan jd umpatan dan fitnah.. tp bila mengadu pd Allah... Allah terus bg hikmahNYA... Subhanallah..

Ummu Uwais said...

Allahu Akbar... itulah hikmahnya apabila bergantung harap hanya pd Allah... hanya Dia yg maha mengetahui akan tiap sesuatu... :-)

Murottal al-Quran