Zikrayaat

Thursday, February 12, 2009

Tabiat Hisap Jari


Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah Ammar semakin membesar... makin banyak ragamnya... makin banyak benda yang dicakapnya... Terjumpa ahli keluarga dan kawan2... diorang cakap ammar punya sebutan jelas.. tak pelat.. sebenarnya kekadang tu pelat gak.. lagi2 klu word tu dia baru nak belajar... contohnya time dia nak belajar sebut "lori".. tak tau macammana boleh jadi "lo ali"... byk kali dibetulkan baru ok.. sekarang ni klu nampak lori sokmo dia menjerit... lori... good job sayang... selain tu Alhamdulillah.. dah pandai mengira 1-10.. kekadang tu time dia main2... dia mula sebut satu.. dua.. tiga..... sampai sembilan pastu sepuuuuuuuu luh..... mengaji pun ok gak laa.. kita baru sebut alif.. dia dag sebut ba ta tha... ABC pun ok gak... ni sebab setiap hari ummi hantar ammar ke rumah pengasuh.. lepas hantar abi ke KUIS.. ummi dah tak der kawan nak borak.. jadi ummi ajaklah ammar borak2...belajar ABC, 123, alif ba ta, belajar doa... yang seronoknya dia baca doa tidur.. ada sekali tu,.. dia baru terlelap.. tetiba terjaga... dia sebut "bismika...allahuma ahya amuut... amin.. tidur balik pastu.. kelakar je rasanya..
satu lagi kalau bunyi azan.... sibuk dia suruh semua orang tadah tangan... amiin katanya... kalau tv3 tu tak der doa selepas azan.. mula dia jerit2 amiinn.. terpaksa le alih azan tv1... sibuk pulak dgn kapal terbang n kereta apinya... pastu baru amiin...
Cuma ada satu masalah ammar ni yang tak boleh ditinggalkan dari bayi sampailah umur nak dekat 2 thn ni... hisap jari... ummi risau gak.. camnalah yer... sibuk ummi search kat internet ni, apa kaedah yang kawan2 lain guna untuk elakkan anak hisap jari... dah tu terjumpa plak artikel ni.... moga ada manfaatnya...
Tabiat hisap jari jejas susunan gigi

MENGHISAP jari memang tabiat yang biasa ditemui di kalangan kanak-kanak dan bayi. Lazimnya, tabiat itu bermula beberapa bulan selepas lahir malah ada yang sudah bermula sejak dalam kandungan.

Sebenarnya secara statistik, antara 70 hingga 90 peratus kanak-kanak menghisap jari. Kerap kali kanak-kanak menghisap jari kerana takut, bosan, letih atau memerlukan belaian. Kebiasaannya, kanak-kanak yang menghisap jari mudah tertidur atau kembali tidur jika terjaga di tengah malam. Malah, mereka juga akan tidur lebih awal berbanding kanak-kanak seusia yang tidak menghisap jari.Sebagai ibu bapa, tidak dinafikan anda akan resah jika tabiat itu berlanjutan hingga usianya mencecah empat atau lima tahun.

Justeru, untuk memberhentikan tabiat itu anda harus lebih bijak dan jangan bersikap terlalu memaksa.Anda juga perlu tahu, kanak-kanak memiliki kawalan sepenuhnya terhadap tabiat mereka apabila anda tidak melihat. Memaksanya berhenti tidak membawa kesan yang berpanjangan. Sepatutnya dia perlu berhenti menghisap jari atas kesedarannya sendiri. Lakukan dengan ingatkan dia jangan menghisap jari setiap kali dia meletakkan jari dalam mulut.

Adakah tabiat ini boleh memberi kesan kepada gigi?
Menurut Persatuan Pergigian Amerika, menghisap jari tidak menyebabkan masalah kekal terhadap gigi atau garisan rahang kecuali tabiat itu berlanjutan hingga anak berusia empat atau lima tahun.Apa yang perlu anda tahu, kebiasaannya antara 85 hingga 99 peratus kanak-kanak akan berhenti menghisap jari secara semula jadi sebelum usia itu.

Bagaimanapun, jika tabiat berkenaan berpanjangan, melebihi usia lima tahun, susunan gigi anak mungkin tidak cantik dan tidak teratur. Misalnya barisan gigi atas akan ke hadapan.Begitupun, susunan gigi boleh diperbaiki apabila dia berhenti menghisap jari. Bagaimanapun, jika dia lambat meninggalkan tabiat itu, anak anda mungkin memerlukan bantuan pakar pergigian.Malah, menghisap jari melebihi lima tahun menyebabkan dia berisiko berhadapan dengan masalah pertuturan seperti membunyikan huruf t dan s atau d dan s.

Kebanyakan ibu bapa juga bimbang anak yang menghisap jari selepas lima tahun sebenarnya berhadapan dengan ketidakmatangan emosi atau kurang keyakinan diri. Bagaimanapun, ada teori mengatakan, kanak-kanak yang lewat menamatkan tabiat berkenaan kerana ia kurang mendapat galakan ibu bapa untuk tidak menghisap jari sejak awal lagi.

Bila mereka memerlukan rawatan?
# Ketika menghisap jari dia akan juga menarik rambut terutama pada kanak-kanak berusia antara setahun hingga dua tahun.
# Terus menghisap jari dengan kerap pada usia lima tahun.
# Berhadapan dengan masalah gigi atau pertuturan.
# Rasa malu atau dibuli oleh kawan sebaya kerana sikap itu.

Rawatan
Rawatan bermula dengan disiplin ibu bapa. Misalnya, hadkan masa dan tempat anak anda boleh menghisap jari. Selain itu, jauhkan dia daripada benda-benda lain yang boleh dikaitkan dengan tabiat menghisap jari seperti selimut atau bantal.

Anda juga boleh memuji atau memberinya galakan untuk membuang tabiat itu. Kalau anak berusia lima tahun, dia lebih mudah memahami mengapa tabiat itu patut dihentikan. Beritahunya mengapa dia perlu berhenti menghisap jari dan kesannya.

No comments:

Murottal al-Quran