Photobucket

Zikrayaat

Sunday, May 31, 2009

Atuk Tidurr...

Salam buat semua...
Cuti2 sekolah begini.. sudah pasti banyak jemputan kenduri kendara yang perlu dihadiri...
Jemputan dari kawan lama.. Mazlina Muhammad.. mmg lama tak jumpa mazlina ni.. last jumpa rasanya masa saya walimah dulu... thn 2006.. itu pun setelah 10 thn tak berjumpa kerana saya berpindah ke sekolah berasrama di klang... saya memang suka sgt pergi ke jemputan kawan2 ni.. kerana di situlah nanti saya berjumpa semula dgn sahabat2 sekolah rendah dan menengah saya... mulalah terimbas semula kenangan nakal2 semasa sekolah dulu.. sempat juga berjumpa dgn rahmah dan akmal serta rafidah... semua sekelas dgn saya sejak di sek rendah lg..

Selepas itu, sebelum pulang ke rumah.. saya singgah sebentar ke pusara abah... rindu sgt rasanya... turun saja dr kereta.. saya lihat Masya Allah banyaknya pusara2 baru... masih hijau lg daun pandannya dan bunga juga masih segar... firasat saya mungkin baru saja jenazahnya dikebumikan pagi tadi berdasarkan pusara yg masih basah dan dedaun pandan yg masih menghijau.. di waktu yg sama juga terdapat beberapa org yg sedang menggali pusara baru.. pastinya ada kematian hr ini..

Sambil berjalan, saya memberi salam dan mendoakan arwah2 yg mmg telah lama menduduki pusara itu... pusara di kg saya ini terletak di jalan aman... mmg aman kedudukannya, di hujung kampung..... aman dr hiruk pikuk hingar bingar manusia... saya terus menuju ke pusara abah... menitik air mata saya.. rindunya saya dgn abah.. sambil duduk saya membacakan yasin dan al-fatihah.. sambil ammar didukung oleh abinya... saya pun menerangkan pada ammar.. ammar ini kubur atuk... tiba2 ammar menyahut..kalimat yg saya sendiri tak pernah ajar... atuk tidurrr.... atuk tidur..saya mengajar ammar menyebut bismilahirrahmanirrahim...meleleh2 airmata saya.. Ya Allah anak 2 thn ini sungguh polos suci... tidak mengerti erti kehidupan lagi...

tidak mengapalah ammar... biarlah atuk tidur sementara di sini... kubur merupakan fasa peralihan dari kehidupan dunia dan kehidupan akhirat... ummi dan abi juga tidak tahu berapa lama lagi Allah meminjamkan usia ini kepada kami... yg penting banyakkan berdoa utk kesejahteraan ummi, abi dan keluarga kita.. insyaAllah.. yakinlah Allah tidak akan menyia2kan hambaNYA... terus doakan utk yg tiada lagi... kerana doa anak yg soleh solehah itu kan membantu ibu bapa yg telah kembali ke rahmatullah... moga2 hidup kita kan sentiasa diberkati dan dirahmati... insyaAllah

1 comment:

saadhaifaa said...

Al-dirassa center learn arabic classes is the best site that provides simple classes to get knowledge about in religion science, through best Islamic books, which enable students to be qualified in Creed, Fiqh or Biography, to become a leader in the future. Don't miss up the best opportunity and join us now.

Murottal al-Quran