Photobucket

Zikrayaat

Sunday, May 31, 2009

Berakhirnya kelas LAR 0042 modular semester ini

Salam buat semua...

Semalam 30/5/09 Alhamdulillah berakhirlah kelas Bahasa Arab Level 1 untuk pelajar modular (part time) sesi januari 09..

bagi saya kelas kali ini agak mencabar juga.. dengan bilangan pelajarnya yg ramai dan dtg dr pelbagai laterbelakang... sewaktu awal kelas lagi bahagian akademik telah menyatakan pelajar bg kelas tahap ini agak ramai juga.. memandangkan sudah 1 semester subjek ini tidak di tawarkan... saya dimaklumkan pelajar saya seramai 80 orang...

saya memohon pada Allah agar mempermudahkan saya menyampaikan sedikit ilmuNYA yg ada pada saya... dan saya selalu menetapkan di dalam hati saya supaya sentiasa ikhlas dlm memberikan ilmu supaya para pelajar juga ikhlas dan mudah untuk menerima ilmu tersebut... saya selalu menganggap pelajar umpama keluarga saya... yg tua saya anggap ayah, ibu, abang dan kakak kepada saya.. manakala yg muda saya anggap umpama adik... biasanya mengajar pelajar modular ini memerlukan persediaan yg sebaiknya... kerana kadang2 kita akan disoal dgn soalan2 yg kadang2 saya rasakan keluar drpd subjek... ttp disebabkan amanah ilmu saya cuba mana yg termampu sambil membuat rujukan pd ustaz2 rakan sejawat yg ada di kolej...

Biasanya sebelum memulakan kelas saya sering mengingatkan semua pelajar saya agar sentiasa mencintai bahasa arab... bahasa syurga, bahasa al-Quran dan ibadat, bahasa ilmu... semoga apa yg dipelajari dapat membantu sedikit sebanyak di dalam pembelajaran dan kembara menuntut ilmu duniawi wa ukhrawi... 12 kali pertemuan menyebabkan hubungan saya dan para pelajar menjadi akrab.. itulah istimewanya kolej dar al-hikmah ni... pelajar dan pensyarah boleh duduk semeja makan bersama di kafe....

Dengan pelajar semester ini juga saya berkongsi rasa sedih atas pemergian almarhum ayahanda saya... dan kami boleh bersama2 menyedekahkan surah al-Fatihah buat arwah... tetapi sedih saya tidak berpanjangan kerana sekejap sahaja mereka ini telah mengambil hati saya hingga menyebabkan saya terlupa sebentar kesedihan saya...

pelajar wanita yg bersemangat menyiapkan tugasan



pelajar lelaki yang bersungguh2 dalam pembelajaran

memberi penerangan kepada individu


banyakkanlah bertanya kerana soalan itu penawar kejahilan
Alhamdulillah, akhirnya sampai juga kami ke penghujung kelas... apa yg selalu saya tekankan kepada pelajar adalah jgn malu bertanya... pertanyaan itu adalah penawar kepada kejahilan... saya tak pernah marah apabila ada pelajar yg bertanya cuma saya tak suka saja2 tanya yg bukan2.... mmg nk marah... tp dalam hati...
Harapan saya semoga para pelajar saya dapat mengulangkaji pelajaran... dan jgn anggap b.arab ni hanya untuk peperiksaan sahaja... praktiskan ianya dlm kehidupan seharian.. di dalam bacaan al-Quran, ibadat solat dan sebagainya, doa dan lain2 lagi...
Mudah2an dapat menjawab soalan peperiksaan dgn tenang dan dipermudahkan.. seterusnya mendapat kejayaan yang cemerlang di dunia dan akhirat.. insyaAllah...

No comments:

Murottal al-Quran