Zikrayaat

Friday, May 29, 2009

Bila Pengasuh cuti


Salam....

Hari ni buat pertama kalinya... sejak 2 tahun pengasuh (ibu) jaga Ammar... ibu minta cuti kerana kenduri kahwin anak adiknya...yg bakal berlangsung esok (sabtu)... jadi ummi atau abi terpaksa la ambil cuti jaga ammar...



Setelah bermunaqashah dgn abi.. akhirnya kata sepakat pun dibuat... ummi la kena jaga ammar hr ni coz abi nak solat jumaat... yg kelakarnya pagi tadi sempat lagi tanya ammar... ammar nak ikut ummi ke abi... abi jawab ammar... tanya lagi sekali.. nak ikut abi ke ummi... ummi katanya... ammar ni mmg suka sebut perkataan yg terakhir... so, tanya sekali lagi... abi ke ummi.. akhirnya ammar jawab... ibu... tergamam kami... hehehe... padan muka kami.. banyak tanya lagi... hmm.. Ummi ni dah la ada kelas jam 8 pagi kat kolej... tp ummi ada janji dgn student sem 1 minta tolong diorang jaga ammar 2 jam sepanjang ummi masuk kelas...



ummi sampai kat kolej jam 8 pagi.. tapi, ammar tidur.. so ummi pun angkat je la ammar nak hantar ke asrama perempuan.. sampai2 je asrama terus panggil maryam... alahai ammar dah bangun la pulak... dia tak nak duduk dgn maryam la.. puas juga budak2 lain pujuk dia.. tp tak nak.. ummi takut lambat.. angkat je la... bawa masuk office.. Alhamdulillah ada cik Iffah.. hmm.. kena minta tolong cik Iffah dan makcik2 yg ada kat office utk jaga ammar... ummi tengok jam dah kul 8.30... tak boleh jadi ni.. maka, terpaksalah ummi tinggalkan ammar sekejap..


masuk je kelas.. minta maaf kat student coz lambat... diorg yg tdnya nampak ummi dukung ammar pun tanya.. mana ammar??? kami tak kisah je klu ammar ada... yelah tu.. tak mengajar le ustazah nanti.. kamu semua pun tak belajar dibuatnya... melayan ammar sorang...


Sepanjang kelas tu.. sambil mengajar ummi teringatkan ammar.. camnalah ammar kat bawah yer... ummi teruskan juga kelas.. ini amanah yg perlu ummi tunaikan... lepas habis kelas.. ummi gi ofis nak tengok camna keadaan anak ummi ni kena tinggal... huhuhu... bila masuk je ofis ammar terus kejar ummi... lagaknya macam dah lama tak jumpa...


Bila masuk je ofis kak zawati bgtahu ammar td larikan transkrip student dr bilik kak sal.. Allahu Akbar.. apa yang anak ummi ni dah buat.. tak boleh jadi ni.. pastu kak zawati bgtahu lagi.. ammar nampak nazmi.. dia panggil ummi.. ummi.. bila nazmi menoleh baru ammar perasan dia dah tersilap.. malu nya.. hihihi... sebenarnya dah banyak kali ammar tersilap gitu... hr tu pun dia dah tersilap panggil ummi ke nazmi tu.. org2 ofis pun pernah 2-3 kali tersilap ingatkan nazmi tu ummi.. hehehe... sebenarnya yg sama may be coz tudung labuh... dah tu.. ummi pun suapkan ammar makan nasi lemak yg dibeli kat bukit mahkota tadi...banyaknya ammar makan.. lapar betul dia yer...


Pastu.. ummi pun bawalah ammar ke bilik ummi.. nasib baik ummi duk bilik sorg2.. tak de share dgn sesiapa.. so tak de masalah lah kalau bawa ammar ni... ummi pulak banyak kerja nak buat.. sudahnya tak leh nak buat kerja... jam 11 ada usrah.. alahai tak dapatlah nak masuk usrah camni... malu pulak nak bawa.. ada dato' n CEO dlm usrah tu.. nnt terkejut plak.. ini ofis ke nursery.. hehehe..


ummi biarkan ammar main dgn bukunya... lama lepas tu nak main kereta pulak... ummi pun buatlah kerja.. tetiba ummi rasa sunyinya bilik ni... rupa2nya anak ummi dah tidur.. ciannya.. mesti dia letih...beginilah keadaannya...

mengantuk sungguh yer...

tidur dengan kereta ferrarinya...


Akhirnya, bila cik ijah datang bilik hantarkan bihun sup, ammar pun bangun.. usrah dah habis... hr ni penyampai usrah us.mujahid membawa tajuk al-wahhab (asma' alhusna)... ruginya ummi tak dapat dengar kupasan yg disampaikan oleh penceramah.. tak pelah.. ummi jaga ammar je ye.. sebenarnya hari ni kalau tak de kelas.. boleh je ambil cuti... tp ada kelas.. tak boleh nak ngelak ler...






ammar makan bihun sup dgn gembira sekali.. mmg ammar suka sup2 ni.. lepas makan.. ummi mandikan ammar.. sukanya dia...
sambung main lagi.. lepas mandi...




Petang ni ummi tak dapat masuk kelas... sem ni ummi ambil subjek dgn cik ijah... subjek "undang2 Islam di Malaysia"... sorry ye cik ijah.. ada permata hati ummi ni... tak dpt masuk kelas... jgn bar yer...
bila ammar dah buat camni... hmm.. dah tahulah dia dah boring... jom balik sayang...
hari isnin ni sekali lagi.... bawa ammar ke office


Seronoknya hati ammar yer hari ni... dapat main2 kat ofis ummi... klu gi ofis besar... mmg dia tak leh duk diam lah.. coz ramai sgt peminatnya.. nk cubit pipi lah... kejar2lah... siap main lumba kereta dgn ammu (ustaz nasir) lagi.. macam2 anak ummi ni yer.. sayang ummi kat ammar...

2 comments:

adik uwais amzar said...

hEhe..

sekali abg ammar ke ofis da..

sama lah citarasa kita abg ammar! sup! hEhe.. umi uwais tu duk teringat sup kt pasar mlm bangi! haha

adik uwais amzar said...

hEhe..

sekali abg ammar ke ofis da..

sama lah citarasa kita abg ammar! sup! hEhe.. umi uwais tu duk teringat sup kt pasar mlm bangi! haha

Murottal al-Quran